Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi on välillä auttanut kodin siivouksessa ja nyt valittanut siitä sukulaisille

Vierailija
20.11.2016 |

Meillä on 2 koiraa, 3 lasta, äiti ja isä. Minulla on työmatka yli 100 km päivässä. Pienimmät menee päiväkotiin klo 6.45 ja klo 7, ja ehdin hakemaan klo 17 mennessä. Joskus mies hakee, vaikka pk on ihan eri suunnassa kuin työpaikkansa. Meillä on hyvin kiireistä viikolla ja siivoukset jää aina viikonloppuun. Anoppi oli viimeksi lapsenvahtina pari vkl sitten, kun oltiin mieheni kanssa ystävien juhlissa la-su. Anoppi oli siivonnut keittiön ja järjestänyt ja imuroinut eteisen. Nyt kuulin kiertotietä, että mielellään hän lasten kanssa on, mutta jonkinlaista siisteystasoa olettaisi perheessä, ettei ensimmäisenä tarvitse luuttuun ja imuriin tarttua. Pahoitin mieleni tuosta, koska me emme aina ehdi kaikkea. Miehen lähisukulainen vahvisti, että anoppi on puhunut hänellekin, kuinka paljon työtä meillä on, kun hän tulee lapsenvahdiksi. Soitin anopillekin ja kysyin, miksei hän ole maininnut meille mitään, jos ei ole siivottu ja se on häirinnyt. Anoppi sanoi, että muu nyt on menetellyt jotenkin, mutta kesällä hän oli ihan puhki, kun lapset päästi koirat kuraisina joka päivä takapihalta sisään ja muutenkin hänestä tuntui, että milloin lie kylpyhuone, vessat, eteiset pesty. Oltiin kesällä miehen kanssa viikko ulkomailla, ja siksi oli apuna. Anoppi vielä korosti, että kun on jokaisella omat tavat, niin hän yrittää sopeutua ja auttaakin jos on oikein epäsiistiä, mutta ei kykene sairauksiensa vuoksi toimimaan siivouspalveluna. En ymmärrä, mitä hän nyt tarkoittaa. Antaako hän jatkossa sotkun olla vai oliko se vihje, että meidän pitää siivota ennen hänen tuloaan. Miten muissa perheissä asiat hoidetaan?

Kommentit (210)

Vierailija
21/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa perheissä ei jätetä tuollaista katrasta sairaalle anopille oman loman vuoksi.

Voi kuule, on anoppeja ja anoppeja. Minä olen voinut jättää anopille isommankin katraan, kolme lasta ei kaikille ole mikään järkyttävä lapsilauma.

kyllä vanhalle, ja ap/ kin mukaan sairaalloiselle ihmiselle.

En ole kyllä takuulla sanonut anopin olevan sairaalloinen ihminen. Ikä tuo kulumia, ja nivelissähän se ehkä tuntuu, mutta hän itse korostaa sairauksiaan. Ihan hyvin suoriutuu jumppatunneista ja omista siivouksista, eikä ole mitenkään vuoteen oma. En silti väitä, ettei voi kokea olevansa sairas, ja yksi nivel on leikattukin.

-ap

Vierailija
22/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivoan AINA ennen vieraiden tuloa. En koe kuiteskaan anoppia ja appea niin vieraiksi, että heidän takiaan pitäisi joka paikan kiiltää. Outoa jos anoppi olettaisi sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi on sairas niin kyllä kolmen päiväkoti-ikäisen ja kahden koiran huolto käy voimille. Miksi se ei kävisi anopille, kun se tuntuu käyvän teille nuorille vanhemmillekin.

Yhden koiran omistaja tiedän, miten paljon kourassa on työtä ja huolehtimista, vaikka lapsia ei olisikaan. Esim. karvanlähdön aikaan saa imuroida joka päivä ja silti karvoja on kaikkialla. Ja entä jos niitä on kaksi ja kolme lasta. Ja rapakelillä kantautuu hiekkaa mahdottomat määrät.

Ei ihme jos anoppi pyristelee vastaan. Ja kuka jättää sairaan anopin huolehtimaan viikoksi tuollaista lapsi- ja koiralaumaan ja nuoripari lähtee lomalle.

Vierailija
24/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa perheissä ei jätetä tuollaista katrasta sairaalle anopille oman loman vuoksi.

Kyllä me ollaan matkustettu 2-3 kertaa joka vuosi omille lomille. Se on parisuhteen hoitamista. Ollaan käyty New Yorkissa pisimmän reissun. En ymmärrä ajatusta, ettei vanhempien tarvitsisi järjestää kahdenkeskistä aikaa. Ero siitä seuraa, jos ei koskaan käydä kahdestaan pariskuntana missään. Jos ei muuta jännää keksitä, varaamme hotellin ja käymme syömässä hienosti. Onneksi mun vanhemmat ymmärtää sen ja tulee mielellään avuksi.

Varmaan sitä parisuhdetta on hyvä hoitaa, mutta monen lapsen hoitaminen vanhempien ulkomaan matkan ajaksi on mielestäni paljon pyydetty. Oma sukulaiseni hoitaa lapsenlapsiaan ( 3 kpl ) vanhempien reissujen ajan monta kertaa vuodessa. Ei vaan kehtaa kieltäytyä, mutta harmittelee asiaa minulle. Mielestäni tuo perhe käyttää törkeästi hyväkseen sitä, että toinen ei osaa kieltäytyä. Ja sotkunen on tuokin huusholli.

Vierailija
25/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, on anoppeja ja anoppeja. Minä olen voinut jättää anopille isommankin katraan, kolme lasta ei kaikille ole mikään järkyttävä lapsilauma.

En ole kyllä takuulla sanonut anopin olevan sairaalloinen ihminen. Ikä tuo kulumia, ja nivelissähän se ehkä tuntuu, mutta hän itse korostaa sairauksiaan. Ihan hyvin suoriutuu jumppatunneista ja omista siivouksista, eikä ole mitenkään vuoteen oma. En silti väitä, ettei voi kokea olevansa sairas, ja yksi nivel on leikattukin.

-ap

Pointtihan onkin se, miten anoppi kokee itse oman tilanteensa. Sehän se ratkaisee. Ei se, mitä sinä tai joku muu ajattelee hänen terveydestään ja jaksamisestaan. Hän tuskin olisi keskustelussanne tuonut esille sairauksiaan, jos kokisi olevansa täydessä terässä. Niin että hanki ihan suosiolla se lastenhoito- ja siivousapu jostain muualta.

Vierailija
26/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole sitten kuullut anopin nurisseen jälkeen päin? Tämähän oli ap:n ongelma, anoppi marisee huonosta siivosta sukulaisille. Ja ap kyselee, pitäskö siivota ennen kuin anoppi tulee??

Anopit koetaan ehkä perheeseen kuuluviksi? Harva kai viitsii jynssätä kotinsa kiiltämään anopin kyläilyn takia?

Vierailija
27/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan AINA ennen vieraiden tuloa. En koe kuiteskaan anoppia ja appea niin vieraiksi, että heidän takiaan pitäisi joka paikan kiiltää. Outoa jos anoppi olettaisi sellaista.

Joku jo sanoikin, että se siisteyskäsitys voi olla hyvin erilainen. Anoppi ehkä tottunut siistiin keittiöön, missä ruuanlaiton voi aloittaa heti. Viehän se voimia, jos pitää sotkun keskellä alkaa keitellä.

Vierailija
28/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ollaan matkustettu 2-3 kertaa joka vuosi omille lomille. Se on parisuhteen hoitamista. Ollaan käyty New Yorkissa pisimmän reissun. En ymmärrä ajatusta, ettei vanhempien tarvitsisi järjestää kahdenkeskistä aikaa. Ero siitä seuraa, jos ei koskaan käydä kahdestaan pariskuntana missään. Jos ei muuta jännää keksitä, varaamme hotellin ja käymme syömässä hienosti. Onneksi mun vanhemmat ymmärtää sen ja tulee mielellään avuksi.

Mutta jätättekö paskaisen kotinne koirineen ja lapsineen vanhempiesi kontolle? Vai huolehditteko että kotinne on siisti kun vanhempasi tulevat hoitamaan? Ja onko teillä niitä koiria ja lapsia useita? Ovatko vanhempasi hyvässä kunnossa?

Vierailija
29/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta isovanhemmilla on velvollisuus auttaa, mutta ei siivota. Jos ei siisteys kelpaa, voihan ne lapset viedä isovanhempien luo ja hankkia koirille toinen hoitopaikka. Mummi hoiti minua ja veljeäni melkein joka ilta, koska äiti oli yh ja hoitajana aina iltavuorossa. Se oli rakkautta, jota ei rahassa mitata. Aion itsekin auttaa omia lapsiani ja tulevia lapsenlapsia niin kauan kuin henki pihisee.

Vierailija
30/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

tämän täytyy olla provo! Vai pitäisikö olla vuoteenma, jotta välttyy siivoojan, piian ja taloudenhoitajan hommista. Jos anoppi omista kotitöistään selviääkin, niin ei varmaan muiden. Vai käyttekö vastavuoroisesti siivoamassa anopilla, kun on ollut teillä auttamassa?

Vierailija
31/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole sitten kuullut anopin nurisseen jälkeen päin? Tämähän oli ap:n ongelma, anoppi marisee huonosta siivosta sukulaisille. Ja ap kyselee, pitäskö siivota ennen kuin anoppi tulee??

Anopit koetaan ehkä perheeseen kuuluviksi? Harva kai viitsii jynssätä kotinsa kiiltämään anopin kyläilyn takia?

Jos omaa anoppini ajattelen, niin hän on ainoa ihminen, jonka tuloon varaudun siivoamalla!!!

Vierailija
32/210 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Anoppi ei "sairauksiensa takia pysty toimimaan siivouspalveluna" , noin kirjoitit.

Minkä ikäinen anoppisi on?

Vierailija
33/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa esitettiin heti ehdotus siivoojan palkkaamisesta. Eikö se ratkaisisi ongelman? Voisitko ap vastata tähän, vai eikö näin yksinkertainen asia onnistu siellä Porvoossa?

Vierailija
34/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin tuolle joka kertoo miten muissa perheissä tehdään.

Vierailija
35/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen ulkopuolinen siivooja eikä anoppia enää teille lastenvahdiksi vaan lapset hänen luokseen ja koirat hoitolaan/ jollekulle kaverille.

Vierailija
36/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi hoitamaan kolmea lasta ja kahta koiraa edes viikonlopun ajan. Pyydätte anopilta aivan liian paljon. Tuollaisessa talossahan joutuu tarttumaan imuriin joka päivä, vaikka olisitte jättäneet sen anopin käsiin puhtautta kiiltävänä.

Jos vielä pyydätte anoppia apuun, niin

a) koirat muualle hoitoon

b) siivooja ennen anopin vierailua

c) jääkaappiin /pakastimeen valmiita ruokia ja/tai valmiiksi maksettuna ruuan tilaus.

Vierailija
37/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös 3 lasta ja mies tekee pitkiä työpäiviä.

Me olemme ratkaisseet asiat seuraavalla tavalla

Kaikki tarpeeton pois, siivoaminen käy huomattavasti nopeammin.

Siivoaminen ulkoistettu. Meillä käy joka torstai siivoja.

Meillä on joka sunnuntai treffit. Joka sunnuntai heräämme mieheni kanssa klo 6, vietämme aikaa yhdessä.

Tämä kuulostaa tosi tahmaiselta, mutta tapasimme mieheni kanssa rippileirillä. Tulin äidiksi 28 vuotiaana. Olimme yli 10 v kaksisteen. Nyt meitä on 5. En halua olla pois lasteni luota. Meille riittää sunnuntaiaamut.

Minun vanhempani ja appivanhemmat käyvät kylässä, säännöllisesti. Toimii.

Saa kopioida ja kokeilla.

Ja ne matkat, niitä teemme eri kokoonpanoilla.

Itse käyn vuoron perään jokaisen lapsen kanssa vkonloppuisin. Minne saa edukkaita lentoja ja hotelleja .

Kerran vuodessa käymme perheenä 2 vkon matkalla.

Vierailija
38/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisen lapsen pitäisi saada nukkua 12 tuntia päivässä. Jos lapset nukkuu 10 tunnin yöunet, ovat päiväkodissa 10 tuntia + matkat ja kaupassakäynti 1 tunti, niin kotona ovat hereillä 3 tuntia vanhempiensa kanssa, siitäkin n.  1,5h syömisiin ja iltatoimiin.

Lapset ovat päiväkodissa aktiivisena 40 tuntia viikossa jos nukkuvat ne 2h päikkärit (jos eivät, niin yöunien tulisi olle vielä pidemmät), vanhempiensa kanssa aktiivisena 17,5 tuntia viikossa (laskin kaupassakäynnin mukaan tähän). Päiväkoti on lapsille enemmän koti kuin oma koti.

Eihän sille aina mitään voi, mutta onhan tuo aika hurjaa. Tietenkin viikonloppu sitten vähän paikkaa kun ovat aktiivisena kotona 24 tuntia, joten viikossa kotona aktiivisena 41,5 tuntia ja päiväkodissa 40 tuntia, vastuu lapsista jakautuu siis 50/50.

Vierailija
39/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sitä parisuhdetta on hyvä hoitaa, mutta monen lapsen hoitaminen vanhempien ulkomaan matkan ajaksi on mielestäni paljon pyydetty. Oma sukulaiseni hoitaa lapsenlapsiaan ( 3 kpl ) vanhempien reissujen ajan monta kertaa vuodessa. Ei vaan kehtaa kieltäytyä, mutta harmittelee asiaa minulle. Mielestäni tuo perhe käyttää törkeästi hyväkseen sitä, että toinen ei osaa kieltäytyä. Ja sotkunen on tuokin huusholli.

Minä mummona en edes suostu viikon mittaisiin hoitojaksoihin, sillä kokemukseni mukaan, mummona oli voimavarani arvioinut ylikanttiin jo 2-3 hoitopäivän jälkeen ja puhtia ei enää ole.

Ja samaan aikaan lasten uutuuden viehätys isovanhempien vierailussa katoaa ja normaalissa lapsi-vanhempisuhteessa lapset alkavat kaivata ja ikävöidä vanhempiaan. Illat ja nukkumaan menot tulevat yhä vaikeammaksi. Tilannetta pahentaa vielä vanhempien puhelin soitot ja muut yhteydenotot, jolloin lasten ikävä vanhempiaan kasvaa entisestään. Jolloin ollaan jaksamisen äärirajoilla, niin lasten kuin hoitajien suhteen.

Ymmärrän vanhempien parisuhteen hoidon, mutta usein se on lapsilta pois ja kokevat vanhemmiltaan hylkäämistä, vaikka kuinka viihtyisivät isovanhempien kanssa.

Tietysti tilanne on toinen, jos lapsen elämässä isovanhemmat ovat tärkeimpiä, kuin omat vanhemmat, mutta tilanne ei pitäisi olla näin.

Vierailija
40/210 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna anopin valittaa. Sehän on hänelle koko siivoustouhun sokeri ja suola. Tuntee itsensä tarpeelliseksi ja saa vaihtelua elämäänsä. Kyllä aikuinen anoppi osaa kieltäytyä, jos oikeasti ei jaksa tai halua siivota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi