Hei sinä työtön/määräaikainen!
Mitä v a p a a e h t o i sTYÖTÄ ajattelit ehdottaa itsesi tekevän (huom. palkatta, hallitus ei luo työpaikkoja) työkkärissä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön, mutta silloin kun olin, tein ahkerasti hyväntekeväisyyteen neuleita. Jos jään, sama kävisi. Venäläisiin orpokoteihin meni kolme kokonaista peittoa ja lisäksi tein useita tilkkuja vaaka ry:lle, lisäksi paikallisille järjestöille sukkia myyjäisiin yms. Lisäksi olen sekä työttömänä että töissä ollessa vetänyt yhtä harrastekerhoa.
Olen osa-aikatyössä,koskeekohan se meitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, voisin ehdottaa itseäni vapaaehtoistyöhön Kokoomuksen puoluetoimistolle. Olisin varmasti tosi ahkera, fiksuudesta ja huolellisuudesta en menisi niinkään takuuseen, mutta kaikkea ei voi saada.
Voisin siis vaikka siivota arkistoja, ylläpitää tietokoneita sekä laatia lehdistötiedotteita.
Ei koske minua, koska tulen saamaan ansiosidonnaista työsuhteeni päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Otan mieluummin karenssin ja haen sossusta rahaa kuin tee töitä ilmaiseksi.
Sehän ei onnistu, vaan joudut ensin hakemaan työttömyyskorvausta.
??
Mä olen työmarkkinatuella tällä hetkellä ja jos toi vapaaehtoisjuttu tulee voimaan niin sanon vaan että ei kiinnosta, jolloin saan karenssin ja menen sitten sossun luukulle (tai no Kelahan se viissiin ensi vuodesta lähtien toimeentulotuen maksaa). Sitten karenssin päätyttyä olen taas velvoitettu hakemaan työmarkkinatukea, jolloin haen sitä, mutta saan taas heti karenssin koska en suostu orjatöihin joten palaan sossun luukulle. Ja näin se elämä pyörii :)
En tunne sossun toimintaa, mutta luulin, että työttömyyskorvaus lasketaan tuloksi joka tapauksessa, koska jokaisella on siihen oikeus.
No et todellakaan tunne sossun toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyyteeni kuuluu ahkerasti pillun jakaminen baareissa ilmaiseksi.
Voin antaa sulle kullia
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on sipilän kaudella tullut aivan sairas paikka. Työttömiä syyllistetään siitä ettei töitä ole.
Sä oot niin oikeessa. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Jos jatkuvasti ottaa karenssia niin eikä ne tuet vähene joka kerralla? Eikai kukaan nyt pärjää muutamalla satasella kuukaudessa jos on vuokrakin maksettavana?
No, sitten on varastettava. Jossakin välissä vois käydä kivittämässä ikkunoita tai muuta kivaa, kun ei ole enää vara ruokkia sorsia. Lukittu nuo roskalaatikotki.
Alkoon voisi mennä pariksi tunniksi viikossa vapaaehtoistyöhön. Voisi pakkolunastaa siinä loppuviikon juomat.
mene läheiselle löytöeläintalolle auttamaan siivouksissa, ulkoilutuksissa yms :)
En aio tehdä mitään ilmaistöitä. Otan karenssin mieluummin. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin tekee niin. Hallitus keksii aina vain typerämpiä ideoita.
Töihin kyllä menisi ilomielin mutta en ilmaiseksi. Olen maksanut työelämässä ollessani niin paljon veroja että en todellakaan ole velvollinen mihinkään ilmaistöihin.
Jotakin oman alan työtä voisin tehdä, mutta samalla "tuntipalkalla" kuin mitä siitä muutenkin maksetaan. En muutaman euron päiväpalkalla. Jos ei onnistu niin sitten otan karenssin ja olen rauhassa kotona.
Vierailija kirjoitti:
En ole työtön, mutta silloin kun olin, tein ahkerasti hyväntekeväisyyteen neuleita. Jos jään, sama kävisi. Venäläisiin orpokoteihin meni kolme kokonaista peittoa ja lisäksi tein useita tilkkuja vaaka ry:lle, lisäksi paikallisille järjestöille sukkia myyjäisiin yms. Lisäksi olen sekä työttömänä että töissä ollessa vetänyt yhtä harrastekerhoa.
Itse varmaan jotain tällaista. Tykkään tehdä käsillä ja jos se tekee toisen iloiseksi ja tulee hyötykäyttöön niin vielä parempi. Ei tuntuisi työltä, vaan harrastukselta.
Paljon treenaavana ihmisenä voisin vaikka pitää ilmaiseksi personal trainer tunteja vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeutettu ansiosidonnaiseen, joten asia ei koske minua. Vapaaehtoistyösäännös koskee vain työmarkkinatuelle pudonneita pitkäaikaistyöttömiä.
Mietin tässä vaan sitä, että miten vastavalmistuneet, joiden työssäoloehto ei ole vielä täyttynyt? Pitääkö heidänkin alkaa tehdä vapaaehtoistyötä työnhaun sijaan?
Mitenkäs sellaiset osa-aikaiset/pätkätyöntekijät, joiden työssäoloehto ei tuntien vähyyden/pätkien lyhyyden vuoksi täyty, jolloin pudotaan kyllä työmarkkinatuelle, mutta ei olla kuitenkaan työttömiä kun tehdään niitä vähiä tunteja/lyhyitä pätkiä? Ovatko nämäkin kuitenkin työttömiä, joita tämä vapaaehtoistyö koskee? Entä jos tunteja tuleekin yhtäkkiä lisää (tarvittaessa-soppareissa tavallista) tai uusi työpätkä tarjolle?
Olen joskus pohtinut, miten työkkäri suhtautuu niihin moniin, jotka kokopäivätyöttömänä ollessaan tekevät osa-aikatyötä. Työttömiähän he eivät ole, heillä ei vain ole jatkuvaa/vakituista/kokopäiväistä työtä.
En oikein usko, että hallituksen kaavailemat toimet voivat tulla kysymykseen nykyisen perustuslain ja työttömyysturvalain alla, koska niin paljon noiden toimenpiteiden näkemys eroaa lain hengestä ja artikloista.
Jos tulee voimaan, sitten emme enää elä oikeusvaltiossa.
Otan karenssin siihen asti, että pääsen opiskelemaan. En ala tuhlaamaan aikaani työntekoon, kun voin käyttää sen pääsykokeisiin lukemiseen.
Jos olisin työtön, voisin ehdottaa itseäni vapaaehtoistyöhön Kokoomuksen puoluetoimistolle. Olisin varmasti tosi ahkera, fiksuudesta ja huolellisuudesta en menisi niinkään takuuseen, mutta kaikkea ei voi saada.