ei niin yleiset mutta erinomaiset vihannekset -vinkkejä
Onko teillä mielessä vihanneksia, mitkä ovat tosi helppoja laitettavia,silti hyviä ja halpoja, mutta jostain syystä suomalaisessa kotikeittiössä ei niin käytettyjä. Ja sais kyllä löytyä lähikaupasta. Esim munakoiso josta nyt paistan viipaleita. Antakaa hyviä vinkkejä mitä nappaan seuraavaksi testattavaksi!
Kommentit (40)
Hmm...kaikkia vihanneksia tulee käytettyä.Ostetaa puoliskn kera viikoittain noin 5kg niitä kotiin.Ehkä sitten tuo myskikurpitsa,mutta sekin on viikoittainen juttu.Mustajuuri on hyvää ja mustakaalijota voi paistaa esim.pasta kanssa tai surauttaa smoothieen.On kuin lehtikaali.
Mustakaali ja lehtikaali on erittäin hyvää keitoissa, munakkaissa tai vaikka vain pannulla paistettuna muiden kasvisten kanssa.
Paljon on kasviksia joita ei kiireisessä arjessa huomaa tai ehdi valita jos ei tiedä mitä niillä tekisi. Nyt mulla on aikaa ja saan päivisin syödä yksin eli mitä vaan itse haluun, niin nyt voin testata josko tästä löytyisi uusia makuja myös sitten taas myöhemmin koittavaan kiireiseen lapsiperhearkeen. Ja on jotenkin tyydyttävää kun ruokkii itsensä halvalla, terveellisesti ja luontoystävällisesti. Oma lempparini on kyllä palsternakka. Paahtaen, sosekeitossa, raasteena muiden mukana. Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla toki muiden mielestä ihan tavallinen, mutta itse kun en ole mikään erityinen kokki niin pidän ruusukaalia vähän erikoisena, siitä saa kuitenkin vaikka mitä hyvää. Tykkään ihan vaan höyrytettynäkin siitä. Ite ostan pakasteena.
Savoijinkaali on mun mielestä aika saman makuista kuin ruusukaali.
Juuriselleri on hyvää yhdessä muiden juuresten kanssa.
Lehtikaali, kyssis ja nauriit ihan ehdottomia suosikkeja. Lehti- ja kyssäkaalia voi höyryttää lisukkeeksi. Naurista voi käyttää kuin perunaa. Uuninauriit ovat herkkua.
Kyssäkaali on niin nannaa, että mulla on siihen ihan himo. Syön sen raakana ja usein menee koko kyssäkaali kerralla. Raikasta, makeaa ja rouskuvaa, nam!
Eiks teitä häiritse kyssäkaalissa ne kovat puunkaltaiset syyt?
Kiva ketju :) Käytän tosi paljon juureksia ja kasviksia, kun ns. karppaaja olen eli perunaa tosi harvoin ja pastaa + riisiä ei koskaan.
Mun lemppari on punajuuri. Nytkin töissä eväänä borssikeittoa (tosin jauhelihaan). Punajuuri-homejuusto-jauheliha -laatikko on tosi hyvää. Kuohukermaa tai muuta nestettä vaan joukkoon. Uunissa osana muita juureksia pellille vaan ja päälle suolaa, mustapippuria, öljyä tai hunajaa.
Fenkolia en oo käyttänyt. Pitää kokeilla sitä, ku Masterchef Australiassa tekevät siitä aina salaattia :)
Vierailija kirjoitti:
Eiks teitä häiritse kyssäkaalissa ne kovat puunkaltaiset syyt?
Niitä on kaalimukulan pintaosissa eli ne voi kuoria pois. Jos kaali on päässyt kasvamaan kovin isoksi, sitten kuorittavaa on enemmän eli ei kannata ostaa sellaisia pienen lapsen pään kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyssäkaali, lanttu ja nauris. Toki ovat juureksia tms.
Lantut ja nauriit ovat erinomaisia. Olen käytännössä korvannut perunat lantuilla ja nauriilla, mielestäni ovat paremman makuisia ja niistä ei tule sellaista turvotusta mahaan, mikä tulee perunoista.
Vierailija kirjoitti:
Kiva ketju :) Käytän tosi paljon juureksia ja kasviksia, kun ns. karppaaja olen eli perunaa tosi harvoin ja pastaa + riisiä ei koskaan.
Mun lemppari on punajuuri. Nytkin töissä eväänä borssikeittoa (tosin jauhelihaan). Punajuuri-homejuusto-jauheliha -laatikko on tosi hyvää. Kuohukermaa tai muuta nestettä vaan joukkoon. Uunissa osana muita juureksia pellille vaan ja päälle suolaa, mustapippuria, öljyä tai hunajaa.
Fenkolia en oo käyttänyt. Pitää kokeilla sitä, ku Masterchef Australiassa tekevät siitä aina salaattia :)
Kokeile fenkoli-jauhelihalaatikkoa, mun herkkua :)
Mun lemppareita ovat erilaiset kurpitsat. Teen kurpitsoista ("tavallinen", myski ja hokkaido) syksyllä esim. sosetta pakkaseen, josta sitten teen sosekeittoja, laitan leipätaikinoihin ja makeisiin leivonnaisiin. Lisäksi teen tuoreena siitä uunissa paahdettuna lisuketta. Joskus käytän muusin joukossa tai ihan vaan yhtenä kasviksena erilaisissa kasvissekoituksissa. Sopii thai-ruokaankin.
Palsternakka on todella herkullista uunissa paahdettuna ja puhumattakaan siitä, jos joskus tekee siitä uppopaistamalla ranskalaisia. Todella hyviä! Muuten se sopii perunamuusin joukkoon, uunijuurekseksi, sosekeitoksi.
Maa-artisokka on herkullinen sosekeiton aines. (Sivuhuomautus, jos sitä kasvattaa itse, se leviää todella innokkaasti... Kannattaa laittaa sivuun kasvamaan tai rajata jollain.)
Punainen suippokaali on keräkaaleista lempparini. Se on jotenkin pehmeämmän makuinen kuin tavallinen kaali.
Mangoldi on ihana "salaatti". Se kestää hyvin kypsennystä. Tykkäsin käyttää sitä kesällä suoraan maalta haettuna paljon wokeissa, pastan joukossa, salaateissa, itämaisissa keitoissa. Kasvaa helposti ja on tosi kivaa vaihtelua. Siitä tulee ihania kääryleitäkin.
Varsiparsakaali (broccolini) on hyvää wokeissa ja piirakoissa ja ihan salaatissakin.
Fenkoli on hyvää. Paistettuna/uunissa muiden kasvisten kanssa tai raakana salaatissa.
Kiinankaali kaikessa kasariudessaan on hyvää, etenkin pannulla paistettuna. Käytän sitä esim wokeissa. Sellaisenaan vaikka salaattipohjana ei oikein uppoa, mutta kypsennettynä superhyvää.
Mä oon käyttäny nyt mukulaselleriä vähän joka paikassa, ku saatiin sitä aika paljon.. raastoin mm. lihapullataikinaan.
Kyssäkaalia voi käyttää samoin ku naurista ja lanttua.. ja on hyvää. Lanttu on muutenkin hyvää, lanttukukko on ihan herkkua..
Kesäkurpitsa on aika yleinen vihannes, mutta monet eivät oikein osaa laittaa sitä ruuaksi. Itse teen kesäkurpitsalasagnea, jossa korvaan osan lasagnelevyistä kesäkurpitsalla, jonka viipaloin juustohöylällä.
Hyvällä yleiskoneella kun tekee raastetta, lähes mitä tahansa vihannesraastetta voi sekoittaa lasagneen, makaronilaatikkoon tai jauhelihakastikkeeseen.
Itse rakastan pinaattia, syön sitä ihan raakana esim. pizzan päällä ja smoothiena. Lempparismoothieeni tulee pakastepinaattia (myös tuore käy), kiwi-hedelmää, banaania, mangoa, limettimehua ja tuoretta inkiväärtä. Ihanaa ja terveellistä!
🇺🇦🇮🇱
Kiinalainen haudutettu kaali on yksi lempiruuistani. Eli pilkotaan tavallista valkokaalta, ja paistetaan /kuullotetaan sitä seesamiöljyssä. Sekaan voi laittaa vähän valkosipulia, mutta se ei ole must. Se oikea kiinalainen säväys ruokaan tulee setsuaninpippurista ja chingkiang-etikasta, joita kumpaakin saa laittaa reilusti. Kaali tarjotaan keitetyn riisin kanssa. Ihana aitokiinalainen talviruoka!
🇺🇦🇮🇱
ja bataatti sopii esim kasvissosekeittoon, mutta on aika makea joten muitakin juureksi siihen kannattaa laittaa.