Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-vuotiaan puheesta, miten itse voisin opettaa r,s ja d-kirjaimet???

10.03.2006 |

Asumme Englannissa ja minun ja lasten kotikielena on suomi. Isan ja ympariston kanssa lapset puhuvat englantia. Vanhempi lapsi, juuri 5v. tayttanyt tytto puhuu mielestani suomea ihan hienosti, kaydaan 2krt/kk suomikoulussa, mutta meilla ei ole oikein suomituttavuuksia lahella.

Meilla kavi juuri viikonloppuna eras tuttava perhe joilla reilu 4v. tytto ja se heratti minut hiukkasen, kun kuulin kuinka selvasti tama tytto puhuu suomea (molemmat vanhemmat suomalaisia). Kaikki kirjaimet oli kohdallaan ja puhe niin " vivahdekkaista" . Meidan tytto ei osaa sanoa r, s ja d-kirjaimia. Seka monet muutkin kielen aanteet tuottavat ongelmia, kuten ng---> kengat ovat siis kenkat, odota on otota.

S suhahtaa tosi paljon, lausuu sen tyyliin sipuli on ssshhhhhhhipuli ja r:n sanoo joko L:na esim. karhu on kalhu tai sitten jos yritan opettaa oikein sanomaan yrittaa tyyliin kalghu.

Kysymyksenani onkin siis etta onko mulla mitaan toivoa saada tyttoa itse opetettua noita kirjaimia seka aanteita? Jos niin miten se onnistuisi? Jos Suomessa kavisi puheterapeutilla niin se pari kertaa ei kylla varmaan riittaisi, ja me kaydaan siella lomalla noin 1-2 krt vuodessa viikon verran.

Jos teidan lapsella on ollut puhevikoja, minkalaisia harjoituksia ovat saaneet kotiin?

Kiitoksia jos joku vaivautuu vastaamaan!!!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan oppii muutenkin eri tahtiin kirjaimia, mutta tässä jotain vinkkejä.

Lukeminen ja erityisesti lorukirjat on hyviä yleensäkin kielen oppimiseen. Myös kielileikit ja -jumppa on hyväksi ja apuna on hyvä käyttää mielikuvia

esim. sammakon kieli kurkottaa nenää,

kello (kieli menee suorana sivuttain)

huulien nuoleminen

" hampaiden pesu" kielellä ym

R -äänteeseen lähdetään varmaan usein " kurkkuäänteen" tai jonkinlaisen hurinan kautta, näissäkin voi käyttää mielikuvia

auto- drrn tai huurrur...

Onhan näitä muitakin, muta tässä jotain. Kirjastoista vois ehkä löytyä jotain oppaita, joita vois sitte koittaa soveltaa.

Tsemppiä teille!

T@hti

Vierailija
2/7 |
10.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huimat kolme kertaa ennen eskaria. Mutta jos ei tyttönne saa puhetta kuntoon kotikonstein kannattaa varmasti varata aika puheterapeutille Suomeen kun tulette lomailemaan niinsaatte ainakin ohjeet kuinka äänteitä voitte harjoitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöltä puuttuu kanssa R ja saimme kotiohjeita, koska tyttö on vasta 3,5v, eikä hätää vielä ole.

Pääasia on , että harjoitellaan usein, mutta vain 5-10min kerrallaan.

Kielijumppa on tosiaan yksi. Kieltä ja leukaa liikutellaan , jotta lapsi oppisi hahmottamaan suunsa rakenteen. Kun kieli liikkuu, pysyy leuka paikoillaan, ja toisinpäin.

Minulla on ohjeet R-kirjaimen löytymiseen, ässästä en tiedä...

Ensimmäinen virhe on se, että yritetään väkisin päristellä ja hoetaan lapselle R-sanoja esim sano Koirrrra, sano kirrrrja jne

R lähtee D-kirjaimen harjoittelulla. Meillä tyttö osaa se, joten teidän täytyy aloittaa sen opettelusta. R:ää ja D:tä äännettäessä kieli on samassa paikassa. Kielenkärki on vasten hammasvallia ja hampaat on hieman raollaan. Kielen ei saa koskettaa yläetuhampaisiin, leuka ei liiku kielen liikkeiden mukana. Kielen oikeaa paikkaa voi hahmottaa lapselle peilin avulla ja koskettamalla sormella hammasvallia.

Ensin siis kokeillaan d´d´d´ ja erilaisia D-tavuja den den den dan dan dan jne

sitten voidaan korvata kaikki R-kirjaimet D:llä eli kameda, päädynä, koida, kodva, daketti.....

Näistä oli sitten koottu palejä ja leikkejä.

Täytyy sanoa, että meillä on kyllä jäänyt kirjekuoreen nuo paperit, mutta pitääpä ottaa ne taas esiin...

Puheterapeutille on niin pitkät jonot, että luulisi näillä kotiohjeilakin onnistuvan, kun vain ottaisi päivittäiseksi ohjelmaksi.

Oletteko Suomen kansalaisia? Puheterapeutilta voisit kysyä omaa ohjevihkosta

Vierailija
4/7 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on poika oppinut käyttämään puutteellisia kirjaimia, kun olen selkeästi sanonut sanan vaikka tavuittain, niin että hän näkee miten sanon.

Tarhassa ovat harjoitelleet r-ja s-kirjaimia lorulla:

Ärrän kierrän korren ympäri ja ässän pistän taskuun.

Vierailija
5/7 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle puheteraupetti sanoi aikoinaan, että jos haluaa treenata ääntämistä niin d-kirjain olisi hyvä oppia ensin. Tämä siksi, että sekä d:ssä että r:ssä kieli osuu samaan kohtaan kitalaessa. Pelkkää r-kirjainta yrittäessä voi helposti tulla ns. kurkkuärrä ja siitä on kuulemma tosi vaikea päästä sitten eroon.

Meidän esikko oppi d:n ja r:n yli neljä vuotiaana ja loppuen lopuksi ihan itsekseen ja vähän hassusti eli olimme pohjanmaalla kesälomalla ja oppi sanomaan sanan " kädessä" pohjalaisittain: " käressä" ;). Kaverin viisvuotias kävi isänsä kanssa golffaamassa ja ihastui sanaan rautanelonen ja hoksasi samalla r-kirjaimen. Voi siis olla aika pienestä kiinni sen hukassa olevan kirjaimen löytyminen.

Vierailija
6/7 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taytyy nyt vaan aloittaa itse minun noilla ohjeilla tyton kanssa harjoittelu. Katsotaan mita tulee! D:ta ollaankin oikein kunnolla kokeiltu ja kylla se sielta tulee, mutta tyton pitaa keskittya todella paljon sen sanomiseen. Joten jos nyt sen ensin oppisi sanomaan sujuvasti sitten aloitetaan nuo d-r harjoitukset.

Ollaan Suomen kansalaisia. Mihinkohan mun pitaisi ottaa yhteytta. Entisen paikkakunnan puheterapeutille, mista loydan?

Vierailija
7/7 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli soita vaikka Terveyskeskukseen tai neuvolaan, jossa olette kenties asioineet aiemmin. Puheterapeutille antavat numeron sen kautta.

Ja tosiaan noita ärräloruja käskivät välttämään, ettei kurkkuärrää tai muuta vääränlaista ärrää sitten jouduta korjailemaan, eli sen d äänteen kautta. Keskittymistä se vaatii ja lapsen, kuin ei aikuisenkaan saa olla väsynyt tai ärtynyt harjoittelun aikana.

Onnea harjoitteluun!