Rakastan metallimusiikkia, mutta metallipäiden alakulttuuri on minusta typerä
Olen kuunnellut metallia nuoresta saakka, mutta en ole koskaan ollut kiinnostunut siitä skenestä mikä musiikin ympärillä on. Miksi ylipäätään metallin kuuntelijoiden pitää olla tietynlaisia ulkonäöltään ja vaatetukseltaan? Vielä kolmikymppisenä ja siitäkin vanhempana ihmiset kulkevat bändipaidassa, nahkatakeissa, farkkuliiveissä, harveneva tukka liehuen, ihme goottikilluttimia roikkumassa siellä täällä. Mihin tuota univormua tarvitaan ja miten kukaan aikuinen haluaa näyttää siltä?
Toisekseen, kaikkien metallimusiikista pitävien "pitää" tykätä tietyistä kirjailijoista kuten H.P.Lovecraftista ja tietyistä elokuvista kuten The Crow. Porukka ihailee samoja kirjailijoita, taitelijoita, filosofeja, aatteita jne. Tosi omaperäistä. Jopa metallia kuuntelevien miesten puhetyyli ja käytöskin on ainakin täällä Suomessa aivan tietynlaista.
Eipä mulla muuta.
Kommentit (35)
Jaa, kyllä minä olen mennyt konsertteihin ja festareille ihan tavallisissa vaatteissa. Ikinä en ole kiukkuisia katseita saanut. Jostain syystä naisten bändipaidat tehdään sellaisiksi "kattokaa, mulla on tissit" -mallisiksi, joten sellainen päällä tulee lähinnä vaivaantunut olo.
Jaa, itse diggailen metallia ja näytän ihan tavalliselta toimistorotalta. No hiuksia on vähän enemmän kuin muilla mutta sekään ei johdu metallista vaan siitä että olen myös vähän sellainen vanha hippi.
Työympyröissä tiedän aika monta joka kuuntelee metallia ja on ollut vähän fanaattinenkin sen suhteen nuorempana eikä sitä juuri heistä päältä näe. Ja mielipiteetkin ovat kaikilla omat.
Sellaisen stereotypian olen kyllä havainnut että isompien metallibändien soittajat ovat yleensä aikamoisia ääliöitä ja juntteja.
Ei nuo jutut kyllä aikuisiin enää päde, mutta teineillä ja vielä parikymppisilläkin ulkoinen olemuskin saattaa olla tosi tärkeää. En tunne ketään ap:n kuvailemaan kaltaista aikuista metallimusiikin ystävää, suurin osa näyttää suht tavallisilta. Toki tuollaisia välillä näkee, mutta harvinaisempaa se on, ja minusta on ihan ok että ihmiset pukeutuu miten tykkää.
Noista muista yhteneväisyyksistä sen verran, että ei kai se ole mikään ihme, jos joku synkästä musiikista pitävä viehättyy myös muista synkänoloisista taiteenmuodoista. En tosin myöskään pelkästään noihin asioihin jämähtäneitä tunne. Oma kokemukseni metallimusiikin ystävistä on se, että ovat poikkeuksellisen leppoisaa ja ystävällistä porukkaa, keikoilla ja festareilla ei esim. juurikaan väkivaltaa näy. Ehkäpä ap:n oma tuttavapiiri on sitten jotenkin poikkeuksellinen.
Tiedän että raskas metallimusiikki putoaa monelle,vaikka se ei näy päälle päin,eikä sitä voisi arvella.
Sit on niitä,jotka on 15 vuotiaana vetäny camo-housut ja rässiliivin tai nahkatakin päälle ja ketjua ja niittiä piisaa...jotkut voi jämähtää niin että näyttää 40 vuotiaanakin samalta :D itse sanon näitä hevipelleiksi
Ei siinä, vaikka en itse kuuntele raskainta kärkeä,niin joukossa on vaatetuksesta huolimatta ihan mukavaa sakkia. Ja loppuun pommi: itse olen pesunkestävä roska-billy :'D siitä varmasti riittää myös hupia sivullisille.
Kun Suomessa on satoja tuhansia metallifaneja, ja kuvaamasi laisia ehkä joitain satoja, ei oikein voi puhua että skeneen kuuluminen edellyttäisi noita asioita.
Muutama tosielämän Speedy tai Saku on tullut kohdattua, mutta kaveripiirin perusteella ne enimmät kliseet ovat alkaneet vähitellen karista siinä 20+ iässä. Nyt ollaan päälle kolmenkymmenen, suurimmalla osalla on vaatekaapissa muutakin kuin mustaa ja bändipaitoja käytetään lähinnä baarissa ja festareilla. Mitään tiettyjä kliseekirjoja ja -elokuvia en muista olleen, itse asiassa aloittajan mainitsemat ovat minulle ihan outoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen metallia ja mua ärsyttää, kun esim. empissä ois kivoja vaatteita, mut kun niissä on hemmetti vieköön tungettu moneen jotain typeriä pääkallokuvia ja muita, ettei niitä kehtaisi pitää...
Miksei kehtaa?
Olen itse yli kolmekymppinen gootti (en vain pukeutumiseltani vaan myös ajatusmaailmaltani) ja olen huomannut että mitä enemmän on tullut ikää, sitä vähemmän jaksan miettiä mikä on noloa ja mikä ei. Päälleni puen tasan niitä vaatteita jotka miellyttävät silmää. Kyllähän sitä aika usein tulee kommenttia siitä, että pukeutuisit sinäkin kuin aikuisen ihmisen kuuluisi. Kuka on määrittelemään, mikä on oikea vaatetyyli?
Vierailija kirjoitti:
Mä opin tuon jo 18-kesäsenä, kun hevistä diggaava ystäväni vei minut "hevibaariin" ensimmäisen kerran. Minä, tietysti ihan tavallisissa baarikuteissani, sain melko kylmäävän vastaanoton siellä mustien kilisevien pitkätukkien joukossa. Olin aika puunhalaaja ja kiltti tuon ikäisenä, joten kokemus jäi mieleen.
Ensimmäinen juttelija kysyi moin jälkeen että mitä musiikkia kuuntelen, kun kerroin, niin vastaus oli että "ai, no mitä sä sitten täällä teet, et sä tänne kuulu." Kiva!
Toinen kysyi miksi olen pukeutunut noin (kuten kaikissa muissa baareissa pukeudutaan) ja että noin ei kuulu tänne pukeutua. Pitäisikö sun mennä muualle. Kiva, taas!
En ole elämäni aikana törmännyt missään niin suvaitsemattomaan ja ahdasmieliseen ajatustapaan, mitä "hevimusiikkipiireissä"
Se joka kuvittelee Tuskan täyttyvän harmittomista, hauskoista ja suvaitsevista tavallisista ihmisistä, jotka vaan näyttää vähän muumin mörköltä, niin voivoi kuinka väärässä te olettekaan!
Ottopoika, Kuopio? :D
Nämä tulevat kaikki symboliikka ja tyyli sionistisesta kultista jossa on koko Jumalakäsitys koston ja sodan Jumalasta. Tuon kultin tatkoitus oli luoda kristitylle yhteiskunnalle vastavoima . Sillä tavalla nuoret vieroitettiin evlut kulttuurista! Katsokaapa vaan kuin moni lestalapsi on nyt metalliväkeä ! Surmaajat myös jörjestään kuulnelevat Metallia mikä ei ole ollekaan sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä opin tuon jo 18-kesäsenä, kun hevistä diggaava ystäväni vei minut "hevibaariin" ensimmäisen kerran. Minä, tietysti ihan tavallisissa baarikuteissani, sain melko kylmäävän vastaanoton siellä mustien kilisevien pitkätukkien joukossa. Olin aika puunhalaaja ja kiltti tuon ikäisenä, joten kokemus jäi mieleen.
Ensimmäinen juttelija kysyi moin jälkeen että mitä musiikkia kuuntelen, kun kerroin, niin vastaus oli että "ai, no mitä sä sitten täällä teet, et sä tänne kuulu." Kiva!
Toinen kysyi miksi olen pukeutunut noin (kuten kaikissa muissa baareissa pukeudutaan) ja että noin ei kuulu tänne pukeutua. Pitäisikö sun mennä muualle. Kiva, taas!
En ole elämäni aikana törmännyt missään niin suvaitsemattomaan ja ahdasmieliseen ajatustapaan, mitä "hevimusiikkipiireissä"
Se joka kuvittelee Tuskan täyttyvän harmittomista, hauskoista ja suvaitsevista tavallisista ihmisistä, jotka vaan näyttää vähän muumin mörköltä, niin voivoi kuinka väärässä te olettekaan!
Olen pahoillani, että olet kokenut tuollaista. :-( Ei läheskään kaikki hevarit ja metallia kuuntelevat kuitenkaan ole tuollaisia. Oma pitkätukkamieheni taas saa joskus irvailua osakseen, jos olemme esim. laivalla tai joskus harvoin jossain (perus)baarissa tms. Joskus ihan kaupungillakin joku saattaa tulla aukomaan päätään pitkistä hiuksista. Vastapainoksi tulee kyllä joskus nimmarin pyytäjiäkin, kun luulevat jonkin bändin jäseneksi. :-D
Että kyllä niitä törppöjä taitaa olla ihan joka lajin edustajissa...
Suomessa metallia kuuntelee varmaan puolet väestöstä, mutta niittivöissä kulkee vähän pienempi porukka..
Vai oliko tarkoitus valittaa, että niittivyötyypeillä on niittivyöt? No.. jaaha.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuunnellut metallia nuoresta saakka, mutta en ole koskaan ollut kiinnostunut siitä skenestä mikä musiikin ympärillä on. Miksi ylipäätään metallin kuuntelijoiden pitää olla tietynlaisia ulkonäöltään ja vaatetukseltaan? Vielä kolmikymppisenä ja siitäkin vanhempana ihmiset kulkevat bändipaidassa, nahkatakeissa, farkkuliiveissä, harveneva tukka liehuen, ihme goottikilluttimia roikkumassa siellä täällä. Mihin tuota univormua tarvitaan ja miten kukaan aikuinen haluaa näyttää siltä?
Toisekseen, kaikkien metallimusiikista pitävien "pitää" tykätä tietyistä kirjailijoista kuten H.P.Lovecraftista ja tietyistä elokuvista kuten The Crow. Porukka ihailee samoja kirjailijoita, taitelijoita, filosofeja, aatteita jne. Tosi omaperäistä. Jopa metallia kuuntelevien miesten puhetyyli ja käytöskin on ainakin täällä Suomessa aivan tietynlaista.
Eipä mulla muuta.
Minuakin ottaa päähän kun aikuiset ihmiset eivät tee tai pukeudu kuin minä tahdon. ;)
Mörkö-Maija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mulla muuta.
Minuakin ottaa päähän kun aikuiset ihmiset eivät tee tai pukeudu kuin minä tahdon. ;)
Minua ei ota päähän, kerroin vain mitä mieltä olen. ;) AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottopoika, Kuopio? :D
Olen just Kuopiossa ja aion mennä Ottopoikaan tänä iltana :D Jos joku ketjun lukija haluaa tulla juttelemaan niin mut tunnistaa stetsonista.
Kuuntelen metallia ja mua ärsyttää, kun esim. empissä ois kivoja vaatteita, mut kun niissä on hemmetti vieköön tungettu moneen jotain typeriä pääkallokuvia ja muita, ettei niitä kehtaisi pitää...