Kyllä minä ymmärrän niitä, joiden esikoinen virikehoidossa
kun perheeseen tulee uusi vauva!
Meillä esikoinen kotona sekä myös 1 kk ikäinen vauva, joka haluaisi olla koko ajan rinnalla. Esikoinen ei saa haluamaansa huomiota, ja kun olen vauvan kanssa niin tekee koko ajan tuhojaan. Milloin ronkkii vessan pyttyä, laittaa sinne tavaroita, milloin kaataa maitoja lattialle ja läträä itsensä ihan maitoon, milloin tekee mitäkin.
Olen tosi väsynyt kun valvon öitäkin vauvan kanssa ja sitten päivisinkin vauva sitoo aika lailla.
Ikää esikoisella vajaa 2 vuotta.
Kommentit (8)
Meillä oli 10kk ja 2v isosisaret kun kuopus tuli taloon. Kyllä siinä mikä tahansa apu olisi kelvannut.
Olisiko pitänyt miettiä asiaa ennenkuin hankkii toisen lapsen.
Mikä ihme teitä vaivaa, että alle 2-vuotias laitetaan virikehoitoon? Tuon ikäinen ei tarvitse virikkeitä....
Itse olen virikehoitoa ollut vastaan, mutta olen kalistumassa jättää esikoinen hoitoon kun uusi vauva syntyy.. Esikoinen on lapsen synnyttyä reilu 4- vuotias ja rakastaa tarhaansa! :D
Pikkuveli on 3- vuotias vauvan synnyttyä ja taitaa jäädä kotiin vauvan ja minun kanssa.
Itse selvisin vuoden ikäerosta kotona, pahempi tilanne on kun esikoinen alkaa olemaan pian eskari-ikänen ja tykkää toimia ryhmässä.
Ollaan ajateltu että ehkä esikoiselle sopisi lyhyt hoitopäivä tai lyhyt hoitoviikko?
3- vuotias voisi käydä jossain kerhossa kanssani. Ja vaikka viikonloppuna voisin ajaa isän isompien lapsien kanssa jonnekin ja olla kahden vaan vauvan kanssa?
MIltä kuulostaa?
Meillä lapset 5 v. ja vajaa 4 v. ja jos tulisi kolmas, niin pitäisin kyllä osapäivähoidossa. 1-3-vuotiaita en pitäisi (enkä pitänyt, meillä vain 1v 4 kk ikäero), mutta tuntematta tapausta en kyllä lähde ketään tuomitsemaankaan.
Meillä on ikäeroa 1v7kk ja aikalailla samanlaista kohellusta päivisin. Täällä tosin saa lapsi olla päivähoidossa 15h viikossa ja hintaa tulee sellanen €30. Ihan hyvällä omallatunnolla olen vienyt lapsen kolmena päivänä viikossa leikkimään kavereiden kanssa. En ymmärrä miksi olisi pitänyt luopua tarhapaikasta ,kun toinen iloisena sinne menee ja kyselee aina että miksi ei ole tarhaa ja onko tänään tarha. Ehdin itse siivota kotona sillä aikaa kun vauva nukkuu, tai välillä nukun itsekin. Samoin neuvolakäynnit hoituvat vähän nopeammin kun esikoinen ei ole mukana. Kuten tuossa jo sanottiin että kyllä sitä mikä vaan apu kelpaa, varsinkin kun muita hoitajia ei ole (isovanhempia, tuttuja ym.)
Se on jokaisen perheen oma asia miten päivähoitoasiat hoidetaan! En näe siinä mitään pahaa (ei se tarha mikään rangaistus esikoiselle ole!) että vanhimmat lapset ovat hoidossa kun äiti on vauvan kanssa kotona, tuskin se nyt ihan lepolomaa on äidille sekään.
Pian alkaa vauvallakin löytyä rytmiä elämään, meillä ainakin on kaikkien kolmen kanssa maraton-tissittely helpottanut noin kolmekuisena eli syksyllä sinulla on jo ihan eri tavalla aikaa isommallekin. Olisiko mahdollista saada nyt kesällä joku tutut auttamaan edes pari kertaa viikossa, mummi, kummi tai muu sukulainen, joka veisi isompaa esim leikkipuistoon ja ulkoilemaan ja sinä saisit sillä aikaa keskittyä vauvaan tai vaan nukkua? Onko miehellä pian loma ja olisiko hänellä mahdollisuutta pitää hieman pidempää lomaa (vaikka viikon palkatonta päälle) ja isompi saisi siten enemmän huomiota vanhemmiltaan, saisitte rytmitettyä elämää ja sinä saiist nukuttua univelkaa pois?
Vajaa kaksi vuotias on itsekin vielä niin pieni (oma nuorimmaiseni on nyt 1v9kk) ja kaipaa ihan syliä ja yhdessäoloa, varmasti on hieman mustasukkainenkin pienemmästä sisaruksesta ja onhan se hänelle iso juttu, kun aina ennen ollut sinun huomiosi keskipisteenä ja nyt hoidatkin vauvaa! En veisi virikehoitoon, koska se helposti lisää "hylätyksi tulemisen tunnetta" etenkin kun kyse näin pienestä isosisaruksesta, joka ei varsinaisesti kavereita ja virikkeitä kaipaa.
Vaikka sinua itseäsi väsyttää, niin kannattaa yrittää löytää joka päivälle kahdenkeskistä aikaa myös isommalle, niin että vauva nukkuu tai on isän kanssa ja isompi saa sinut kokonaan itselleen, teette jotain kivaa yhdessä, ihan vaikka vain luette kirjaa, leikitte lempileluilla tai hän pääsee kanssasi kappaan, ruokaa laittamaan tms eli kaikkia niitä tilanteita, missä hän on sinun kanssasi, niitä kannattaisi yrittää saada aikaan, vaikka nopeammin pääsisit jos tekisit itse samat hommat, mutta lapsi saisikin nyt ekstrahuomiota ja samalla saa kokea olevansa "iso" kun pääsee tekemään, toisin kuin vauva, joka osaa vain olla eli sekin voi vähentää mustasukkaisuutta.
Zemppiä sulle, nyt elämäsi on tätä, mutta pian alkaa lapsistakin olla seuraa toisilleen ja sinulla helpottaa työt, saat levättyä ja aikaa koko perheelle, itsellesi ja lapsille löytyy ihan eri tavalla kun vauva kasvaa.. !
miksi se alle 2 v pitäisi viedä pois jaloista. Siellä pk:ssako se sitten saa sen kaipaamansa huomion? Ei saa.