Kaveri maksaa lähes kaikki ostokset käteisellä kaupoissa.
Ei käytä koskaan korttia vaikka rahaa hällä kyllä on. Outoa o_0 Ja puolustelee sillä, ettei luota korttijärjestelmään, veloitetaan liikaa yms.
Kommentit (65)
Minä pidä pieniä summia käteistä. Mulla ei ole mitään vaikeuksia rahan kanssa, mutta saan vain enemmän säästöön, kun sallin itseni käyttää kauppaan vain sen summan, mitä on käteisenä. Ei se vaikeaa olisi kortillakaan budjettia tehdä, mutta jostain syystä tykkään toimia näin.
Olen 26 vuotta maksanut käytännössä kaiken kortilla. Tuon 26 vuoden aikana ei ole kertaakaan käynyt niin, että kortti ei olisi toiminut, olisi veloitettu väärin tai en olisi hahmottanut paljonko minulla on rahaa käytössä.
Kauhea vaiva juosta jossain automaatilla tai laskeskella päässä jotain ostoksia kaupassa kulkiessa. Yleensä ne rahalla maksavat siinä kaupan kassalla hidastelevat, kun muistuu mieleen, että onhan mulla se 20 senttinen vielä siellä lompakon pohjalla.
Minulla on Electron (en saa pienten tulojeni vuoksi parempaakaan korttia) ja olen kyllä siihen tyytyväinen, sehän on kuin käteinen mutta sähköisessä muodossa: katevaraus tehdään HETI ostettuani jotain eli en voi shoppailla itseäni miinukselle, ja lisäksi korttini käy lähes kaikkialla Suomessa.
Monissa maissa suositaan edelleen käteistä, esim. Saksa ja Japani. Japanissa tilanne on sellainen, että kortilla maksaminen on harvinaista vrt. käteinen, eikä kortti käy läheskään kaikissa paikoissa edes isossa kaupungissa...
Niin? Minäkin käytän käteistä. Entä sitten? Se ei ole kenenkään muun asia, miten minä tykkään mieluiten maksaa.
Käteisen käyttö soveltuu hyvin budjetissa pysymiseen. Jos on esim. kuukaudeksi tai viikoksi varattu tietty summa, jonka saa käyttää, sen hupenemisen huomaa helposti.
Sama täällä,en oikeastaan koskaan maksa kortilla.
mihin sitä korttia tarvitsee,kun selvää paperirahaa saa automaatista.Käteisellä osto on vaivattomampaa kuin kortilla osto.
Ehkä se on osallisena rahanpesussa ja siksi joutuu pyörittämään paljon käteistä rahaa. :)
Joo ei, käteisen kanssa ei joudu odotuttamaan kilometrin pituista kassajonoa, jos kortin sirussa on kakkaa tai pankki kaatuilee.
Vierailija kirjoitti:
mihin sitä korttia tarvitsee,kun selvää paperirahaa saa automaatista.Käteisellä osto on vaivattomampaa kuin kortilla osto.
Kun käyttä korttia, ei tarvitse käydä automaatilla. Helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla ihmisillä pysyy raha-asiat paremmin hanskassa, kun maksavat käteisellä. Ei siinä mitään outoa ole.
Tämä. Käyttörahaa nostan kaksi kertaa kuussa, loput jaa laskujen jälkeen säästöön (tai yllättäviin laskuihin).
Se on myös helkkarin noloa jos kortti alkaa temppuilla kassalla ja takana kilometrin jono. :D Käteinen ei koskaan petä.
Ei ole minulla kyllä kortti ikinä kassalla vakavasti temppuillut. Joskus pitää pyyhkäistä ja joskus lukea uudelleen. Suurin syy "temppuiluun" on mamman tyhjä pankkitili ;-)
Eikö ostokset makseta rahalla eikä velalla? Luottokortin käyttö muoti on rantautunut Suomeen korviaan myöten veloissa olivilta amerikkalaisilta.
Viime aikoina on puhuttu siitä että käteisestä luovutaan kohta kokonaan. Vastarannan kiiskenä olen ryhtynyt käyttämään käteistä niin paljon kuin mahdollista. Eihän se vaadi kuin pidemmän sähkökatkoksen ja yhteiskunta on kunnon kaaoksessa, jos kaikki raha on korteilla.
Ketju paljastaa jälleen karulla tavalla palstan persaukisten määrän. Okei jännittäähän se kortin höyläääminen jos ei ole varma onko siellä 14e vai 24e jäljellä. Osa ihan pokalla vielä väittää käteisellä maksamisen olevan helpompaa ja nopeampaa :D Kun kortilla proceduuri menee työnnät kortin sisään, näppäilet pinin ja se oli siinä.
Mitä väliä millä maksaa. Pääasia että on rahaa. Olen nähnyt ihmisiä jotka kahvilassa maksaa kahvin kortilla luotolle!?
Itse käytän korttia nimenomaan, koska haluan hallita raha-asioitani. Tärkein asia raha-asioiden hallinnassa on se, että tietää minne rahat kuluvat. Koska maksan kaiken kortilla, pystyn helposti tililtäni kuukauden lopussa tarkistamaan minne rahat menivät.
Itse ajan netistä tiliotteen exeliin (ainakin Nordeassa onnistuu helposti nappia painamalla), jossa ryhmittelen menot ruokaan, huviin, asumiseen, liikkumiseen, vaatteisiin jne.
Jos käytän käteistä, rahat kuluvat "jonnekin", mutta en pysty jälkikäteen tarkistamaan minne.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloitus olisi ollut niinpäin että kaveri ei tykkää käyttää käteistä, vaan maksaa aina kortilla, olisi vastaustulva ollut ihmettelevä, että mitäs outoa siinä on, käteinen on niin hankala ja kortti helppo. Av ei petä koskaan.
Blame ap for everything!
No ylipäätään toisten ihmisten tekemisten ihmettely tällä tasolla että käyttääkö korttia vai käteistä on mielestäni sama kuin ihmettelisi että syökö jogurttia vai viiliä ja miksi näin. Eli tosi typerää. Ei kyllä todista tämä ketju sitä, että ap olisi aina väärässä. Idiootti aihe. Olisi hyvä lisä tuohon ketjuun, missä kysellään mitä kaikkea typerää ihmiset ovat kommentoineet tekemisistänne.
Millä vuosisadalla elävät ne, jotka väittävät korteissa olevan ongelmia? Olen käyttänyt pelkkää korttirahaa 20 vuotta, eikä kertaakaan ole jäänyt ostokset tekemättä. Ihan aiheettomia moiset väitökset. Lisäksi korttiraha "ei voi loppua" mutta käteisen kanssa pitäisi aina laskea, että riittäähän rahat ostoksiin. Entä jos prismasta löytyykin yllättäen jokin ennakoimaton tarjous ja käteistä on vain ruokiin? Eikun automaatille, kuinka epäkätevää!!
Minä maksan kaiken pankkikortilla. Tänä syksynä on kaksi kertaa käynyt, että kaupassa on yhteyksissä häikkää eikä kortit toimineet. Nämä oli vielä eri ryhmän kaupoissa eri paikkakunnilla.
Mies taas ei käytä kortteja ollenkaan vaan maksaa kaiken käteisellä. Jos olemme yhdessä liikenteessä ja vastaan tulee jotain kalliimpaa, maksan sen kortilla ja mies siirtää myöhemmin rahan minulle. Maksan myös isot ostokset kuten kodinkoneet luottokortilla, miehellä ei sellaista ole. En säilytä pankkikorttitilillä isoja summia.
Tää nyt ei ole vaikea kysymys.
Käteispinkalla maksaminen on todennäköinen merkki siitä, että varat on hankittu rikollisesti, harmaan talouden ja/tai pimeähommailun tuloksena.
Ja samaan aikaan nostetaan veronmaksajien piikkiin sosiaali- ja työttömyystukia.
Rahoja ei silloin tietenkään haluta pitää pankkitileillä, jotka KELA katsoo.
Tyypillisesti "käyttörahaa" 50 euron seteleinä voi löytyä vaikka parin peukalollisen verran.
Rehellinen ihminen ei kuljettele päivittäin useita satasia tai tonnitolkulla rahaa taskuissaan tai kassissaan.
Minä maksan käteisellä kaiken enkä ole persaukinen, tilillä on rahaa aina ja tarpeeksi.Luottokorttikin löytyy, käytän sinä vain lentolippujen ja hotellivarauksiin.luottokorttilaskunkin maksan heti pois .Eikä ole ikinä ollut rahankäyttöongelmia, tykkään vain toimia näin.Ihan sama jos jonkun mielestä olen kivikaudelta.
Itsekin käytän mieluiten käteistä. Nostan kuukauden ruokarahat (+hieman ylimääräistä) kerralla ja vaikka en kaikkia rahoja pidäkään koko ajan lompakossa niin siitä helposti näkee että kuinka paljon voi vielä tuhlailla. Loput rahat jäävät tilille laskuja varten ja loput säästöön. Ei tule "vahingossa" tuhlattua säästöön meneviä rahoja. Sama jos lähden viihteelle, nostan rahat etukäteen niin ei tule juotuakaan liikaa.
Ja kyllä minullakin pari kertaa vuodessa sattuu niin että korttiyhteydet ei toimi. Vaikka kaikki muutkin on silloin samassa tilanteessa, on se noloa ja ärsyttävää lähteä hakemaan kotoa käteistä että saat ostokset maksettua.