Saako puuttua, jos näkee ulkopuolisena lasten kiusaavan toista lasta?
Joskus pari vuotta sitten olin kävelemässä Prismaan ruokaostoksille ja edessäni käveli kolme ala-asteikäistä poikaa, joista kaksi heistä selvästi kiusasi tätä kolmatta, nimittelivät häntä ja heittivät lumipalloilla, tämä poika ei puolustautunut ollenkaan, alistui vain. Tuntui pahalta nähdä tätä, tarkkailin heitä koko ajan ja varmasti olisi puuttunut, jos tätä poikaa olisi esim. alettu lyödä ja potkia. Tähän en kuitenkaan jotenkin osannut puuttua, vaikka mieli teki. En tiedä mitä olisin sanonut ja miten ylipäätään suhtaudutaan siihen, että vieras aikuinen puuttuu tällaiseen tilanteeseen. Tämä tilanne kuitenkin ratkeni siten, että pojat näkivät Prisman parkkipaikalla poliisiauton pysäköitynä ja sitä tämä kiusattu poika käytti hyväkseen itsensä pelastamiseen ja totesi näille kiusaajille, että nyt lopettakaa, täällä on poliisit! Pikkupojat pelästyivät poliisiautoa ja lähtivät juoksemaan karkuun. Kiusattu poika jäi surullisena kävelemään yksinään. Menin hänen ohitse, yritin hymyillä, mutta hän ei katsonut minuun päin. En viitsinyt tai uskaltanut tähän sen enempää puuttua, vaikka olisi tehnyt mieli jäädä juttelemaan pojalle ja lohduttaa, ehkä käydä kaupassa ostamassa hänelle lohduksi joku pikku herkku, mutta ajattelin, että tällainen voisi mennä liian pitkälle, pojan vanhemmat ei tykkäisi ja minua voitaisiin pitää epäilyttävänä, jonain pedofiili/namu tätinä. Olen nuori aikuinen, tuolloin olin vielä nuorempi, joten varmaan siitäkin johtuu tämä epävarmuuteni puuttua tällaisiin tilanteisiin. Puuttuisitteko te tällaiseen ja jos puuttuisitte, miten sen tekisitte? Itse mietin, että onko minusta edes auktoriteettia tällaisille kiusaaja lapsille, ku en oo erityisen kokenut lasten kanssa. Kiusaaminen on kuitenkin vakava asia ja lapsia olisi suojeltava siltä.
Viikko sitten tapahtui vähän vastaavaa, kaupan edustalla oli kaksi narkkari poikaa, tappelemassa. Toiselle näytti olevan yliote siihen toiseen. En uskaltanut puuttua, ku oon nuori naissukupuolen edustaja, enkä luoteeltani mitenkään erityisen aggressiivinen. Pelastin vain itseni ja menin nopeasti kauppaan sisään. Mitään vartioita ei näkynyt, joille olisin voinut asiasta sanoa. Jälkeenpäin tämäkin jäi harmittamaan, et ois varmaan pitänyt jäädä tarkkaileen kaupan sisältä, ovien läpi tilannetta ja soittaa vaikka poliisit, jos olis alkanut näyttään pahemmalta.
Toisaalta minulla on omakin elämä elättävänä ja usein kiirettä, joten ei ole aikaa olla aina pelastamassa kaikkia, vaikka kai se ihan kansalaisvastuuseen kuuluisi vähän jäädä katsomaan ja tarvittaessa hälyyttää apua..
Joskus tullut oman kotitalon ikkunasta todistettua myös nuorison väkivalta tilanteita.. Kerran käytiin naiseenkin käsiksi. Mulla on joku kynnys puuttua näihin. Mietin tuolloinkin poliisin soittoa, mut sit ajattelin, et onko se ylireagointia ja kerkeekö kakarat jo lopettamaan tappelun ennen ku poliisi tulee ja pötkivät pakoon..
Kommentit (12)
Kyllä kuuluu puuttua ehdottamasti. Aina kun näet väkivaltaa niin soita poliisit heti, toivoisit kai itsekkin apua vastaavassa tilanteessa. Narkkareiden lähelle en menisi itsekkään, en myöskään vahvasti alkoholin vaikutuksen alaisen lähelle, itsesuojelua. Hätä numeroon voi soittaa ja toimia sitten niiden ohjeiden mukaan.
Tuo lasten kiusaaminen on kamalaa ja siihenkin kannattaa puuttua. Ihansama miten, ehkä voisi vaikka mennä kysymään onko tässä joku tilanne? Nyt vaan päätät että ensikerralla puutut.
Lapsena minun upea kultainen hyppynaru heitettiin lammikkoon ja uhkasivat heittää minutkin, olisin ollut kiitollinen jos joku olisi pysähtynyt pitämään puoliani, kysymään mitä tässä tapahtuu. Pelkäsin tilanteessa paljon vaikka yritin olla jotenkin kasassa.
Kiusattuna lapsena minusta olisi ollut ihanaa jos joku aikuinen olisi joskus puuttunut kiusaamiseen. Vaikka pitkällä tähtäimellä kiusaaminen tuskin olisi loppunut, olisi se edes hetkellisesti ehkä loppunut ja ennen kaikkea joku aikuinen olisi viestittänyt, että kiusaaminen ei ole ok.
Pitää puuttua. Näitä tilanteita varten mulla kulkee aina vähintään puukko mukana taskussa. Joskus jotain järeämpääkin vielä. Etenkin vkl iltaisin.
Ulkopuolisen aikuisen ei sovi puuttua vieraiden lasten kummalliseen käytökseen.
Äiti kirjoittaa faceen että paha täti ei ymmärtänyt uniikkia lumihiutale erityislasta, jolla on muutenkin vaikeaa.
Kannattaa puuttua. Kiusattu lapsi toivoo vain, että tilanne päättyisi, että kuka tahansa tulisi auttamaan. Esiteineille ja sitä vanhemmille mukuloille voi tokaista vaikka että "ei paljoa kannattais mölistä siinä. Muutaman vuoden päästä tää jätkä/tyttö (jota te kiusaatte) on jossain firmassa pomona ja te luuserit käytte anelemassa siltä töitä".
Pitää puuttua ja saa. Ehdottomasti.
Olen tehnyt samoin vuosia sitten tullessani kamppailulajitreeneistä. Oli treenipuku päällä (joo, ei kuuluisi olla, mutta ei voinut mitään sinä päivänä) autoon mennessä ja näin 2 poikaa tuuppaamassa kolmannen maahan pyörineen. Toinen potkaisi selkään, jolloin juoksin paikalle kysymään, oliko tässä jotain ongelmaa. Kaksi otti jalat alleen, ja maassa maanneen autoin ylös.
Hetken pohdin, tuliko ylireagoitua ja teinkö enemmän hallaa... mutta itkua pidättelevä hiljaisella äänellä kiitti avusta, että oli eka kerta, kun kukaan oli edes pysähtynyt kysymään. Tavallisesti kuulemma ihmiset vain menevät ohi.
Sanoi ensi kerrallakin pyöräilevänsä samana päivänä sen koulun pihan poikki kotiin, niin tietää, että ehkä silloin on jotain treenaajia jeesaamassa. Kerroin hänelle muutkin treeniajat, ja pari kaveria lupautui treenien maissa pitämään silmällä.
Näin pojan usein kulkevan pihan poikki samoihin aikoihin, moikkasi vaivihkaa aina.
Mä ehdottomasti puutun jos lapset kiusaavat toisiaan. Vanhempien teinien kohdalla voisin hieman epäröidä oman turvallisuuteni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää puuttua ja saa. Ehdottomasti.
Olen tehnyt samoin vuosia sitten tullessani kamppailulajitreeneistä. Oli treenipuku päällä (joo, ei kuuluisi olla, mutta ei voinut mitään sinä päivänä) autoon mennessä ja näin 2 poikaa tuuppaamassa kolmannen maahan pyörineen. Toinen potkaisi selkään, jolloin juoksin paikalle kysymään, oliko tässä jotain ongelmaa. Kaksi otti jalat alleen, ja maassa maanneen autoin ylös.
Hetken pohdin, tuliko ylireagoitua ja teinkö enemmän hallaa... mutta itkua pidättelevä hiljaisella äänellä kiitti avusta, että oli eka kerta, kun kukaan oli edes pysähtynyt kysymään. Tavallisesti kuulemma ihmiset vain menevät ohi.
Sanoi ensi kerrallakin pyöräilevänsä samana päivänä sen koulun pihan poikki kotiin, niin tietää, että ehkä silloin on jotain treenaajia jeesaamassa. Kerroin hänelle muutkin treeniajat, ja pari kaveria lupautui treenien maissa pitämään silmällä.
Näin pojan usein kulkevan pihan poikki samoihin aikoihin, moikkasi vaivihkaa aina.
Oot ihana.
Lasten kiusaamisiin joo, mut narkkarit saa tapella keskenään. Ei vähempää vois kiinnostaa.
Ihanaa, että on ihmisiä, jotka puolustavat kiusattua.
Onhan sanontakin, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä :)
Älä tee tuollaisia tekstimassoja, vaikka kuinka olisit hyvällä asialla.