On tämä sossun kanssa asioiminen yhtä perkelettä
Kukaan ei tunnu tietävän missä mennään. Olen kesästä asti saanut työmarkkinatukea. Minulle tuli kutsu "monialaisen työllistymissuunnitelman laatimiseen", joka oli 25.10 ja menin sinne. Paikalla oli sosiaaliohjaaja ja TE-toimiston asiantuntija. Siellä selvisi ihan sattumalta että minulla ei olekaan ollut oikeutta työmarkkinatukeen vaan kesästä lähtien olisi kuulunut hakea tt-tukea. Sieltä soitettiin Kelaan joka varmisti sen. Siitä lähtien olen odottanut Kelalta saapuvaksi paperia jossa minun pitää selvittää miksi olen saanut työmarkkinatukea, sitä lappua ei ole vielä lähetetty minulle.
Tuossa tapaamisessa minua kehotettiin hakemaan marraskuulle tt-tukea, hain ja sitä myönnettiin vain 60 euroa, edellisen kuun (tekivät tarkastuksen myös lokakuulle) ylijäämän vuoksi. Tämän kuukauden alussa hain joulukuulle tt-tukea, ja tänään tuli lappu. Sitä on myönnetty 123,51 euroa. Syyksi mainittiin että minullahan on tulona työmarkkinatuki 522,88€, jonka olisin voinut jo hakea maksuun + asumistuki jonka saan. Tietenkään en ole hakenut työmarkkinatukea kun kerran minulle sanottiin etten ole oikeutettu siihen ja kauhulla odotan jo maksettujen rahojen takaisinperintää.
Tuntuu että pää hajoaa! Huomenna soitan sossuun ja valitan tuosta päätöksestä että mitä vittua! Olenko minä nyt oikeutettu työmarkkinatukeen vai tt-tukeen? Mikä hitto siinä on että se tieto ei kelan, työkkärin ja sossun välillä vaan kulje? Nyt joudun takuulla uudestaan hakemaan tt-tukea ja vuokranmaksu viivästyy. Tekisi mieli vain kiljua.
Kommentit (18)
No voi, voi. Miks et soittanut itse Kelaan, ku kerran lappua ei kuulunut? Aikuinen ihminen, hoida asias.
Joo, äite jäi syksyllä leskeksi. Ne rukas eläkkeen, kans.eläkkeen, asumistuen, perheeläkkeen kanssa eestaaseestaas... 3kk eikä ne ole vieläkään varmoja.
Äite sanoi kun tuli takaisin perintä lappuja, että en maksa, en pysty.. Ne sanoi, että ei sitten.;) Kantsii yrittää...
Vierailija kirjoitti:
Soita vuokranantajalle ja selvittele se asia pois alta.
Tässä vaiheessa kuuluisi jo tehdä ilmoitus saamastasi menettelystä. Et liene saanut ns. väärin perustein työm.tukea koska ketään et ole huijannut, ja lopetit tuen hakemisen koska ilmeni ettei sinulla ole oikeutta hakuun.
Kuka valvoo näiden ihmisten toimintaa, otapa selvää, ja laita kaikki kirjallisena. Vaadi myös oma kappaleesi kokouksesta, ja ota yhteyttä Kelaan heti huomenaamulla.
Kyllä nyt ansaitsevat kuulla kunniansa!
Joo, pitää soittaa vuokranantajalle. En todellakaan huijannut työmarkkinatukea saadakseni vaan sossun puolelta ilmoitettiin silloinkin että minun kuuluu hakea työmarkkinatukea. Pitää ottaa yhteyttä myös Kelaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No voi, voi. Miks et soittanut itse Kelaan, ku kerran lappua ei kuulunut? Aikuinen ihminen, hoida asias.
En ole ap mutta samojen asioiden kanssa vääntänyt. Ja minulla ei ainakaan ole puhelinliittymässä rajatonta puheaikaa vaan maksan jokaisesta minuutista (tulee minun käytöllä halvemmaksi) joten tuosta tulee jo ihan kivasti puhelinlaskuunkin lisää kun pitäisi päivänselviä asioita soitella ja selvitellä viranomaisten keskinäisiä sekaannuksia.
Sossujen kanssa puljaaminen on ihan kamalaa! Itselläni on opintotukikuukaudet loppu ja samalla hetkellä loppui myös työt. No olen sitten joutunu sossun luukulla käydä kyykytettävänä ja kyllä meinaa mennä hermo! Esimerkiksi työkkärissä ja kelassa paljon asiallisempi kohtelu. En sitten tiedä onko sossussa annettu joku ohje ylemmältä taholta että joka asiasta pitää tehdä mahdollisimman vaikea ja ihmisille pitää olla niin tyly kuin vaan ikinä pystyy että saisivat kuluja vähän pienemmäksi kun kukaan ei enää halua tulla sinne luukulle matelemaan... Ja olen itsekin tehnyt asiakaspalvelutyötä ja ollut vaikka minkämoisten ihmisten kanssa tekemisissä mutta tuo kohtelu sossussa on kyllä ollut lähes joka kerta aivan käsittämätöntä.
Sinun ei tarvitse tehdä uutta hakemusta ja sossussa voivat tarkastaa kelalta maksuun tulleet etuudet, jolloin voivat nopeasti korjata päätöstä ja pistää puuttuvan tuen maksuun. Omalle sos.tt. tai etuuskäsittelyyn soittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta samojen asioiden kanssa vääntänyt. Ja minulla ei ainakaan ole puhelinliittymässä rajatonta puheaikaa vaan maksan jokaisesta minuutista (tulee minun käytöllä halvemmaksi) joten tuosta tulee jo ihan kivasti puhelinlaskuunkin lisää kun pitäisi päivänselviä asioita soitella ja selvitellä viranomaisten keskinäisiä sekaannuksia.
No sitten ottaa jalat alleen ja kävelee sinne Kelaan ku kerran ei tarvi käydä töissä ja on koko päivä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Sossujen kanssa puljaaminen on ihan kamalaa! Itselläni on opintotukikuukaudet loppu ja samalla hetkellä loppui myös työt. No olen sitten joutunu sossun luukulla käydä kyykytettävänä ja kyllä meinaa mennä hermo! Esimerkiksi työkkärissä ja kelassa paljon asiallisempi kohtelu. En sitten tiedä onko sossussa annettu joku ohje ylemmältä taholta että joka asiasta pitää tehdä mahdollisimman vaikea ja ihmisille pitää olla niin tyly kuin vaan ikinä pystyy että saisivat kuluja vähän pienemmäksi kun kukaan ei enää halua tulla sinne luukulle matelemaan... Ja olen itsekin tehnyt asiakaspalvelutyötä ja ollut vaikka minkämoisten ihmisten kanssa tekemisissä mutta tuo kohtelu sossussa on kyllä ollut lähes joka kerta aivan käsittämätöntä.
ehkä sun omassa asenteessa on vikaa. Meet sinne sossuun jo sillä asenteella, että vitut. Niin kyllä se metsä vastaa niinku sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse tehdä uutta hakemusta ja sossussa voivat tarkastaa kelalta maksuun tulleet etuudet, jolloin voivat nopeasti korjata päätöstä ja pistää puuttuvan tuen maksuun. Omalle sos.tt. tai etuuskäsittelyyn soittoa.
Kiitos tiedosta. Ap
Niin ja sossut olivat sitä mieltä että minun pitäisi vaan lopettaa opiskelut kokonaan, siis tutkinto jättää kesken ja hakea töitä ahkerammin... No kyllä minä haen useampaa työpaikkaa joka viikko. Huonosti vaan tärppää kun ei ole edes niitä maisterin papereita. Miten luulevat että tulen ikinä työllistymään mihinkään muihin kuin pätkätöihin jos en saa edes valmistua alalleni?
T: 6
Miksei kanssasi työskennellyt sosiaalityöntekijä (=sossu)? Ohjaaja ei ole sama kuin sossu. Ja mikä on TE-toimiston asiantuntija? Ei kuulosta asiantuntevalta.. Oletko varma, ettet ymmärtänyt jotain väärin; jos sinulle ei alun alkaenkaan pitänyt tulla mitään lappua postissa, vaan sinun piti itse täyttää netissä/ottaa toimistolta lomake ja täyttää...?
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sossut olivat sitä mieltä että minun pitäisi vaan lopettaa opiskelut kokonaan, siis tutkinto jättää kesken ja hakea töitä ahkerammin... No kyllä minä haen useampaa työpaikkaa joka viikko. Huonosti vaan tärppää kun ei ole edes niitä maisterin papereita. Miten luulevat että tulen ikinä työllistymään mihinkään muihin kuin pätkätöihin jos en saa edes valmistua alalleni?
Haeppa sitte opintolainaa ja opintotukea
Juu tieto ei tosissaan kulje edestakaisin kaikkien tahojen välillä :/ sun pitää itse selvittää tilanne sossuun. T. Etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Miksei kanssasi työskennellyt sosiaalityöntekijä (=sossu)? Ohjaaja ei ole sama kuin sossu. Ja mikä on TE-toimiston asiantuntija? Ei kuulosta asiantuntevalta.. Oletko varma, ettet ymmärtänyt jotain väärin; jos sinulle ei alun alkaenkaan pitänyt tulla mitään lappua postissa, vaan sinun piti itse täyttää netissä/ottaa toimistolta lomake ja täyttää...?
Sosiaaliohjaaja ja sosiaalitoimiston etuuskäsittelijä ovat eri henkilöitä. TE-toimiston asiantuntija on siis joku työvoimatoimiston virkailija. Tuo virkailija soitti Kelaan ja puhelun päätteeksi se sanoi minulle että Kelalta lähetetään minulle asiaan liittyen selvityspyyntö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haeppa sitte opintolainaa ja opintotukea
Siis jos opintotukikuukaudet on loppu, niin silloin ei saa opintotukea EIKÄ opintolainaa. Tämän tietävät myös sossut. Mutta ilmeisesti opiskelijat eivät kuulu edes toimeentulotuen piiriin. Pitäisi alkaa nistiksi tai sekakäyttäjäksi jotta tuet alkaisivat juosta.
Olen parhaimmillaan joutunut toimittamaan samat tilitiedot kahdeksan kertaa kuopion sosiaalitoimistoon. Kerran käsittelijäksi osui sekopää joka haukkui puhelimessa ja poisti hakemukset. Tein valituksen ja kuulin että käsittelijä sai myöhemmin potkut.
Soita vuokranantajalle ja selvittele se asia pois alta.
Tässä vaiheessa kuuluisi jo tehdä ilmoitus saamastasi menettelystä. Et liene saanut ns. väärin perustein työm.tukea koska ketään et ole huijannut, ja lopetit tuen hakemisen koska ilmeni ettei sinulla ole oikeutta hakuun.
Kuka valvoo näiden ihmisten toimintaa, otapa selvää, ja laita kaikki kirjallisena. Vaadi myös oma kappaleesi kokouksesta, ja ota yhteyttä Kelaan heti huomenaamulla.
Kyllä nyt ansaitsevat kuulla kunniansa!