Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteletko sinäkin, ettei juuri sinun valinnoillasi ole merkitystä?

Vierailija
22.11.2016 |

Tuli vaan mieleen, kun mies olisi halunnut mennä lyhyen matkan kauppaan autolla ja saatiin kunnon väittely siitä, onko sillä merkitystä, jos yksittäinen ihminen kulkee jokaisen pikkumatkan autolla.
Minun mielestäni sillä on suurikin merkitys.
Asiaa pohdittuani, huomaan samanlaisia ajatusmalleja lähipiirissäni.

Yksi syö Nestlén muroja joka ikinen aamu, vaikka tietää asian eettisen puolen oikein hyvin ja saattaa välillä intoutua paasaamaan aiheesta "älä tue Nestléä"

Toinen puolestaan juo Coca colaa melkoisia määriä,taas kerran tiedostaen kokapensaan kasvattamisesta aiheutuvat ongelmat. (eli siis esim. kasvatetaan kokaa siellä missä pitäisi kasvattaa paikallisille ruokaa )

Lisäksi on vielä äitipuoleni, reilu 50 v nainen, jolla on paha shoppailu addiktio, tavaraa on kaikki paikat väärällään ja lisää on pakko saada. Tiedostaa, että toimintansa on maapallon kantokyvyn kannalta täysin kestämätön, mutta silti kokee, että se on meidän ja tulevien sukupolvien tehtävä muuttaa asioita ja tehdä viisaampia valintoja. Mutta siis ei koe, että itse voisi vielä asioita muuttaa, vaikka hänellähän voi olla toiset 50 vuotta aikaa vielä tällä pallolla...

Mites te muut, oletteko törmänneet vastaavaan?
Ja korostan nyt vielä, että nämä ihmiset ovat sinällään ihan fiksuja, asioista perillä olevia yksilöitä, jotka vaan toistuvasti tekevät huonoja valintoja, tietoisesti.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan päinvastoin. Olen esim. vähentänyt lihansyöntiä (aluksi söin joka aterialla) vuosien varrella, aloitin yhdellä kasvisaterialla viikossa ja nyt syön 1-2 liha-ateriaa viikossa. Aika monta kiloa lihaa on jäänyt ostamatta siitä kun päätöksen ruokavaliomuutoksesta tein. Ja esim. teen, suklaan ja kahvin ostan aina luomuna ja reilun kaupan tuotteena, koska en halua että jonkun tuollaisen "ylellisyyden" (olkoonkin arkinen, mutta ei ole välttämätöntä kuitenkaan) takia joku reppana raataa ilman kunnon palkkaa.

Mä en ajattele että mitä väliä omilla teoilla on kun joku yhksi kahvikupillinen on pisara meressä, vaan sitä miten paljon niistä tulee koko elämäni aikana. Silloin ei enää tunnukaan niin turhalta, vaikka tiedänkin etten minä yksin maailmaa muuta. Mutta enpä myöskään ole ainoa joka näitä valintoja tekee ja yrittää.

Vierailija
2/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa paine muutokselle voisi tulla ruohonjuuritasolta kun tarpeeksi moni toimii tietyllä tavalla. Mutta reaalimaailmassa yksittäisen ihmisen valinnoilla ei ole mitään merkitystä. Rajoitukset ja sääntely pitää tehdä ylemmällä tasolla. Esim. kaupan hyllylle ei pitäisi edes päästä sellaisia tuotteita, joiden ostaminen on "moraalisesti vastuutonta". 

Ja ihan oikeesti, mistä tavallinen ihminen voi luotettavasti kaivaa kaiken infon omien valintojensa perustaksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, vaan päinvastoin. Olen esim. vähentänyt lihansyöntiä (aluksi söin joka aterialla) vuosien varrella, aloitin yhdellä kasvisaterialla viikossa ja nyt syön 1-2 liha-ateriaa viikossa. Aika monta kiloa lihaa on jäänyt ostamatta siitä kun päätöksen ruokavaliomuutoksesta tein. Ja esim. teen, suklaan ja kahvin ostan aina luomuna ja reilun kaupan tuotteena, koska en halua että jonkun tuollaisen "ylellisyyden" (olkoonkin arkinen, mutta ei ole välttämätöntä kuitenkaan) takia joku reppana raataa ilman kunnon palkkaa.

Mä en ajattele että mitä väliä omilla teoilla on kun joku yhksi kahvikupillinen on pisara meressä, vaan sitä miten paljon niistä tulee koko elämäni aikana. Silloin ei enää tunnukaan niin turhalta, vaikka tiedänkin etten minä yksin maailmaa muuta. Mutta enpä myöskään ole ainoa joka näitä valintoja tekee ja yrittää.

Aivan ihanaa, että joku muukin tekee ja ajattelee näin. Antaa uskoa siihen, että yhdessä Askel askeleelta saadaan tästä maailmasta parempi! :)

Vierailija
4/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen realisti, ja ymmärrän, ettei yksittäisen ihmisen valinnoilla maailmaa enää voida pelastaa. Me ollaan jo tuhottu se, ja ainoastaan voidaan hidastaa tuhoa vähän. Ja se hidastaminenkin pitää tapahtua paljon suuremmassa mittakaavassa kuin minun pihvinsyönnilläni. Elän kuitenkin ekologisesti, lähinnä ympäristön paineen vuoksi, ja siksi, koska tuntuu pahalta liata ja tuhota. Mutta en usko että valinnoillani oikeasti on mitään vaikutusta.

Vierailija
5/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan oikeesti, mistä tavallinen ihminen voi luotettavasti kaivaa kaiken infon omien valintojensa perustaksi...

Ei varmaan voikkaan kaikkea, mutta jokainen voisi yrittää. Helppoa on karsia esim. Coca cola, näkyvät Nestlén logolla mainostetut tuotteet, epäreilusti tuotettu kahvi, tee, kaakao yms.

Vaikeampi boikotointeja on vaikkapa the body Shop, oma entinen suosikkikauppani, myytiin Nestlellä ja aloin boikotoimaan.

Mutta siis sanoisin, että esim. Kosmetiikkaa ja ihonhoito tuotteita, suosittelisin etsimään ne mitä voi hyvillä mielin käyttää ja valita niistä suosikki. Kaupassa puolestaan pääsee helpoimmalla, kun ostaa Suomesta tai muista EU maista, edes kohtuullisilla ehdoilla valmistettuja tuotteita. Mutta kahvit, suklaat, banaanit yms nii reilun kaupan merkillä varustettuna kaikki.

Katsoa, vertailla (varata aikaa sinne kauppaan) ja äänestää lompakolla.

Vierailija
6/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltäs vuosituhannelta ap:n Coca-Cola  tiedot ovat?

Vierailija
7/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään yksittäisen peruspulliaisen valinnoilla elämäntavoissaan ole mitään merkitystä mihinkään. Tämähän on ihan yksinkertaisesti matemaattinen totuus.

Sillä on vain väliä, miten massat käyttäytyvät, ja tokihan massat yksilöistä koostuvatkin, mutta ei se tee yhden yksilön valinnoista silti relevantteja.

Lisäksi on sekin ongelma, että jos mä päätän ajaa kauppaan vain kerran viikossa, enkä kerran päivässä, niin säästyyhän siinä polttoainetta. Tämä kuitenkin laskee polttoaineen hintaa (kysynnän väheneminen) ja tekee mahdolliseksi kehitysmaan asukkaalle suuremman bensamäärän ostamisen, jonka jälkeen kysyntä ja tarjonta palautuu tasapainoon. Oikeastaanhan ilmastoa ajatellen mun pitäisi ostaa se bensa pois markkinoilta ja piilottaa se käyttämättömänä jonnekin. Toisaalta taas tämä ei vähennä muita öljyntuotannon aiheuttamia ongelmia sen kyseisen bensamäärän osalta.

Jos oikeasti kiinnostaa maailmanparantaminen, niin kannattaa opiskella vaikkapa insinööriksi ja yrittää kehitellä parempia menetelmiä ja laitteita energian-/ruoan-/yms-tuotantoon.

Itsehän en edes kierrätä, mutta olen käyttänyt vuosikausia yrittäessäni saada aikaiseksi projektia, jossa aavikolla CSP:tä hyväksikäyttäen voitaisiin tislata edullisesti ja ympäristöystävällisesti juomavettä ihmisille, ja samalla tuottaa valtavat määrät puhdasta sähköä sekä pidemmän päälle myös vetyä voimalaitoksiin.

Vierailija
8/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa.

Matkustellaan paljon ympäri maapalloa, 2 autoa joista molemmat kuluttavat sen 12-14 litraa, isosa talossamme on aina reilusti yli 20 lämmintä ja olen vieläpä sijoittanut aseteollisuuteen.

Vierailija
9/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa paine muutokselle voisi tulla ruohonjuuritasolta kun tarpeeksi moni toimii tietyllä tavalla. Mutta reaalimaailmassa yksittäisen ihmisen valinnoilla ei ole mitään merkitystä. Rajoitukset ja sääntely pitää tehdä ylemmällä tasolla. Esim. kaupan hyllylle ei pitäisi edes päästä sellaisia tuotteita, joiden ostaminen on "moraalisesti vastuutonta". 

Mä olen miettinyt muuttuisiko ihmisten kulutustottumukset jos esim. reilun kaupan merkkien sijaan olisikin epäreilun kaupan merkit, pakollisena? Jokaisessa vaatteessa iso lappu "riistotyövoimalla tehty [kuva tehdastyöntekijöistä], lapsityövoimaa käytetty, turkis minkistä joka elää näin [kuva minkistä tarhahäkissä]". Ruokiin tietty samanlaiset, broileri- ja kanannmunapakkauksiin kuva kanoista häkeissään, kahvipaketteihin "työntekijöille ei maksettu palkkaa jolla elää" jne jne. Ja joo, tiedän että olisi mahdotonta toteuttaa, mutta noin ajatusleikkinä. 

