Jouluruoka
Mitä teillä joulupöydässä tarjolla jouluaattona ja joulupäivänä?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt tämä pahaksi puhuttu vegaani, niin on nyt jäänyt nuo kinkut ynnämuut syömättä. Onneksi on tullut uudenlaisia ruokia vegeillekkin kauppoihin, niin saa maistella. Näytti olevan hyvännäköisiä rosamiinirullia, niitä voisi vaikka kokeilla pottujen kanssa tänä jouluna :) sit tietty porkkana sekä bataattilaatikko. Vielä on onneks aikaa katella ja testailla, mitä tahtoo!
Rosollia myös, tietty ilman silliä.
Juu rosollia voisikin tehdä, korvaa vaan sen kerman mikä taidetaan siinä perinteisessä tehdä?
Ei tartte kermaa, mutta voihan sitä kokeilla vaikka kookoskermaa tms.
Vierailija kirjoitti:
Seitankinkku+ kastike,peruna-,porkkana-,ja lanttulaatikot, rosolli (kalaton), herneitä, vihersalaatti.nämä teen itselleni aatoksi ja jos pari ystävää tulee käymään, tuovat ehkä sitten jotain lisäksi. Joulupäivänä ja Tapaninpäivänä syön sukulaisissa , vien jotain ruokaa mukanani ja siellä tarjolla on vaikka mitä.
Millaista kastiketta ajattelit tekeväsi? Itse olen ettinyt hyviä vegaanisia kastikereseptejä mutten ole oikein mistään löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja, perunamuusia, makaronilootaa.
nuo riittäs mullekin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä joulupöydässä tarjolla jouluaattona ja joulupäivänä?
Kädenlämpöistä kaalimehua ja vastalypsettyä koiran maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt tämä pahaksi puhuttu vegaani, niin on nyt jäänyt nuo kinkut ynnämuut syömättä. Onneksi on tullut uudenlaisia ruokia vegeillekkin kauppoihin, niin saa maistella. Näytti olevan hyvännäköisiä rosamiinirullia, niitä voisi vaikka kokeilla pottujen kanssa tänä jouluna :) sit tietty porkkana sekä bataattilaatikko. Vielä on onneks aikaa katella ja testailla, mitä tahtoo!
Rosollia myös, tietty ilman silliä.
Juu rosollia voisikin tehdä, korvaa vaan sen kerman mikä taidetaan siinä perinteisessä tehdä?
Ei tartte kermaa, mutta voihan sitä kokeilla vaikka kookoskermaa tms.
Toimisikohan maustettu kikhernevaahto?
Jääkellarin lohi ja wasabimajoneesi
Sienisalaatti
Vihreä salaatti
Kevätrullat
Savustettua kalkkunaa
Paahdettua palsternakkaa ja fenkolia
Mustikka-suklaakakku
Juustoja, keksejä, taateleita
Punkkua, valkkaria
Siis säilykekikherneiden liemestä vatkattu vaahto, you know...
Kikhernevaahtoa en laittaisi rosolliin, mieluummin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Makaroonilaatikkoa joulupöydässä? Yhh....
Meillä on lihaton makaronilaatikko, on parempaa kuin lihalla. Sopii hyvin kinkun, perunaatikon, kastikkeen jne kanssa.
sotketaanko se mäti sipulin kanssa ?
Vierailija kirjoitti:
sotketaanko se mäti sipulin kanssa ?
Mäti, smetana ja hienoksi hakattu sipulisilppu tarjotaan kaikki eri kulhoissa.
En ole ikinä tehnyt perinteisiä joukuruokia jouluksi.Olen 35.Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tehnyt perinteisiä joukuruokia jouluksi.Olen 35.Onko muita?
En minäkään, menen äidin höösäämään valmiiseen joulupöytään :)
Meillä on joulupöydässä paljon porukkaa, kasvissyöjä, kalan rakastaja, kala-allerginen jne. ja siitäkin syystä paljon ruokaa.
Alkuruokina erilaisia kaloja, pari eri lohta, ehkä graavattua siikaa, sillejä, mätiä (smetanaa ja sipulia), kastikkeita kalalle, maksapateeta, suolakurkkuja, jotain kylmää lihaa, sienisalaattia, kasvispatee tms, rosolli, keitettyjä perunoita.
Pääruokana kinkku, kastike, imelletty perunalaatikko, porkkana- ja lanttulaatikko, haudutettua punakaalia, joku kasvispääruoka ja sille kastike. Osa alkuruuista jää pöytään myös pääruuan ajaksi.
Jälkiruoka vaihtelee vuosittain ja sitä jaksetaan pieni nokare.
Pukki tulee yleensä ennen ruokailua ja Pukin vieraillessa ja lahjoja avatessa juodaan glögiä ja syödään pientä naposteltavaa. Ruokapöydässä istutaan yöhön asti.
Joulupäivänä Äitini laittaa kalkkunaa ja riisiä, alkuruokina aatosta jääneitä ruokia ja pääruuan kanssa mm laatikoita.
Aika perinteisesti mennään meilläkin :) Kinkkua ja liemestä kastike, porkkana-, peruna- ja bataattilaatikkoa (muita laatikoita kaupasta jos joku niitä tahtoo), rosollia, lohta, keitettyjä perunoita, vihersalaatti... Tänä jouluna lisäksi tulossa kalkkunaa. Jälkkäriksi teen varmaan jonkun kevyen jouluisen juustokakun.
Minä joka en oo tehnyt perinteisiä jouluruokiaja olen 35,en mene muualle syömään.Ollaan joulu kotona,mutta ei vaan jouluruokia.Muita?
Kinkku, kylkeen perunaa, hernettä ja porkkanaa. Karjalanpaisti (En tajua, mutta miehen mielestä ehdottomasti oltava), lanttulaatikko, rosolli (ei silliä), suutarinlohi.
Onko teillä joku suosikki kinkkumerkki vai sitäkö otetaan mikä halvinta?
Uunissa paistettua sikaa, porkkana- ja lanttulaatikkoa, jotain salaattia. Joulupuurona ohrauunipuuro ja tietysti sekametelisoppa. Muutama tähtitorttu kahvin kanssa. Siinä se, riisuttu malli, joka on toiminut jo vuosia. Juomana vesi.
Kinkku
Porkkana- ja lanttulaatikko
Imelletty perunalaatikko
Karjalanpiirakat ja munavoi
Salaattia
Graavilohta