Hirvittää, ostimme ison asunnon :/ Velkaa saimme helposti :( Pelottaa.
Kommentit (43)
Ostokrapula on aika normaalia... Onhan niitä lyhennysvapaita ja voi kai asunnon tarvittaessa myydäkin.
No sitten myytte asunnon tai tingitte muusta.
Tottakai se hirvittää :). Kyllä se siitä. *Tap Tap*. Onnea uuteen tupaan!
Pelko on ystäväsi sillä se saa varovaiseksi. Nauti uudesta kodista, mutta suunnitellen. Tehkää budjetti ja keskittykää ensimmäiset vuodet lainan lyhentämiseen. Huonekalut, lasten vaatteet ja auto saa olla vanhoja. Lomia voi viettää kotona. Kun lainaa on jäljellä enintään 60-70%, ette joudu puille paljaille vaikka joutuisitte myymään työttömyyden takia huonoon suhdanteeseen.
Mulla sama. Paitsi meillä ei ole edes vielä sitä lainaa saati asuntoa... :-D Lainaa pitäisi alkaa hakemaan, säästössä on rahaakin enemmän kuin vaaditaan, mutta silti hirvittää. Sisko miehineen joutui kuseen talonsa kanssa, ero tuli, talo paljastui hometaloksi, tuli masennusta ym. Jotenkin tulee olo, ettei uskaltaisi luopua vuokralla asumisesta. Mutta sit pelottaa myös, kun tuntuu, että ei jää mitään vanhuuden päiville näin. Ollaan myös jo aika "vanhoja" ensiasunnon ostajia, mies 38 ja mä 35. :-(
Meillä sama edessä. Lainalupaus on siis jo saatu ja nyt vaan odotellaan oikean kodin ilmestymistä markkinoille.
Itse olen jäämässä uudenvuoden paikkeilla äitiyslomalle, mutta pankissa olivat sitä mieltä että pärjäämme lainan kanssa kyllä. Mutta itseäni kyllä hirvittää!
Niin iso se on, että ei oikeasti edes tarvittais sitä kaikkea tilaa :( Mutta jotenkin kun olen tottunut monta vuotta asumaan ahtaasti, tuntuu omakotitalo isolta. Ja sitä vähän halusikin kerrankin asua isosti, kun ei ole koskaan saanut. ap
Vierailija kirjoitti:
Pelko on ystäväsi sillä se saa varovaiseksi. Nauti uudesta kodista, mutta suunnitellen. Tehkää budjetti ja keskittykää ensimmäiset vuodet lainan lyhentämiseen. Huonekalut, lasten vaatteet ja auto saa olla vanhoja. Lomia voi viettää kotona. Kun lainaa on jäljellä enintään 60-70%, ette joudu puille paljaille vaikka joutuisitte myymään työttömyyden takia huonoon suhdanteeseen.
Mikä ihme siinä on, että työttömänä aina joutuu myymään sen asunnon. Itse olen työttömänä vain ostellut asuntoja tai rakentanut taloja. Silloin on aikaa tehdä kun ei työt ole häiritsemässä.
Muistan tuon tunteen, kun ostettiin ensimmäinen asunto. Lainan otto hirvitti. Mutta arki ei muuttunut ollenkaan. Edelleen maksamme asumisesta kuukausittain, aivan kuten vuokraa maksaessamme. Itseasiassa kk-erä on pienempi. Mutta tottakai täytyy tarkkaan laskea, miten talous kestäisi työttömyyden. Ansiosidonnaista varmaan kuitenkin saisitte
No nyt säästätte vararahasto vähitellen ja sit vaikka työttömyys tms. Kriisi iskisi niin voitte pärjätä vuoden kaksi kun ette elä ihan kädestä suuhun
Kun ostaa mitä ei tarvitse, pian myy mitä tarvitsee.
Eli liikaa neliöitä ja ns itse aiheutettu ongelma.
Kuinka paljon lainaa? Stressitestit? Hyvin se menee!
Kannatta vähän pelätäkin. Se on tervettä nyt. Kuplaa on puhallettu ja korot käytännössä nollassa.
Nykyään lainaa annetaan todella tiukoilla ehdoilla. Ei sitä olis teille annettu, elleivät olisi pankissa uskoneet että pystytte maksamaan. Huoli siis pois!
Sulla taitaa AP olla tapana muutenkin katastrofiajatella? Kannattaa opetella pois katastrofiajattelusta, jos et pääse omin avuin eroon, terapia auttaa. Te pärjäätte lainan kansa nyt, ei kannata panikoida siitä, että "mitä jos jään työttömäksi". Silloin tietenkin menette pankkiin juttelemaan että mitäs nyt ja varmasti ratkaisu löytyy (esim pidempi maksuaika, jolloin kuukausierät pienempiä).
Lol mäpäs otin yksin ison velan. No ainakin on sitten "isona" ikioma kämppä. Täältä kun en mihkään muuta.
Jossain ihmisen on asuttava. En tajua mikä siinä pelottaa. Vuokralla asuminen se vasta pelottavaa on, joka kuukausi maksat ison summan, josta itselle ei jää mitään. Omistusasunto on kuitenkin aina oma. Ja jos nyt ei ihan keskeltä metsää ole ostettu niin kyllä se varmasti kaupaksi käy tarvittaessa. Ainakin jossakin ajassa.
Kuinka tarkkaan ennen pankkiin menoa mietitte lainan ottoa ja kuinka selviätte eri tilanteissa? Asuntolainahan on aika pitkällä maksuvälillä niin varmasti mietitte siihen monen monta eri muuttuvaa tilannetta. Itsekin hirvitti ottaa asuntolainaa, mutta mietittiin maltillinen laina, että pystyisi muutenkin elämään sekä selviämään mahdolliset hetkelliset huonommat tulohetket (lapset,sivari, toisen työttömyys).
Onko teillä oikeasti tarvetta isolle asunnolle?