Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko samanlaisia tuttavapiirissänne tai olette itse? Eli terveydenhuollon minimikuluttajia

Vierailija
16.11.2016 |

Olen 54-vuotias nainen. En ole koskaan ollut päivystyksessä enkä sairaalassa (paitsi kolme synnytystä, jotka siis parin päivän pakolliset reissut).

Minulta ei ole koskaan murtunut mitään saati ollut luita poikki. En ole koskaan oireillut niin vakavasti, että olisin mennyt lääkäriin. Joitain pikkuflunssia on ollut muutaman vuoden välein kyllä.

Lääkärit ovat tuttuja siis vain neuvolasta ja lasten kanssa jonkin verran on joutunut käymään, esim. korvatulehdus.

Tuli puheeksi viikonloppuna töissä ja herätin ihmetystä. Yksi työtoveri muisteli, ettei koskaan muista minun olleen sairauslomalla. Se on totta. Yhteisen työpaikan olemme jakaneet kymmenisen vuotta.

Eli en toitottanut tätä oma-aloitteisesti, tuli vain puheeksi ja itsekin tajusin että outohan tässä on :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on samanlainen.

Ainoat työstä poissaolot liittyvät meidän lasten sairasteluihin ja niitäkin on ollut vähän. Äitini ei ainakaan kuulu terveysfriikkeihin: on vähän ylipainoinen , tupakoikin ja käyttää alkoholia ehkä hieman yli kohtuuden.

On vähän nuorempi kyllä. Täytti juuri 50.

Vierailija
2/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse terveydenhuollon minimikuluttaja. Viimeksi ollut terveyskeskuksessa 1990-luvun puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinko ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmasti terveyskeskuksessa sairauden takia. Sairaalassa en aikuisena yhtään yötä.

Vierailija
4/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin täällä, työterveyshuollossa käyn pakolliset ns. ikäkäynnit.

Terveyskeskuksessa käynyt 90-luvulla. Sairaana kymmenen vuoden sisällä yhden päivän, töistä jopa poissa kokonaisen päivän. Lapsikin oli aikoinaan suht. terve, en montaa päivää tarvinnut poissaolla.

Ikää 58, töissä 40 vuotta yhteensä, liikunta erittäin vähäistä (pieniä kremppoja kyllä on - en vain koe aiheelliseksi mennä valittelemaan), alkoakin menee. Perusterve uskoisin olevani.

Vierailija
5/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosituhannen vaihteessa kolme päivää sairauslomalla. Terveyskeskuksessa olen käynyt hakemassa rokotuksia. Siinäpä se. Paha juttu tässä terveenä pysymisessä on se, että yrittäjänä joudun maksamaan erittäin kallista vakuutusta sen varalta, että jotain joskus tapahtuu.

t. Viisikymppinen

Vierailija
6/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilollla maksan kuitenkin veroni. Mistä sitä tietää, vaikka huomenna diagnosoitaisiin syöpä ja saisin tähän parasta mahdollista hoitoa maailmassa. Summa kohoaisi kymppitonneihin.

Mutta tuleehan se mieleen, että jos edes yli puolet olisivat kaltaisiani, niin Suomi olisi maailman rikkain maa.

ap

Vierailija
7/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse terveydenhuollon minimikuluttaja. Viimeksi ollut terveyskeskuksessa 1990-luvun puolella.

Hyvin tuokin. Aloituksessa kuitenkin  kai haettiin viisikymppisiä, jotka eivät koskaan ole olleet.

ei ap

Vierailija
8/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olen, vaikka olen käynyt selän takia päivystyksessä kerran, munuaistulehduksen takia toisen kerran ja minulle tehtiin abortti. Myös muutaman kerran olen parin vuoden sisällä käynyt hoitajalla hakemassa flunssaan sairaslomaa.

Vierailija
9/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään ollut muulloin sairaalassa kuin synnytyksissä. Enkä ole aikuisena syönyt antibioottikuuria tai käyttänyt muuta lääkettä kuin buranaa.

Äitini on jo yli 80 vuotta ja terve kuin pukki.

Vierailija
10/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa osoitteet, joihin teille voi postittaa kiillotetut sädekehät. 

Vierailija
11/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että me muut käymme sairaalassa ja lääkäreissä huviksemme?

Vierailija
12/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kalliiksi tuleekaan olla menemättä lääkäriin ajoissa?

Vierailija
13/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa osoitteet, joihin teille voi postittaa kiillotetut sädekehät. 

Poste Restante, PL 1002, 00100 Helsinki

Vierailija
14/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän johtuu, että yrittäjät pysyvät terveenä. Työntekijät yhtämittaa sairauslomilla. Tavallinen flunssakin usein venyy siihen kahteen viikkoon, jolta saa täyden palkan. En yhtään ihmettele, miksi ei kovin helposti oteta uutta työntekijää. Siteeraan tähän vielä Seppo Saarelaista: "Suomalaiset ovat terveempiä kuin koskaan, muttas yhä sairaampia työnantajan kustannuksella."

Sorry, meni vähän ohi aiheesta.

Vierailija
15/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siellä kukaan mieluusti käy. Olet ollut myös onnekas, moni muu on vähemmän onnekas.

Vierailija
16/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen onnekseni ollut tällainen. Multa on paikattu yksi hammas lapsuusaikana, ikinä en ole ollut leikkauksessa tai sairaalassa yötä (jos omaa syntymää ei lasketa ja silloinkin vain yhden yön), kerran olen ollut päivystyksessä, varatulla lääkäriajalla en ole julkisella puolella ollut ainakaan viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen (olen 30-vuotias). Saikulla olen ollut yhden päivän työurani aikana. 

Lääkäri- ja hammaslääkärikäynnit olen hoitanut yksityisellä puolella, mutta niitäkin on tosi vähän - lähinnä perustarkastuksia ja joku satunnainen antibioottikuurin haku keuhkoputkentulehdukseen. 

Vierailija
17/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän johtuu, että yrittäjät pysyvät terveenä. Työntekijät yhtämittaa sairauslomilla. Tavallinen flunssakin usein venyy siihen kahteen viikkoon, jolta saa täyden palkan. En yhtään ihmettele, miksi ei kovin helposti oteta uutta työntekijää. Siteeraan tähän vielä Seppo Saarelaista: "Suomalaiset ovat terveempiä kuin koskaan, muttas yhä sairaampia työnantajan kustannuksella."

Sorry, meni vähän ohi aiheesta.

Olen ollut reilut viisi vuotta yrittäjänä. Yhtään varsinaista sairaslomaa ei ole ollut koko aikana. Sen sijaan tunnen itseni kokonaisvaltaisesti sairaalloiseksi ja vähemmän terveeksi kuin aikaisemmin ja pidän ihan mahdollisena sitä, että terveys romahtaa jossain vaiheessa kerralla rytisten. Toivon ehtiväni lopettaa yritykseni ennen sitä. 

Yrittäjä on sairastumatta samalla mentaliteetilla kuin bangladeshilaiset tehdastyöläiset - sairastuminen ei ole vaihtoehto. Ja siksi elimistö sinnittelee ihmeellisesti. 

Kumpi sitten on parempi, flunssaileva työntekijä vai hidasta itsemurhaa tekevä yrittäjä. Ei kai kumpikaan ole mikään ideaali tilanne. 

Vierailija
18/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes sama täällä, synnytykseenkin menin resursseja tuhlaamaan vasta 45 minuuttia ennen vauvan syntymää ;D

Olenkin yrittäjä, joten sairaslomaa ei tarvitse hakea - työt tehdään kipeänäkin. 10-vuotisen yrittäjähistoriani aikana olen ollut vain yhden kerran saikulla, kun umpisuoli puhkesi. Se oli ainoa kera, kun olin sairaalassa.

Vierailija
19/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että me muut käymme sairaalassa ja lääkäreissä huviksemme?

Ei, vaan jos me kaikki oltaisiin yhtä hyviä kuin ap (tai edes puolet, kuten hän itse sanoi), Suomi olisi maailman rikkain maa. Mutta kun ei, liian moni on ap:ta huonompi ihminen.

Vierailija
20/21 |
16.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ilollla maksan kuitenkin veroni. Mistä sitä tietää, vaikka huomenna diagnosoitaisiin syöpä ja saisin tähän parasta mahdollista hoitoa maailmassa. Summa kohoaisi kymppitonneihin.

Mutta tuleehan se mieleen, että jos edes yli puolet olisivat kaltaisiani, niin Suomi olisi maailman rikkain maa.

ap

Niin, eli onnekkaita geenilotossa pitäisi olla enemmän?

Terveisin sairas aktiiviliikkuja, hoikka ja kaikin puolin terveellisesti elävä. Ei auta mm astmaan ja reumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi