Miten pitäisi suhtautua besser wisser- mieheen?
Yhteistä taivalta kuljettu 17 vuotta, eikä besserwisseröinti ole laantunut. "Kannattaa katsoa päiväykset maidoista siellä kaupassa". "Mitä varten oli pakko varata yksiö, kun tässä hotellissa oli melkein samanhintaisia kaksioita". "Ojaan luisuu auto, jos ajat liian läheltä aurauskeppiä, eikö järkikin sen sano". Nämä ja tuhannet muut letkautukset, joilla mies hyvää hyvyyttään joko opastaa tai jälkikäteen haluaa päteä. Alkuvuosina tilanteissa tuli riitojakin, kun otin itseeni. Vähitellen olen oppinut suodattamaan. Ja mieskin välttää moittimista jos anoppi tai sukua on paikalla. Paitsi taas isänpäivänä, jolloin oli vuoden opastus- ja jälkipuintipäivä. Kakkuun kannattaa laittaa riittävästi munia eikä liikaa jauhoja, niin ei tulisi niin lättänää ja sitkeää. Ja ajoaikaan isovanhempien luo pitäisi varata vartti enemmän huonolla kelillä (ja tämän hän kertoi siinä vaiheessa kun oltiin jo myöhässä). Voiko tuolle ihmiselle tehdä mitään ja kannattaako edes yrittää?
Kommentit (32)
Miten besserwisser eroaa nalkuttajasta?
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä taivalta kuljettu 17 vuotta, eikä besserwisseröinti ole laantunut. "Kannattaa katsoa päiväykset maidoista siellä kaupassa". "Mitä varten oli pakko varata yksiö, kun tässä hotellissa oli melkein samanhintaisia kaksioita". "Ojaan luisuu auto, jos ajat liian läheltä aurauskeppiä, eikö järkikin sen sano". Nämä ja tuhannet muut letkautukset, joilla mies hyvää hyvyyttään joko opastaa tai jälkikäteen haluaa päteä. Alkuvuosina tilanteissa tuli riitojakin, kun otin itseeni. Vähitellen olen oppinut suodattamaan. Ja mieskin välttää moittimista jos anoppi tai sukua on paikalla. Paitsi taas isänpäivänä, jolloin oli vuoden opastus- ja jälkipuintipäivä. Kakkuun kannattaa laittaa riittävästi munia eikä liikaa jauhoja, niin ei tulisi niin lättänää ja sitkeää. Ja ajoaikaan isovanhempien luo pitäisi varata vartti enemmän huonolla kelillä (ja tämän hän kertoi siinä vaiheessa kun oltiin jo myöhässä). Voiko tuolle ihmiselle tehdä mitään ja kannattaako edes yrittää?
Taidat todella rakastaa sitä miestä.. mä en kuuntelis tuollaista ohjailua eded seurusteluvaiheessa. Sehän mitätöi sua koko ajan ja kyseenalaistaa sun älyn. Yäk.
Etkö ole tajunnut?
Vierailija kirjoitti:
uhh, samaistun täysillä.
Minulla itselläni on kait sen verran testosteronia, et potuttaa sikana, kun mies besserwisseröi. Luennoi, opastaa ja jälkipui.
Kotona jos paistan lasten kanssa kaloja pannulla, ohikulkiessa mies heittää kommentit ja ohjeet, miten kaloja paistetaan. Ei puhettakaan, että itse alkaisi itse niitä paistamaan. Toisaalta sain tänä vuonna autooni talvirenkaat vaihdatetuksi hänellä, kun kuuntelin samaan aikaan luentonsa aiheesta. (Kiero minä).
Olen koettanut ehdottaa, että hankkiutuisi opetustehtäviin, saisi päteä siellä.
Ehkä lohduttavaa, että asia harmittaa muitakin. En ole ainoa.
Mies saisi paistaa kalat itse sen jälkeen. Jättäisin sille kaiken mistä se bessewisseröi.
Mun talvirenkaat vaihtaa huoltoliike.
Vierailija kirjoitti:
Sama asia, mutta sana besserwisser kuulostaa älykkäältä ja nalkuttaja rasittavalta p*skiaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Nalkuttajan sävy on käsittääkseni vain ikävä. Besserwisser opastaa välillä myös mukavissa asioissa. Esimerkki: Kun syö jäätelöä näin, se ei valu, voi sanoa ihminen, joka tietää kaiken paremmin. Nalkuttaja sanoisi vain, ettei noin voi syödä jäätelöä, katso nyt miten se valuu vaatteillesi, olitpa hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama asia, mutta sana besserwisser kuulostaa älykkäältä ja nalkuttaja rasittavalta p*skiaiselta.
Miten besserwisser voi kuulostaa susta älykkäältä? Sen merkitys lienee halventaa tyyppiä, joka on tietävinään kaikesta kaiken.
Asiahan on niin, että..
Totuushan on....
Ymmärräthön sä, että
Joko saan rIvarin tai poistin paikalta. Yleensä molemmat.
Kun haluan jutustella, mikä tahansa aihe kääntyy väittelyksi. Hän on aina jotain mieltä, siis vastakkaista, aina, oli asia mikä tahansa. Itsehän en myöskään ole mikään myötäilijä varsinaisesti.
Tätä on kestänyt 20 vuotta. Mies on 60v ja yliopisto-opettaja.
Alkaa olla juttelut vähissä.
Tuollaista kutsutaan idiootiksi. Sellaisesta ei kannata tehdä miestään.
Ai että(kö) miesten besserwisseröinti on rasittavaa ja ongelmasta pitäisi hankkiutua eroon :D HAHAHA. Ja naisten suusta se sama wisseröinti on suloista kuin linnunlaulu?? En tiennyt ennen naista, että siivota voi jotenkin väärin, pyykit voi ripustaa sekä viikata jotenkin väärin. Noin vain muutaman pikku jutun mainitakseni. Ja noissa asioissa se opastus on sitten täysin ok? Söpöä pikku neuvontaa naisen näkökulmasta: Annaku minä näytän miten siivotaan (oikein) :)
Sarjassa "Rikkaiden deittipalvelu" mies oli 3-4 naisen kanssa juttusilla eikä yksikään nainen saanut suunvuoroa.Lopulta mies ei saanut yllättäen jatkoa kenenkään kanssa.