Moniko lukee vielä kirjoja?
En meinaa mitään pakollisia koulukirjoja tms. Vaan sitä että ihan huvikseen lukee jonkun tarinan.
Kun, nykyään kaikilla kulkee puhelimessa vaikka mitä viihdettä mukana, niin mietin moniko enää jaksaa lukea. Reissussakin voi tyyliin katsella jotain sarjoja tms. Moniko lukee ja minkä ikäsiä ootte? Miksi kirja on mielestäsi parempi, kuin esim. joku sarja tai peli?
Kommentit (28)
Kirja on parempi. Jää enemmän tilaa mielikuvitukselle ja saa nautiskella kielen vivahteista. Kirjassa voi lukea hienon lauseen tai kappaleen uudelleen ja uudelleen, kun taas liikkuvan kuvan kelailu edestakaisin tuntuu tyhmältä. Kirjan voi laskea hetkeksi kädestä, kun ajatus lähtee lentoon, kun taas liikkuvan kuvan pysäyttäminen epämääräiseksi ajaksi ei toimi samalla tavalla.
N30
Minä luen paljon ja koko ajan. N 48
Luen paljon kaunokirjallisuutta...avartaa rentouttaa ja parantaa keskittymistä. Aktivoi aivoja sekä ihan vaan viihdyttää. Tänä vuonna luettuna tähän mennessä 50 romaania. Ikä 32.
Vierailija kirjoitti:
Luen paljon kaunokirjallisuutta...avartaa rentouttaa ja parantaa keskittymistä. Aktivoi aivoja sekä ihan vaan viihdyttää. Tänä vuonna luettuna tähän mennessä 50 romaania. Ikä 32.
Niin ja unohdin mainita, että vinkit luettaviksi kirjoiksi etsin kirjallisuusblogeista.
Joka päivä. Kirjasta ei lopu virta ja sitä on ylipäänsä mukavampi lukea kuin jotain laitetta. Peleillä, sarjoilla yms. on paikkansa, mutta itse nyt vaan satun tykkäämään lukemisestakin.
N38
Mulla on aina joku kirja luettavana, ja luen joka ikinen päivä. Olen 56-v. Myös mun 14 - 25-vuotiaat tytöt lukevat paljon.
Luen kirjoja, en omista älypuhelinta.
Ei voi korvata elokuvilla kirjoja, aiheen ohi kaikki ajatus on viety täysin ja suurinta osaa kirjan sisällöstä ei ole. Korvata yritetty palkkaamalla seksikkäitä näyttelijöitä vaatimattoman näköisiä ihmisiä esittämään. Syy: ei ole enää mitään muutakaan millä houkutella yleisö samaistumaan henkilöön kuin söpön näköinen ulkokuori, koska sielu ei mahdu elokuvaan. Lisää tolkuttomat riidat pienistä asioista jotka eivät ole tarinan kannalta keskeisiä ja jotka jokainen voisi kuvitella sellaisiksi kuin haluaisi. Vievät vielä enemmän huomion siitä mikä oli tarkoitus. Yltiökonkretismi ei aina helpota asioiden esittämistä sellaisina kuin oli tarkoitus.
Luen. Harrastan myös elokuvia ja olen ammatiltanikin tv-toimittaja eli kuvakäytön ammattilainen, mutta kyse on eri taidemuodoista. Kuvallinen ilmaisu on valmiiksipureskellumpaa kuin kirjallisuus. Kirjoissa voit muodostaa oman mielikuvasi tapahtumista ja hahmoista.
Ja kuten tuossa jo sanottiinkin, hyvissä kirjoissa se juoni ei ole tärkein, vaan se, miten sitä ja henkilöitä ja tunnelmia kuvataan. Muutamalla sanalla vaihdetaan tunnelmaa, nostetaan esille täysin eri vivahteita ja tulkintoja.
Toki hyvä elokuvakin voi vaikkapa valaistuksen tai terävyysalueen vaihdoksella vaihtaa vaikka katsojan huomion kohteen ja muuttaa tulkintaa siitä, mitä on meneillään.
Minä luen. Mielelläni lukisin enemmänkin mutta valitettavasti aikaa ei vain löydy.
En sanoisi, että lukeminen olisi parempaa tekemistä kuin vaikka pelaaminen. Kaikki yhtä mukavia ajanvietteitä.
N31
Luen joka päivä. Olen lukenut koko ikäni ja laajasti erilaista kirjallisuutta. En voisi kuvitellakaan korvaavani lukemisesta saatua nautintoa liikkuvalla kuvalla. Kirjoista tehdyt elokuvat ovat järjestään pettymyksiä, koska pariin tuntiin ei vaín pysty typistämään kirjan vivahteita ja oman mielikuvituksen luomia kuvauksia. Lukeminen luo yleissivistystä, auttaa ymmärtämään maailmaa ja viihdyttää samaan aikaan. Vaikka kehitettäisi mitä vipstaakkeleita, keskittyminen oikean kirjan lukemiseen rauhassa ja hiljaisuudessa ilman valoruudun räikeyttä antaa hyvän olon.
N47 täällä lukee ja paljon. Kirjoja, e-kirjoja harkitsin, mutta hylkäsin ajatuksen. Virta ei riitä, kirja kulkee kyllä mulla mukana ihan yhtä hyvin. Olen lukenut lapsesta asti, mielikuvitus on ollut aina hyvä.
Tälläkin hetkellä minulla on neljä eri kirjaa kesken, koska luen aina useita kirjoja samanaikaisesti. Luen vuodessa minimissään 50 romaania.
Mä luen. Olen lukenut aina. Pelit ei kiinnosta ja liikkuva kuvakaan ei juuri yhtään. En ole koskaan seurannut mitään tv-sarjaa, elokuvia katson ehkä yhden kuukaudessa.
N34
Lukeminen on parasta! Toki elokuvat ja sarjat myös on hyvää ajanvietettä, mutta ilman kirjoja elämästäni puuttuisi todella paljon.
Kirja jättää enemmän tilaa omille mielikuville, voi laskea sen kädestään ja pohtia hyviä pointteja tai henkilöiden persoonaa, voi palata takaisin ja tarkistaa olinko ymmärtänyt jotain kunnolla. Vaikka elokuva, tai sarja, olisi tehty kuinka hyvin, niin se on silti jonkun muun mielikuva asiasta.
Minä luen romaaneja koko ajan. Olen 35-vuotias.