Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä työkaverilta voi edellyttää? Luopumista hajusteista? Luopumista lemmikistä?

Vierailija
17.11.2016 |

Jos on allerginen, voiko sen perusteella vaatia työtoveria luopumaan kaikista hajusteellisista kosmetiikka- ja hygieniatuotteista ja pesuaineista? Voiko edellyttää, että kaveri luopuu lemmikkieläimestään tai vähintäänkin vaihtaa työvaatteet ennen töihin tuloa, ja työvaatteita ei käytä kotona?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteet ja pesuaineet on ok, jos niiden käyttävälle. Lemmikkeihin ei voi puuttua (eikä auttaisikaan, kun eläinpölyä voi tulla vaikka vierailulla). Allerginen voi miettiä siedätyshoitoa tai ylläpitävää lääkitystä.  Joku työkaveri voi tuoda vaikka homeitiöitä vaatteissaan, mutta ei häntä voida edellyttää muuttamaan.

Itse olen allerginen ruoka-aineille ja saan oireita, jos joku syö vaikka omenaa vieressä. Ollaan sovittu, että omenoita ei syödä työtilassa, mutta taukotilassa on ok.

Vierailija
22/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on noin allerginen, ihmettelen miten voi yleensä käydä töissä yhtään missään. 

Itse luopuisin kyllä töissä hajuveden käytöstä, hajustettua pesuainetta en ole käyttänyt 10 vuoteen, jos se työkaveria auttaisi. Mutta en todellakaan lemmikeistäni luopuisi jonkun satunnaisen työkaverin takia. Pidän muutenkin eri vaatteita töissä kuin kotona, joten jos joku saa minusta oireita niin sitten ei voi mitään.

Sitä paitsi tämä on tosiaan työnantajan järjestettävä jos mahdollista. Työkaverit voivat tulla vastaan luopumalla vaikka niistä hajuvesistä vapaaehtoisesti, mutta tuskinpa siihen voidaan pakottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, vaan sinun työkykysi on rajoittunut.

Vierailija
24/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh, koira piikille kun joku nuhanenä vaatii :D

Vierailija
25/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätyistä hajusteista voi vaatia luopumaan.

Vierailija
26/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku työntekijä alkaisi vaatimaan esim. lemmikeistä luopumista niin kyllä sellaisen ihmisen paikka on ihan jossain muualla kuin työelämässä, paras paikka olisi varmaan psykiatrisessa hoidossa.

Vierailija
27/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen juttu että herkkäihoiset eivät voi kovin helposti luopua mm. partavedestä vai mitä pirun partabalsameja ne emulsiot ovat. Monesti sopivaa saa etsiä pitkään ja hartaasti ja kun se kerran on löytynyt niin siitä ei parane luopua vaikka kuinka joku olisi sille allerginen. Ilman partabalsamia tai sopimattoman partabalsamin kanssa parran ajaminen on karmeaa.

Vierailija
28/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs työkaveri alkoi vaatimaan mm. hajustettomia shampoita ja hiustenhoitotuotteita, sanoin että asia on ok, kunhan etsii ja maksaa minulle sopivat kampaamotasoiset tuotteet, kummasti loppui se "allergia" siihen..

Vierailija
29/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi iloinen, että työkaverini välttää hajusteiden käyttöä. Jatkuva päänsärky työpaikalla ei ole mukavaa. Tosin meillä käy niin haisevia tai tuoksuvia ihmisiä muutenkin asiakkaina, että hän itsekin kärsii käryistä, joten ymmärtää minua hienosti.

Vierailija
30/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat pyykinpesu- ja huuhteluainetuoksut ovat liian voimakkaita, kyllä ne haisevat pahalle, vaikka ei allergiaa olisikaan. Kannattaisi kokeilla välillä tuoksuttomia, ettei oma nenä vaatisi koko ajan lisää hajusteita muita ihmisiä kiusaamaan.

Olisi hyvä huomata, että on tarpeetonta ja jopa vahingollista (varsinkin kesäkautena) käyttää huuhteluainetta joka kerta, samoin jos oma pyykkikone huuhtelee huonosti, hajusteita jää liikaa "puhtaaseen" pyykkiin.

Vierailija
31/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei oikeasti pahasti allergisella ole kovin hauskaa, jos joku lehahtaa viereen sankan hajupilven kanssa, joka salpaa hengen. Raskaana ollessa tupakan haju sai yökkimään vaikka entisenä tupakoitsijana se sai ennen huokaamaan kaipauksesta ja raskas kerros hajuvettä lukitsi keuhkot. Mutta eipä tullut mieleenkään alkaa vaatimaan toisilta hajuttomuutta. Hengittelin siinä huivin läpi kunnes pääsin pakenemaan paikalta...

Luojan kiitos sekin aika on ohi.

Vierailija
32/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te alapeukutatte? En suinkaan ole itse vaatimassa mitään, mutta työyhteisössämme yksi on, ja pomo tuntuu pakoilevan asian ratkaisemista. Minustakin asia on ikävä, mutta en ala työpaikan allergisen takia itseäni silti joka aamu desinfioimaan eläinpölyn takia.

Ap

No tuskin siihen pystytkään. Sinunhan pitäisi käydä työpaikkalla suihkussa ja pestä hiuksetkin, tämä veisi aika siivun työaikaa. Harva, kun tykkää olla märissä ja lauttamattomissa hiuksissa töissä. Lisäksi sinulla pitäisi olla vaatteet, joita käytät vain töissä, etkä siis voisi näitä edes pestä kotona. Eihän tälläinen ole mitenkään mahdollista, paitsi ehkä leikkurissa, jossa kaikki vaihtaa päivittäin vaatteet kuitenkin ja ne pestää pesulassa.

Ainoa ratkaisu, olisi, että allerginen työkaveri työskentelee "allergeeni vapaassa huoneessa", jonne sinä ja muut eläimiä omistavat ja hajusteita käyttävät ette mene. Allergisen kaverin ei kannata istua viereenne kahvilla tai palavereissä.

Vierailija
33/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttini erityisherkille: voin ymmärtää ongelmaasi, mutta et voi tehdä omasta ongelmastasi minun ongelmaani. Minulla on omia ongelmia. Jotkut niistä saattavat jopa tuoksahtaa.

Vierailija
34/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomolle nuo asiat välillänne kuuluu järjestää.

Pomo ei voi puuttua kenenkään yksityis elämään vapaa - aikana,  ei voi määritellä onko jollain kotieläimiä, se ei kuulu pomolle, työ ajan asiat voi määritellä, tosin eläimen omistaja voi kohteliaisuus syistä huomioida työkaverin jos tosi paha allergia tai vaikka astma, mutta siitä lie parasta jutella suoraan työkaverille

Vierailija
35/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen niin allerginen kuin mitä tässä ketjussa on kuvailtu. Kaikki kosmetiikka, myös apteekin rasvoista osa. Shampoot ja hajustetut pyykinpesuaineet, deodorantit... Kaikki eläimet ja liuta ruoka-aineita, lista on loputon.

Jos joku lämmittäisi mikrossa edellisen päivän kalakeittoa, pitäisi minulle kutsua ambulanssi. Epi-pen on mukana kyllä...

Arvatkaa olenko terrorisoimassa jotain työpaikkaa? En! Olen hypoallergisessa kodissani yksin 24/7. Minua loukkaa että joku kommentoi oikeaksi paikaksi allergiselle psykiatrista hoitoa :( Ei tämä hauskaa ole. En voi käydä oikein missään.

Vierailija
36/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen niin allerginen kuin mitä tässä ketjussa on kuvailtu. Kaikki kosmetiikka, myös apteekin rasvoista osa. Shampoot ja hajustetut pyykinpesuaineet, deodorantit... Kaikki eläimet ja liuta ruoka-aineita, lista on loputon.

Jos joku lämmittäisi mikrossa edellisen päivän kalakeittoa, pitäisi minulle kutsua ambulanssi. Epi-pen on mukana kyllä...

Arvatkaa olenko terrorisoimassa jotain työpaikkaa? En! Olen hypoallergisessa kodissani yksin 24/7. Minua loukkaa että joku kommentoi oikeaksi paikaksi allergiselle psykiatrista hoitoa :( Ei tämä hauskaa ole. En voi käydä oikein missään.

Et nyt ymmärtänyt lukemaasi, eihän siinä kommentissa tarkoitettu että allergisen paikka on psykiatrisessa hoidossa vaan sitä että jos joku allerginen alkaa esittää mahdottomia vaatimuksia työkaverille esim. lemmikistä luopumista niin sitten jo päässä viiraa pahasti.

Vierailija
37/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on järkyttävä eläin, erityisesti hevosallergia. Ihanat yläkoulun heppatytöt istuvat etupulpeteissa ihan kiinni open pöydässä. Ei tulisi mieleenkään sanoa oppilaille, että sori, olen teille allerginen. Ope

Vierailija
38/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun järjestämään kokouksia sellaisessa tilassa jossa on sisäilmaongelmia, koska sitä ei tunnusteta ongelmaksi. Se on matala tila jossa kuitenkin tehostettu ilmanvaihto. Yksi säännöllisesti palaveriin osallistuja asuu havaintojeni mukaan hometalossa, ja luultavasti sen vuoksi käyttää paljon vahvoja hajusteita. Sangen ikävää kaikkien osapuolten kannalta että yhdeltä kokouksessa istuvalta häviää aina ääni kokonaan. Syynä matala kokoustila ja varmasti tämä hometalossa asuva haisunäätä ja siitä aiheutuva sisätilaongelma. Siis huoneilma menee huonoksi. Kaikki eivät vain älyä noudattaa joka seinällä olevaa ohjetta jättää hajusteet pois. Varmasti tämä hometalossa asuva ihminen on osa ongelmaa kun käyttää niitä hajusteita peittääkseen homeen hajun.

Vierailija
39/39 |
17.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissäni on tällainen kemikaali-allergikko. Joskus mietin, mikä on kohtuullinen määrä huomaavaisuutta. Hän sattuu epäonnekseen olemaan varsin raskas ihminen, ja omalla käytöksellään vähentää melkoisesti motivaatiota suhtautua hänen erityistarpeisiinsa.