Mihin yhteys kun opiskelu ei suju?
Olen ammattikorkeakoulussa ja olen opinnoissani jo vuoden jälkessä muista. En saa kursseja suoritettua. Kyse ei ole siitä että olisin tyhmä. En pääse kouluun musertavan ahdistuksen ja masennuksen takia. Missaan deadlinet, ajattelen että suoritan kurssin sitten myöhemmin.
Tavoiteaikani on 4 vuotta. Koko ajan rummutetaan, että jos en pääse tuohon aikaan, se maksaa minulle melkein kymppitonnin (opintolaina vähennys)
Ahdistun lisää. Kukaan ei auta, tutoropettajat tietävät että minulla on vaikeuksia suorittaa kurssejani, mutta heistä olen vain laiska.
Koulukavereista olen vain laiska.
Joskus mietin, että onkohan ainoa keino ulos vain tappaa itsensä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Opintolainavähennykseen kelpoisuus on todella tiukka. Jonkun masennuksen takia siihen ei saa pidempää lusmuiluaikaa. Ainoat syyt pidempään suoritusaikaan ovat äitiysloma ja armeija.
Kyllä sairauslomakin on pätevä syy. Eri asia on sitten se, katsotaanko ap kokonaan opiskelukyvyttömäksi kuitenkaan ja onko nyt jo liian myöhäistä kääntää kelkkaa.
Kuka tämmösiä vastauksia ihan oikeasti tänne laittaa? Jos on masispaniikkiahdistus niin sitten on, siihen haetaan apua ja koitetaan pärjätä sen kanssa. Täällä kanssa yksi, taas alkaa uusi ammattitutkinto, aiemmat saatu takkuillen läpi mutta töitä en oo saanut vaikka olen kyllä hakenut ja ollu kokeiluissa, ei vaan hahmotuskyky ja tarkkaavaisuus ole riittäneet ja siihen ahdistushäiriö päälle. Nyt oon taas aloitellut opiskelemaan saikun jälkeen( ja oisin voinut sitä jatkaakin, mutta päätin lähteä opiskelemaan koska haluan löytää sen oman alan, tiedoksi jos joku alkaa tuosta saikusta nillittämään) ja saa nähdä, hirvittää ainakin että miten tää sujuu taas. Toivottavasti oot AP saanu opiskeluja eteenpäi tai oot töissä. Ja vaikka onkin vanha ketju niin isosti tsemiä ja toivottavasti helpottaa ja jaksat
Oletko sinä hoidon piirissä? Saatko apua masennukseen ja ahdistukseen? Psykiatrinen hoito on nyt ensisijainen.
Opiskelijaterveysenhuoltoon yhteys! Tarvitset sairauslomaa, jaksamisesi en nykyisellään riitä, joten kunnon breikki tähän väliin tulee tarpeeseen.
Tämän jälkeen yhteys opoon ja opintopsykologiin, apua kyllä saa, kunhan vain osaa ja jaksaa hakea.
Jos tilanteesi on todella huono, niin voit 3kk sairausloman jälkeen hakea kuntoutusrahaa, jolloin sinun ei tarvitse käyttää opintotukikuukausia. Kuntoutusrahan aikana saa opiskella muistaakseni 40% normaalista määrästä (tarkista Kelan sivuilta) eli voit kuitenkin koko ajan jatkaa opintoja jaksamisesi rajoissa.
Tsemppiä kovasti! Muista, että et ole asian kanssa yksin: meitä muitakin löytyy :) Asiat järjestyy aina, tavalla tai toisella.
Anna asioiden olla. Ite oon työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Teen minkä osaan. Parhaansa kun yrittää,se riittää. Olen itsekin jäljessä verkkokursseissa. Mitä sitten.
Toisin kuin jotkut tässä ketjussa väittävät, tilanne ei ole mitenkään toivoton tai menetetty. Vaikka et saisi vähennyksiä lainaan, saat sen maksettua, jos pääset hoitoon ja tulet parempaan kuntoon. Nyt tarvitset sen, että tilanteesi päivitetään oppilaitoksessa ajan tasalle. Tee siis kuten täällä on neuvottu ja ota yhteyttä oppilaitoksen näistä asioista vastaaviin.