Vanhoillislestadiolainen äiti vastaa
Kommentit (298)
Miksi haluat olla lestadiolainen?
Minkä ikäinen olet? Vieläkö tulee lapsia? Miten päädyit vanhoillislestaksi? Ovatko synnytykset tuottaneet mitään pysyviä vaurioita sinulle? Miten saat lapset tottelemaan? Onko totta, että lapsenne kasvateen olemaan muita parempia, koska ovat ns. Jumalan valittuja. Saako tyttäresi lakata kynsiään nyt tai sitten kun on teini?
Miten vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuus käytännössä eroavat toisistaan?
Mistä saat käytännön elämään liittyvät "ohjeet"?
Omastatunnosta? Raamatusta? Seurakunnasta? Ystäviltä?
Onko totta että lestadiolaisäidit laihduttavat ehkäisykeinona?
Mitä ajattelet siitä että lapsistasi kasvaa todennäköisesti hyvin rikkonaisia yksilöitä?
Mitä omasta lapsuudestasi et haluaisi siirtää lastesi lapsuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Oletko onnellinen?
Olen aidosti onnellinen tällä hetkellä :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat olla lestadiolainen?
Mulla on näin hyvä olla!
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Vieläkö tulee lapsia? Miten päädyit vanhoillislestaksi? Ovatko synnytykset tuottaneet mitään pysyviä vaurioita sinulle? Miten saat lapset tottelemaan? Onko totta, että lapsenne kasvateen olemaan muita parempia, koska ovat ns. Jumalan valittuja. Saako tyttäresi lakata kynsiään nyt tai sitten kun on teini?
Olen pian 40-vuotias. Lapsia tulee jos tulee, ikää alkaa olla jo aika paljon, että en tiedä sitten. Jos Jumala haluaa antaa lapsia niin tulee. Olen ollut koko elämäni vanhoillislestadiolainen. Tunnen oloni turvalliseksi ja onnelliseksi. Eivät ole. Lapset saa tottelemaan aivan samalla tavalla kuin muidenkin perheiden lapset. Ei ole totta. Kasvatan lapset kunnioittamaan ja arvostamaan jokaista ihmistä, enkä ole keneltäkään kuullut tuollaisesta. Saavat, jos haluavat. En kiellä, mutta ohjaan toimimaan meidän tapojemme mukaisesti rakkaudella. En usko, että on niin paha, jos kynsissä on neutraalin väristä lakkaa, mutta eriasia on, jos ulkonäöstä tulee itselle liian tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Et vastaakaan. :(
Vastasitpas sittenkin. Olin hätähousu.
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhoillis- ja esikoislestadiolaisuus käytännössä eroavat toisistaan?
En oikeastaan tunne esikoislestadiolaisuutta. Heidän seuroissaan kuitenkin esimerkiksi pukeudutaan hameisiin/mekkoihin ja naiset käyttävät huivia. Koristeellisuutta vältellään. En tiedä muuta :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat käytännön elämään liittyvät "ohjeet"?
Omastatunnosta? Raamatusta? Seurakunnasta? Ystäviltä?
Jouduin pysähtymään miettimään tätä kysymystä. Oikeastaan ohjeet ovat selkäytimessä, eikä niiden kanssa tule ongelmia, kun on aina tottunut tekemään sillä tavalla. Jokainen ihminen kuitenkin tekee syntiä ja sellaisissa tilanteissa omatunto ohjaa oikeaan :)
Eikö sinua häiritse omituiset kiellot, kuten ettei saa katsoa televisiota sen turmelevan vaikutuksen vuoksi, mutta netissä roikkuminen on ok? Tai että viinaa ei saa juoda, mutta tupakkaa saa polttaa?
Miten lestadiolaiset suhtautuvat sellaisiin lestadiolaisiin, jotka ovat sinkkuja vielä vaikka yli 35-vuotiaana? Onko sellaisia paljon? Jäävätkö helposti vaille ystäviä, kun yleensähän tuon ikäisillä lestoilla kai on käsittääkseni jo iso perhe? Entä miten suhtaudutte lapsettomuuteen? Entä lapsettomuushoitoihin?
Onko sinulla tai tuttavillasi yhtään down-lasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta että lestadiolaisäidit laihduttavat ehkäisykeinona?
Ei ainakaan minun lähipiirissäni. Tietenkin saattaa olla yksittäisiä henkilöitä, jotka niin tekevät. Surullista, jos on.
Oletko onnellinen?