Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunariita :D

Vierailija
11.11.2016 |

Eli siis mieheni ja minä olemme eri mieltä perunan käytöstä. Itse syön perunaa yleensä aina pari kappaletta aterialla (lautaseni lähentelee lautasmallia), mies syö jopa 8 pottua aterialla ja paljon kanaa/kalaa/lihaa eikä hirveästi kasvikasia. Miehen kanta on se, että perunaa saa syödä niin paljon kuin napa vetää, minä taas olen sitä mieltä että kaikkea kohtuudella lautasella. Miten muiden mielestä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan mikään laki ei kiellä syömästä niin paljon perunoita että vaikka halkeaisi.

Vierailija
2/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa sitä kieltäisikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen saa syödä mitä haluaa.

Se on sitten ihan toinen juttu, mikä olisi terveellinen tapa syödä.

Vierailija
4/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen painonvartijoiden ohjetta, että samoilla kahdella pisteellä sai syödä niin paljon keitettyä pottua aterialla kuin napa veti. Ja laihtu. Toki täysin pisteettä sai vetää kasviksia.

Mitäpä sä miehes pottusista kannat huolta.

Vierailija
5/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on ap:lle kertonut "sallitun" perunan määrän?

Vierailija
6/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen aikuinen saa syödä mitä haluaa.

Se on sitten ihan toinen juttu, mikä olisi terveellinen tapa syödä.

Sitä meinaankin, että mikä on se terveellinen tapa. 

AP

7/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea nähdä mitään hyötyä tärkkelystankkaamisessa elimistön kannalta.

Vierailija
8/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelen painonvartijoiden ohjetta, että samoilla kahdella pisteellä sai syödä niin paljon keitettyä pottua aterialla kuin napa veti. Ja laihtu. Toki täysin pisteettä sai vetää kasviksia.

Mitäpä sä miehes pottusista kannat huolta.

Tarvitsetko luvan joltain ulkopuoliselta syömisiisi?

Vierailija
9/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpihan lyhentää elinikää enemmän; stressi perunoista nalkuttavasta akasta vai pari perunaa lautasella enemmän kuin jossain ruokaympyrässä?

M

Vierailija
10/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautasmallin mukaan syön ja siinähän on että perunaa neljännes annoskoosa. Mies syö perunaa puolet lautasen koosta.

AP

Vierailija
11/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyden kannalta sinä olet tietenkin oikeassa. Vain vähän perunaa, paljon kasviksia, vähän proteiinia (maks. 2g/painokilo/vrk).

Syö ruokaa (=ei yliprosessoituja tehdastuotteita). Sopivasti (=sen verran mitä kulutat). Enimmäkseen kasviksia (muita kuin perunaa).

Mutta oikeasti olen sitä mieltä, että turhaan riehut, ap. Se ken ei halua syödä terveellisesti, ei syö terveellisesti, sanot sinä tai AV sitten ihan mitä tahansa.

Vierailija
12/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

h_ki kirjoitti:

Vaikea nähdä mitään hyötyä tärkkelystankkaamisessa elimistön kannalta.

Jos on iso mies niin tarvitsee paljon polttoainetta. Hiilihydraatti on ihan hyvä siinä tehtävässä. 

Vierailija
13/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmallin mukaan syön ja siinähän on että perunaa neljännes annoskoosa. Mies syö perunaa puolet lautasen koosta.

AP

Et siis osaa syödä oman harkinnan mukaan, vaan tarvitset ohjeita?

Vierailija
14/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perinteisesti lautasmalliin kuuluu 1/4 perunaa, pastaa tai riisiä, 1/4 lihaa/kalaa/kanaa tai muuta proteiinin lähdettä ja 2/4 kasviksia.

Vierailija
15/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ukon terveys? Jos on kunnossa oleva paljon liikkuva ukko niin kai sitä huonompiakin elintapoja on. Jos on sohvalla makaava diabeetikko jolla rasvamaksa niin saattaahan sillä olla väliä mitä syö.

Vierailija
16/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

En tarvitse. Tai sillä tavalla tietysti, että vähän katsoo, mikä on terveellistä syömistä ja mikä ei. :)

AP

Vierailija
17/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ja mies tismalleen samankokoisia ja -painoisia? Vaikka olisivatkin, niin yleistämällä veikkaamalla miehellä on enemmän lihasta, vaikka olisi mikä kynäniska, joten energiantarve on eri.

Olen asunut minua puolet isompien miesten kanssa, ja johan se nyt olisi ihme juttu, jos iso äijäänköriläs söisi yhtä vähän perunaa kuin minä. Nälkäkö sille toiselle pitää jäädä vai miksi sen lautasta niin vahdit? Anna aikuisen syödä, mitä itse tarpeelliseksi katsoo.

Vierailija
18/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

En tarvitse. Tai sillä tavalla tietysti, että vähän katsoo, mikä on terveellistä syömistä ja mikä ei. :)

AP

Vastaat ristiriitaisesti. Ensin sanoit syöväsi lautasmallin mukaan ja sitten, että et tarvitse ohjeita.

Vierailija
19/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minut tuomitaan "nalkuttavaksi akaksi"? Kyllä  moni muukin pohtii näitä ravintojuttuja.

Vierailija
20/34 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen lautasmalli ei ole terveellinen, koska perunaa ja lihaa on liikaa, ja kasviksia liian vähän.

Mutta jos keitettyä perunaa vetää, niin parempihan se on kuin mussuttaisi rasnkanperunaa tai sipsejä. Anna ukon syödä pottujaan.

Jos haluat opettaa ukon syömään paremmin, suostuttele syömään enemmän kasviksia. Laita vaikka uunijuureksia, jossa on perunaa, mutta sen lisäksi porkkanaa, lanttua ja punajuurta.

Tehkää myös kasvispohjaisia kastikkeita, joita se saa sitten syödä rakkaitten pottujensa kanssa. Pinaattikastike sopii hyvin perunan kanssa. Laita pöytään myös silputtuja tuoreita yrttejä ja näytä miehelle että niitä voi ripotella niiden perunoiden päälle (esim. persilja, ruohosipuli, yms.)

Lihan ja kanan voi valmistaa kasvisten kanssa.

Joten sori, en nyt näe hirveän suurta ongelmaa tässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme