Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuijotuskohtaukset. Syvään ajatuksiin vajoaminen yhtäkkiä !?

Vierailija
21.11.2016 |

Minulla on todella huono muisti.
Sanat menee väärin, tai siis lausun usein väärin tai en löydä oikeaa sanaa.
Voi olla hyvin yksinkertainenkin sana.
Puhe on yhtä puuromaista selitystä välillä ja aivot ei oikein jaksa pysyä tahdissa.
Mietin esimerkiksi kauan mikä yhden esineen nimi oli jo se oli kauha.
Ei millään tullut mieleen.
Näitä esimerkkejä olisi paljon.

Inhottavaa on myös kun saatan yhtäkkiä vain vaipua ajatuksiini. Tavallaan olen kyllä tietoinen missä olen ja mitä teen mutta keskittymiskyky huononee ja pää lyö tyhjää. Täytyy ponnistella etten vaivu ajatuksiini täysin.
Tai oikeastaan en ajattele mitään, mieleni katoaa vain jonnekkin. Ja tekisi mieli vain tuijottaa yhteen kohtaan.
Tulee sellainen pysähtynyt olotila ja päässä sumenee.
Tämä tapahtuu töissä välillä pari kertaa päivässä mutta joka kerta silloin kun kiireen jälkeen istahdamme syömään rauhassa.
On hyvin vaikeaa pitää keskittymiskykyä ja vaivun vain jonnekkin. Yritän syödä ja kuunnella muita mutta se on hankalaa, yritän koota väkisin itseni ajantasalle.
Enkä syö nopeita hiilareita.
Kotona harvemmin tapahtuu mutta varmaan siksi kun vain lepäilen ja teen jotain rauhallista, sillä olen väsynyt usein töiden jälkeen.

Todettu kilpirauhasen vajaatoiminta mutta olo on parempi kuin aikoihin.
On vain nämä "kohtaukset", huono muisti ja väsyminen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko milloin viimeksi käynyt terveystarkastuksessa?

Vierailija
2/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

absence-kohtaus[1] tai absence) on epilepsiaan liittyvä kohtaus, jonka oireet ovat lyhyt tajunnanalenema ja poissaolo. Kohtauksen jälkeen toimintoja voi jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kohtaukset ovat yleisimpiä lapsuus- ja nuoruusiässä.[3] Poissaolokohtaus voi liittyä myös pitkittyneeseen epileptiseen kohtaukseen (status epilepticus), jolloin hämärätila kestää tunneista vuorokauteen.[4]

Englanniksi on käytetty nimiä "petit mal seizure" (myös lyhenne PM) ja "absence seizure" [5]. Näistä käännöksinä on käytetty suomeksi nimiä "petit mal-kohtaus"[6], "pieni kohtaus"[7] ja "absence-kohtaus".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tapahtuu tuota ihan jatkuvasti. Läsnäoleminen ja keskittyminen vaatii aina ylimääräisiä ponnisteluja. Olen ollut tällainen lapsesta asti.

Epäilen ADD:tä, mutta en ole varma. En ole käyny koskaan lääkärissä tämän asian vuoksi

Vierailija
4/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia. Toivottavasti et ajele autolla.

Vierailija
5/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ajattelin juuri samaa, että eihän aja autoa.

Vierailija
6/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpparivaivaa. Koska sulla todettu? Mikä annostus. Minulla helpottui tuo jumitus kun annosta nostettiin 75mikrog:aan. Vieläkin jumittaa välillä mutta ei läheskään yhtä paljon.

Vierailija
7/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itse tänään bussissa, että onpa hyvä etten ole hommannut vielä ajokorttia kun ajatukset ja pää on aivan jossain teillä tietämättömillä välillä :D

Ap

Vierailija
8/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen käyntiä neurologilla. Selität hänelle juuri nämä asiat. Miten kauan oireet on jatkunut? Joskus stressi tekee tätä myös. Mutta jotain aivojen toiminnassa saattaa olla hiukan pielessä. Mene lääkäriin.Minulle tule vastaavaa kun migreeni tekee tuloaan..

Vierailija
9/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko milloin viimeksi käynyt terveystarkastuksessa?

Muutama kuukausi kävin lääkärin vastaanotolla kilpirauhasongelman vuoksi. Muuten tulee käytyä harvoin.

Haen saikkulapun jos sellaisen tarvitsen.

Yhdelle kysyjälle vielä, että syön 100-125mikrog.

Tiedän sen jumituksen mitä se voi olla. Ennen lääkitystä, lisäraudan ja vitskujen syömistä oli kyllä aika aivotonta toimintaa. Olin myös kömpelö. Vihainen ja väsynyt sekä kaikkea muuta.

On kyllä tuota jumitusta tosiaan vieläkin mutta ne tulee juuri "kohtauksina" ja melko voimakkaana vaipumisena ihan yhtäkkiä. Ennen ei muistaakseni tällaista ollut.

Tämä tapahtuu vielä joka päivä samaan aikaan. Stressitason tiputtua.

Voi toki olla että on täysin kilpirauhasesta johtuvaa.

Vierailija
10/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen käyntiä neurologilla. Selität hänelle juuri nämä asiat. Miten kauan oireet on jatkunut? Joskus stressi tekee tätä myös. Mutta jotain aivojen toiminnassa saattaa olla hiukan pielessä. Mene lääkäriin.Minulle tule vastaavaa kun migreeni tekee tuloaan..

On jatkunut ainakin muutaman (3-4kk) kuukauden. Välillä tuntuu, etten lagaa ihan niin pahasti enkä usein mutta esim tänään tuntu jo ihan kauhealta kun se ei meinannut loppua vaikka nousin pöydästä ja yritin keskittyä.

Tuntu vaan, että pää pehmenee ja tekisi mieli antaa vain mielen mennä minne menee mutta oli pakko pysyä "hereillä".

Tosiaan muistikin on kauhean huono.

Niin noloa tämän muistin ja puheen tuottamisen kanssa välillä että itkettää.

Ap

Vierailija
11/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskat jumissa, kova väsymys, liikaa stressiä?

Vierailija
12/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen varmuuden vuoksi käymään neurologin vastaanotolla. Itselläni on diagnosoitu MS-tauti ja sen oireet ovat minulla lähinnä kognitiiviset. Minulla on ihan saa kuin mitä on aloituksessa kuvattu.

Vierailija
13/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, arvostan todella.

Ehkä minun olisi hyvä käydä siellä neurologilla. Tämä ei kuitenkaan ole parantunut kilpirauhaslääkityksellä, ruokavalion muutoksella eikä vitamiineilla.

Väsyneenä toki on (paljon) enemmän ongelmia mutta välillä saattaa päivä sujua aika hyvinkin ilman sanojen kanssa sekoilua tai muuta.

Tuo lounaan poissaolokohtaus kyllä tulee väkisin vaikka olisin ollut aikasemmin pirteä.

En tiedä sitten onko aivoilleni liikaa se kun on kiireinen työ ja joudun koko ajan ajattelemaan vaihe vaiheelta mitä teen hyvin lyhyessä ajassa.

Välillä se menee sekoiluksi ja hävettää olla töissä kun ei kertakaikkiaan pysy keskittymiskyky mukana.

Joka päivä unohtelen asioita siellä eikä muistivihko aina pelasta.

Välillä kirjoitan muistivihkoon uudestaan asiat kun en muista että kirjotin ne sinne jo.

Vaikka minulla on aika helppo duuni loppupeleissä.

Kaikkea muutakin tälläistä.

Tahtoisin kuulla lisää tuosta ms-taudistasi numero 12?

Millä tavalla se diagnosoitiin ja mikä sai sinut menemään lääkäriin?

Miten elät sairautesi kanssa nyt?

Ei ole varmaan kaikista helpoin sairaus, jaksamisia!

Ap

Vierailija
14/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsiaan liittyviä poissaolokohtauksia potilas ei usein itse tiedosta, vaan saattaa jatkaa suoraan siitä mihin jäi. MS-taudissa voi olla kuvattuja oireita, mutta usein myös jonkinlaista motorista tai sensorista vaivaa. Ensisijaisesti epäilisin alkavaa muistisairautta, joka voi tulla nuorellekin (esim. otsa-ohimolohkodementia). Oireesi ovat jokatapauksessa uusia ja selvästi neurologisia, joten suosittelen lääkäriä. Välttämättähän mitään sairautta tai syytä huoleen ei löydy!

Vierailija
15/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kovin ylikuormittunut työssäsi tai yksityiselämässäsi? Mulla burn-out näyttäytyi mm. juuri kuvaileminasi oireina. Pahin unohdus oli kun en muistanut lasteni nimiä kysyttäessä ja kolmannen lapseni olemassaoloa en ollenkaan. 

Vierailija
16/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella huono muisti.

Sanat menee väärin, tai siis lausun usein väärin tai en löydä oikeaa sanaa.

Voi olla hyvin yksinkertainenkin sana.

Puhe on yhtä puuromaista selitystä välillä ja aivot ei oikein jaksa pysyä tahdissa.

Mietin esimerkiksi kauan mikä yhden esineen nimi oli jo se oli kauha.

Ei millään tullut mieleen.

Näitä esimerkkejä olisi paljon.

Inhottavaa on myös kun saatan yhtäkkiä vain vaipua ajatuksiini. Tavallaan olen kyllä tietoinen missä olen ja mitä teen mutta keskittymiskyky huononee ja pää lyö tyhjää. Täytyy ponnistella etten vaivu ajatuksiini täysin.

Tai oikeastaan en ajattele mitään, mieleni katoaa vain jonnekkin. Ja tekisi mieli vain tuijottaa yhteen kohtaan.

Tulee sellainen pysähtynyt olotila ja päässä sumenee.

Tämä tapahtuu töissä välillä pari kertaa päivässä mutta joka kerta silloin kun kiireen jälkeen istahdamme syömään rauhassa.

On hyvin vaikeaa pitää keskittymiskykyä ja vaivun vain jonnekkin. Yritän syödä ja kuunnella muita mutta se on hankalaa, yritän koota väkisin itseni ajantasalle.

Enkä syö nopeita hiilareita.

Kotona harvemmin tapahtuu mutta varmaan siksi kun vain lepäilen ja teen jotain rauhallista, sillä olen väsynyt usein töiden jälkeen.

Todettu kilpirauhasen vajaatoiminta mutta olo on parempi kuin aikoihin.

On vain nämä "kohtaukset", huono muisti ja väsyminen.

Epilepsia

Vierailija
17/21 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on samaa. Todella useasti, jos juttelen vaikka jotakin, niin voin täysin yllättäen unohtaa mitä olin sanomassa.

Tätä on jatkunut läpi elämän, niin kauan kuin muistan. Itselläni on ADD.

Havahduin kerran, kun katsoin erään ADD-ihmisen videota niin hänellä oli tätä samaa ja puhuikin siitä. Voihan se olla tietysti mikä "häiriö" vain, joka liittyy lähimuistiin/keskittymiskykyyn

Vierailija
18/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
19/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tätä. Etenkin kun olen stressaantunut nin silmät seisoo päässä ja tuijottaa. Mun mielestä ei liity väsymykseen vaan tulee muutenkin,

Jo monta vuotta ajatus on katkeillut ja voi kestää ennenkun muistaa mitä oli sanomassa. Sanojen hakeminen ja "väärin sanominen" on ihan arkipäivää.

Vierailija
20/21 |
22.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut tuollainen lapsesta saakka, ja nyt edelleen 35-vuotiaana. Vaivun ajatuksiini, ja muu maailma katoaa ympäriltä ja joudun todella skarppaamaan, että pystyn keskittymään meneillään olevaan hetkeen. Etenkin väsyneenä, mutta myös jos motivaatio on matalalla. Saatan havahtua niistä, että missä ihmeessä olen, tosin parissa sekunnissa tajuan toki. Joka päivä näitä muutamia tulee. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että pitäisi mennä lääkäriin, koska olen aina ollut tällainen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi