Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen määräaikainen, sisäisessä haussa tarjolla vakipaikka samasta firmasta, pomo haluaa paikan minulle - onnistuuko lain puitteissa?

Perplexed
19.11.2016 |

Olen määräaikaisena (sijainen, eli laillinen määräaikaisuus) isossa yksityisessä firmassa. Olen nyt hakenut samasta firmasta mutta toisesta toimipisteestä sisäisessä haussa parempaa vakityötä. Olen työskennellyt tuossa toimipisteessä ennenkin.
Olettaen että minä saisin oman tämänhetkisen työnantajani kanssa sovittua määräaikaisen sopparin lopettamisesta, olenko laillisesti samalla viivalla saman talon vakkareiden kanssa? Pomoni haluaa minut tuohon työhön ylitse muiden, koska minulla on kokemusta samasta duunista ja erittäin hyvät suositukset. Voiko hän päättää ottaa minut?

Kuulemma paikkaan tuli tosi niukasti hakemuksia. Ilmeisestihän määräaikaisia ja osa-aikaisia pitäisi kohdella tasavertaisina työnhaussa. Miten on, onko kokemuksia samanlaisista tilanteista?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet lain tästä jotain sanovan?

Tottakai voit hakea sisäisessä haussa

Vierailija
2/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma valkkaa kenet haluaa, varsinkin yksityinen. Jos olet hommaan sekä pätevä että sopiva niin määräaikaisuuksilla ei pitäisi olla väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vain hämäsi, kun kuulemma ylemmiltä pomoilta pitää vielä kysyä lupaa ja varmistaa asia - saako palkata minut vai pitääkö ottaa talon sisältä vakkari urakiertoon.

Mutta tuntuisi jotenkin älyttömältä, jos työnantajan olisi pakko valita työntekijä, jota hän ei halua. Kai työnantaja voi itse tulkita, kuka on hänen mielestään pätevä työhön?  

Vierailija
4/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen työnantaja saa palkata kenet haluaa. Pätevimmän tai halutessaan vaikka pätemättömimmän. Julkisella puolella on eri käytännöt ja pakko valita päteviä.

Vierailija
5/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen on eri sukupuolta ja pätevämpi kyseessä on rikos tasa-arvolakia vastaan. Jos samaa sukupuolta, voi tehdä vaatimukset niin, että voi ottaa kenet haluaa.

Vierailija
6/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vain hämäsi, kun kuulemma ylemmiltä pomoilta pitää vielä kysyä lupaa ja varmistaa asia - saako palkata minut vai pitääkö ottaa talon sisältä vakkari urakiertoon.

Mutta tuntuisi jotenkin älyttömältä, jos työnantajan olisi pakko valita työntekijä, jota hän ei halua. Kai työnantaja voi itse tulkita, kuka on hänen mielestään pätevä työhön?  

Niin tarkoitatko sitä, että meneekö osa-aikaiset työntekijät sinun ohitsesi kun heille on velvollisuus tarjota (lisä)työtä?

En itsekään tiedä vastausta - joku asiantunteva voisi kommentoida! Tuntuisi kieltämättä järjettömältä.

Vierailija
7/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitteet hukassa!

Työnantaja on juurikin ne ylemmät pomot ja heillä voi kokonaisuuden kannalta olla omat toiveensa.

Vierailija
8/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitteet hukassa!

Työnantaja on juurikin ne ylemmät pomot ja heillä voi kokonaisuuden kannalta olla omat toiveensa.

Meillä talousasioista päättää heidän yläpuolellaan vielä toimitusjohtaja.

Vierailija
9/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa ei saa palkata ainoastaan sisäisessä haussa oleviin vakinsisiin tehtäviin firman määräaikaisia. Ainoastaan vakinaisessa työsuhteessa olevat voidaan huomioida.

Vierailija
10/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei ole sama kuin sinun lähiesimiehesi. Pomollakin on ohjeensa miten toimia, meillä HR määrittelee ne.

Vierailija
11/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa ei saa palkata ainoastaan sisäisessä haussa oleviin vakinsisiin tehtäviin firman määräaikaisia. Ainoastaan vakinaisessa työsuhteessa olevat voidaan huomioida.

Yksityinen yritys voi tehdä minkälaiset rekrytointisäännöt tahansa. Mikään laki se ei kuitenkaan ole.

Vierailija
12/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäisessa haussa kaikki halukkaat saavat hakea, tehtävään valitaan paras sen tehtävän hoitamiseen, oli sitten ennestään vakituinen, määräaikanen, osa-aikainen tms. TYönantaja päättää valinnan, ei tämänhetkinen esimiehesi.

Vierailija
13/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen yritys voi tehdä minkälaiset rekrytointisäännöt tahansa. Mikään laki se ei kuitenkaan ole.

Riippuu siitä onko yt olleet lähiaikoina vai ei.

Vierailija
14/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ongelma on siinä että jos haet toiselle osastolle niin sen osaston johto päättää kenet se valitsee. Heillähän voi olla jo oma suosikki hommaan valmiina. Firmalla voi olla myös sisäisiä sääntöjä mutta niiden soveltamisesta tai rikkomisesta päättänee ylempi johto. Laki ei sinänsä sano asiasta mitään jos vain olet pätevä ja sopiva siihen hommaan.

Vierailija
15/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, itselläni meni työnantajan ja lähimiehen käsitteet sekaisin, se selittää. No mutta ilmeisesti ihan ok hyvää lupaa, että asiasta edes paraikaa keskustellaan. Toivon sormet ristissä parasta. YT:itä ei ole ollut vähään aikaan ja firma tekee kovaa tulosta.

Vierailija
16/18 |
19.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perplexed kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä ongelma on siinä että jos haet toiselle osastolle niin sen osaston johto päättää kenet se valitsee. Heillähän voi olla jo oma suosikki hommaan valmiina. Firmalla voi olla myös sisäisiä sääntöjä mutta niiden soveltamisesta tai rikkomisesta päättänee ylempi johto. Laki ei sinänsä sano asiasta mitään jos vain olet pätevä ja sopiva siihen hommaan.

'

Olen saanut sen käsityksen että olisin myös yksikön johtajan suosikki, tunnen hänet. No mutta, aika näyttää. Hyvä, jos ei laillisesti nyt ainakaan pitäisi olla mitään estettä.

Vierailija
17/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kuvitella että auttaa paljon jos on tuttuja ihmisiä jotka voi puolestasi puhua. tietenkin on paljon muutakin mitä vaikuttaa jos iso firma kyseessä. peukut pystyssä :)

Vierailija
18/18 |
21.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, eli jos firman ylin johto päättää että siihen avoimeen tehtävään pitää kierrättää joku vakituisessa työsuhteessa oleva talon sisältä, se on ihan sama, mitä se lähin pomo haluaa. Laki ei sano tuohon juuta eikä jaata. Kaikki voi hakea, mutta firma valitsee sen, jonka se haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi