Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyspäivärahan lapsikorotus ja elatusmaksut

Vierailija
10.11.2016 |

Tilanne: Kaksi lasta, molemmilla eri isät.

Vanhemmasta lapsesta Kela maksaa elatustukea n. 150 e/kk. Ei mitään käsitystä, millä maksujärjestelyillä biologinen isä tätä maksua Kelaan suorittaa.

Tuleva ex-mies on työtön. Nykytilanteessa hän saa työttömyyspäivärahaan lapsikorotuksen molemmista lapsista, vanhemmasta ja nuoremmasta (Onko tämä muuten oikein? Käsittääkseni on kun samassa taloudessa asuvat.)

a) Kun tuleva ex muuttaa pois saman katon alta, saako lasten äiti Kelasta yh-korotuksen vanhemmasta ja nuoremmasta lapsesta?
b) Kun tuleva ex muuttaa pois saman katon alta, loppuuko hänen työttömyyspäivärahasta vanhemman lapsen takia saatu korotus, mutta nuoremman osalta jatkuu, koska nuorempaan on elatusvelvollisuus?
c) Tulevalla exällä on siis lapsikorotuksen verran varaa maksaa elatusmaksua, eli n. 90 e/kk verojen maksamisen jälkeen. Saako ex pitää lopun päivärahasta itse ja kela maksaa minulle 150e-90e = 60 e/kk?
d) Kun tuleva ex hakee asumistukea, huomioidaanko työttömyyspäivärahan lapsikorotus tuloksi, vaikka se on exän kautta kiertävä raha lapsen elatukseen?

Nimimerkillä kaverin puolesta kyselen...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt is strong in this one. Jospa tää tuleva yh kävisi kelassa juttelemassa jos ei netistä osaa ihan itse lukea.

Neuvo hänelle myös paikallinen ehkäisyneuvola, tee palvelus tälle yhteiskunnalle.

Vierailija
2/2 |
11.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa tuo "kaverin puolesta kyselen". Viestissä jo ilmeni yhdessä kohtaa että kyse on sinusta, käytit yhdessä kohtaa minä muotoa, tarkkaavaisuutta!

Mutta vastauksia:

a) tarkoitat varmaan lapsilisän yh-korotusta, maksetaan molemmista lapsista.

b) vanhemman lapsen korotus poistuu, toinen jää.

c) koska mies on työtön, kela maksaa elatustuen, mutta kela perii itselleen tuon lapsikorotuksen, eli korotus ei tule missään vaiheessa näkymään miehen tilillä. Perus työttömyysrahan mies saa pitää. Ensin kuitenkin on tehtävä elatussopimus lastenvalvojalla ennen kuin kelakaan mitään makselee.

d) Lapsikorotus huomioidaan tuloksi asumistuessa, vaikka meneekin suoraan kelalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla