Millä perusteella päätätte kumman suvun luo menette jouluksi?
Kommentit (61)
Ennen omia lapsia käytiin vuorovuosin, kun lapset tuli ollaan kotona, meille saa tulla kuka haluaa. Kaikki kutsutaan ja joakinen päättää sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan kotona. Perheenjäsenet saavat tulla käymään jos haluavat, yleensä olen pyytänyt ilmoittamaan viimeistään viikko ennen minä päivänä ovat meillä ruokapöydässä ja tulevatko majoittumaan myös. Mieheni lapset puolisoineen asuvat samalla paikkakunnalla ja vähintään käyvät aattona puurolla ja tulevat sitten joulupäivänä aterialle (mikäli eivät ole aattona ilta-aterialla) jos eivät lähde pidempään reissuun, mutta heitä ei tarvitse majoittaa, haluavat aina mennä yöksi omaan kotiin. Minun vanhempani ovat tervetulleita meille, elleivät halua olla mieluummin kaksin, mene sisaruksieni luokse, saa sisaruksiani perheineen kotiinsa tai lähde matkoille. Miehen vanhemmat ovat jo kuolleet. Joskus sisarukseni perheineen käyvät myös meillä, mutta majoittamaan emme pysty useampaa perhettä.
Lisään ylläolevaan vielä, että minulle joulu ei ole tärkeä, en kuulu kirkkoon ja voisin olla kokonaan viettämättä joulua tai karata matkoille, mutta mieheni haluaa hakea kuusen, paistaa kinkun jne., joten suon sen hänelle ja häärään mukana vaikka sitten punaviinin voimin. :)
Ihme kysymys. Kuka sitä nyt kotiinsa jäisi, vai?
Mikä ihmeen pakkomielle joillakin on lähteä reissuun juuri jouluna - ja vielä pienten lasten kanssa?! Olen aina säälinyt niitä lapsia, joiden kotona ei ole koskaan oikeaa joulua, ja joiden omassa kodissa ei koskaan käy joulupukki.
Kotona tietysti ollaan, ei olla enää mitään teinejä, jotka menee kotikotiin eli vanhempiensa luokse joka pyhä pyykit kainalossa.
Joka vuosi ollaan aiheesta tapeltu, mutta tänä vuonna repäsin ja tilasin (sekä maksoin molemmille) joulun ulkomaille (24.-26.12) joten vanhusten ei tarvi nyt aiheesta kitistä kun ollaan ulkomailla.. :)
Meille tulee molempien vanhemmat jouluksi katsomaan lastenlapsiaan ja yöpymään joulun yli :) Minä ja mies ollaan molemmat ainoita lapsia niin ei tarvitse sisarusten kanssa kiistellä. En malta odottaa!
Vuorovuosina ollaan anoppilassa, minun vanhemmilla, meillä tai miehen siskolla erilaisilla kokoonpanoilla.
Mun ja miehen kummankin vanhemmat on eronnu, joten joulupaikkoja ois neljä. Ois kiva olla joskus kotonakin, mutta mutta. Kaikki lomat menee aina reissaamiseen. Mua tympii, mutta lapset ja isovanhemmat tykkää. Vielä muutama vuosi niin lapset voi mennä junalla keskenään :)
Parempi mennä vaan töihin, säästyy moiselta stressiltä.
Mennään mun vanhempien luokse, koska miehen äidin kanssa ei tulla toimeen.
Molemmat menevät oman sukunsa luo viettämään joulua.
Miehen vanhemmat kuolleet, joten siksi mun vanhempien luo aattoillaksi.
Ollaan päätetty, että meille ovat tervetulleita kaikki, kunhan omalta osaltaan osallistuvat joulun rakentamiseen. Tämä on ollut siinä mielessä helppoa järjestellä, sillä mies on vanhempiensa ainoa lapsi ja hänellä ei ole enää elossa omia isovanhempiaan. Itselläni taas on vanhemmat, kaksi siskoa, joista toinen on perheellinen ja isovanhemmat elossa. Appivanhempani ovat aina harmitelleet mieheni lapsuusaikojen sukujoulujen loppumista, joten tulevat nyt oikein mielellään joukon jatkoksi meille. Ovat ystävystyneet omien vanhempieni kanssa ja meillä on oikein hauskat juhlat joka vuosi.
Mennään koko jouluksi mun vanhempien luokse parin sadan kilometrin päähän. Miehen vanhemmat asuu samalla paikkakunnalla meidän kans, joten tulee viikoittain oltua tekemisissä muutenkin ja he lähtevät tyttärensä perheen luokse yleensä joulupäivänä. Näin ollaan menty esikoisen syntymästä lähtien.
Vietetään omassa kodissamme, jonne omat vanhempani tulevat jouluaattona, haluan tarjota jouluaterian heille. Joskus appivanhemmat ovat tulleet sitten Uutta Vuotta vastaanottamaan meille, joskus omat vanhempani.
Jouluaattona isän vanhemmat, joulupäivänä äidin.
Ollaan kotona oman perheen kesken aatto ja joulupäivä. Tapaninpäivänä käydään minun sukua tapaamassa, sillä asuvat kohtuullisen ajomatkan päässä. Miehen suku asuu niin kaukana, ettei sinne viitsi lähteä.
Toisessa paikassa joulupöytään kuuluu kinkku, peruna, kaupan laatikot ja einessalaatit, jälkkäriksi riisipuuro. Toisessa on kalaa monessa muodossa, hyvät jälkiruoat jne. Itse en syö kinkkua enkä pidä laatikoista tai kaupan majoneesisalaateista, joten valinta on helppo.
Nykyään olemme koko joulun kotona oman perheen kesken.
Kun lapset oli pieniä niin menimme minun äitini luo joulupäivänä ja miehen äidin luo tapaninpäivänä.
Asuimme kaikki samassa kaupungissa.
Nyt oma äitini on jo kuollut ja miehen äiti asuu palvelutalossa.