Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluatko kysyä jotain juutalaiselta?

Vierailija
20.11.2016 |

Kysy tässä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tässä on jokin oletuksen ja toden siemen, mutta mikä. Olen miettinyt vuosia:

Tutustuin noin 70-vuotiaaseen postimerkkikeräilijään, kun itsekin niitä opiskeluaikana keräsin. Hänellä oli todella hieno ja arvokas kokoelma. Siis superhieno ja siisti. Oli vuosikymmenet keräillyt. Kertoi jonkun idraelilaisen juutalaisen petkuttaneen häntä, vaikka he olivat jo muutaman vuoden vaihdelleet hieman vähempiarvoisia merkkejä. Nyt hän oli myynyt juutalaiselle arvokkaita merkkejä ja juutalainen ei maksanutkaan. Keräilijä sanoi mulle, että tietysti se juutalainen sitten lopulta petkutti.

Onko tässä jotain totuuden siementä juutalaisten yleisemmästä tavasta petkuttaa? Kerro siitä?

Vierailija
42/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan kysyä. 

Tässä kysymyksiä:

- Miksi kuvittelette olevanne valittu kansa?

- Miksi kuvittelette olevanne parempia kuin muut kansat?

- Miksi olette iät ja ajat riistäneet muiden uskontojen edustajia?

- Miksi rakensitte Kommunismin?

- Mikä teillä on lopullinen päämäärä kun aktiivisesti kasvatatte valtaanne media- ja pankkialoilla?

- Miten kehtaatte vieläkin naukua Holokaustista, vaikka Kommunismin aiheuttamat murhat ovat teidän syytänne?

Aika syytteleviä kysymyksiä, vastaan niihin, joissa on jotakin tolkkua.

Juutalaisia pidetään valittuna kansana, koska Toorassa näin ilmoitetaan. Asia vaan sattuu olemaan näin eikä se tee juutalaisista sen parempaa kansaa kuin muista.

Kappas, tolkulliset kysymykset loppuivatkin jo.

Lisäkysymys, miksi et halunnut vastata loppuihin kysymyksiin, jotka ovat juurikin tolkullisia?

Minusta väitteet joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa eivät ole kovin tolkullisia. Siten niihin liittyviin kysymyksiinkin on aika vaikeaa vastata. 

Ja vaikka esimerkiksi kommunismin rakentajat olisivatkin olleet juutalaisia, eivät he tai heidän tekemisensä liity tämän päivän juutalaisiin mitenkään. Jos haluat tietää, miksi kommunismi rakennettiin, sinun täytyy kysyä kommunismin rakentajilta. 

Ymmärrät varmaan että Kommunismin rakentajat eivät ole olleet elossa enää aikoihin, joten heiltä en voi kysyä. Tämän päivän juutalaisilta kuitenkin voin. 

Tämäkin kysymys koskee myös täysin tämän päivän juutalaisia:

- Mikä teillä on lopullinen päämäärä kun aktiivisesti kasvatatte valtaanne media- ja pankkialoilla?

En tunnista tuollaista ilmiötä enkä itse pyri kasvattamaan valtaani media- tai pankkialoilla enkä myöskään tunne henkilöitä, jotka näin pyrkisivät tekemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tässä on jokin oletuksen ja toden siemen, mutta mikä. Olen miettinyt vuosia:

Tutustuin noin 70-vuotiaaseen postimerkkikeräilijään, kun itsekin niitä opiskeluaikana keräsin. Hänellä oli todella hieno ja arvokas kokoelma. Siis superhieno ja siisti. Oli vuosikymmenet keräillyt. Kertoi jonkun idraelilaisen juutalaisen petkuttaneen häntä, vaikka he olivat jo muutaman vuoden vaihdelleet hieman vähempiarvoisia merkkejä. Nyt hän oli myynyt juutalaiselle arvokkaita merkkejä ja juutalainen ei maksanutkaan. Keräilijä sanoi mulle, että tietysti se juutalainen sitten lopulta petkutti.

Onko tässä jotain totuuden siementä juutalaisten yleisemmästä tavasta petkuttaa? Kerro siitä?

Petkuttaminen ei kuulu juutalaiseen tapaan yhtään mitenkään, kyse on ainoastaan ikävästä stereotypiasta. Jokaiseen kansaan mahtuu niitä mätiä omenia, valitettavasti myös juutalaisiin. 

On aika ikävää yhden ikävän tyypin tekosista syyttää koko kansakuntaa. 

Vierailija
44/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 mistä tämä stereotypia on saanut alkunsa. Onko se yhtä todenperäistä kuin romanien pitäminen varkaina?

Vierailija
45/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten juutalaiset suhtautuvat karismaattisen liikkeen kristittyihin, jotka rakastavat Israelia ja juutalaisia ylitsevuotavasti, koska Raamattu ja Jeesus.

Vierailija
46/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina miettinyt mien se kipa pysyy siellä takaraivolla?

Onko se tarralla kaljussa kiinni ? tai hiuksissa pinnillä?

Vierailija
47/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43 mistä tämä stereotypia on saanut alkunsa. Onko se yhtä todenperäistä kuin romanien pitäminen varkaina?

En osaa sanoa mistä on saanut alkunsa.

Vierailija
48/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten juutalaiset suhtautuvat karismaattisen liikkeen kristittyihin, jotka rakastavat Israelia ja juutalaisia ylitsevuotavasti, koska Raamattu ja Jeesus.

Suhtautuminen riippuu varmaan ihan yksilöstä. Onhan se toki mukavaa jos Israel ja juutalaisuus miellyttää.

Vierailija
49/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä juutalaisten juhlapyhiä vietät?

Mitä ruoka-aineita vältät?

Vierailija
50/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina miettinyt mien se kipa pysyy siellä takaraivolla?

Onko se tarralla kaljussa kiinni ? tai hiuksissa pinnillä?

Joo pinnillä, mutta kyllä se pysyy päässä ilmankin ihan mukavasti jos siis ei hirveästi riehu ja häslää. Kaljuun päähän saa varmaan jonkin teippiviritelmän, en osaa sanoa tarkemmin.

Vierailija
51/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvinkin sekulaari ja meidän perheessä vietetään vaan "isoja" juhlia. Rosh Hashanah eli juutalainen uusivuosi, Jom Kippur, Hanukka ja pääsiäinen nyt lähinnä. 

En vältä mitään ruoka-aineita uskonnollisista syistä.

Vierailija
52/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvinkin sekulaari ja meidän perheessä vietetään vaan "isoja" juhlia. Rosh Hashanah eli juutalainen uusivuosi, Jom Kippur, Hanukka ja pääsiäinen nyt lähinnä. 

Mua kiinnostaa tuo juutalaisten pääsiäinen. Miten se eroaa kristittyjen pääsiäisestä?

Tiedän että se on vähän eri aikaan (ja on nimeltään Passover eikä Easter) mutta en tunne oppieroja.

Vierailija
53/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaa tuo juutalaisten pääsiäinen. Miten se eroaa kristittyjen pääsiäisestä?

Tiedän että se on vähän eri aikaan (ja on nimeltään Passover eikä Easter) mutta en tunne oppieroja.

Sitä vietetään tietysti eri syystä. Pesachia vietetään Egyptistä orjuudesta vapautumisen muistoksi. 

Pesachin keskeisin säännös lienee se, että silloin syödään vaan happamatonta leipää muistoksi sille, että Egyptistä lähdettäessä oli niin kova kiire, ettei leipääkään ehtinyt kohottaa. Pesachin aikana mitään hapatetta mahdollisesti sisältävää ei saa olla koko talossa lainkaan. 

Vierailija
54/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rakennatte muureja ymparillenne? Miksette avaa sydäntänne sotapakolaisille Israelissa? Syyrian hätääkärsivillä olisi lyhyt ja turvallinen matka teidän hoiviinne Israeliin, mutta olette rakentaneet muurin! Kuinka teillä on sydäntä torjua parempaa elämää etsivät siirtolaiset? Autatteko koskaan ketään muuta kuin itseänne?

Vierailija
55/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rakennatte muureja ymparillenne? Miksette avaa sydäntänne sotapakolaisille Israelissa? Syyrian hätääkärsivillä olisi lyhyt ja turvallinen matka teidän hoiviinne Israeliin, mutta olette rakentaneet muurin! Kuinka teillä on sydäntä torjua parempaa elämää etsivät siirtolaiset? Autatteko koskaan ketään muuta kuin itseänne?

En ole osallistunut yhdenkään muurin rakentamiseen.

Vierailija
56/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoavat tuskin sietävät joissain piireissä.

Vierailija
57/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helnyc lopeta.

Vierailija
58/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan koska siellä on niistä niin "hyviä" kokemuksia. Sama juttu mm. ennen kristittyenemmistöisessä Libanonissa.

Vierailija
59/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, onko juutalaisilla muitakin pyhiinvaelluskohteita kuin Israel.

Siis sellaisia "epävirallisia".

Vierailija
60/62 |
20.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa, onko juutalaisilla muitakin pyhiinvaelluskohteita kuin Israel.

Siis sellaisia "epävirallisia".

Tarkoitan Jerusalemin lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi