Joko olet allekirjoittanut kesäaika-kansalaisaloitteen? 14 193 allekirjoitusta jo.
Ihan hyvin on tullut heti sen jälkeen kun kelloja siirreltiin. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2188
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
En. Talviaika on minulle se oikea aika.
Mikä talviaika? Tarkoitatko normaaliaikaa? Sitähän tässä juuri vaaditaan kokovuodeksi. Nyt kellot ovat kuten kuuluu. Kesäisin kelloja siirretään niin, että ovat kello yksi puolenpäivän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä talviaika? Tarkoitatko normaaliaikaa? Sitähän tässä juuri vaaditaan kokovuodeksi. Nyt kellot ovat kuten kuuluu. Kesäisin kelloja siirretään niin, että ovat kello yksi puolenpäivän aikaan.
Kiitos selvennyksestä. En viitsinyt avata linkkiä ja luulin, että on kysymys jatkuvan kesäajan säilyttämisestä.
En mutta söin juuri perunamuusia ja tölkkilihapullia 😀😃 ja taas jaksaa kirjoittaa viisaita
Ei toi ole niin tärkeä asia, että jaksaisin tehdä muuta kuin kirjoittaa mammapalstalle viestin, jossa kerron kiinnostuksen puutteestani.
Mutta kun talviaika on se oikea aika... Kello 12 auringon pitäisi olla korkeimmalla kohdalla.
Aurinko määrittää kelloajan. Kun se on etelässä, klo on 12. Muissa maissa on eri aika, eikä se minua haittaa matkaillessa, mutta yksi aika yhdellä aikavyöhykkeellä pitää olla aina. Keinotekoinen pelleily, en ymmärrä. No eihän se suomessakaan ole ihan tasan joka paikassa, mutta noin suunnilleen kuitenkin.
Outoa ettei ihmiset jaksa allekirjoittaa näitä aloitteita, mutta jaksavat valittaa asoista läpi vuoden.
Tästä voisi hyvin järjestää suoran kansanäänestyksen kuntavaalien yhteydessä. Tämä on yksi niitä todella harvoja asioita, joissa jokainen äänioikeutettu on riittävän asiantunteva jotta suora kansanäänestys on toimiva vaihtoehto.
Tuo aloite taas osoittaa, mikä kansalaisaloitesysteemissä on pielessä. Jos aloitteessa on heikot perustelut ja se on täynnä kirjoitusvirheitä (kuten tässä), niin sitä ei tulla ottamaan vakavasti. Ei, vaikka kuinka asia itsessään olisi tärkeä. Kansalaisaloitteen tekijältä odotetaan tiettyä taitoa muotoilla lainopillisesti pätevä ja uskottava aloite, muuten aloite voidaan huoletta torpata saman tien. Tämä on tietysti maalaisjärjellä ajatellen ihan käsittämätöntä, mutta näin se homma toimii.
Olen vähän allerginen tälle aiheelle, koska eniten kellojen siirtelystä vouhottaa pitkäaikaistyötön tuttuni.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun talviaika on se oikea aika... Kello 12 auringon pitäisi olla korkeimmalla kohdalla.
Edelleenkään ei ole talviaikaa, vaan on kesäaika ja normaaliaika. Ja tuo aloite tähtää kesäajasta luopumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän allerginen tälle aiheelle, koska eniten kellojen siirtelystä vouhottaa pitkäaikaistyötön tuttuni.
Sen työttömyys kärsii tästä jatkuvasta kellojen siirtelystä.
Mitä se auttaa? Asia on päätetty EU-direltiivillä, ja oikea taho sen muuttamiseen on EU-parlamentti. Mikseivät jo toimi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa? Asia on päätetty EU-direltiivillä, ja oikea taho sen muuttamiseen on EU-parlamentti. Mikseivät jo toimi?
Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran muiden maiden mukana toisen maailmansodan aikaan vuonna 1942, jolloin kesäaikaan siirryttiin 3. huhtikuuta ja takaisin normaaliaikaan 4. lokakuuta.[13] Jatkuvassa käytössä kesäaika on ollut vuodesta 1981 lähtien. Vuodesta 2002 kesäaikaan siirtymistä on säädellyt EU-direktiivi.[14] Suomalaiset europarlamentaarikot yhdessä esittivät vuonna 2016 EU-komissiolle kesäajasta luopumista.[15]
Energiansäästökeinona kesäaika lienee Suomessakin kyseenalainen.[16] Sen hyödyt rajoittuvat lähinnä kevääseen ja syksyyn, koska Suomen kesä on muutoinkin varsin valoisa. Tärkein syy kesäajan käyttöön Suomessa onkin pysyminen samassa tahdissa muiden EU-maiden kanssa.
Kesäaika alkaa EU:ssa maaliskuun viimeisenä sunnuntaina kello 3.00 yöllä, jolloin kelloja käännetään tunti eteenpäin, ja päättyy lokakuun viimeisenä sunnuntaina kello 4.00 yöllä, jolloin kelloja käännetään tunti taaksepäin. Tämä aiheuttaa joissain tapauksissa kuten aikataulutuksissa hankalan tilanteen, koska kellonajat aamukolmen ja -neljän välillä esiintyvät syksyllä kaksi kertaa saman vuorokauden aikana ja keväällä ne eivät esiinny ollenkaan. Siirtymä kesäaikaan tehdään aina sunnuntain vastaisena yönä, jotta se aiheuttaisi mahdollisimman vähän häiriötä arkielämän aikatauluille.
Lentoyhtiöt joutuisivat silti vaihtelemaan aikojaan, koska vaikka Suomi lopettaisi, niin silti muut maat sitä yhä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Lentoyhtiöt joutuisivat silti vaihtelemaan aikojaan, koska vaikka Suomi lopettaisi, niin silti muut maat sitä yhä tekevät.
Ja tämän pitäisi kiinnostaa minua miksi?
Miksi edes ihmiset allekirjoittavat tuon? Missä on perustelut sille, että tunnilla eteenpäin/taaksepäin olisi jotenkin terveydellistä haittaa? Kuulostaa enemmän mielipiteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes ihmiset allekirjoittavat tuon? Missä on perustelut sille, että tunnilla eteenpäin/taaksepäin olisi jotenkin terveydellistä haittaa? Kuulostaa enemmän mielipiteeltä.
En tarvitse perusteluita. Mielestäni kellojen siirtely on aivan perseestä ja se riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Mielipide riittää. Terveyshaitat ovat sivuseikka. Koko kellojen siirtely on vain typerää ja tuo turhaa työtä nykypäivänä. Kaukojunat seisoo yöllä laitureilla ylimääräisen tunnin tuon vuoksi.