Vierailija
10/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustellaan paljon ympäri maapalloa, 2 autoa joista molemmat kuluttavat sen 12-14 litraa, isosa talossamme on aina reilusti yli 20 lämmintä ja olen vieläpä sijoittanut aseteollisuuteen.

Joillain on laiska omatunto.

Vierailija
11/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltäs vuosituhannelta ap:n Coca-Cola  tiedot ovat?

Viime talvena näitä tutkittiin. Jos ovat asioita muuttaneet suuresti tuo jälkeen niin kerro toki? :)

Vierailija
12/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih milloin tajuatte, että pienen ihmisen valinnoilla ei ole enää paskankaan merkitystä. Eettisyyttä voitte harjoittaa vaikka sillä, että jätätte tekemättä ne uudet kärsivät sukupolvet kokonaan.

Vierailija
13/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on laiska omatunto.

Jotkut eivät ole viherpiipertäjien propagandasta moksiskaan.

Vierailija
14/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähäinen merkityshän yksittäisen ihmisen valinnoilla on, mutta ennen kaikkea en jaksaisi elää tuntien huonoa omatuntoa milloin mistäkin asiasta. En vain taivu tuollaiseen syyllistymiseen. Jos jokin käyttäytyminen on tuhoisaa ympäristön kannalta, se tulee kieltää lailla ja järjestää hyvät vaihtoehdot tilalle (esimerkiksi yksityisautoilu vs. julkinen liikenne, tiukempi ympäristölainsäädäntö).  Vastuun vierittäminen yksittäisten kuluttajien harteille ei toimi, mutta se on tietysti kapitalismin kannalta mukavin vaihtoehto, koska asiakas maksaa eivätkä voitot vaarannu.

Ja sellainen huomio vielä, että nuo tuntemiesi ihmisten valinnat eivät ole "huonoja" sinänsä, ne ovat vain erilaisia kuin sinun valintasi.

Vierailija
15/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt muuttuisiko ihmisten kulutustottumukset jos esim. reilun kaupan merkkien sijaan olisikin epäreilun kaupan merkit, pakollisena? Jokaisessa vaatteessa iso lappu "riistotyövoimalla tehty [kuva tehdastyöntekijöistä], lapsityövoimaa käytetty, turkis minkistä joka elää näin [kuva minkistä tarhahäkissä]". Ruokiin tietty samanlaiset, broileri- ja kanannmunapakkauksiin kuva kanoista häkeissään, kahvipaketteihin "työntekijöille ei maksettu palkkaa jolla elää" jne jne. Ja joo, tiedän että olisi mahdotonta toteuttaa, mutta noin ajatusleikkinä. 

Ajatusleikkiä voi jatkaa siten, että huono työpaikka ja huonot työehdot on kai kuitenkin parempi kuin ei työpaikkaa ja elantoa ollenkaan, joten jos ihmiset nyt lakkaisivat ostamasta näitä tuotteita, niin tuskin se kurjissa oloissa työskentelevien oloja parantaisi mitenkään. Ehkä jopa päinvastoin.

Monimutkainen maailma.

Vierailija
16/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih milloin tajuatte, että pienen ihmisen valinnoilla ei ole enää paskankaan merkitystä. Eettisyyttä voitte harjoittaa vaikka sillä, että jätätte tekemättä ne uudet kärsivät sukupolvet kokonaan.

Jep. Nämä suomalaiset lisääntyjät, jotka paheksuvat muiden autoilua Ilmastovanhemmat-ryhmässä aiheuttavat kyllä lähinnä epäuskoista silmien pyörittelyä.

En aja autoa, mutta oma ekologinen jalanjälkeni on moninkertaisesti pienempi kuin yhdelläkään ilmastovanhemmalla, vaikka kuinka reissaisin lentokoneella ja jättäisin biojätteen erittelemättä. -14

Vierailija
17/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisen ihmisen valinnoilla ei ole merkitystä. Pieni ajatuskoehan sen jo melkein osoittaa.

Vierailija
18/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edistystä esim. ihmisten työoloissa ja ympäristöasioissa tapahtuisi varmaan vielä hitaammin jos kaikki vaan odottaisivat että poliittiset elimet jne säätäisivät tiukempia lakeja ihan "itsestään", ilman että kansalaiset tekevät mitään asian eteen. Miksi tehdä muutoksia jos kukaan ei osoita kiinnostusta?

Vierailija
19/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edistystä esim. ihmisten työoloissa ja ympäristöasioissa tapahtuisi varmaan vielä hitaammin jos kaikki vaan odottaisivat että poliittiset elimet jne säätäisivät tiukempia lakeja ihan "itsestään", ilman että kansalaiset tekevät mitään asian eteen. Miksi tehdä muutoksia jos kukaan ei osoita kiinnostusta?

Historiallisesti tällaiset muutokset ovat lähtöisin siitä, kun ihmiset toimivat kansalaisen roolissa, ei kuluttajan. -14

Vierailija
20/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan nimenomaan tiedostan merenkin koostuvan pisaroista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi