Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko suhteesta tulla mitään, jos on miehen ensimmäinen nainen?

Vierailija
15.11.2016 |

Aloitin muutama vuosi sitten seurustelemaan miehen kanssa, jolle olen ensimmäinen seurustelukumppani. Olemme nyt yli 25v mutta alle 30. Minulla on ollut useita seurustelusuhteita aiemmin ja olen myös asunut yhden miehen kanssa.

Viime aikoina minusta on tuntunut, että miestä häiritsee se, että minulla on enemmän kokemuksia muiden kanssa ja hänellä ei lainkaan (seksiä on kertonut harrastaneensa kolmen kanssa ennen minua). Suhde ei myöskään etene, minkä epäilen myös johtuvan siitä, ettei mies uskalla sitoutua. Jokin aika sitten hän myös mainitsi, että jos hän olisi sinkku, hän kokeilisi tinderiä. Kysyin miksi juuri sitä, mihin hän vastasi ettei koskaan ole kokeillut mitään sen kaltaista systeemiä ja se voisi olla mielenkiintoista. Sanoin sitten, että minun puolestani hän voi ladata sovelluksen ja kokeilla sitä kerran jos kiinnostaa nähdä millainen se on. Tähän hän totesi, että joutuisi sitten juttelemaan niiden muiden naisten kanssa, eikä se ehkä olisi sopivaa.

Jäin tässä kohtaa miettimään, että olisiko hän todella halunnut yrittää kokeilla tuleeko matcheja (sovellustahan voisi kokeilla huvikseen laittamalla kaikkiin ei), oikein etsiä ja arvioida ketkä naisista olisivat hänestä kiinnostavia. Yhtäkkiä ajattelemani viaton kokeilu alkoikin tuntua siltä, että mies kartoittaisi mahdollisia vaihtoehtoja minulle. Houkutus voisi tarpeeksi kauniin ja kiinnostavan matchin kohdalla nousta liian suureksi. Tai ylipäätään kokeilu voisi vahvistaa sitä tunnetta, että ei voi sitoutua minuun ennen kuin on kokeillut muitakin.

Tästä kaikesta päädyin sitten pohtimaan, voiko tällainen suhde ylipäätään kestää, vai iskeekö miehillä kuitenkin jossain vaiheessa se tarve saada muitakin kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin muutama vuosi sitten seurustelemaan miehen kanssa, jolle olen ensimmäinen seurustelukumppani. Olemme nyt yli 25v mutta alle 30. Minulla on ollut useita seurustelusuhteita aiemmin ja olen myös asunut yhden miehen kanssa.

Viime aikoina minusta on tuntunut, että miestä häiritsee se, että minulla on enemmän kokemuksia muiden kanssa ja hänellä ei lainkaan (seksiä on kertonut harrastaneensa kolmen kanssa ennen minua). Suhde ei myöskään etene, minkä epäilen myös johtuvan siitä, ettei mies uskalla sitoutua. Jokin aika sitten hän myös mainitsi, että jos hän olisi sinkku, hän kokeilisi tinderiä. Kysyin miksi juuri sitä, mihin hän vastasi ettei koskaan ole kokeillut mitään sen kaltaista systeemiä ja se voisi olla mielenkiintoista. Sanoin sitten, että minun puolestani hän voi ladata sovelluksen ja kokeilla sitä kerran jos kiinnostaa nähdä millainen se on. Tähän hän totesi, että joutuisi sitten juttelemaan niiden muiden naisten kanssa, eikä se ehkä olisi sopivaa.

Jäin tässä kohtaa miettimään, että olisiko hän todella halunnut yrittää kokeilla tuleeko matcheja (sovellustahan voisi kokeilla huvikseen laittamalla kaikkiin ei), oikein etsiä ja arvioida ketkä naisista olisivat hänestä kiinnostavia. Yhtäkkiä ajattelemani viaton kokeilu alkoikin tuntua siltä, että mies kartoittaisi mahdollisia vaihtoehtoja minulle. Houkutus voisi tarpeeksi kauniin ja kiinnostavan matchin kohdalla nousta liian suureksi. Tai ylipäätään kokeilu voisi vahvistaa sitä tunnetta, että ei voi sitoutua minuun ennen kuin on kokeillut muitakin.

Tästä kaikesta päädyin sitten pohtimaan, voiko tällainen suhde ylipäätään kestää, vai iskeekö miehillä kuitenkin jossain vaiheessa se tarve saada muitakin kokemuksia?

Ei tuosta voi tulla mitään. Ei ole normaalia, ettei tuonikäisellä miehellä ole ollut ikinä seurustelusuhteita. Olet hänelle perkkä harjoituskappale kun mies puhuu tinderin käytöstä eikä uskalla sitoutua. Vaikka miehellä on sentään edes seksikokemusta hän voi silti haluata seurustella muidenkin naisten kanssa, joten ota hyvä nainen jalat alle ja juokse, jos itse haluat kunnon sitoutumista......

Vierailija
22/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlainen kokemus, mies oli jutun alussa vielä vähän läski, mun kanssa sai seksuaalista itseluottamusta lisää ja laihtui suhteen aikana. Ei pysynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä väittäisin että ei tuossa ongelmana ole miehen seurustelu- tai seksikumppanien vähyys vaan hänen haluttomuutensa sitoutua suhteeseen niin paljon kuin sinä haluaisit. Tähän ei välttämättä 10 suhdettakaan auta, osa on tuollaisia koko ikänsä, osa voi muuttaa mieltään myöhemmin syystä tai toisesta.

Yleistyksiä pitää toki varoa tekemästä, mutta minä olin mieheni ensimmäinen seurustelu- ja seksikumppani. Ollaan edelleen yhdessä 14 vuoden jälkeen, eikä hänellä ole koskaan ollut tarvetta päästä Tinderiin mellastamaan tai toista kokeilemaan. Hän on sanonut että ei halunnut ryhtyä suhteeseen ennen kuin tarpeeksi sopiva käveli vastaan, ja mitäpä sitä sitten muuttamaan.

Vierailija
24/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu vain vahvisti herännyttä tunnetta siitä, että mies ei ole valmis sitoutumaan, on mahdollisesti kiinnostunut kokeilemaan muitakin ja että olen vain joku, johon hän on tyytynyt paremman puutteessa. Olisihan tämä suhde muuten jo edennyt. Nyt tuntuu kyllä tosi pahalta.

Vierailija
25/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa hieman siltä että ap ei itse(kään) ole ihan varma omista tunteistaan, tai siitä mitä haluaa ja koittaa nyt laittaa miehen kokemattomuuden syyksi suhteen mahdolliselle kaatumiselle. Jos mies on kerran sanonut, ettei etsi muuta ja haluaa olla kanssasi, niin miksi yrität väkisin etsiä syitä suhteen toimimattomuudelle?

Sanot että miestä vaivaa sinun aktiivisempi menneisyys, minusta taas tuntuu että se olet sinä jota vaivaa miehen vähäisempi kokemus. Mistä se johtuu, väheksytkö alitajuisesti tai tietoisesti miehesi vähäistä kokemusta? Jos niin miksi?

Mieshän vain kertoi mielipiteensä Tinder-sovelluksesta parinhaussa, JOS siis olisi sinkku. Mutta kun ei ole. Jos hän oikeasti harkitsisi uuden etsimistä, tuskin puhuisi siitä noin avoimesti, tai sitten ainakin kertoisi haluavansa lopettaa suhteen.

Vierailija
26/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvee nössön kuuulonen. Vaa 3 kanssa harrastanu seksiä :DDDDDDDDDDD

Haluaako naiset, että mies hakee vaikka huorista kokemusta?

Vierailija
27/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vaikuttaa hieman siltä että ap ei itse(kään) ole ihan varma omista tunteistaan, tai siitä mitä haluaa ja koittaa nyt laittaa miehen kokemattomuuden syyksi suhteen mahdolliselle kaatumiselle. Jos mies on kerran sanonut, ettei etsi muuta ja haluaa olla kanssasi, niin miksi yrität väkisin etsiä syitä suhteen toimimattomuudelle?

Sanot että miestä vaivaa sinun aktiivisempi menneisyys, minusta taas tuntuu että se olet sinä jota vaivaa miehen vähäisempi kokemus. Mistä se johtuu, väheksytkö alitajuisesti tai tietoisesti miehesi vähäistä kokemusta? Jos niin miksi?

Mieshän vain kertoi mielipiteensä Tinder-sovelluksesta parinhaussa, JOS siis olisi sinkku. Mutta kun ei ole. Jos hän oikeasti harkitsisi uuden etsimistä, tuskin puhuisi siitä noin avoimesti, tai sitten ainakin kertoisi haluavansa lopettaa suhteen.

Miehen vähäisempi seurusteluhistoria ei todellaakaan haittaa minua. Minua vaivaa se, ettei mies usean vuodenkaan yhdessäolon jälkeen ole valmis asumaan yhdessä ja siihen päälle harmittelee ettei ole päässyt kokeilemaan Tinderiä - ei ihan heti tule sellanen olo, että mies on varma suhteestamme.

Ap

Vierailija
28/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen vähäisempi seurusteluhistoria ei todellaakaan haittaa minua. Minua vaivaa se, ettei mies usean vuodenkaan yhdessäolon jälkeen ole valmis asumaan yhdessä ja siihen päälle harmittelee ettei ole päässyt kokeilemaan Tinderiä - ei ihan heti tule sellanen olo, että mies on varma suhteestamme.

Ap

Kannattaa varautua siihenkin, ettei mies koskaan halua asua yhdessä, vaikka haluaisikin olla sinun kanssasi. Yhdessäasuminen ei ole se normi kaikille. Eli mieti, pystyisitkö sopeutumaan siihen.

Vierailija
29/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kannattaa varautua siihenkin, ettei mies koskaan halua asua yhdessä, vaikka haluaisikin olla sinun kanssasi. Yhdessäasuminen ei ole se normi kaikille. Eli mieti, pystyisitkö sopeutumaan siihen.

Mies on kertonut haluavansa naimisiin ja mieluiten omakotitalon. Vaikea kuvitella, ettei haluaisi asua elämänkumppaninsa kanssa yhdessä.

Vierailija
30/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä yhteydessä tämä tinder-kommentti tuli esille, ihan puun takaa, vai puhuitteko jo valmiiksi tinderistä tai deittailusta? Pari vuotta ei vielä ole hirveän pitkä aika seurustelulle, toiset on siinä vaiheessa jo hyvinkin varmoja, toiset taas ei, eikä sen välttämättä tarvitse tarkoittaa mitään. Täältä on teitä tuntematta mahdoton sanoa, mikä on totuus. Mies saattaa epäröidä yhteenmuuttoa vielä taloudellisestakin syystä, tai olla hieman sitoutumiskammoinen, ei sen tarvitse tarkoittaa että hän haikailee toista naista. Ehkä hän tarvitsee vielä aikaa. Toki ymmärrän sinuakin, mutta älä leimaa miehen käytöksen johtuvan aiemmasta kokemattomuudesta. Maailmassa on paljon esimerkkejä toimivista suhteista, joissa toinen tai molemmat ovat toisilleen ensimmäiset. Nykyaika toitottaa sitä, että kumppaneita pitäisi kaikilla olla niin p*rkeleesti, silti yksinäisyys vaan lisääntyy ja syntyvyys laskee.

Vierailija
31/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tietää kaksi paria jotka olivat/ovat koko ikänsä vain toisilleen.

Vierailija
32/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ikuisuus aihe ja esimerkki siitä, että tasa-arvoon vielä "hieman" matkaa. Mikä siinä on että niin moni mies edelleen kaipaa ja haaveilee siitä koskemattomasta neitsyt kumppanista. - Ja vastaavasti luultavammin melkein yhtä moni nainen kokeneesta miehestä. - Miksei sitä voida hyväksyä, että meillä jokaisella nyt vain on oma historiamme kannettavana. Ja siten ratkaisevampaa on, miten antaa tuon historian vaikuttaa nykyiseen ja tulevaan elämäänsä. - Vai pitäisikö kumppanien valinta siirtää kokonaan esimerkiksi synnytyslaitosten henkilökunnan tehtäväksi.     

Vierailija
33/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme kumppania, joista yksi on kirjoittaja ja toiset ovat oikea ja vasen käsi.

Se oli kolme ennen minua. Kaikki ilmeisesti yhden illan juttuja. On ollut ujo ja epävarmahko aiemmin. Nyt on tässä suhteessa saanut hieman lisää itseluottamusta.

Ap

Oliko mies koulukiusattu? Ihastuiko hän aiemmin vain omaa tasoaan huomattavasti parempiin naisiin?

Vierailija
34/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Ikuisuus aihe ja esimerkki siitä, että tasa-arvoon vielä "hieman" matkaa. Mikä siinä on että niin moni mies edelleen kaipaa ja haaveilee siitä koskemattomasta neitsyt kumppanista. - Ja vastaavasti luultavammin melkein yhtä moni nainen kokeneesta miehestä. - Miksei sitä voida hyväksyä, että meillä jokaisella nyt vain on oma historiamme kannettavana. Ja siten ratkaisevampaa on, miten antaa tuon historian vaikuttaa nykyiseen ja tulevaan elämäänsä. - Vai pitäisikö kumppanien valinta siirtää kokonaan esimerkiksi synnytyslaitosten henkilökunnan tehtäväksi.     

Edelleenkään minä EN haaveile kokeneesta miehestä. Mulle mies on hyvä just tuollaisella kokemuksella kuin hänellä on. Pelkään, että hän kaipaa jotain muita kokemuksia.

Ap

Vierailija
35/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolme kumppania, joista yksi on kirjoittaja ja toiset ovat oikea ja vasen käsi.

Se oli kolme ennen minua. Kaikki ilmeisesti yhden illan juttuja. On ollut ujo ja epävarmahko aiemmin. Nyt on tässä suhteessa saanut hieman lisää itseluottamusta.

Ap

Oliko mies koulukiusattu? Ihastuiko hän aiemmin vain omaa tasoaan huomattavasti parempiin naisiin?

Häntä on ehkä joskus ala-asteella kiusattu. Lukiossa hänellä on kuitenkin ollut kavereita, samoin yliopistossa. Tiedän kaksi tyttöä, joista hän on ollut kiinnostunut, toinen ollut hänen opiskelukaverinsa. Ei mielestäni mitenkään huomattavasti tasokkaampi nainen, mutta ymmärrän miksi ei ole ollut kiinnostunut. Naiset yleensä hakevat enemmän niitä itsevarmoja miehiä.

Ap

Vierailija
36/36 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hohhoijaa. Ikuisuus aihe ja esimerkki siitä, että tasa-arvoon vielä "hieman" matkaa. Mikä siinä on että niin moni mies edelleen kaipaa ja haaveilee siitä koskemattomasta neitsyt kumppanista. - Ja vastaavasti luultavammin melkein yhtä moni nainen kokeneesta miehestä. - Miksei sitä voida hyväksyä, että meillä jokaisella nyt vain on oma historiamme kannettavana. Ja siten ratkaisevampaa on, miten antaa tuon historian vaikuttaa nykyiseen ja tulevaan elämäänsä. - Vai pitäisikö kumppanien valinta siirtää kokonaan esimerkiksi synnytyslaitosten henkilökunnan tehtäväksi." - "Edelleenkään minä EN haaveile kokeneesta miehestä. Mulle mies on hyvä just tuollaisella kokemuksella kuin hänellä on. Pelkään, että hän kaipaa jotain muita kokemuksia. Ap"

- Pahoittelen ei ollut tarkoitus mennä henkilökohtaisuuksiin. Yritin vain todeta asian yleisemmällä tasolla. Lähes aina jompi kumpi jossain vaiheessa suhdetta kaipaa, jotain sellaista, mitä toinen ei voi antaa. Tai ennen suhdetta tällainen haaveilu on luultavammin vielä yleisempää.

Mutta ei se aina pääty suhteen vakiinnuttuakaan. - Kai kyse on jollain lailla myös oman riittämättömyydenkin kanssa painimista. ja / tai sen hakemista, että haluaa todistaa itselleen olevansa hyvä ja arvostettu.

Moni mies - varmaan nainenkin - on myös ymmällään siinä, että kun on suhteessa niin jostain syystä vientiä tai kiinnostusta saattaa yllättäen olla enemmän kuin silloin kun oli sinkku.

- Ei se tietenkään näin yksinkertaista ole.- Vaan enemmän pienen mielen rakentamia kuvitelmia ja oletuksia. Mutta voi tietysti myös osaksi ollakin varattuna haluttavampi, koska varattuna voi ikään kuin kokea itsensä varmemmaksi kun on jo kertaalleen osoittanut, että osaa ja kykenee asettumaan parisuhteeseen.

Ennen ensimmäisitäkään parisuhdetta kaikki on vain kuvitelmia ja haaveita siitä, miten suhde voisi toimia... Osa saattaa jopa jäädä ensi huumaan koukkuun, kun silloin kaikki on tai oli vielä lähes ainoastaan ihanaa. Mutta aikaa myöten sitä on saattanut alkaa kaivata kumppanissa, joitain uusia piirteitä. - Tai sellaisia piirteitä pois, joita ei aluksi huomannut.     

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä