Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini maksaa siivoojille kahvittelusta

Vierailija
23.11.2016 |

Tämä on kai vähän kinkkinen homma. Vanhemmillani on käyneet samat siivoojat nyt vuosikausia, molemmat ovat olleet heihin niin tyytyväisiä, että siivoojille on ostettu joka vuosi joululahjat ja heitä on muistettu mm. syntymäpäivänä, vanhemmat ovat aina puhuneet heistä ihan etunimillä jne.

Isäni menehtyi syksyllä ja sain myöhemmin tietää, että äitini on tihentänyt siivouskertoja joka toisesta viikosta joka viikkoon. Ihmettelin syytä, sillä vaikka vanhempani ovat asuneet suht kookkaassa asunnossa, ei heillä ole ollut koko asunto käytössään.

Satuin tänään vierailemaan äitini luona, kun siivoojat olivat paikalla ja selvisi, että äiti tilaa siivoojat oikeastaan vaan kahvittelemaan ja hengailemaan. Siivoojat pyyhkivät pölyjä työhuoneesta kun tulin, mutta paikalle saavuttuani äitini kutsui heidät kahvipöytään ja toinen työtunti menikin sitten siihen. Kysyin äidiltä asiasta siivoojien poistuttua, ja hän sanoi, ettei siivottavaa riitä joka kerraksi, joten nykyään hänellä on aikaa aina leipoa ja keittää siivoojille kahvit. Ihmettelin syytä, kuulemma hän nauttii rouvien seurasta ja hänestä on mukavaa, kun saa joka viikko odottaa heitä kylään, leipoa jne. Perheenjäseniä käy kyllä muutenkin kylässä, joten totaalisesta seuranpuutteesta ei ole kysymys.

Äiti on ihan hyvin rahoissaan, en usko laskun kanssa olevan ongelmia, mutta jotenkin tuntuu silti omituiselta, että äiti makselee kuukaudessa satoja euroja palvelusta, jota ei tavallaan käytä. Hän on kyllä ihan järjissään, mutta jotenkin tilanne tuntuu silti hyväksikäytöltä. Asiahan ei minulle kuulu, mutta olen silti vaan vähän huolestunut.

Tekisittekö itse asialle jotain?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin maksaa jos kerta rahat riittää ja haluaa siivoojat (ystävät?) seuraksi =)

Vierailija
2/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihanteellinen ratkaisu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todallakaan tekisi yhtään mitään. Voisin hyvin toimia itsekin noin. Sitä paitsi, voihan se olla äidillesi viikon kohokohta. Entä sitten?

Vierailija
4/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, siis kenen hyväksikäytöltä?

Äitisi on suurimman osan aikaa yksin, voi olla vaikea ymmärtää miten pitkää aika on, vaikka sukua kävisi kahdesti viikossa. Jää silti montaa pitkää päivää. Jos äiti tulee hyvin juttuun, miksi hänen pitäisi tutustua johonkin uusiin vapaaehtoisiin, joita tarvitsee varmasti moni sellainen, joka seurasta ei pysty maksamaan.

Vierailija
5/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis käyttää hyväksi ketä? Jos äitisi haluaa maksaa siivoojille siivoiluista ja kahvitteluista, miksi hän ei saisi tehdä niin? Kai aikuinen ihminen saa käyttää tahansa mihin tykkää? En ainakaan saanut kuvaa että äitisi olisi jotenkin vanhuudenhöperö/muistisairas tms.

Vierailija
6/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekis mitään asialle. Omapahan asiansa jos haluaa seuraa ja mitä sitä pilaamaan toisen iloja, jos hänestä on mukavaa seuraa heistä.

Vierailija
7/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi on yksinäinen.

Vierailija
8/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en puuttuisi koska hänen rahoja ne on ja saa vaikka heittää nuotioon ne setelit, mitäpä se mulle kuuluisi. musta kuullostaa enemmän siltä että äitisi yrittää pitää kiinni asiasta joka oli ennen hänen ja miehen yhteinen asia ja hetki ja se ehkä tuo lohtua. Anna olla, tuskin niitä siivoajiakaan haittaa saada palkka kahvittelusta ja osaa varmaan itse lopettaa jos kokee asian ongelmana.

Vierailija
9/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Kuten jo aloitusviestissäni totesin, asia ei tosiaan minulle kuulu, kunhan olen huolissani! :) 

Vierailija
10/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi mitään. Jos olisin kotisiivousyrittäjä, aikani olisi se mikä maksaa. Aikaa voi käyttää asiakkaan toivomalla tavalla niin kauan kun hän on päätösvaltainen ihminen (toki suunnilleen se mikä toimialaksi mainittu)

Vierailija
11/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini maksaa siivojille juttuseurasta, vaikka ei ole yksinäinen.

Ehkä siinä on se että siivoojan on pakko olla aina kivaa juttuseuraa että töitä riittää. Tasa-arvoisesta suhteestahan tuossa ei suinkaan ole kyse. Pikemminkin siivoojan käyttämisestä seuraneitinä.

Minulle tämä selvisi siinä vaiheessa kun äiti joutui etsimään uutta siivoojaa.

Hirveästi haukkui kaikkia ehdokkaita, vaikka mielestäni olivat siivonneet hyvin, osa hyvinkin tarkasti.

Semmoisen sitten sitten halusi pitää joka oli kova puhumaan. Äidin oma arvio siivoojasta oli "se on kyllä hyvä tekemään työtä, puhuu paljon". Työn jälki tällä puheliaalla siivoojalla ei ollut paras mahdollinen, mutta ainakin äiti on tyytyväinen.

Ja auttaa siivoojaa kaikessa mahdollisessa, hänellä kun on niin raskas työ.

Vierailija
12/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siis tarkkaan ottaen olet huolissasi?

Vierailija
13/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän tekee varmasti kotitalousvähennyksen verotuksessa. Eli me maksamme ne kahvittelut.

Vierailija
14/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan tässä ei käy niin, että mummo on kohta puillapaljailla

Vierailija
15/24 |
23.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tekee myös äitini. Hän oikein odottaa siivoojan tuloa, tuoreen kahvileivän kera. Usein vierähtää puoli tuntia tai tunti ja ne hetket hänelle on äärettömän tärkeitä. Siivoojasta on tullut uskottu ystävä.

Minua se ei haittaa, päinvastoin olen iloinen, koska äitini puhuu varmasti hänelle sellaisia asioita ja huolia, mitä hän ei meille lapsille kertoisi. Näin toimin itsekkin.

Jos henk.kohtaista terapiaa saa siivoojan tuntipalkalla, mikä voisi olla sen parempi.

Ja toisekseen, jokaisella meistä on iästä huolimatta, oikeus tehdä päätöksiä ja käyttää varallisuutensa, miten haluaa.

Jos toisin, lähiomaisten velvollisuus on hakea vanhus holhoukseen ja sen tarpeellisuudesta päättävät sitten viranomaisten, jolloin ihminen ei elä tässä ajassa, eikä ole tietoinen ympäristöstä.

Ihmettelen, miten asia harmittaa ap. luulisi vain olevan iloinen, kun äidillä on muutakin seuraa, kuin lapset.

Vierailija
16/24 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan katsoa niitä siivouslaskuja, että eivät ihan mahdottomiksi mene  kai teet äidin puolesta veroilmoitukset, jolloin näet kotitalousvähennykset.

Vanhusten hyväksikäyttöä kyllä kannattaa seurata.  Että ei tee testamenttia kivalle siivoojalle.......no ei.

Vierailija
17/24 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö, ettei perintörahoja riitä sulle?

Vierailija
18/24 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempieni siivooja vähentää kahvitteluajan laskusta. Ehkä nuo tekevät samoin?

Tuota samaa siivoojaa käytetään samalla tuntipalkalla joskus myös seuranpitäjänä muistisairaalle isälleni kun äitini on kokouksissa tai muissa menoissaan.

Mikä sun ongelma on?

Vierailija
19/24 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hän tekee varmasti kotitalousvähennyksen verotuksessa. Eli me maksamme ne kahvittelut.

Laskepa ensin, kuinka paljon siivouslaskusta maksetaan ALVia ja siivoojien palkasta veroa. Kotitalousvähennys on tuskin tätä suurempi. Puhumattakaan siitä tilanteesta, että siivooja olisikin työtön ja yhteiskunta maksais hänelle kaikenlaisia korvauksia ja tukia.

Eiköhän tässä yhteiskunta jää voiton puolelle.

Vierailija
20/24 |
27.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on yksinäinen.

Ei välttämättä oikeasti ole. Meillä oli iäkäs sukulainen, joka aina valitteli yksinäisyyttä ja sitä ettei kukaan käy. Tosiasiassa hänellä kävi joku sukulainen monta kertaa viikossa. Luulisi ikäihmisten kaipaavan lepoakin joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi