Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En näe mitään pahaa siinä, jos vanhemmat juovat lasin viiniä jouluruoan kanssa

Vierailija
11.11.2016 |

Oikeanlainen viini täydentää ruokien makua ja kukaan tuskin humaltuu ruoan kanssa juodusta lasillisesta tai kahdesta.
Ymmärrän toki, jos on alkoholiongelma ja se juominen ei pysy kohtuudessa, niin silloin on parempi olla kokonaan ilman, mutta vaikka joillain on alkoholiongelma, se ei tarkoita, että kaikkien on oltava täysin ilman.
Meillä esimerkiksi joulun juhliminen aloitetaan aamupuurolla, jonka jälkeen mennään saunaan ja saunassa saatetaan juoda saunaoluet tai -siiderit. Sen jälkeen osa lähtee joulukirkkoon ja kirkon jälkeen syödään kinkkua, puikulaperunoita, salaatteja, lohta, mätiä, laatikoita yms. Ruoan kanssa juodaan lasilliset tai kahdet viiniä. Ruoan jälkeen siivotaan pöytä ja katetaan kahvipöytä. Syödään juustokakkua, joulutorttuja, pipareita, hedelmäsalaattia ja kahvin lisänä on konjakkilasi. Tämän jälkeen annamme toisillemme lahjat ja availemme niitä. Myöhemmin illalla syömme juustoja ja juodaan taas lasilliset viiniä.
12 tunnin aikana juomme 5-7 annosta alkoholia, kukaan ei ole humalassa ja kaikki ovat ajokuntoisia. Ei örveltämistä, sössötystä, kaatuilua, riitelyä tai muutakaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas. Me luettiin jo sun aiemmat avautumiset tästä. Nyt nukkumaan, kaikki on hyvin. ❤️

Vierailija
2/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tän sä teet joka joulu? Kannattaisi hakea apua tohon riippuvuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tän sä teet joka joulu? Kannattaisi hakea apua tohon riippuvuuteen.

Riippuvuuteen? Ihanko tosi?

Vierailija
4/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä liioittelenko mutta ite en ehkä lähtisi mahdollisten puhallutuksien vuoksi ajamaan kolmen viinilasin sekä konjakkilasin jälkeen..

Vierailija
5/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä liioittelenko mutta ite en ehkä lähtisi mahdollisten puhallutuksien vuoksi ajamaan kolmen viinilasin sekä konjakkilasin jälkeen..

No meillä ruokailu kestää helposti kaksikin tuntia ja kahvitteluunkin menee helposti tunti. Toki riippuu painosta ja onko mies vai nainen. Alkometrikin löytyy kotoa, jos on epäilys, ettei ole ajokuntoinen ja kukaan ei lähde heti ajamaan alkoholiannoksen jälkeen muutenkaan.

Vierailija
6/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen joulun viininottaja. Aterialla se 1-2 lasia. Illemmalla hömssy likööriä tai portviiniä. Ja mä luulen et moni ei edes ymmärrä tuota lasi viiiä, että se ei todellakaan ole se iinilasillinen piripintaan. EI siinä tule välttämättä edes 1dl max 1½dl lasia kohden. Ja ateria kestää pitkään, sen parisen tuntia.

Ja välissä tulee juotua vetä/mehua. Ei omalla kohdalla mun määrissä päästä hiprakkaan. Ajokunnossa.

Ja en näe ongelmaa siinä jos joku ei juo lainkaan alkoholia jouluna tai muulloin. Enkä hyväksy sitä örveltämistä 3 promillessa jos on lapsia paikalla.

Vierailija
7/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en voisi ajaa kyllä  3 viinilasillisen ja konjakin jälkeen ainakaan 5-6 tuntiin. Veressä olisi varmaan prossia. Lasillisen (12cl) jälkeen hyvinkin pian ajokunnossa. Esim sen verran otan illallisilla jos olen autolla liikenteessä.

Mutta muuten - meillä viini on aina ollut ruokajuoma kerran pari kuukaudessa joten miksi emme ottaisi myös jouluna? Humalassa emme ole koskaan ja itse todellakin inhoan humaltumisen tunnettakin. Jouluun kuuluu päivällä lasillinen miedosti terästettyä glögiä, valkoviini kaloille ja punaviini tai olut kinkulle. Jos joku haluaa voi ottaa jälkiruuan/kahvin kanssa avecin. Tuosta tulee n 8 tunnin aikana  2 lasia viiniä, 1 x 4cl ja 1 glögi

Vierailija
8/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me juomme joka ilta lasin viiniä ruuan kanssa. Joskus jopa kaksi.

Lapsuudenkodissani tehtiin samoin, kuten mieheni lapsuudenkodissa.

Meistä kukaan ei ole koskaan ollut kunnolla humalassa. Koskaan.

Rapujuhlissa tai pitkissä kekkereissä vähän kikatuttaa matkalla taksiin.

Mä en jaksa tätä suomalaisten sairasta suhtautumista viiniin, olueeseen tai muihin alkoholia sisältäviin elintarvikkeisiin.

Ei oteta ei, ja silti puolet kansasta entistä presidenttiä myöten kusee housuunsa kun "juhlii" sanan ollessa synonyymi perskännille.

Vierailija
9/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään.

Vierailija
10/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanks jo lopettaa tää keskustelu, pliis?

Vierailija
11/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en voisi ajaa kyllä  3 viinilasillisen ja konjakin jälkeen ainakaan 5-6 tuntiin. Veressä olisi varmaan prossia. Lasillisen (12cl) jälkeen hyvinkin pian ajokunnossa. Esim sen verran otan illallisilla jos olen autolla liikenteessä.

Mutta muuten - meillä viini on aina ollut ruokajuoma kerran pari kuukaudessa joten miksi emme ottaisi myös jouluna? Humalassa emme ole koskaan ja itse todellakin inhoan humaltumisen tunnettakin. Jouluun kuuluu päivällä lasillinen miedosti terästettyä glögiä, valkoviini kaloille ja punaviini tai olut kinkulle. Jos joku haluaa voi ottaa jälkiruuan/kahvin kanssa avecin. Tuosta tulee n 8 tunnin aikana  2 lasia viiniä, 1 x 4cl ja 1 glögi

Kuten sanoin, alkoholin palaminen riippuu sukupuolesta ja painosta.

Vierailija
12/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Appiukon tekemä ekstra tuju kotiviini kruunaa täydellisesti lanttu-, porkkana-, maksa- ja perunalaatikon, kinkun, karjalanpaistin, rosollin ja lipeäkalan ylvään kokonaisuuden. Se ikään kuin terävöittää kauniilla tavalla perus perinteisen jouluaterian aromin. Eikä meistä kukaan kännissä ole, kun näin fiinisti nautitaan. Ei me ainakaan itse sitä huomata.

Vierailija
13/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voidaanks jo lopettaa tää keskustelu, pliis?

Miksi tästä asiasta ei saisi keskustella? Muut aiheeseen liittyvät keskustelut on täynnä trolleja, joten voitais edes tämä ketju pyrkiä pitämään asiallisena.

Vierailija
14/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, juotte alkoholia ja sitten lähette ajamaan autoa kirkkoon? ja tätä ihmiset täällä peukuttaa

Vierailija
16/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, juotte alkoholia ja sitten lähette ajamaan autoa kirkkoon? ja tätä ihmiset täällä peukuttaa

Saunaoluen/siiderin jälkeen on pari tuntia ennen joulukirkkoa. Eli kaikki ovat ajokunnossa.

Vierailija
17/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunaoluen/siiderin jälkeen on pari tuntia ennen joulukirkkoa. Eli kaikki ovat ajokunnossa.

ja tällä tavalla opetetaan lapsille, että autoa voi ajaa, kun on nauttinut. Itse en ajaisi lainkaan autoa, jos sinä päivänä on alkoholia otettu. 

Vierailija
18/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tällä tavalla opetetaan lapsille, että autoa voi ajaa, kun on nauttinut. Itse en ajaisi lainkaan autoa, jos sinä päivänä on alkoholia otettu. 

Aattele. Jotkut ajavat ravintolastakin autolla kotiin, vaikka ovat ottaneet ruokajuomaksi oluen.

Vierailija
19/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattele. Jotkut ajavat ravintolastakin autolla kotiin, vaikka ovat ottaneet ruokajuomaksi oluen.

hah peukuttelet omia postauksiasi

Vierailija
20/37 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hah peukuttelet omia postauksiasi

Hah. En peukuttele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän