Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkään laihduttaneet: näläntunne?

Vierailija
11.11.2016 |

Onko teillä pitkään laihduttaneilla missään vaiheessa ongelmia näläntunteen kanssa? Itsellä takana vähän yli vuosi hidasta laihdutusta, ja viime aikoina on iskenyt päälle sellainen epämääräinen nälkäisyys. Vatsa ei siis kurni ja aina aterian jälkeen olen kylläinen, mutta siitä huolimatta takaraivossa jyskyttää sellainen olo, että pitäisi syödä enemmän.

Syön samalla tavalla kuin tähänkin saakka ja tähän asti tällaista nälkäongelmaa ei ole ihan alun jälkeen ollut. Olen alkusäädön jälkeen pitänyt huolta riittävästä rasvan ja proteiinin saannista, kasviksia voisi tietysti aina syödä enemmän. Kaiken järjen mukaan näläntunnetta pitäisi olla aiempaa vähemmän, koska painan vähemmän ja sen takia peruskulutuskin on pienempi. Mutta tässä vain istun ja päässä pyörii ainoastaan seuraava ateria, vaikka söin hyvän ja täyttävän lounaan. Voiko kyseessä olla vain vaihe, joka menee ohi? Vai tätäkö tämä laihdutuksen loppuaika ja ehkä loppuelämäkin tulee olemaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa Yle Areenasta Prisman dokumentti laihduttamisesta, siinä käsiteltiin juuri tuota ongelmaa. Se johtuu sekä energiankulutuksen pienenemisestä laihduttaessa että kylläisyyshormonin vähenemisestä elimistössä. Ongelman ratkaisuksi tarjottiin ainakin säännöllistä aamiaisen syömistä (niillä, jotka jättivät aamiaisen väliin, näläntunne oli voimakkaampi koko päivän ajan) ja sellaisten ruokien valitsemista, jotka pitävät kylläisenä mahdollisimman pitkään (proteiini, matalan GI:n hiilihydraatit, kasvissosekeitot...)

Itse taistelen koko ajan näläntunteen ja palelun kanssa. Lisäisin selviytymiskeinoihin ainakin ruokien ja juomien nauttimisen lämpiminä (keittoja, teetä, kahvia...) ja varsinkin talvella rasvaisen kalan. Esimerkiksi tänään olen syönyt turskanmaksaa ruisleivällä ja olo on yllättävän kylläinen.

Vierailija
2/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laihduta, mutta olen lapsesta asti ollut aina nälkäinen. Ihan perusruokaa olen aina santsannut, jos mahdollista, yks lautasellinen ei riitä. Söin lapsena kouluruuan, välipalaksi lämpimän ruuan ja vielä illalla kolmannen lämpimän ruuan. Nykyään pärjään kahdella aterialla, mutta molemmilla yleensä syön todella paljon... Samoin on mun lapsilla, syövät todella suurella ruokahalulla verrattuna kavereihinsa. Olemme silti kaikki normipainoisia, emme erityisen laihoja, mutta emme missään nimessä lihaviakaan.

Ihmetyttää välillä tämä ainainen nälkä. Joskus mun on pakko syödä vielä 23-24 jotain yöpalaa, koska en saa unta, kun olen niin nälkäinen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nälkä vaivaa, voisi kiinnittää huomiota ruuan sisältöön. Tehdä jotain pieniä muutoksia ja kokeilla millä systeemillä pysyy kylläisenä.

Vierailija
4/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkävelka, googlaa!

Vierailija
5/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patrik Borg on kirjoittanut tuosta. http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

Vierailija
6/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsopa Yle Areenasta Prisman dokumentti laihduttamisesta, siinä käsiteltiin juuri tuota ongelmaa. Se johtuu sekä energiankulutuksen pienenemisestä laihduttaessa että kylläisyyshormonin vähenemisestä elimistössä. Ongelman ratkaisuksi tarjottiin ainakin säännöllistä aamiaisen syömistä (niillä, jotka jättivät aamiaisen väliin, näläntunne oli voimakkaampi koko päivän ajan) ja sellaisten ruokien valitsemista, jotka pitävät kylläisenä mahdollisimman pitkään (proteiini, matalan GI:n hiilihydraatit, kasvissosekeitot...)

Itse taistelen koko ajan näläntunteen ja palelun kanssa. Lisäisin selviytymiskeinoihin ainakin ruokien ja juomien nauttimisen lämpiminä (keittoja, teetä, kahvia...) ja varsinkin talvella rasvaisen kalan. Esimerkiksi tänään olen syönyt turskanmaksaa ruisleivällä ja olo on yllättävän kylläinen.

Tuo relevisiosarja oli tosiaan hyvä ja kiva jos se on areenassa.

Jokaiselle kolmelle laihdettajatyypille sopivat ihan kaikki keinot. Viimeiseesä jaksossa kehoitettiin syömään mahdollisimman hitaasti. Näin kylläisyyden tunne säilyy pidempään.

Vierailija
7/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo tunne vaivaa melkein päivittäin. Rasittavaa. Olin koko elämäni ollut noin 10kg ylipainoinen, kunnes vuosi sitten olin saanut laihdutettua vuodessa 15kg.

Minulla tuo tunne ei kuitenkaan ole kirjaimellisesti nälkä, vaan sellainen "haluaisin syödä". Arvelen sen johtuvan siitä että kehoni ja mieleni haluaisi palata takaisin entiseen, tuttuun liikasyömiseen. :D Ja tällä hetkellä siis syön riittävästi ja monipuolisesti enkä enää laihduta.

Vierailija
8/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opi nauttimaan siitä.

Vedenjuonti auttaa.

Vierailija
9/9 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miten ottanut selvää, saatko kaikki vitamiinit, mineraalit ynnämuut ruokavaliostasi? usein jos on nälän tunne, niin keho tahtoo jotain tiettyä ainetta ja suomalaiset ovat usein jonkun vitamiinin puutteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän