Länsimetrohankkeesta on tulossa Helsingille ja Espoolle uusi yli 100 miljoonan euron lisälasku! Toimitusjohtaja irtisanottu tänään!
TÖRKEÄÄ!!! Kaupunginjohtajatkin pitäisi irtisanoa!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001953489.html
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin metro on uskomattoman monimutkainen ja -tasoinen kompleksi joka levittäytyy joka suuntaan, näkeehän se kartastakin. Lontoo, Moskova, New York, jopa Tukholma kalpenee sen rinnalla. Ymmärtäähän sen jokainen, että sen laajentaminen ei voi halpaa hupia olla, varsinkin kun päätepiste tulee kaukaiseen naapurikaupunkiin.
Jos budjetti ylittyy rankasti ja aikataulussa ei pysytä lainkaan, jotain on mennyt pahasti pieleen. Nyt pitäisi vastuullisten päitä pudota. Johtoasemiin kuuluu myös vastuu epäonnistumisista, eikä pelkästään suuri palkka.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin metro on uskomattoman monimutkainen ja -tasoinen kompleksi joka levittäytyy joka suuntaan, näkeehän se kartastakin. Lontoo, Moskova, New York, jopa Tukholma kalpenee sen rinnalla. Ymmärtäähän sen jokainen, että sen laajentaminen ei voi halpaa hupia olla, varsinkin kun päätepiste tulee kaukaiseen naapurikaupunkiin.
Johto on varmaan käynyt ekskursiomatkalla metroa varten jossain toosi kaukana, jotta osaavat tehdä oikeita päätöksiä. Voin kuvitella heidät kypäräpäässä silmät pyöreinä johonkin kiinan metroon testiajoon. Näin sitä sit istutaan ja körötellään. Pohtivat samalla onkohan iltapalaksi ankkaa.
Pitkään sitä Kokkista katseltiinkin. Mies on ollut aivan pihalla kaikesta jo pitkään, mahdollisesti koko ajan. Selitteli vain ympäripyöreitä yhteiskoestusten viivästymisistä, vaikka kyse on siitä, että rakennustyötkin ovat vielä pahasti kesken. Eihän siinä koestuksia tehdä, kun on vielä laitteetkin toimittamatta ja asentamatta.
Henkilökohtaiseen vastuuseen Kokkisen lisäksi pitäisi laittaa vähintään myös Länsimetro Oy:n hallitus. Toiminta on ollut vähintään törkeää huolimattomuutta, ellei peräti tuottamuksellista.
Siis aiheuttaa 100 miljoonan tappiot ja näpäytyksenä irtisanominen?
Olen asunut yhden metrotyömaan vieressä jo pari vuotta ja usein ihmetellyt kun suomea osaamattomat duunarit aina notkuvat tupakka huulessa juorupaikalla. Nyt on notkumispaikalle ilmestynyt vielä tuplasti väkeä lisää, ehkä loppusiivoojia.
Kovin työteliäältä ei vaikuta, toivottavasti touhu tehokkaampaa kuin miltä tietämättömän silmään näyttää...
Alku tuokin. Kauan ihan pihalla olevaa kaveria katsottiinkin. Seuraavaksi pitäisi firman hallitus haastaa raastupaa, sillä selvästi valvontavelvollisuus on laiminlyöty ja esille tulleisiin ongelmiin jätetty puuttumatta. Olisi syytä tutkia myös onko Helsingin ja Espoon kaupungeissa toimittu lain edellyttämällä tavalla.
Kyllähän tätä asiaa varmaan vielä oikeudessa puidaan. Vastuuvapautta Länsimetro Oy:n hallitukselle ei tietenkään voi myöntää, ennen kuin asiat on selvitetty perusteellisesti. Siinä vielä istutaan pitkään ja useita kertoja hymyttöminä leivättömän pöydän ääressä.
Miksi miksi miksi tilanne on annettu mennä näin pitkälle. Tavallinen veronmaksaja on täysin turta ja täynnä voimatonta raivoa näiden tumpeloitten sotkuja seuratessa. Kokkinen ja kumppanit henkilökohtaiseen, siis henkilökohtaiseen vastuuseen ja heti! Kuinka tämä on mahdollista!
Avainsana tässä epäonnistumisessa on"konsulttivetoisuus".
Mitä virkaa sillä projektin "hallituksella" oli?
Ilmeisesti rakennusprojekteissa on tavallista että ylempi taso luottaa täysin ilman tarkastuksia siihen mitä alemmat alihankkijatasot raportoivat omien osaprojektiensa sujumisesta? Hieman ihmetyttää miten siinä muuten voi olla noinkin paljon hommaa tekemättä vielä kuukausitolkulla sen jälkeen kun metron olisi pitänyt aloittaa liikennöinti. Ei tuo kaikki voi olla viimeisen kuukauden aikana tulleista yllättävistä ongelmista johtuvaa.
Kun metroa lähdettiin rakentamaan oli jo selvää, että budjetti ylittyy. Metroja tehdään eri puolilla maailmaa ja metrihinta on kyllä tiedossa.
Kun elokuussa huomattiin, että metro ei valmistukaan viikon, vaan vuoden päästä, niin ei se oikeasti ollut yllätys. Metron varjolla markkinoituihin kiinteistöihin ei vain oltaisi saatu vuokralaisia jos olisi ollut tiedossa, että se valmistuu vasta vuoden päästä.
Jo 90 luvulla länsimetro todettiin järjettömäksi. Tuollainen junamainen metro edellyttää monta sataatuhatta ihmistä enemään, kuin sen varrella asui tai edes ylimitoitetun vuoden 78 yleiskaavan mukaan koskaan tulisi asumaan.
Talouselämä ja poliitikot sopivat, että tehkää te metro, me hankitaan asukkaat. Afrikasta.
Tämähän ei ole pelkkä tämä metro. Sama tulee koskemaan sotea, turvapaikkasysteemejä, vanhustenhuoltoa ihan mitä tahansa, koska ulkoistettu yksityinen haluaa omat rahansa ja urakat myydään aina niin tiukkasti alimitoitettuina että ylityksien määrä on ainoa yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut yhden metrotyömaan vieressä jo pari vuotta ja usein ihmetellyt kun suomea osaamattomat duunarit aina notkuvat tupakka huulessa juorupaikalla. Nyt on notkumispaikalle ilmestynyt vielä tuplasti väkeä lisää, ehkä loppusiivoojia.
Kovin työteliäältä ei vaikuta, toivottavasti touhu tehokkaampaa kuin miltä tietämättömän silmään näyttää...
Kuulostaa siltä, että sinua tarvitaan siellä laittamaan työmiehet ojennukseen. Ei muuta kuin ilmoittaudut hommiin ja pistät hommat tuulemaan!
Jos firma itse sössinyt, miksi veloittaa vahingot tilaajalta? Jos tilaaja tilannut mitä sattuu, päitä vadille.
sanottiinko minkä suuruinen oli irtisanomisbonus? mitään vastuutahan näillä ei ole.
Tampereen tunnelissahan oli allianssisopimus. Siinä oli sovittu että budjettiylityksistä puolet maksaa tekijä ja puolet tilaaja. Tunneli oli budjetissa ja puoli vuotta etuajassa. Eli kun selkeät sanktiot tekijöillä niin homma toimii.
Enemmän päitä vadille.
Sama juttu toisen ikuisuusprojektin Olkiluoto 3.n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun metroa lähdettiin rakentamaan oli jo selvää, että budjetti ylittyy. Metroja tehdään eri puolilla maailmaa ja metrihinta on kyllä tiedossa.
Kun elokuussa huomattiin, että metro ei valmistukaan viikon, vaan vuoden päästä, niin ei se oikeasti ollut yllätys. Metron varjolla markkinoituihin kiinteistöihin ei vain oltaisi saatu vuokralaisia jos olisi ollut tiedossa, että se valmistuu vasta vuoden päästä.
Jo 90 luvulla länsimetro todettiin järjettömäksi. Tuollainen junamainen metro edellyttää monta sataatuhatta ihmistä enemään, kuin sen varrella asui tai edes ylimitoitetun vuoden 78 yleiskaavan mukaan koskaan tulisi asumaan.
Talouselämä ja poliitikot sopivat, että tehkää te metro, me hankitaan asukkaat. Afrikasta.
Hohhoijaa, sait sitten jotenkin kiemurreltua mieliaiheeseesi.
Länsimetro ei ole järjetön, sen jarruttaminen yli 20v oli järjetöntä. Metroa saadaan muualla maailmassa rakennettua ilman suurempaa draamaa.
Suomessa ei näytä onnistuvan kun jokainen urakoitsija hankkii surutta sen halvimman mahdollisen alihankkijan tekemään käytännön työt. Jos mietitte miksi suomessa jokseenkin kaikki nykyrakennukset on täynnä sutta ja sekundaa ja parhaimmillaan jälkitarkastukset korjaustöineen kestävät parikin vuotta niin tässä on se syy. Halvalla ei saa hyvää. Asukas kuitenkin maksaa neliöhinnat sen mukaan kuin olisi tehty kalleinta premiumia.
100 % koko metrosta pitäisi laittaa Helsingin kaupungille, jonka oli jostain käsittämättömästä syystä aivan pakko saada laajennettua hukkainvestointinsa myös Espoolle. Mitkään laskelmat eivät ole osoittaneet, eivätkä osoita, että länsimetro päätyisi edes ikuisuuden mittakaavalla kannattavaksi investoinniksi. Matka-ajat pitenevät, liikkuminen vaikeutuu, Espoon parhaat alueet ovat olleet vuosikaudet yhtä isoa työmaata, ja kaikki nurkat rakennetaan kerrostaloja täyteen.
Miksei Helsinki jatkanut kiskoja itään ja rakentanut Sipoon täyteen, kun varasti sieltä maitakin itselleen?
Helsingin metro on uskomattoman monimutkainen ja -tasoinen kompleksi joka levittäytyy joka suuntaan, näkeehän se kartastakin. Lontoo, Moskova, New York, jopa Tukholma kalpenee sen rinnalla. Ymmärtäähän sen jokainen, että sen laajentaminen ei voi halpaa hupia olla, varsinkin kun päätepiste tulee kaukaiseen naapurikaupunkiin.