Miksi asiakaspalvelija sanoo KIITOS, kun häneltä pyytää jtn?
Pyydän kassalla usein tupakkaa, nykyään pitää pyytää sitä tiettyä merkkiä erikseen
Minä: "Sitten vielä sininen L&M."
Myyjä: "Kiitos."
Mitä kiittämistä siinä on että minä haluan tupakkaa?
Samoin usein kun olen maksanut kortilla ja otan kortin pois, myyjä sanoo kiitos. Okei, saihan hän (firma) siinä rahaa mutta silti outoa.
Kommentit (21)
Se on vain kuittaus, että asia on kuultu. Moni sanoo myös "jes", "joo", "juu", "ookoo" tai ei mitään.
Hän kiittää sinua tilauksestasi tai maksusta. Mikä siinä on niin ihmeellistä?
Hän kiittää sinua, koska olet asiakkaana. Samoin hän kiittää sinua, kun vedät plussa-tms-korttisi lukulaitteesta tai kun laitat sinne pankkikorttisi ihan samoin kuin jos saisi sinulta käteistä tassuunsa. Hän kiittää kiittämästä, jos hyllyvälissä kysyt jotain ja saat vastauksen ja kiität palvelusta.
Suomessa käytetään hirvittävän vähän sanaa kiitos. Englannissa sitä hoetaan joka välissä. Siellä tuntee itsensä törpöksi, kun ei muista sanoa please.
Ehkä se tarkoittaa, että kiitos asioinnista tai ostamisesta (rahoistasi).
Jos sanoo ole hyvä, se kuulostaa liikaa siltä että hän tekee sinulle mielestään suurenkin palveluksen (kuin se olisi jotain ekstraa), kun taas kiittäminen saa asiakkaan tuntemaan itsensä tärkeämmäksi.
Hän on kiitollinen, että saa palvella sinua maksua vastaan. Ihan normaalia kohteliaisuutta alentaa itsensä. Mieti vähän, jos kassaheebo tupakkaa ojentaessaan sanoisi:“ei se mitään, pikku vaiva, tein mielelläni".
Ole hyvä on vähän kankea ilmaus moneen tilanteeseen. Itsekin neuvolassa kiittelen kun asiakas varaa puhelimessa ajan tai sanoo lähtiessään kiitos. Meillä ei hommaan liity edes mitään kaupallista, joten kiittely on tavallaan hassua.
Jos vastaus on "ole hyvä" niin asiakas pääsee laukomaan kuluneita vitsejä kuten "olenhan minä" tai jotain tyhmempää.
Se on kuittaus siitä, että asia hoidettu (esim maksu). Mun mielestä olisi kamalaa, jos myyjä sanoisi vaikka "haista vittu-mee muualle siitä". En menis toista kertaa siihen kauppaan.
Eikö ravintolassakaan tarjoilija saa sanoa "kiitos" kun on ottanut tilauksen vastaan? Sama asia.
Sehän on ap tavallaan niin kuin tilaus. "Kiitos, että tilaat/ostat sen tuotteen". Siksi ainakin itse sanon niin, kun asiakas pyytää jotain.
Itse sanon "kiitos" maksutilanteessa että asiakas tajuaa ottaa korttinsa pois kortinlukijasta ja ymmärtää että maksu meni perille, kaikki asiakkaat kun eivät tuijota sitä näyttöä.
t. kassatyöntekijä
Läpäisitkö sä apukoulun??? Ilmeisesti et kun ihmettelt miksi kiitetään ja on aikaa miettiä tuollaisia
Mä ajattelisin asian tyyliin "kiitos (+asioinnista, käynnistä tmv.)". Mielestäni kuuluu hyvän asiakaspalvelijan sanavarastoon melko laajassa määrin.
Tai miksi R-kioskilla sanotaan joka ikinen kerta "Moi!", kun menet kassalle uudestaan saman reissun aikana?
Kun menee ekan kerran kassalle, kassa tervehtii, joka on luonnollista. Mutta sitten jos jäikin ostamatta jotai (vaikka kahvi+pulla) ja menee kassalle uusiks minuutin kuluttua, niin taas sama "Moi".
