Eutanasian suorittajat arvottaisiin sen puolesta äänestäneiden joukosta?
Lääkäriliitto vastustaa eutanasiaa ja moni potilas sanoo, että jos lääkärit alkaisivat surmata potilaitaan, se heikentäisi luottamussuhdetta hänen ja lääkärin välillä.
Mietin miten olisi, jos eutanasian suorittaja (käytännön surmaaja) arvottaisiin eutanasian puolesta äänestäneiden joukosta? Lääkäri toteaisi vain lääketieteellisten kriteereiden täyttymisen tai täyttymättömyyden, mutta eutanasian kannattaja haettaisiin paikalle juottamaan /ruiskuttamaan myrkkyliuos pakkauksen yksinkertaisten ohjeiden mukaan. Lääkäri voisi jopa olla suoraan pro life -kannalla, eli saattaisi ilmaista paheksuntaansa surmatyön tekijälle tms.
Sinä eutanasiaa kannattanut, suostuisitko?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Siis suostuisinko mihin?
Siis jonkun näköiset kriteerit pitää olla, mutta mielestäni ei lääkärin arvioitavissa vaan kaikille samat. Esim. parantumaton sairaus, kovat kivut, pitkäaikaistyöttömyys ja näköalattomuus tässä yhteiskunnassa olisivat esim. riittäviä syitä potilaan tehdä päätös. Flunssa ei siis riittäisi.
Suostuisin! Hyvällä lainsäädännöllä kannatan ehdottomasti eutanasiaa. Saattotyötä tehneenä sairaanhoitajana koen eutanasian armoksi. Kuolevan viimeiset hetket ovat kipua ja kärsimystä ja olisin todellakin valmis helpottamaan potilaiden tuskaa. Lopullisesti 😕
Abortteja kuitenkin pystyvät tekemään. Kehitysvammaisten suhteen tosi myöhäänkin jolloin jo selvästi ihmisen näköinen... Mutta tuskissaan oleva on ei. Ristiriitaista.
Minä pelkään, että kuolen aikanani hirveisiin kipuihin.
Sinäkö määräät että minun täytyy kärsiä?
Sinäkö? Enkö saa armoa?
Jos tietäisin täysin varmaksi että kuolema on potilaan oma vakaa tahto, ei minulla olisi mitään ongelmaa "juottaa/piikittää" kuolinapua, vaikka lääkäri soittaisi kelloa ja manaisi "syntinen, syntinen" vieressä. Joten kyllä, miksi ei. Muita kysymyksiä? T. eutanasian kannattaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suostuisinko mihin?
Siis jonkun näköiset kriteerit pitää olla, mutta mielestäni ei lääkärin arvioitavissa vaan kaikille samat. Esim. parantumaton sairaus, kovat kivut, pitkäaikaistyöttömyys ja näköalattomuus tässä yhteiskunnassa olisivat esim. riittäviä syitä potilaan tehdä päätös. Flunssa ei siis riittäisi.
Siis masennus, homoseksuaalisuus, pitkäaikaistyöttömyys jne.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö? Enkö saa armoa?
Kuka "sinä"? en minä ole sanonut vastustavani eutanasiaa.
ap
Voisin olla vapaaehtoinen, lopultakin duunia!
Ap:n kaavailema skenaario on kyllä harvinaisen autistinen.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö? Enkö saa armoa?
Voithan aina tehdä itsarin, ellet yllyttäen esim. neliraajahalvauspotilaaksi joudu.
Kyllä, hetkeäkään epäröimättä. En halua itse kärsiä kuoleman kielissä, enkä halua kenenkään muunkaan, ja jos ainoa keino estää tämä on suorittaa itse se eutanasia toiselle, niin en miettisi minuuttiakaan.
Pahempaa olisi, jos joutuisin seuraamaan jonkun kitumista kuolemantuskissa tietoisena siitä, etten voisi auttaa henkilöä mitenkään.
Olisipa harvinaisen kömpelö ja kallis skenaario, ryhtyä haalimaan sieltä täältä osaamattomia maallikkoja sairaaloihin suorittamaan toimenpiteitä lääkärien puolesta, jotka ovat paikalla jo valmiiksi.
Mutta jos tällainen absurdismi toteutettaisiin, suostuisin ilman muuta antamaan kärsivälle lääkkeen tai piikin, joka hänet vapahtaisi. Ja toivoisin hartaasti saavani itse saman palveluksen joltain toiselta armeliaalta.
t. Syöpäpotilas
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin täysin varmaksi että kuolema on potilaan oma vakaa tahto, ----Muita kysymyksiä? T. eutanasian kannattaja
Juuri tässä. Mun ongelma onkin. En ole vielä keksinyt, miten voisin tietää täysin varmaksi, ettei potilasta ole peloteltu, johdateltu tai painostettu kun hän kuitenkin aivan varmasti on herkässä ja vaikutuksille alttiissa tilassa olessaan vakavasti sairas.
Joten tästä tuleekin se kysymys: mistä SINÄ sen tiedät täysin varmaksi?
tavallisilla ihmisillä ei ole koulutusta antaa lääkkeitä. mitä ajattelit tehtä siinä tapauksessa, että potilas jäisi eloon, jonkin virheen seurauksena?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa harvinaisen kömpelö ja kallis skenaario, ryhtyä haalimaan sieltä täältä osaamattomia maallikkoja sairaaloihin suorittamaan toimenpiteitä lääkärien puolesta, jotka ovat paikalla jo valmiiksi.
Mutta jos tällainen absurdismi toteutettaisiin, suostuisin ilman muuta antamaan kärsivälle lääkkeen tai piikin, joka hänet vapahtaisi. Ja toivoisin hartaasti saavani itse saman palveluksen joltain toiselta armeliaalta.
t. Syöpäpotilas
Mä kysyisin, että jos haluat kuolla, miksi jonkun muun pitää tappaa sut?
Eutanasia minun, lääkärin, näkökulmasta moraaliton. Tämä minun mielipiteeni. Itsemurhan pystyy kuka tahansa tarvittaessa tekemään, älkää ulkoistako sitä lääkäreille. En jäänyt terveyskeskukseen koska moraalini ei kestä vauvojen murhia johon minun olisi ollut lain mukaan pakko tehdä lähete. Olen ateisti, ei siis uskon kysymys ole.
Lääkärinä teen kaikkeni potilaiden eteen. Saattohoidossa on kehittämistä ja sen eteen tehdään koko ajan työtä, kenenkään ei tarvitsisi kärsiä. Eutanasin sallimisen jälkeen saattohoito varmasti huononisi koko maassa.
Suomen lääkärikunta ei halua olla mukana murhaamisessa, tämä on lääkäriliitonkin kanta.
Tiesittekö että eutanasia on tehty parikymppiselle masennuspotilaalle? Onko näin ettei ihmistä olisi voitu auttaa? Onko oikeasti vaikeasti masentunut kykenevä tekemään päätöstä eutanasiasta itselleen.
Sairaalalääkäri kirjoitti:
Itsemurhan pystyy kuka tahansa tarvittaessa tekemään, älkää ulkoistako sitä lääkäreille.
Tässä ollaan asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tietäisin täysin varmaksi että kuolema on potilaan oma vakaa tahto, ----Muita kysymyksiä? T. eutanasian kannattaja
Juuri tässä. Mun ongelma onkin. En ole vielä keksinyt, miten voisin tietää täysin varmaksi, ettei potilasta ole peloteltu, johdateltu tai painostettu kun hän kuitenkin aivan varmasti on herkässä ja vaikutuksille alttiissa tilassa olessaan vakavasti sairas.
Joten tästä tuleekin se kysymys: mistä SINÄ sen tiedät täysin varmaksi?
Jos puhutaan parantumattomasti sairaasta ihmisestä joka on lähellä kuolemaa ja silminnähden kovissa tuskissa, niin minun omatuntoni kyllä kestäisi sen marginaalisen mahdollisuuden että potilasta olisi peloteltu tai painostettu lopettamaan tuskansa. Tässä nyt on tosin hyvä huomioida että aloitus itsessään on täysin järjetön. Eihän tämä asia oikeasti olisi minun intuitioni varassa. Tarvittavat mittarit ja varmistuskeinot kyllä löytyvät, jos ne halutaan löytää.
Eiköhän sen eutnasian antamiselle pitäisi olla ihan oma alansa, eli ei ihan kuka tahansa lääkäri sitä pitäisi kyetä tekemään. Tällä tavalla tuollaista epäluottamusta ei tulisi. Sitä paitsi, eikö se ole niin, että henkilön pitää itse kyetä hakemaan sitä eutnasiaa... tai sitten perheen, eli ei lääkäri voi tuosta vaan sanoa että "no, tuo vois vaikka kuolla." tosi typerää, ettei vieläkään saa todella pahasti sairaat ihmiset armollista kuolemaa, vaan pitää kiduttaa