Millä perusteella valitset kirjan, jota alat lukea?
etenkin jos on uusi kirjallisuuden laji tai kirjailija jota et ennen ole lukenut - mikä saa päätöksen aikaan? Mainos? Kansikuva? Takakansiteksti?
Kommentit (17)
Mainos tai arvio varmaan kiinnittää huomion. Sen jälkeen tutkin kirjaa kaupassa. Avaan sen ja selaan, luen lauseita ja kuuntelen, niitä ne tuntuvat. Luen takakannen.
Kirjan kieli vaikuttaa paljon. Jos se tuntuu hyvältä, arvelen, että ehkä jaksan lukea kirjan loppuun.
Fiiliksen perusteella. Mulla voi olla dekkariolo, filosofiaolo tai vaikka venäläisklassikko-olo. Dekkarit valkkaan kirjailijan mukaan ja klassikoista joskus maan mukaan ja joskus ihan sillä perusteella mitä en ole lukenut vielä, esim. venäläisistä olen lukenut jo tosi monta ja filosofisista sama, että mitä en ole lukenut ja myös filosofin mukaan.
Uutuuskirjoista kirjailijan sekä arvostelujen tai takakannen mukaan.
Tietysti myös genren mukaan. Historialliset kiinnostaa paljon kun taas fantasia ei niin uppoa ja Tarun sormusten herrastakin luin vasta aikuisiällä jokin aika sitten.
Rakastan lukemista. Nyt on menossa Tohtori Ziwago.
Kannesta tietenkin. Kannestaan kirja tunnetaan.
Katson ettei siinä lue sanaa "Tervo" miltään suunnalta katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Katson ettei siinä lue sanaa "Tervo" miltään suunnalta katsottuna.
Tai Kyrö tai Rimminen, ei mielellään myöskään Oksanen.
Olen aika kaikki ruokainen kirjojen suhteen. Ainoa ns. mainosteksti mikä vetosi oli raidista, tappaa talossa ja puutarhassa. Huvitti niin että oli pakko lainata se. Tykkään dekkareista, scifistä ja kauhusta. Oikeastaan kaikki missä mielikuvitus lentää on jees.
Tervoa joku haukkui mutta hyviä juttuja silläkin. Kingi on tosiaan kunkku. Tolkkien on suorastaan guru. Morgan kanet eli markan koneet on ihan ok nekin. Sotakirjailijoista pitää mainita sven hassel. Ei varsinaisesti kirja mutta aku ankasta lukeminen alkoi. Sarjakuvista löytyy paljonkin hyviä. Niitä sarjiksia ei pidä väheksyä, niissä voi tarinaa kertoa sekä kuvilla että tekstillä. Friikkilän poijaat on todella hauskoja.
Arvostelut, kiinnostavat takakansitekstit, houkutteleva kansi, puhutteleva aihe ja lupaava ensivaikutelma muutamaa ensimmäistä sivua lukiessa on mulla valintakriteerejä. Tykkään kirjoista jotka imaisevat mukaansa, mulla on sellainen nyrkkisääntö että jos ensimmäiset 30 sivua menee ilman, että huomaa kääntävänsä sivua, niin valinta on osunut nappiin.
Se käsittelee aihetta josta haluan oppia lisää.
Kirjablogit
Lehtijutut
Kustantajien mainokset
Jonkun suositus
Varaan kirjat netissä ja haen tiskiltä kun ovat tulleet. En ehdi jäädä hyllyjen väliin selailemaan.
Kirjakaupasta en osta itselleni, ellei ole joku ihan huippukirja juuri ilmestynyt, josta tietää ettei sitä saa kirjastosta aikoihin. Lahjakirjoja ostan paljonkin.
Olen työskennellyt vuosia kirjastossa ja uskokaa tai älkää, osaan pelkästään kannen perusteella hyvin usein sanoa pidänkö kirjasta vai en, luen siis hyvin paljon. Sen jälkeen riittää että vilkaisen takakantta, jonka perusteella teen viimeisen tuomioni luenko kirjan vai en.
Tosin keksin kaikenlaisia haasteitakin joten tulee luettua paljon myös ohitse oman varsinaisen mielenkiinnon.
Vierailija kirjoitti:
Fiiliksen perusteella. Mulla voi olla dekkariolo, filosofiaolo tai vaikka venäläisklassikko-olo. Dekkarit valkkaan kirjailijan mukaan ja klassikoista joskus maan mukaan ja joskus ihan sillä perusteella mitä en ole lukenut vielä, esim. venäläisistä olen lukenut jo tosi monta ja filosofisista sama, että mitä en ole lukenut ja myös filosofin mukaan.
Tietysti myös genren mukaan. Historialliset kiinnostaa paljon kun taas fantasia ei niin uppoa ja Tarun sormusten herrastakin luin vasta aikuisiällä jokin aika sitten.
Zivago
Vierailija kirjoitti:
Olen aika kaikki ruokainen kirjojen suhteen. Ainoa ns. mainosteksti mikä vetosi oli raidista, tappaa talossa ja puutarhassa. Huvitti niin että oli pakko lainata se. Tykkään dekkareista, scifistä ja kauhusta. Oikeastaan kaikki missä mielikuvitus lentää on jees.
Tervoa joku haukkui mutta hyviä juttuja silläkin. Kingi on tosiaan kunkku. Tolkkien on suorastaan guru. Morgan kanet eli markan koneet on ihan ok nekin. Sotakirjailijoista pitää mainita sven hassel. Ei varsinaisesti kirja mutta aku ankasta lukeminen alkoi. Sarjakuvista löytyy paljonkin hyviä. Niitä sarjiksia ei pidä väheksyä, niissä voi tarinaa kertoa sekä kuvilla että tekstillä. Friikkilän poijaat on todella hauskoja.
Oletko mies?
Takakansitekstin perusteella teen päätöksen. Paitsi lempparikirjailijoitteni kohdalla jo kirjailijan nimi riittää.
Hyvä kysymys. Uusien kirjojen ja kirjailijoiden kohdalla tärkein valintakriteeri on ystävien mielipiteet. Mulla pari ystävää, jotka seuraavat aktiivisesti esim. uutta kotimaista kirjallisuutta. Jonkun verran seuraan Hesarin kirjaillisuusarvioita,. en niinkään saadakseni mielipiteitä (ne ovat arvostelijan omia), vaan tietoa uusista kirjoista.
Valinta on tietty helppo, jos kyse on tutun kirjailijan uudesta, tai hyvän klassikon aiemmin lukematta jääneestä kirjasta.
Ap:n mainitsemat mainokset tai takakansitekstit eivät vaikuta sitä eikä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zivago
Totta! Pahoittelut kirjoitusvirheestä :) Oletko lukenut? Mitä pidit? Minä aika alussa vielä.
Keräilen joskus vinkkejä kirjasuosituksista netistä tai lehdistä ja yritän muistaa ne vielä kirjastossakin. Jos mitään ei muistu mieleen, yleensä tarkistan kirjaston kirjoista ne, jotka henkilökunta on nostanut esille tasoille. Saatan myös valita aiheen ja etsiskellä sieltä nimen ja takakannen perusteella mielenkiintoiselta vaikuttavan kirjan selailuun ja ehkä luettavaksikin.
Ensimmäisenä huomion kiinnittää nimi tai kansikuva. Luen takakansitekstin, selailen kirjaa vähän muutenkin ja jos vaikuttaa kiinnostavalta, otan luettavaksi.