Ja sitten kun jää kioskille nauttimaan niitä kahvia ja pullaa maksettuaan jo kahdesti kassalla, ja täyttää vaikka loton siinä samalla, ja menee jo kolmannen kerran maksamaan, niin myyjä tervehtii kolmannen kerran "Moi".
Tämä on täysin systemaattista R-kioskin myyjiltä. Itelle riittää se eka moi.
Toinen mitä ihmettelen, on, kun menee passin hakee, niin ne myyjät selittävät joka ikiselle passinhakijalle, että "PAssit ovat aikaviiveen takana. Aikaviive on kolme minuuttia, joka täytyy odottaa ja sitten saa passin. Eli odotetaan kolme min."
Miksi ne myyjät ei vaan sano, että "täytyy oottaa vähän aikaa". Ihmetyttää jotenkin se aikaviiveistä selittely. Täytyykö asiakkaan tietää, että on kyse nimenomaisesti aikaviiveestä, eikä mistään muusta? Voisiko asiakas muuten luulla ilman aikaviiveestä valistamista, että jaahas, poliisi varmaan tulossa hakemaan, kun kestää kolme min.; myyjä tehnyt äänettömän hälyn. Joten selitetään sille tää aikaviive-juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi R-kioskilla sanotaan joka ikinen kerta "Moi!", kun menet kassalle uudestaan saman reissun aikana?
Kun menee ekan kerran kassalle, kassa tervehtii, joka on luonnollista. Mutta sitten jos jäikin ostamatta jotai (vaikka kahvi+pulla) ja menee kassalle uusiks minuutin kuluttua, niin taas sama "Moi".
Ja sitten kun jää kioskille nauttimaan niitä kahvia ja pullaa maksettuaan jo kahdesti kassalla, ja täyttää vaikka loton siinä samalla, ja menee jo kolmannen kerran maksamaan, niin myyjä tervehtii kolmannen kerran "Moi".
Toinen mitä ihmettelen, on, kun menee passin hakee, niin ne myyjät selittävät joka ikiselle passinhakijalle, että "PAssit ovat aikaviiveen takana. Aikaviive on kolme minuuttia, joka täytyy odottaa ja sitten saa passin. Eli odotetaan kolme min."
Miksi ne myyjät ei vaan sano, että "täytyy oottaa vähän aikaa". Ihmetyttää jotenkin se aikaviiveistä selittely. Täytyykö asiakkaan tietää, että on kyse nimenomaisesti aikaviiveestä, eikä mistään muusta? Voisiko asiakas muuten luulla ilman aikaviiveestä valistamista, että jaahas, poliisi varmaan tulossa hakemaan, kun kestää kolme min.; myyjä tehnyt äänettömän hälyn. Joten selitetään sille tää aikaviive-juttu.
Ne varmaan muuttuu roboteiks, kun tietyt asiat toimii aina samalla tavalla, ei jaksa enää käyttää energiaa sen miettimiseen, milloin sanoa moi ja milloin ei.
Haha, muistan kun olin itse passia hakemassa ja selitettiin tuo aikajuttu. Minusta se oli kiva, että se minulle kerrottiin, koska siitä ainakin varmistui, että kyse ei ollut mistään henk.koht. / naamataulun perusteella tehdystä myyjän omasta päätöksestä. Ei sillä että siitä muutenkaan tunteitaan voisi syvästi loukata, mutta minusta se teki asioinnista miellyttävän, kun ei joutunut miettimään syitä ja kaikkia mahdollisia ja mahdottomia selityksiä mielessään siinä odotusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään hirvittävän vähän sanaa kiitos. Englannissa sitä hoetaan joka välissä. Siellä tuntee itsensä törpöksi, kun ei muista sanoa please.[/quote
Please ja kiitos ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai niiden pitää kertoa mistä syystä se passin haku kestää. Vaikuttais ihan helvetin huonolta asiakaspalvelulta, jos ne sanois vaan että "menee hetki" ja sitten se asiakas joutuis venaamaan noinkin kauan...
Työnantajan ohje
T. Entinen kassaneiti