Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko liikaa maksettua palkkaa periä takautuvasti?

Vierailija
16.11.2016 |

Mulle tuli työpaikalta viestiä, että työtuntini oli laskettu viime kuussa väärin ja mulle oli maksettu liikaa palkkaa. Soitin toimistolle, palkanlaskija ei ollut paikalla, mutta laskutuksessa työskentelevä ihminen osasi kertoa, että yhdessä palauttamassani tuntiraportissa oli ollut epäselvyyksiä, ja sen vuoksi kaikki tultaisiin tarkistamaan. Ei osannut sanoa sen kummemmin, että mitä tämä käytännössä tarkoittaa, meinasi että liikaa maksetut tunnit luultavasti vähennetään seuraavasta palkastani.

Mun työpaikalla on siis käytäntö, että tehdään toimistolle aina tuntiraportti, johon kirjataan kauanko aikaa ollaan käytetty asiakkaiden luona. On ihan yleistä tietoa työntekijöiden keskuudessa, että tunnit pyöristetään aina ylöspäin niin, että työpäiviin saattaa kertyä lopulta yli tunti ylimääräistä.

Omalla kohdallani kyse oli nyt ilmeisesti yhdestä 4 tunnin asiakaskäynnistä, jota en ollut tehnyt, mutta unohdin poistaa sen raportilta. Ylimääräistä palkkaa on siis maksettu ainakin tuon 4 tunnin verran, plus nuo ylöspäin pyöristetyt tunnit.. Ensi kuussa on joulu ja mulle on jo sovittu tän kuun lopulle vapaita, joiden vuoksi seuraava palkka on jo muutenkin pienempi. Mitä luulette, tullaankohan nuo ylimääräiset tunnit perimään ensi kuun palkasta? Voiko niin tehdä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä ja todennäköisesti tehdään.

Vierailija
2/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peritään seuraavasta palkasta. Nythän sulla on maksettuna ne ylimääräiset 4h, säästä ne rahat ensi kuulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan laillista. Mullekin käynyt niin joskus, että seuraavan kuun tilistä on vähennetty. Kyseessä oli palkanlaskijan virhe.

Vierailija
4/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks tuo ole petos jos laitat väärät tunnit?

Vierailija
5/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan periä melko pitkänkin ajan takaa, en muista kuinka.

Vierailija
6/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit ilmoittanut 4h ylimääräisiä tunteja, etkä edes viitsinyt korjata itse asiaa? Ylimääräiset maksut peritään seuraavasta palkasta ja on ihan laillista.

Vierailija
7/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voidaan periä takaisin, eihän siinä pitäisi olla mitään epäselvää.

Vierailija
8/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laillista, tietenkin. Liikaa maksettua palkkaa voidaan periä vielä vuosienkin jälkeen (tarkalleen 3 vuotta).

Vierailija
9/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olet syyllistynyt petokseen, jos et itse kerro "unohtaneesi" noita ylimääräisiä tunteja raportille. Lisäksi ihmetyttää, että kirjaatko muka etukäteen tekemäsi tunnit...

Mutta itse kysymykseen: peritään takaisin seuraavasta palkasta. Olet kuitenkin saanut jo etukäteen tuon ylimääräisen palkan, joten tilanne kuittaantuu sinun osaltasi etkä siis varsinaisesti menetä mitään.

Vierailija
10/10 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai peritään takaisin. Muuten kaikki lisäilisivät "vahingossa" tunteja, niin kuin sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän