Hjallis Harkimon kaikkia kolmea lasta on kiusattu koulussa. Missä vika?
Voisiko olla niin, että kotona ei kuitenkaan ole opetettu jämäkkyyttä ja selviytyvyyttä eikä ole ohjattu hyviin ihmissuhteisiin?
Kommentit (32)
"Ons se Hjallis sun iskä?"
"ÄÄÄ. Äiti toi kiusaa!"
Kiusattu on aina hieman erilainen valtavirrasta, joko tavallista äänekkäämpi tai hiljaisempi tms.
Minulle tulee mieleen, että perhekään ei ole tavis ja valtavirtaa, niin lapsetkaan eivät käyttäydy tavisnormien mukaan. Ja jos siihen vaikka lisätään mukaan se, että lapsella on enemmän rahaa, niin ei siihen kokonaisuuteen tarvita muuta syytä kuin kateus,
Osoittaa kuinka huono paikka Suomi on ihmisille.
Ei ole naiset tuoneet inhimillisyyttä lisää.
Olsiko syynä kateus esimerkiksi varallisuudesta
Voi tulla kotoa, erilaisen taustan takia tai sitten muiden vanhempien asenteet heijastuu lasten kautta. Tuo viimeinen on surullisin ja vaikein kiusaamisen muoto ja siihen on vaikea saada ratkaisua. Itse veikkaan tuota viimeistä, sillä olen huomannut että vain hyvin pieni joukko aikuisista on fiksuja, tasapainoisia, reiluja jne.
Jollain tavalla julkisuudessa olevien lapsia kiusataan aika usein juuri siksi että he ovat tunnettujen ihmisten lapsia.
Minun lapsiani on kiusattu ja suurin syy siihen oli se, että lapseni oli opetettu riitelemään reilusti. Ei siis lällättämään, lyömään ja tönimään. Koulussa se systeemi ei toimi, iso osa lapsista on alakoulussa eläimen tasolla eli täysin vailla impulssikontrollia.
Etsisin syytä kiusaajista itsestään, en muista.
Vierailija kirjoitti:
Jollain tavalla julkisuudessa olevien lapsia kiusataan aika usein juuri siksi että he ovat tunnettujen ihmisten lapsia.
Aivan, ja naisia raiskataan usein sen takia kun liikkuvat myöhään ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsiani on kiusattu ja suurin syy siihen oli se, että lapseni oli opetettu riitelemään reilusti. Ei siis lällättämään, lyömään ja tönimään. Koulussa se systeemi ei toimi, iso osa lapsista on alakoulussa eläimen tasolla eli täysin vailla impulssikontrollia.
Kerrotko lisää, mitä on reilu riitely lasen kohdalla?
Aikuisen kohdalla se on asiassa pysymistä ja argumentointia, mutta entä lapsen?
Täälläkin niitä lapsia mollataan, että silleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan...voi elämä...ei ihme että suurin osa on kuin apinalauma...se on sitä että olet pienestä asti KASVATTANUT lastasi empatiaan, oikeaan ja väärään, neuvonut ja kertonut toimintamallit, et itse hauku ja väheksy muita jne. Mutta turhaan mä sulle selitän, jos et itse tajua niin ei tule onnistumaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kohdalla se on sitä että puhutaan toisille nätisti, otetaan mukaan, ei haukuta jne. Ei tarvinne olla kovinkaan älykäs tämän tajutakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan...voi elämä...ei ihme että suurin osa on kuin apinalauma...se on sitä että olet pienestä asti KASVATTANUT lastasi empatiaan, oikeaan ja väärään, neuvonut ja kertonut toimintamallit, et itse hauku ja väheksy muita jne. Mutta turhaan mä sulle selitän, jos et itse tajua niin ei tule onnistumaan...
Niin minäkin olen. Minulle empatian kasvatus oli omille pojilleni se kasvatuksen ohjenuora. Kodissani on aina ollut yksi pääsääntö: ketään ei saa satuttaa, ei henkisesti eikä fyysisesti.
En silti uskalla mennä vannomaan, että he toimivat asiallisesti koulussa. Tai ehkä nyt jo, kun lähenevät aikuisuutta.
Kaikki eivät ole vanhempien vikaa. Kaikki ei myöskään ole vanhempien ansiota.
Ja niin, en silti ymmärrä vastauksestasi, miten lapsi riitelee reilusti, kun toinen tulee tönimään ja haukkumaan.
Mitäköhän koulua ovat käyneet. Sipoossa on 8 ruotsinkielistä alakoulua ja yksi ruots. yläkoulu.
Tästäkin nuo opettajat puhuvat, kuinka hyvistä lapsista koulussa , tulee ryhmässä apinalauma. Se tulee esiin kaikin tavoin. Opettajan kiusaamisena, luokkakavereiden kiusaamisena, huonoina oppimistuloksina jne.
Suunta johon koulua on viety on vielä entisestään pahentanut tilannetta. Kohta siellä koulussa ei viihdy ketään ja tulokset vaan heikkenevät. Ehkä pitäisi antaa kaikille vain järeät keinot käyttöön. Sen jälkeen pelko pitää kurissa kaikki. Kiusaajista alkaen. Koskaan kun ei tiedä millä muut vastaavat.
"jokerit hävis, hähähähä. Jokerit on paska, hifki on paras!" Tällasta se kiusaaminen on ollu, ainakin sen yhden lapsen kohdalla.
T. Tunnen sen
Kiusataanhan Hjallistakin tv:ssä, esim. nyt tämä Nordmanin imitaatio-ohjelma. Sehän antaa ihmisille signaalin että on ihan ok kiusata Hjallista niin miksei myös hänen lapsiaan. Suomi on tällainen kiusaajien maa.
On kiusaamista ja "kiusaamista".