Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koira muka olla näin fiksu?!

Vierailija
17.11.2016 |

Minulla on aiemmin ollut sekarotuinen narttukoira joka eli yhdeksän vuotta. Koira tuli minulle kahden vuoden iässä ja oli hyvin koulutettu ja tottelevainen.
Narttukoiran jälkeen otin 4v cairnterrierin, joka on uros. Koira on ollut minulla kohta puoli vuotta. Koira olisi varmaan joutunut piikille ilman uutta omistajaa, sillä edellinen omistaja ei voinut enää pitää sitä ajan puutteen vuoksi. Edellinen omistaja väitti koiran olevan hyväkäytöksinen. Se onkin totta muuten, mutta tämä terrieri ei voi sietää muita koiria. Itse asun kaupungissa, ja talossa on paljon muitakin koiria, joten tämä on luonnollisesti ongelma.
Alkuun koira vierasti ja oli aggressiivinen myös vierailleni. Se oppi siitä pois niin, että vieraan saapuessa käskin koiran omalle pedilleen, ja se aloitti siellä murisemisen. Välillä koira poistui pediltään ja tuli vieraani luokse räksyttämään. Käskin sen uudestan pedilleen, ja vasta kun se oli rauhoittunut sinne, niin koira sai makupalan. Lopulta koira riensi oma-aloitteisesti pedilleen aina kun ovikello soi, eikä ollut enää aggressiivinen, jolloin se sai poistuakin pediltään. Eli koira siis tottelee muuten todella hyvin ja ymmärtää käskyt, mutta sitten itse ongelmaan:
Aina kun tämä terrieri näkee toisen koiran, se alkaa räksyttämään ja murisemaan. Jos koira tulee liian lähelle, minun koirani yrittää hyökätä sitä kohti. Koiran koulutusoppaissa käsketään yleensä antaa koiralle makupaloja kun toinen koira lähestyy, jos on tämmöistä ongelmakäyttäytymistä. Näin olenkin tehnyt, ja terrieri on hyvin perso makupaloille. Ongelma jo poistui kiinnittämällä koiran huomio makupaloihin toisen koiran lähestyessä, joten lopetin makupalojen antamisen ja uskoin koiran nyt vain kävelevän rauhallisesti vastaantulevan koiran ohitse. Mutta koira alkoikin odottamaan minulta makupalaa. Kun sitä ei tippunut, koira on taas aloittanut toisille koirille räksyttämisen! Minusta tuntuu, että se tekee sen tahallaan. :D Koira alkaa haukkumaan heti kun näkee vastaantulevan koiran, ja katsoo taskuuni, missä pidän makupaloja. Olen aivan hölmistynyt tilanteesta, sillä koira odottaa makupalaa ja kun ei saa sitä, se räksyttää ja murisee vielä aggressiivisemmin toiselle koiralle. Katsoo taas minua ja taskuani, välillä jopa hyppii kohti taskua. Voiko koira olla niin fiksu, että se ymmärsi saavansa makupalan käyttäytymällä hyvin toisen koiran lähettyvillä, ja kun makupalaa ei enää tippunut, se aloitti taas ongelmakäyttäytymisen saadakseen makupalan kun käsken sitä käyttäytymään? :D Mitä minun kuuluisi nyt tehdä, joudunko syöttämään jatkuvasti koiralle makupaloja käyttäessäni sitä kävelyillä? :D

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut on noin fiksuja.

Oma tekee samaa, tein KERRAN virheen kun koira oli tylsistyneenä kaivamassa paperiroskiksesta viihdykettä itselleen, nousin,kielsin ja toruin, ja tein sen virheen että hetken päästä annoin parempaa pureksittavaa ja ajankulua eli puruluun.

NYT koira tekee tylsistyessään sen että menee samantien paperiroskikselle, kumoaa sen, levittää sen sisällön lattialle ja tulee häntä heiluen minun luo kertomaan että "tulehan katsomaan mitä minä tein!" ja anna luu! (en anna)

Ensin teki niin että levitti sieltä muutaman paperin ja tuli luo häntä heiluen ja "johdatti katsomaan", sitten kun se ei tehonnut niin nosti panoksia ja repi koko roskiksen leveäksi.

Aina torun ja moitin, mutta se KERTA riitti että koira tajusi, että tästä ON mahdollista saada joku palkinto myöhemmin.

Vierailija
22/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien koirien kanssa ei toimi se, että nami annetaan vasta kun koira todella on rento toisen koiran lähellä. Jos tilanne on noin paha kuin aloittajalla, ja niin kuin myös minun koiralla oli, ohjeisti koirankouluttaja minut kiinnittämään koiran huomio namilla HETI KUN SE NÄKEE toisen koiran ja ennen kuin se valmistautuu hyökkäykseen, ja antamaan nameja jos koiran huomio ei muuten pysy namin odotuksessa. En siis usko että aloittaja on tehnyt asiassa mitään väärää, kaikki koirat (varsinkaan täysikasvuiset) eivät välttämättä enää opi olemaan rähjäämättä ainakaan ilman nameja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut koirat on tosi fiksuja. Meillä on kultsu, sellanen perus tomppeli ja helppo kouluttaa. Sit on tolleri, SE on fiksu. Yks tollanen vähän vastaava oli, kun opetettiin kävelemään vetämättä remmissä. Sai namin kun käveli nätisti vieressä ja toki ne namit sitten tuli harvemmin ja harvemmin. Tämä ei tollolle käynyt. Se kävi remmin päässä nykäsemässä (katso nyt kävelen huonosti) ja tuli sit taas kävelemään nätisti ja tapitti silmiin. Hitto mikä lurjus!

Vierailija
24/25 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödynnän tätä ketjua. Täällä kun tunnutaan vähän joka ketjussa kaipaavan koulutettavissa olevaa rotua, siitä! Lyhytkarvaisia narttu pentuja. Sakun voi kouluttaa haukkumaan ainoastaan käskystä. Rajaa tila vessasta, tmv. 1&4: https://www.pets4homes.co.uk/classifieds/052dfkdvt-german-shepherd-pupp…

2n: https://www.pets4homes.co.uk/classifieds/frqzooxts-top-quality-german-s…

3,5,8 ja 9: https://www.pets4homes.co.uk/classifieds/zg5j2ekqo-german-shepherd-pupp…

5n: https://www.pets4homes.co.uk/classifieds/zzehsomz-world-class-pups-avai…

Vierailija
25/25 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se oppii miten ja miksi saa haluamansa. Oma vanha koira vei välillä ihmisiä kuin pässiä narussa. Sai usein toisen koiran omistajan palkitsemaan itseään, torumaan omaa koiraansa ja molemmat leikkimään oman mielensä mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi