Miksi usein ensimmäisestä lapsesta tulee tummahiuksinen ja seuraavasta/seuraavista vaalea- tai vaaleampihiuksinen?
Olen huomannut tämän monien tuttujen kohdalla.
Isoveljeni on tumma, minä vaalea.
Äitini isosisko on tumma, äitini vaalea.
Ystäväni oli tumma, kaksi pikkusiskoaan vaaleita.
Oletteko huomanneet saman? Onko tämä vain sattumaa vai onko tähän jokin biologinen selitys?
Kommentit (13)
Olen huomannut saman asian, mutta en tiedä mistä johtuu.
Hämmästyttävää! Olet tehnyt antoisaa tutkimustyötä. Ja vielä noin laajalla otoksellakin! Uskottava se on vaikka meillä asia menee just päinvastoin. Ehkä en olekaan biologisen isäni lapsi?
No minä olen pikkusiskona tummahiuksinen ja myös tummempi iholtani, isosiskoni on todella vaalea ja sinisilmäinen. Äitimme oli vaalea, isämme tummempi (suomalaisia siis molemmat), että kyllä se enemmän sattumasta on kiinni
No niinpä on meilläkin. Esikoinen on tumma ja pikkuveljet vaaleita.
Sattumaa. Samassa suvussa on omassa perheessä ja esim. serkkujen perheissä kummassakin järjestyksessä. toisissa esikoinen tummempi ja toisissa vaaleampi, myös silmien värien osalta. Ei ole rakettitiedettä, vaan ihan perusgenetiikkaa, monta vaihtuvaa tekijää.
Minä synnyin veljeksistä viimeisenä ja ainoa kalju ja porukan lyhyin.
Ilmeisesti se laadukkain tavara jäi äitin reisille ; ) mutta onneksi minä olen varustettu erittäin hyvällä itsetunnolla eikä viina ole minulle ongelma
No enpä ole huomannut. Jos otan yhtä pätevän ja tieteellisen lähtökohdan ja teen oletuksia vain oman lähipiirin (eli perheeni) perusteella, niin ainoastaan kuopukset ovat tummahiuksisia.
Syynä on kyllästyminen SAMAAN KUMPPANIIN!
Mites meillä...esikoinen ja kuopus vaaleita, keskimmäisellä syntyessään tummat hiukset??? Toki vaaleus on nykyään väistymässä, alkaa hiusten väritys kaikilla kolmella muistuttaa toisiaan 😊
Meillä:
-mieheni isoveli on ihan blondi, mieheni on tummatukkainen.
-minä esikoisena olen blondi, pikkusiskoni on tummatukkainen.
-lapsistani esikoispoika on blondi, pikkusisarellaan on keskiruskeat hiukset.
Eli oman otantani perusteella menee ihan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
No enpä ole huomannut. Jos otan yhtä pätevän ja tieteellisen lähtökohdan ja teen oletuksia vain oman lähipiirin (eli perheeni) perusteella, niin ainoastaan kuopukset ovat tummahiuksisia.
Tämä on totta meidänkin perheessä, jo kolmessa sukupolvessa. Ap:n tutkimus on vääristynyttä.
Väri loppuu tulostimesta.