Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää ikinä nuku vauvan vieressä!

Vierailija
23.11.2016 |

Viime yönä otin vauvan viereeni, koska se aloitti armottoman huutamisen heti, kun päästin siitä otteen irti. Ajattelin vaan pidellä sitä hetken vierelläni, että se rauhoittuisi ja nukahtaisi, mutta hiljaisuuden vihdoin koittaessa nukahdinkin vahingossa itse. No, ei siinä kaikki...

Heräsin pari tuntia myöhemmin ja tajusin heti, mitä on tapahtunut. Tosin vauva ei enää ollut edessäni, jolloin meinasin saada sydärin, kun nanosekunnissa ajattelin sen pudonneen lattialle ja kuolleen. Olinkin unissani nostanut sen toiselle puolelle sänkyä, mistä mulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa! Univajeessa voi tosiaan tapahtua vaikka mitä. Älkää vaan ikinä ottako vauvaa viereenne nukkumaan, mikäli ette pysty varmistamaan, että omat kädet eivät voi tavoittaa vauvaa unissaan.

Onko muille tapahtunut vastaavia vahinkoja?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole vahinkoja tapahtunut. Kolme lasta ja keskimmäinen nukkui vieressä 1,5 vuotiaaksi ja nyt nuorin nukkunut 6kk. Esikoista en uskaltanut pitää vieressä, kun tyhmyyksissäni uskoin kaikkia pelotteluita ja enkös saanut kärsiä ja valvoa huonosti nukkuvan lapsen kanssa 2 vuotta. Nyt kaksi nuorempaa, jotka olen alusta asti pitänyt vieressä nukkuvat hyvin ja pitkät pätkät enkä öisin joudu nousts ylös eikä tarvitse kuin välillä vaihtaa vauva puolelta toiselle ja imettää.Ihanan helppoa.

Vierailija
2/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat on kaikki nukkuneet vieressä. Ei ole tapahtunut vahinkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, vahinko oli siis se että sulle ei jäänyt muistikuvaa vauvan huolehtimisesta jonka teit puolinukuksissa?

Kyllä, noin on käynyt minulle kymmeniä kertoja. Kymmenkunta kertaa olen herännyt tuollai "missä vauva" ja sekunneissa löytänyt sen jostain vierestäni.

Silti kumpikin lapsi on yhä elossa ja voivat hyvin. Enkä ole koskaan pelännyt nukkuvani vauvan päällä, ensin uni on kevyttä ja myöhemmin vauva pitää ääntä liikkuessani mikä auttaa minua varomaan sitä.

Kun se huutava vauva rauhoittuu parhaiten viereen.

Odota vaan aikoja kun torkahdat ja sinulla on taapero asunnossa... sit saa oikeasti pelästyä havahtuessaan.

Vierailija
4/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei vauva nuku vanhempien kanssa samassa vuoteessa vaan pinnasängyssä vuoteen vieressä. Syynä miehen kova unissaan potkiminen ja lyöminen. Minäkin olen saanut muutamat kerrat pataan yöllä :/ Lisäksi hänellä on unissaan erikoinen tapa kääntyä kyljeltä toiselle pomppaamalla aivan älyttömän lujaa! Koko runkopatja muuttuu pomppulinnaksi hetkeksi... Hyvin vauva kyllä sängyssään nukkuu. Öisin tuntuu häiriintyvän ainoastaan meidän vanhempien äänistä: Aivastelut, niistäminen, peiton kahina, runkopatjan joustinten natina.. Nukkuisi varmaan sikeämmin pikkuinen omassa huoneessa. Se ei tässä elämäntilanteessa vielä ole mahdollista kun joudutaan asumaan ahtaasti ja kalliisti Helsingissä opintojen vuoksi :/

Vierailija
5/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vauva nukkunut ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta pinnasängyssä omassa huoneessaan. 3kk asti hän on nukkunut 8 tuntia yössä. Oma lepo olisi jäänyt mitättömäksi vauva-aikana, mikäli olisin herännyt jokaiseen tuhahdukseen vauvan vieressä. Enkä usko, että perhepeti tekee hyvää parisuhteelle...

Vierailija
6/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/vauva-ja-taapero/aivotutkijat-loysi…

Perhepetiähän ei enää suositella uusien kätkytkuolema- tutkimusten valossa.

Vierailija
7/23 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkunut 2 vuotta (eli koko elämänsä) vieressä koska näin me vaan nukutaan paremmin

Vierailija
8/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muut vauvaperheet ratkaisseet nukkumisen?

Vierailija
9/23 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, vahinko oli siis se että sulle ei jäänyt muistikuvaa vauvan huolehtimisesta jonka teit puolinukuksissa?

Kyllä, noin on käynyt minulle kymmeniä kertoja. Kymmenkunta kertaa olen herännyt tuollai "missä vauva" ja sekunneissa löytänyt sen jostain vierestäni.

Silti kumpikin lapsi on yhä elossa ja voivat hyvin. Enkä ole koskaan pelännyt nukkuvani vauvan päällä, ensin uni on kevyttä ja myöhemmin vauva pitää ääntä liikkuessani mikä auttaa minua varomaan sitä.

Odota vaan aikoja kun torkahdat ja sinulla on taapero asunnossa... sit saa oikeasti pelästyä havahtuessaan.

Oletteko te täysin kahjoja kun nukutte lapsen kanssa samassa sängyssä?

Edesvastuutonta

Vierailija
10/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu omassa vuoteessaan vanhempien sängyn vieressä. Hyvin nukkuu.

Vierailija
11/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nukkui kymmenvuotiaaksi asti vieressä.

Ja välillä sen jälkeenkin.

Äitin mussukka <3

Vierailija
12/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva nukkuu omassa vuoteessaan vanhempien sängyn vieressä. Hyvin nukkuu.

Meillä näin. Vauva nukkunut koko yön läpi aina kaksikuukautisesta lähtien. Kirjoitin aikaisempaan ketjuun miten pelästyin sitä, että olin nukkuessani perhepedissä ensimmäiset päivät laittanut käsivarteni melkein suoraan vauvan naaman päälle. En osaa unissa pitää käsiä muutoin kuin koukussa lähellä omia kasvoja, jolloin käsivarret lepäisivät vauvan päällä.

Vierailija
13/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtautuupas monet (tämän ketjun mukaan) kielteisesti perhepetiin. Mä nukun vauvani vieressä ja mielestäni se on tuntunut parhaimmalta ratkaisulta. Jos vauva meinaa heräillä tai on levoton, niin senkun vähän silittelee ja ottaa kainaloon, niin johan rauhottuu. Myös imetys onnistuu hyvin. Tissi vaan suuhun ja kumpikaan ei oikeastaan edes kunnolla herää. Yleensä vauva irroittaa unisena otteensa noin 15 min päästä ja voin itsekin nukahtaa uudestaan.

Mielestäni vauvan vieressä nukkuminen on vain lajityypillistä käyttäytymistä. Kaikki nisäkäsemot nukkuvat poikasiensa vieressä. Miksei siis myös ihminenkin nukkuisi jälkeläisensä kanssa?

Vierailija
14/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki neljä nukkuneet liki 2 veeksi äitin ja isän välissä. Kaikki ovat nukkuneet hyvin. Huonommin olen nukkunut, jos vauva ei ole vieressä. Kukin tyylillään.

Vierailija
15/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, vauvat nukkuneet vieressä. Joskus säikähtää kun havahtuu että missäs vauvs, mutta siinähän se on nukkunut rauhassa viekussa.

Vierailija
16/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vauva nukkunut ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta pinnasängyssä omassa huoneessaan. 3kk asti hän on nukkunut 8 tuntia yössä. Oma lepo olisi jäänyt mitättömäksi vauva-aikana, mikäli olisin herännyt jokaiseen tuhahdukseen vauvan vieressä. Enkä usko, että perhepeti tekee hyvää parisuhteelle...

Olen täysin samaa mieltä. Meillä makkarista tehtiin lastenhuone ja itse nukuimme olohuoneessa. Esikoinen nukkui omassa huoneessa kuukauden vanhasta ja veljensä meni seuraksi viikon vanhana.

Nukkuivat yöt hyvin, viikon vanhakin n 6 h aluksi, sitten 8 h siksonsa siivittämänä.

Ovat nyt jo aikuisa ja parsiuteemme kestänyt lähes 50 vuotta, mikä ei olisi onnistuntu, jos lapset olisivat nukkuneet kanssamme.

Ovat myös menstyneet hyvin elämässä ilman mitään käytösongelmia tai pelkoja.

Vierailija
17/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat nukkuneet pinnasängyssä ihan kiinni meidän vanhempien sängyssä.

Mies "riehuu" unissaan joten perhepeti ei olisi turvallista.

Ja hyvin on lapsia nukuttanut. Tyttö oli varsinainen unipupu...nukkui 3kk lähtien täydet yöt 21-09.

Vierailija
18/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika nukkui kymmenvuotiaaksi asti vieressä.

Ja välillä sen jälkeenkin.

Äitin mussukka <3

Hyi sinua. Olet juuri niitä sellaisia äitejä jotka korppikotkan lailla takertuvat poikaansa ja haluavat estää kaikki itsenäistymisen merkit! Niitä sellaisia keiden pojista kasvaa mammanpoikia peräkammariin. Tiedän noita tapauksia monia ja ovat kyllä pojat päistänsään vinksahtaneita. Ei tuollainen että äiti ripustautuu sairaalloisesti poikaansa tee sen pojankaan henkiselle kasvulle hyvää. Kyllähän luonnossakin lintuemot rohkaisevasti pukkaavat poikasiaan pystöstä kohti pesän suuaukkoa jos eivät meinaa itse tajuta lähteä.

Vierailija
19/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset nukkuneet alusta asti omissa sängyissään, ja hyvin nukkuvatkin.

Tissille toki otin aina, mutta nostin takaisin omaan sänkyyn kun olivat syöneet. Muutaman kerran kävi niin, että kauhuissani heräsin jossain vaiheessa ja aloin etsiä vauvaa peittojen alta kun ei ollut mitään muistikuvaa, että olisin hänet takaisin omaan sänkyyn laittanut.

Vierailija
20/23 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te täysin kahjoja kun nukutte lapsen kanssa samassa sängyssä?

Edesvastuutonta

Kuinka monta vauvaa Suomessa kuolee perhepedissä tukehtumiseen? Kun tää kerran on niin vaarallista, niin kertokaa nyt. Jotain tilastoahan tästä täytyy olla ja kuolleita vauvoja täytyy olla useampi kymmenen joka vuosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän