Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuiset perheellistyneet lapset menevät äitinsä luo jokaikisenä jouluna yökylään, vaikka asuvat samassa taajamassa?

Vierailija
18.11.2016 |

En vaan käsitä, että miksi pitää jäädä koko joulunpyhiksi omalle äidilleen syömään ja herkuttelemaan ja passattavaksi sekä yöpymään ahtaaseen mummon kerrostaloasuntoon, vaikka oma koti on tilava omakotitalo muutaman kilometrin päässä mummolasta?
Kaiken huipuksi mummolassa ei ole asuntokohtaista saunaakaan, vaan kerrostalon yhteissauna.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joulu on perhejuhla? Mekin teemme niin, mutta me myös autamme kaikissa kotitöissä emmekä odota passaamista. Sitä paitsi sekä minun että puolisoni vanhemmat aina odottavat meitä yökylään joulunaikaan. He myös asuvat omakotitalossa toisin kuin me. Meillä on hyvät välit eikä tässä järjestelyssä muutenkaan ole ollut ikinä mitään ongelmaa.

Siis noin päin onkin eri asia, jos appivanhempasi asuvatkin omakotitalossa, eli toisin kuin te, kuten kerrot.  On siis tilaa enemmän jäädä yön yli.

Joulu on perhejuhla nimenomaan, mutta minä rajaan jouluaaton vieton omaan kotiini vietettäväkseni, ja siihen kuuluu vain ja ainoastaan minä ja puolisoni sekä lapsemme. En halua äitiäni tai appivanhempiamme meille jouluaatoksi kotiimme. Menemme sitten joulupäivänä heitä moikkaamaan joulukahvien merkeissä.

Vierailija
22/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä mene, jää sinne omakotitaloosi.

Ap. ja sulle viisastelijalle, en puhunutkaan itsestäni, sillä itse olen oman perheeni kanssa kotona, enkä änkeä omalle leskiäidilleni jouluaatonaattona ja ole koko joulun ajan pyhiä putkeen äidilläni mussottamassa äitini valmistamia ruokia ja leivonnaisia jne.

Mikä tässä nyt on ongelmana? Et änge oman äitisi luo etkä ole myöskään se äiti jonka pieneen kerrostaloasuntoon kaikki änkeävät. Ei se kenellekään ulkopuoliselle kuulu miten jotkut viettävät joulua. Ei siinä kukaan riko lakia kuitenkaan. Oletko miettinyt että miksi sinua edes ärsyttää tämä asia, jos se ei edes koske sinua mitenkään?

Vaikuttaa vaan, että tuonkaltaisissa tapauksissa on koko suvun mummojen mummo antanut koko käden pikkusormen sijasta omille lapsilleen vävyineen ja miniöineen ja lapsenlapsineen hyväksikäytettäväkseen koko jouluksi:):D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. ja sulle viisastelijalle, en puhunutkaan itsestäni, sillä itse olen oman perheeni kanssa kotona, enkä änkeä omalle leskiäidilleni jouluaatonaattona ja ole koko joulun ajan pyhiä putkeen äidilläni mussottamassa äitini valmistamia ruokia ja leivonnaisia jne.

No hei, sinähän saat tehdä kuten haluat. Sallisitko muillekin saman oikeuden?

Minä menen mieheni kanssa härskisti jouluksi leskiäitini luokse. Ihan yökyläänkin jäädään. Arvaatko miksi? Koska leskiäitini ei halua viettää joulua yksin.

Vierailija
24/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti?

Vierailija
25/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa suomalaista nihilismiä niin kuin aina! Ihmisten kanssa, jopa oman lapsuudenperheen, vietetty aika on kauheaa. Kylästä lähdetään äkkiä, ettei vaan vaivata ketään. Kyläily onkin sellainen pakon sanelema pikavisiitti eikä oikeasti siellä viihdytä. Leskiäitikin saa onneksi olla ihan rauhassa ruokineen ;)

Meillä jouluna, niin kuin monesti muutoinkin vuoden aikana, kokoonnutaan perheen kesken (vanhemmat, sisarukset ja lapset). Syödään yhdessä, pelataan, keskustellaan ja valvotaan myöhään, joten monesti on parempi jäädä yöksi, vaikka asutaankin samassa kaupungissa. Samoin tehdään mieheni perheen kanssa. Ehkä ollaan sitten outoja, mutta onneksi ei sentään ihan kaikilla ole kamala perhe ja tuttavat.

Eihän se sitä tarkoita, että lapsuudenperheessä olisi kauheaa viettää aikaa. Mutta jouluaattona voi noin lyhyehköstä välimatkasta käydä vain syömässäkin, tai mieluiten kutsua se leskiäiti kerrostalosta lastensa luokse lapsenlapsien ilakointia joululahjoistaan katsomaan ja tarjoilla ruoat mummolleen.  Eihän se nyt ihmisiä kamalaksi tee, jos leskiäiti haluaa olla ihan rauhassa joulunsa tai sitten vain lasten vierailut riittää ilman että lapset lapsinensa jäävät samassa taajamassa yöksi ja moneksi yöksi lapsuudenkotiinsa. Mutta joillekin nuo sukuorgiat ovat niin tärkeitä; ja yhteinen juopottelu lastensa leikkiessä kuusen alla. Ymmärrän toki aikuisten kannan tässä asiassa, mutta kysytäänkö pieniltä lapsilta, että tahtoisivatko olla mukana, kun vanhemmat juopottelevat ja ryömivät lattialla kuusen alla siinä missä lapsensakin illan mittaan.

Tämä unohtuikin vielä mainita edellisen masentavan suomalaisuuskuvauksen lopuksi: eli että käsitys suvun yhteisestä illanvietossa sisältää kännissä konttaavat aikuiset. 

Vierailija
26/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihan oikeassa olet, en minäkään käsitä siis miksi ihmeessä he menevät omien vanhempien luokse viettämään joulua pidemmäksi aikaan, kuin yhdeksi tunniksi jolloin äkkiä syödään ruoka ja avataan lahjat. Siis mitä ne luulee, että joulu on joku perhejuhla jossa vietetään aikaa perheen kanssa?!

Vierailija
27/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskiäitisi siis viettää joulun yksin? Minä olen aina kutsunut yksin asuvan äitini meille jouluksi. Lapset tykkää, mummo viihtyy ja minusta on mukavaa olla äidin kanssa jouluna. Olisi kurjaa, jos hän olisi aivan yksin omassa kodissaan.

Niin mun leskiäiti haluaa viettää jouluaaton nimenomaan omassa seurassaan ja yksin, ja ei halua lähteä rystäämään kotoaan meille jouluaatoksi tai ylipäätänsä joulunpyhinä, vaikka on joskus pyydettykin.  Me sitten käymme kuitenkin hänen luonaan syömässä joulupäivänä, koska hän kutsuu kaikki lapsensan perhekuntineen juurikin sinne ahtaaseen kerrostalokaksioonsa, jossa keittokomero.  Jos emme menisi, niin suuttuisi, ja syyttäisi meitä koukuttelusta. 

Toisaalta ymmärrän äitiäni, mutta toisaalta hänen asemassaan lähtisin jouluksi pois kotoa, matkoille, niin ei tarvitsisi passata joulupäivänäkään, mutta ilmeisesti tykkää sellaisesta toiminnasta.

Vierailija
28/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis ihan oikeassa olet, en minäkään käsitä siis miksi ihmeessä he menevät omien vanhempien luokse viettämään joulua pidemmäksi aikaan, kuin yhdeksi tunniksi jolloin äkkiä syödään ruoka ja avataan lahjat. Siis mitä ne luulee, että joulu on joku perhejuhla jossa vietetään aikaa perheen kanssa?!

En ole ap, mutta minäkin ihmettelen mitä järkeä on jäädä yöksi kun oma sänky on kävelymatkan päässä. Mutta ei kai siinä, jos on kiva raahata koko perheen tavarat ja nukkua siskonpedissä lattialla, niin samapa tuo. Sehän että menisi omaan kotiin yöksi ei suinkaan tarkoita, että yhteistä aikaa olisi max tunti.

Vierailija
29/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka joulu sama aloitus.. Voisko vaan hyväksyä sen että jotkut haluaa viettää perhejoulua ja että siihen perheeseen kuuluu muitakin kuin yhden katon alla asuvat. Ja mä hyväksyn sen, että kaikki ei halua lähteä jouluna minnekkään ja ovat mieluummin yksin, suotakoon se heille.

Vierailija
30/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN PITOPALVELUALALLA OLEVAT  KOKIT JA SUURTALOUSEMÄNNÄT VOIVAT TYKÄTÄ SELLAISISTA KOKO SUVUNJÄSENISTÖN KANSSA YHDESSÄ VIETETYSTÄ INTENSIIVISESTÄ JOULUN PYHIEN VIETOSTA.

TAI  SITTEN PÄÄMUMMOKOKKI ON MARTTASEURAN PUHEENJOHTAJA JA KYLÄYHTEISÖN PÄÄBOSSI.

Ei tommosta muutoin käsitä. Itse olen viettänyt jouluja erilaisten kokoonpanojen joukossa, ja kamalalta näytti joskus sellainen joulu, jossa maatalo, vaikka olikin isoine keittiöineen ja tupineen ja nukkumapaikat riittivät, kun koko suku oli tullut joulun viettoon vanhaan lapsuudenkotiinsa moneksi vuorokaudeksi, niin ruoanlaittajana oli talon nuori emäntä, joka valmisti ja kattoi pöydän sekä hoiti ateriointien jälkeiset siivot ja tiskaamiset.  Jossain välissä kävi lypsämässä lehmätkiin,ja syötävää heillekin jakelemassa.   Ja siinähän se meni vaippaikäisen vauvan hoitaminenkin ohessa.  Kaikki muut tosiaan vaan seurustelivat keskenään ja korttia pelasivat sekä konjakkiryyppyäkin jotkut naukkailivat.  Lapset leikkivät ja mennä vilistivät tuvassa.

Terveisiä vaan lapsuuteni jouluista eräästä sellaisesta ja lapsen silmin jo näin, että ei tollanen voi olla oikein ja kohtuullista talon nuorelle emännälle ja sentäs oli joulu!

Vierailija
31/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan käsitä, että miksi pitää jäädä koko joulunpyhiksi omalle äidilleen syömään ja herkuttelemaan ja passattavaksi sekä yöpymään ahtaaseen mummon kerrostaloasuntoon, vaikka oma koti on tilava omakotitalo muutaman kilometrin päässä mummolasta?

Kaiken huipuksi mummolassa ei ole asuntokohtaista saunaakaan, vaan kerrostalon yhteissauna.

Jos se mummo vaan on niin kiva ja mummon ruuat niin hyviä ja muutenkin tunnelma mummolassa mitä lämpimin, että siinä ei pieni tilanahtaus tai oman saunan puute haittaa.

Vierailija
32/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööö, onko tää ihan yleistäkin että oma lapsuudenperhe hylätään heti kun omasta vaginasta pullahtaa vauva? Kyllä mun vanhemmat ihan haluaa että me vietetään joulut yhdessä aina vuorotellen vanhempien tai minun tai minun sisarusteni kodeissa. Joinakin jouluina sisarukset viettävät jouluaaton anoppivanhempiensa luona, mutta kukaan meidän perheestä ei koskaan jää yksin jouluna (mun anoppivanhemmat on jo kuolleet eikä miehellä ole sisaruksia joten siksi vietetään joka joulu mun vanhempien kanssa). 

Ja vastauksena kysymykseen, että miksi "ahtaudutaan yökylään" samaan paikkaan "passattavaksi", niin a) kukaan ei passaa ketään; kaikki tehdään yhdessä ja b) ei se ole ahtautumista, vaan ihan sulassa sovussa tykätään toisistamme; eihän me muuten viettäisi jouluja yhdessä ja vielä c) me tykätään pelata yömyöhälle lautapelejä ja herkutella, niin eihän siinä nyt hyvänen aika jouda lähtemään omaan kotiin!

Jessus sentään että joillain on ongelmia.

Vierailija
33/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se mummo vaan on niin kiva ja mummon ruuat niin hyviä ja muutenkin tunnelma mummolassa mitä lämpimin, että siinä ei pieni tilanahtaus tai oman saunan puute haittaa.

Niinpä ja sitten kun kunnon väki ryhtyy kiskomaan jouluglökien jälkeen jouluaterialla kirkasta ruokaryyppyä, punaviiniä, valkoviiniä, vahvaa olutta, ja aterian jälkeen juopottelu jatkuu jälkiruokajuomineen konjakkia kahvin kera joululeivonnaisineen, niin eipä siinä perheeseen tullut vävykään enää jaksa kilometriäkään kävellä hoiperellen kotiin asti nukkumaan anoppilastaan, vaan on niin mukavaa kierähtää anopin tekemälle pedille kuorsaamaan jossain vaiheessa aattoiltaa, ja aamusellakin on niin krapula, että ei kun oottelemaan uutta ateriaa joulupäivänä jne. sama ryypyttely jatkuu, ja sittenhän tuleekin jo tapsanpäivä, ja silloinhan nimenomaan pitää juhlia  ja alkoholi virtaa suonissa, jos ei nyt sitten lähdetä tapsanpäivän ajelulle syömään muidenkin sukulaisten kinkun rippeitä.

Vierailija
34/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa suomalaista nihilismiä niin kuin aina! Ihmisten kanssa, jopa oman lapsuudenperheen, vietetty aika on kauheaa. Kylästä lähdetään äkkiä, ettei vaan vaivata ketään. Kyläily onkin sellainen pakon sanelema pikavisiitti eikä oikeasti siellä viihdytä. Leskiäitikin saa onneksi olla ihan rauhassa ruokineen ;)

Meillä jouluna, niin kuin monesti muutoinkin vuoden aikana, kokoonnutaan perheen kesken (vanhemmat, sisarukset ja lapset). Syödään yhdessä, pelataan, keskustellaan ja valvotaan myöhään, joten monesti on parempi jäädä yöksi, vaikka asutaankin samassa kaupungissa. Samoin tehdään mieheni perheen kanssa. Ehkä ollaan sitten outoja, mutta onneksi ei sentään ihan kaikilla ole kamala perhe ja tuttavat.

Eihän se sitä tarkoita, että lapsuudenperheessä olisi kauheaa viettää aikaa. Mutta jouluaattona voi noin lyhyehköstä välimatkasta käydä vain syömässäkin, tai mieluiten kutsua se leskiäiti kerrostalosta lastensa luokse lapsenlapsien ilakointia joululahjoistaan katsomaan ja tarjoilla ruoat mummolleen.  Eihän se nyt ihmisiä kamalaksi tee, jos leskiäiti haluaa olla ihan rauhassa joulunsa tai sitten vain lasten vierailut riittää ilman että lapset lapsinensa jäävät samassa taajamassa yöksi ja moneksi yöksi lapsuudenkotiinsa. Mutta joillekin nuo sukuorgiat ovat niin tärkeitä; ja yhteinen juopottelu lastensa leikkiessä kuusen alla. Ymmärrän toki aikuisten kannan tässä asiassa, mutta kysytäänkö pieniltä lapsilta, että tahtoisivatko olla mukana, kun vanhemmat juopottelevat ja ryömivät lattialla kuusen alla siinä missä lapsensakin illan mittaan.

Juopotellaan? Millainen perhe sulla oikein on? Meillä ihan vaan syödään herkkuja, pelataan lautapelejä, katsellaan leffoja ja höpistään ja nauretaan joululaulujen soidessa taustalla..... me tehdään joulu yhdessä ja kaikilla on mukavaa. Sääli että sulla ei ole näin.

Vierailija
35/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä unohtuikin vielä mainita edellisen masentavan suomalaisuuskuvauksen lopuksi: eli että käsitys suvun yhteisestä illanvietossa sisältää kännissä konttaavat aikuiset. 

Mutta totuuttahan tuossa oli erittäin paljon suomalaisesta joulun vietosta, sillä hyvin monessa sukujoulun vietossa alkoholia virtaa sukulaisten verenkierrossa, ja senpä takia sinne mummolaan yöksi pitää jäädäkin, koska kenestäkään ei ole enää kuskiksi omaan kotiin nukkumaan menijäksi aattoillan myöhäistunteina; eikä vielä aamullakaan, koska krapula painaa ja sama toistuu joulupäivänä jne.

Suomalaisessa joulun vietossa ei ole selvinpäin kuin ehkä se suvun vanhin isomummeli ja raskaana olevat suvun jäsenet ja pahasti sairaat, jotka eivät saa sairautensa vuoksi ottaa alkoholia sekä ne alaikäiset lapset pääosin, jollekin suvun teini-ikäisellekin saatetaan jo jouluaterialla pikkuisen punaviiniä tarjota, jos huolii, ja harva teini sylkäisee lasiin.

Vierailija
36/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta totuuttahan tuossa oli erittäin paljon suomalaisesta joulun vietosta, sillä hyvin monessa sukujoulun vietossa alkoholia virtaa sukulaisten verenkierrossa, ja senpä takia sinne mummolaan yöksi pitää jäädäkin, koska kenestäkään ei ole enää kuskiksi omaan kotiin nukkumaan menijäksi aattoillan myöhäistunteina; eikä vielä aamullakaan, koska krapula painaa ja sama toistuu joulupäivänä jne.

Suomalaisessa joulun vietossa ei ole selvinpäin kuin ehkä se suvun vanhin isomummeli ja raskaana olevat suvun jäsenet ja pahasti sairaat, jotka eivät saa sairautensa vuoksi ottaa alkoholia sekä ne alaikäiset lapset pääosin, jollekin suvun teini-ikäisellekin saatetaan jo jouluaterialla pikkuisen punaviiniä tarjota, jos huolii, ja harva teini sylkäisee lasiin.

Jatkaen, että joissakin tapauksissa joulupukkikin saapuu pikkuisessa tai isommassa tuiskeessa jakamaan lahjat, mutta useimmin jo pukin itsensä ajellessa autollaan, ovat selvinpäinkiin, mutta jos pukilla on kuski kuljettamassa, niin kyllähän ne pukit naukkailevat terästettyjä glögejä.

Vierailija
37/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiakyky nolla ja kehitytään hitaasti.

T.Oikeesti aikuinen

Vierailija
38/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi viettää joulunsa missä haluaa, mutta ainoa sääntö on mielestäni se, että se perustuu jokaisen omaan vapaaseen tahtoon ilman uhriutumista ja toisaalta hyväksikäyttöä! Vanhat ihmiset voivat haluta viettää ja järjestää kaikki pitkän kaavan kautta isolle porukalle mutta järkikin sanoo, että muut sukulaiset auttavat , käyvät ostoksilla,  hankkivat syötävää jne,mitä tarvitaan. Jos homma käy liian raskaaksi, nuoremmat astuvat remmiin. Itse vietän omalla perheellä jouluaattoa, kuten aina, ilman vieraita ja sukulaisia. Tapaamme heitä kyllä mutta ei aattona.

Vierailija
39/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juopotellaan? Millainen perhe sulla oikein on? Meillä ihan vaan syödään herkkuja, pelataan lautapelejä, katsellaan leffoja ja höpistään ja nauretaan joululaulujen soidessa taustalla..... me tehdään joulu yhdessä ja kaikilla on mukavaa. Sääli että sulla ei ole näin.

Hetkinen, en nyt puhunut itsestäni ja perheestäni:); mutta olen kokenut tuonkaltaisiakin joulun viettoja, että miltei kaikki olivat jouluaaton myöhäistunneilla täydessä tuiterissa paitsi perheen vanha emäntä ja lapset. Siksi en ole omaa jouluani halunnutkaan oman perheeni parissa alkoholilla kyllästää, vaan vain kohtuudella ja ruoan yhteydessä lasilliset viiniä ja olutta, ja itse en edes ruokaryyppyä eli kirkasta viinaa haluakkaan. Yäks! 

Vierailija
40/53 |
18.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiakyky nolla ja kehitytään hitaasti.

T.Oikeesti aikuinen

Tosta nyt ei ottanut selkoa Erkkikään, parempi kun olisit pysynyt hiljaa, kun et mitään osannut sitten muuta kuin aivan tyhjää, eihän tossa ollut mitään järkeä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän