Helsingin oudot kadunnimet
Nordenskiöldinkatu esimerkkinä, jossa on HIFKin kotiluola . ottelu alkaa tänään 18:30. miten tuo pitäisi lausua? nuudeshjöödinkatu?
mies
Kommentit (145)
Ainii siellä Jyväskylän Kortemäessä on Piiukko, - Tähtäin -ja Ruutisarvi-nimiset kadut.:-D Ja viereisessä Kortepohjassa on Tietiläs-niminen katu.
T: edellisen viestin kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Susiraja ja Papukaija Zagulan polku mainittu jo, nämä on lemppareitani. Lisätietoa jälkimmäisestä:
"Papukaija Zagulan polun nimi on peräisin lemmikkipapukaijasta, joka kuului kapteenska Manjefa Multanovskajalle. Papukaija osasi tiettävästi ainakin kiroilla, viheltää, laulaa ja komentaa kartanon koiraa. Papukaija on perimätiedon mukaan haudattu alueelta jo hävinneen kartanon tiluksille hopeisessa lippaassa..."
https://yle.fi/uutiset/3-7980739
Ei Helsingissä, mutta Lohjalta mökkimatkan varrelta löytyy Vuohenkalmantie..
Aivan mahtavaa! Sieluni silmin näen sen papukaijan, kun se kiroillen komentelee kartanon koiraa :D
Ihana että sellainen historiallinen henkilö säilytettiin kadunnimessä.
Jep 😁
Ja vielä tuosta Susirajasta, joka on pieni yksityistie entisen Sipoon, nykyisen Helsingin alueella. Nimi ei ilmeisesti ole kovin vanha, vaan paikallisen tietoimikunnan päättämä nimi 80-luvulta. Olettaisin kuitenkin että nimi liittyy silloiseen Helsingin ja Sipoon väliseen rajaan (v. 2009 asti), Sipoon vaakunassa kun on susi ja muutenkin susihahmo liittynee sipoolaiseen identiteettiin? Silloin rajaliitoksen aikaan olin kyllä pahoillani paikallisten "kaapattujen maiden" omistajien puolesta, kuka nyt haluaisi rauhaisaan maaseutuidylliinsä jotain metroja ja kymmenientuhansien ihmisten rakennushankkeita..
Olen aina asunut stadissa ja lausun nordenskjöldinkadun aina nordenskjöldinkatuna enkä minään nuurdenshööldinkatuna. Näin tekevät kaikki tuntemani aidot stadilaiset aina. Piste. Olen puhunut.
Ei oo Helsingissä/pk-seudulla mutta Lassoontie Alavudella. Ja Jyväskylässä Kortemäessä joku Puukontuppi tms.