Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö tekemään nykyistä työtäsi ilman koulutusta?

Vierailija
15.11.2016 |

Täällä moni kertoo olevansa korkeasti koulutettu. Siitä tuli mieleen, moniko uskoisi pystyvänsä tekemään nykyistä työtään (oli se ihan mikä hyvänsä), niin että opintonne olisivatkin päättyneet peruskouluun ja olisitte saaneet vain pikaisen perehdytyksen työhönne? Tarkoitan siis itse työsuoritusta hyväksyttävällä tasolla, ei siis onko johonkin virkaan mahdollista päästä "valeammattilaisena".

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. En peruskoulupohjalta ymmärtäisi teoriaa. Perehdytys piti tehdä käytännössä itse, koska kukaan muu ei näitä asioita tässä firmassa osaa.

Vierailija
2/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. Se olisi hengenvaarallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. En kylläkään ole työssä mikä ylipäätään vaatisi korkeakoulutusta käymistä, mutta esim. alan ammattitutkinto tuntuisi aivan turhalta näissä hommissa. Olen elintarvikealalla, ja oma koulutukseni on hoitoalalta.

Vierailija
4/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi hoitotyötä tekeen. En osaisi eikä laki hyväksy.

Vierailija
5/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa pystyisi. Tähän tarvitaan ne säädetyt viisi vuotta yliopisto-opiskelua ja monen vuoden "valmistava" työkokemus, ennen kuin työ sujuu ilman epävarmuutta tuloksesta.

Vierailija
6/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin varmasti tekemään.

Työn laatu vaan saattaisi olla ala-arvoista, sillä en osaisi ottaa huomioon kaikkia tarvittavia asioita.

Vieläkin koen hyötyväni jatkokoulutuksista, kursseista ja seminaareista vaikka olen työtäni tehnyt jo pitkään.

Vierailija
7/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta en ilman aiempaa vahvaa työkokemusta alalta.

Vierailija
8/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun nykyiseen myyjän työhön ei tarvita koulutusta. Ja erilaisiin asioihin siinä saakin monesti varsinaisen pikaperehdytyksen, joka ei aina riitä (meillä on esimerkiksi monenlaisia palveluita ja täytellään raportteja ja tilityksiä, niitäkään ei voi ihan lonkalta vetää).

Tätä työtä voi kyllä tehdä ilman koulutusta, mutta esimerkiksi itselläni on merkonomikoulutus ja siinä tuli enemmän "isoa kuvaa" mukana, muistutusta siitä, että tämä on liiketoimintaa ja kaikki tähtää aina siihen ja työssä voi joutua jopa kyseenalaistamaan sen, tehdäänkö asiat niin, että liikentoiminta on etusijalla.

Vierailija
9/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä pikaisella perehdytyksellä en pystyisi työtäni tekemään. Minulla on takana 15 vuoden työkokemus, johon osaaminen vahvasti nojaa. Se on kyllä totta, että niitä taitoja, joita työssäni tarvitsen, olen pääasiassa oppinut työelämässä enkä koulun penkillä. Mielenkiintoinen kysymys, olisinko kykenevä tähän työhön, jos olisin saanut mahdollisuuden samaan uraan ilman koulutusta. Jos siis ekaan työpaikkaan olisi otettu ilman koulutusta ja olisin vain työssä oppimisen kautta perehtynyt asioihin. Ongelma on vain se, että ilman koulutusta ei pääse siihen ekaan työpaikkaan. Ja jotakin loogisuutta, ajattelukykyä, kokonaisuuksien hahmottamista yms. uskon koulutuksen kuitenkin antavan, vaikka ihan suoraan niitä oppeja aika vähän työssäni sovellan. Ja kielitaito ei olisi pelkällä peruskoulupohjalla riittävä. Toki puhumaan voi oppia käytännönkin kautta, mutta kun on kyettävä laatimaan kieliopillisesti päteviä asiakirjoja vieraalla kielellä, se ei ehkä vielä peruskoulun jälkeen olisi minulta sujunut.

t. korkeasti koulutettu asiantuntija

Vierailija
10/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut luonteeltani utelias ja tapanani on ollut ala-asteelta lähtien opetella joku uusi taito tai tieto päivässä. Pystyisin siis helposti näin internetin aikakaudella, jossa lähes kaikki maailman tieto on löydettävissä sekunneissa, tekemään työtäni peruskoulupohjalta. 

Vierailija
11/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, puuttuisi niin paljon ymmärrystä ja tietoa, joka on välttämätöntä jotta hommat saa hoidettua. Olen asiantuntijatyössä.

Vierailija
12/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi vaikka moni muu netin keskustelupalstojen perusteella omasta mielestään siihen kyllä kykenisi. Olen luokanopettaja. :) Tai ainakin ilman koulutusta opetus saattaisi olla melko laadutonta vailla teoreettisia perusteita ja esimerkiksi tietoa lasten kehityksestä. Toki siinä mielessä ollaan oikeassa että koulutuksemme ei juuri anna eväitä esimerkiksi koulukiusaamisen estämiseen.

Vierailija
13/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tosiaan pystyisi. En ymmärtäisi edes työni perusteita.

Vierailija
14/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mahdotonta sanoa. Pystyisin varmasti suoriutumaan jotenkin pitkällä perehdytyksellä. Olen saanut pitkän perehdytyksen nykyiselläkin koulutuksella, joten lyhyt sisäänajo ei riittäisi missään tapauksessa.

Asia ei ole kuitenkaan noin yksinkertainen, sillä lukion ja yliopiston aikan olen oppinut ajattelemaan eri tavalla ja ymmärtämään ja hallitsemaan laajempia kokonaisuuksia. Toisaalta en pysty yhtään sanomaan, että millainen ihminen minusta olisi tullut, jos olisin lopettanut koulunkäynnin 9.luokaan. Todennäköisesti olisin hanttihommissa kotipaikkakunnallani.

Vierailija
15/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilman opetusta, mutta ilman koulussa istumista kyllä. Minulla on ammattitutkinto käsiteolliselta alalta, samat asiat olisin voinut oppia myös työn äärellä toisen ohjaamana.

Vierailija
16/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia käytännön juttuja kyllä, sen sijaan luovempaa asiantuntijapuolta en. Vaatii teoreettista pohjaa.

Vierailija
17/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo kysymys. Korkeakoulutus on vain alkusysäys koko työuran kestävälle jatkuvalle oppimiselle. Korkeakoulutettua ei perehdytetä työhön vaan korkeakoulutettu työ työhönsä osaamista jota työnantajalla ei ole. Työssä ei monesti ole ammatteja samassa mielessä kuin ns. ammattiin valmistavassa koulutuksessa (sähkömies, levyseppä). Toki poikkeuksiakin on kuten vaikkapa hammaslääkäri tai terveyskeskuslääkäri.

Ehkä kysyjä ei ihan täysin ymmärrä tällaisten töiden sisältöä. Voisi melkein sanoa ettei koulutus mitenkään pakollista ole, mutta ei siitä haittaakaan ole. Asiat on silti osattava, eikä siihen mikään perehdytys riitä ikinä.

Vierailija
18/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Juuri tietty maisteritason koulutus, jatkuva lisä- ja täydennyskouluttautuminen ja useamman vuoden työkokemus on täysin välttämätöntä että työtäni voi tehdä edes kelvollisella tasolla. Olen akateemisessa asiantuntijatehtäväss.

Vierailija
19/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, mutta työskentelisin tällöin hyvin pinnallisesti ja ilman tavoitteita.

Vierailija
20/29 |
15.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin koska kaiken tarvittavan olen oppinut työelämässä, en koulun penkillä. Tosin kukaan ei ottaisi minua töihin ilman Valviran rekisteröintiä, joten se tutkintopaperi tietenkin pitää olla.

T. Lähihoitaja