Luin kiusaamisesta kertovan kirjan Jääkausi ja itkin melkein koko ajan!
Aihe on niin rankka! Minua on kiusattu monta vuotta, lopulta päätin, etten enää ota vastaan mitään ja aloin rähistä takaisin. Pikku hiljaa muutuin itse aika pahaksi. Olen pyytänyt anteeksi parilta pojalta, joita nimittelin, mutta ei nää asiat katoa mielestä mihinkään. Tuo kirja palautti ihan kaiken mieleen...
Kommentit (31)
Mikä se uusi kirja on nimeltään? Voisi varata samalla nuo molemmat kesälukemiseksi.
Lapset ovat taitavia ilkeilyissä. Toisten kanssa hyvin toimeen tullut lapsi on ymmällä alkaneesta uhkaavasta riehunnasta järkyttävien pahojen sanojen keskellä. Ihmettelee niiden tarkoitusta. Lopulta ei uskalla enää mennä kouluun ollenkaan. Sammunut katse silmissä. Muut eivät ole huomanneet mitään.
Minä kävin läpi omaa lapsuuttani, kun luin tuon Mentulan kirjan. Olin siis itse kiusaaja, mutta olen ymmärtänyt sen vasta kunnolla aikuisena. Surettaa, mitä kaikkea tein. Haukuin, jätin huomiotta, varastin, keksin juoruja.... olin oikeasti aivan hirveä! Kadun...
Onpa ilahduttavaa, että olet ymmärtänyt, mitä olet aikanaan tehnyt. Voisit pyytää anteeksi kiusaamisen kohteiltasi. He oikeasti arvostaisivat sitä ja helpottaisi heidän tuskaansa, jota vieläkin kantavat mukanaan, vaikka periaatteessa yli olisivatkin jo päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin läpi omaa lapsuuttani, kun luin tuon Mentulan kirjan. Olin siis itse kiusaaja, mutta olen ymmärtänyt sen vasta kunnolla aikuisena. Surettaa, mitä kaikkea tein. Haukuin, jätin huomiotta, varastin, keksin juoruja.... olin oikeasti aivan hirveä! Kadun...
Olet kyllä kamala edelleen, jos et ole pyytänyt anteeksi!
"Minä kävin läpi omaa lapsuuttani, kun luin tuon Mentulan kirjan. Olin siis itse kiusaaja, mutta olen ymmärtänyt sen vasta kunnolla aikuisena. Surettaa, mitä kaikkea tein. Haukuin, jätin huomiotta, varastin, keksin juoruja.... olin oikeasti aivan hirveä! Kadun..."
Nostan hattua sinulle.
Hyvin harva myöntää oman mulkkuutensa.
Sinussa on aitoa ihmistä jäljellä.
Minusta on surullista, että aikuiset haukkuvat toisinaan. Meillä töissä siis aikuiset kiusaavat. Ei ole vain lasten ongelma tämä.
Luin Mooseksen kirjan. Nuortenromaani tuli enimmäkseen mieleen, eikä edes kovin laadukas.
Tärkeä aihe kuitenkin. Samoin sanoma: kiusaaminen voi aiheuttaa valtavan lumipalloefektin, paljon tuhoa ja kärsimystä.
Mentulalla on jännä tyyli. Ei selittele liikoja. Suosittelen!
Kiitos lukuvinkistä!