Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ETUUSASIANTUNTIJAT PLIIISS! Auttakaa minua! :/ Olen ihan pihalla näistä asioista...!

Vierailija
22.11.2016 |

No niin eli lyhyt historia:

- Ei töitä koko vuonna.
- Kaksi kuukautta kuntoutuksessa (eli jollain kuntoutustuella?) kesällä.
- Erosin viime kuussa, sitä ennen en saanut asumistukea miehen tulojen vuoksi. Nyt itse työttömänä ja vuokra 700e/kk. Marraskuun alusta tämä asunto siis vuokrineen.
- Minut on tavallaan todettu työkyvyttömäksi, mutta en itse koe sitä olevani. Siksi olenkin nyt hakenut ja saanut osa-aikatöitä loppuvuodeksi. Kuinka paljon "saan" tienata kuukaudessa (no ei tässä ole kuin yksi täysi kuukausi, mutta joka tapauksessa, jos jatkuukin vielä ensi vuonna samalla tavalla) menettämättä kokonaan/osittain peruspäivärahaa? Ja jos osittain peruspäiväraha pienenisikin niin ei se mitään, mutta miten nuo tulorajat menevät?

Jos joku ihmettelee, että miksi peeaaihminen asuu yksin 700e/kk-kämpässä niin ihan siksi, että minulle tuli nopea lähtö edellisestä kodista (väkivallan takia) ja välitön kodintarve, olen saanut tukea läheisiltäni ja siis myös työtä. Eli uskon olevani paremmassa kunnossa jatkossa ja kykenevä hoitamaan ensi vuonna talouteni ilman etuuksia. Se on päämäärä.

KIITOS JO ETUKÄTEEN!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan sossusta ja kelasta.

Vierailija
2/2 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin pitäisi tietää, että jos sinut on todettu työkyvyttömäksi ja kuitenkin olet ottanut työn vastaan, niin oletko a) 100% työkyvytön b) osatyökyvytön/osa-aikatyössä vai c) työtön/osa-aikatyössä.

Se summa minkä työttömänä saa kuussa tienata on 279 e/4 viikkoa.

---

Asumistukea kannattaa hakea heti nyt netin kautta. Hae takautuvasti eli laita haku alkuun siitä päivästä kun olet muuttanut erilleen omaan asuntoosi, siis tuohon 700 e/kk. Siihen pitäisi tietää ne tämänhetkiset tulot. Jos et tiedä, niin laita kuitenkin hakemus verkkopalvelussa menemään ja kirjoita lisätietoihin että selvität asiaa ja laitat tiedot tuloista myöhemmin, mutta laita se asumistuki vireille heti.

---

Sitten nämä tulo-ongelmat. Millä olet muuten elänyt vuoden alusta? Kuntoutustuki sulla on ollut vuoden alusta?

Ja sitten se statuksen selvitys: siis sinut on kuntoutuksessa (Kela?) todettu työkyvyttömäksi, mitä kuntoutussuunnitelmassa lukee ja mikä on sen sisältö osaltasi? Oletko saanut lääkäriltä B-lausunnon (osa tai koko) työkyvyttömyyseläkettä varten ja oletko hakenut sitä?

Kuntoutustukihan on määräaikainen ja sen pitäisi siis johtaa joko a) kuntoutumiseen (eli siirryt työttömäksi työnhakijaksi) tai sitten b) toteamukseen työkyvyttömyydestä (haet joko koko- tai osa-aikaista työkyvyttömyyseläkettä). Pidettyjen sairaspäivien määrä (siis Kelan korvaamina) olisi myös hyvä tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän