exä oli maksanut mun tilille palkkaa
Välit meni poikki noin 3 kuukautta sitten, oltiin yhdessä kaksi vuotta. Otin äsken tiliotteen ja siellä oli 300 euron pano selvityksellä "toimistosiivous 1.8.2016, sis alv".
Tuo oli sellainen päivä, jonka tosiaan olin hänen kanssaan raivaamassa yrityksensä toimistoa, tehtiin perusteellinen tavaroiden poisvienti + siivous katosta lattiaan.
Haluaisin tietysti palauttaa rahat, mutta mulla ei ole hänen tilinumeroa. Hänellä oli mun tilinumero, kun oli kerran maksanut yhdet konserttiliput mun tilille. Hän on yrittäjä, joten tuo on tietysti hänelle verovähennyskulpoinen kulu. Mun pitäisi ilmoittaa summa veroilmoituksessani - enkä halua muuta kuin palauttaa summan. Miten sen teen?
Kommentit (25)
Miksi haluat palauttaa? Teit työn, sait palkkaa. Miksi haluaisit tehdä ilmaisen palveluksen eksällesi?
Hän varmaan hyvää tarkoitti. Älä palauta. Jatka elämääsi!
Eikö siinä maksun tiedoissa näy maksajan tilinro?
Mä jo luulin että palkka oli tyyliä pano 22 kpl, suihinotto 12 kpl, tms.
Tuon tietysti pidät.
Vierailija kirjoitti:
Pidä rahat. Miksi palauttaisit?
Koska se on ve-ron-a-lais-ta-tu-lo-a, josta aloittaja ei halua maksaa ve-ro-a.
No en todellakaan tehnyt sitä siinä tarkoituksessa, että olisi rahalla maksettava palvelus. Minusta oli mukava olla hänelle avuksi ja en ikinä ota mitään rahaa silloinkaan, jos olen kavereille muuttoapuna/lastenvahtina. Täytyy mennä katsomaan, saako tiliotteesta sen tilinumeron poimittua.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla puhelinta?
Ei taida olla :D Tai sitten ei osaa käyttää sitä soittamiseen. Voit antaa mallin niin googletamme sinulle selkeät ohjeet tai joku voi osata neuvoa ilman ohjeitakin.
Onko sulla itselläsi siivouksia tekevä firma vai miten tuohon nyt alv sisältyy? Vähennyskelpoiseen kuluun ei muuten riitä pelkkä näkyvä suoritus tiliotteella, vaan siihen tarvitaan kyllä ihan tosite (lasku, kuitti, sopimus, pöytäkirjapäätös tms). Jos te ette ole sopineet mistään korvauksesta, niin mahtaa siellä olla hyvällä tovalla tyypin kirjanpidot...
Ei siitä saa verovähennyksiä eikä etenkään alv-vähennyksiä ilman että ap on rekisteröitynyt alv-velvolliseksi ja kirjapidosta löytyy kuitti tai lasku. Eli jos eksä pistää sen kirjanpitoonsa, syyllistyy verolakien rikkomiseen.
Jos sen oli oikeasti tarkoitus maksaa ko. summa jollekin siivousfirmalle?
Yksityishenkilölle ei vpi maksaa palkkaa ilman että siitä pidätetään vero. Eli sinun ei tarvitse makssa vetoa, se on työnantajan tehtävä ja jos työnantaja tekrr virhern hän korjaa sen. Palkkaa ei voi maksaa, jos ei ole työsopimusta. Suullinenkin kelpaa. Jos ette olleet sopineet palkallisesta tuöstä, tuo tulkitaan lahjaksi. Alle 4000 euron lahjasta ei mene veroa. Nyt teet lahjaveroilmoitusen verovirastoon ja asia päättyy tähän Exäsi murhe on, miten hän kirjaa kulun yrityksen kirjanpitoon ja hyväksyykö verottaja sen. Sinun huolesi päättyvät kun teet lahjaveroilmoituksen. Kirjoita siihen, ettei mistään palkkatyöstä ollut sopimusta, ei suullista eikä kirjallista. En usko, että hän maksaa työeläkemaksujakaan, jotka hänen pitää maksaa. Siitä voit tiedustella Eläkturvakeskuksesta muutaman kuukauden päästä.
Laittaisin eksälle tekstarin tai meilin, että siivousfirman pano tuli vahingossa omalle tilille, että kun antaa tilinumeron, palautan rahan saman tien.
Ap takaisin.
Pari vastaajaa ehdotti exälle soittamista. Ei vastaa puheluihini.
Kukaanhan meistä ei tiedä, millaisen tositteen on tehnyt firmansa kirjanpitoon, mulla lukee tiliotteessa vain tuo 300, sis alv.
Minullakin on y-tunnus, joten tuota ei tarvitse käsitellä palkkana. Voin laatia oman tositteen, maksaa alvit päältä pois ja kirjata loput verotettavaksi yritystuloksi, ihan ok. MUTTA KUN EN OLISI HALUNNUT TÄLLAISTA RAHAA. Jotenkin loukattu olo.
Ei kai noin pienestä summasta, joka yksityishenkilöiden välillä maksetaan, tarvitse mitään veroja suorittaa? Ihan sama mitä siellä vapaassa tekstissä lukee. Anna olla, osta jotain kivaa itsellesi. Tai lahjoita hyväntekeväisyyteen, jos et halua pitää. Anna exäsi tehdä mitä haluaa myös. Ette ole enää yhdessä, teidän ei tarvitse puuttua toistenne elämiin tai raha-asioihin. Jos exä tekee jonkun "laittoman" verovähennyksen tuosta pikkusummasta, niin anna tehdä. Omat asiansahan hän siinä sotkee, jos sotkee.
Voi elämä.
Kyllä on murheet. Jos ei raha kelpaa niin anna pois. Eiköhän kadulta ottajia löydy.
Ap edelleen. Alapeukkuja viestilleni 17. Miksi?
Tunnen itseni loukatuksi, onko tunteeni väärä??
Anyone?