Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät voi nukkua hiljaisuudessa?

Vierailija
10.11.2016 |

Olen hiljattain sairastunut ja yksi seuraus tästä on, etten enä voi nukkua hiljaisuudessa. Pakko pitää tuuletinta, musiikkia tai white noisea päällä (staattinen kohina, astianpesukone, sade, kahvilan äänet jne.).

Mietin vain, onko minulla kohtalotovereita, syystä tai toisesta? Semmoinenkin ajatus nimittäin käy mielessä tässä asian hyväksymisprosessin ollessa vasta käynnissä, ettenhän ikinä voi löytää kumppania, kun ei kai kukaan muu näin nuku... Ja kuitenkin tajuan, että varmasti on muitakin kaltaisiani? Löytyisikö siis vertaistukea ja toivoa täältä? :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku Töölössä kun ratikka kolisee. Voisin nukkua, mutta en voi.

Vierailija
2/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinku Töölössä kun ratikka kolisee. Voisin nukkua, mutta en voi.

Nyt on pakko myöntää, että en ymmärtänyt vastausta :). AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu täällä yksi. Tässä on vielä sellainenkin "hauska" juttu, että vaikka tarvitsen aina ääntä nukahtamiseen, en voi yhtään sietää ulkopuolelta tunkeutuvia ei-toivottuja ääniä (liikenteen meteliä, naapurista kuuluvia ääniä).

Kumppanin voit kyllä löytää, parasta tietysti on jos hän ei itse ole herkkäuninen. Ongelmahan syntyy ainoastaan silloin, jos se toinen ihminen ehdottomasti tarvitsee hiljaisuutta nukahtaakseen.

Vierailija
4/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on telkkarissa ajastus, ja täällä paikallinen televisioyhtiö tarjoaa Stingrayn kaapeliasiakkaille. Pistän joka ilta musiikkia tunniksi. Lisäksi mulla kuuluu alapuolelta lämmönjakohuoneen hurina. Nukun hyvin tässä kämpässä. 

Vierailija
5/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei äänet, mutta valo.

Jos laitan valot kiinni yöksi herään hirveään painajaiseen. Ensin silmät aukeavat ja yritän katsoa ympärilleni. En näe muuta kuin pimeää, enkä tiedä miten päin olen. Tiedän missä olen, mutta en uskalla liikkua Haron käsilläni ilmaa, enkä saa jalkojani liikkeelle. Joskus näen puoliunessa tässä vaiheessa elokuvien kummitushahmoja.

Tuntuu kuin olisi laatikossa ja tekee mieli vain itkeä. Kuiskin hädissäni miestä, johon mieheni sitten herää. En siltikään saa käsiäni tottelemaan, vaan hänen on laitettava valot päälle, että hahmotan huoneen. Ylipäänsä sen miten päin olen ja missä on ovi jne. Olen silloin oikeastikin hereillä ja silmät auki. Kun valot aukeaa olet sekunnissa takas maan pinnalla ja oma itseni. Kaikki pelko häviää ja raajat alkavat toimia.

Aivan todella pelottava kokemus. Siksi meillä on yövalo. Olen 25

Vierailija
6/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä parisuhteessa ole pakko nukkua samassa huoneessa, jolloin sitten joku tuuletin ei toista häiritse. Ja voithan esim. käyttää jonkinlaisia korvanappeja, jonka kautta kuuntelet hiljaisella musiikkia, niin ei häiritse toista. Minä ottaisin mikä päivä tahansa puolison, joka tarvitsee jotain tuuletinta tai musiikkia. Paljon mukavampi ääni kuin nykyisen mieheni kuorsaus, joka pitää hereillä :(

Vierailija
7/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Nukun aina verhot ja ikkuna auki. Rakastan erityisestä kevättä, kun ulkona on valoisaa, linnut laulavat kuorossa ja ikkunasta tulee sisälle ihana keväinen kukkien tuoksu.

Vierailija
8/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo hiljattain sairastuminen liittyy siihen, ettei voi nukkua hiljaisuudessa. Menieren tauti? En osaa nukkua kuin hiljaisuudessa. Asuinalueellamme ei ole läpikulkuliikennettä, yöllä juuri kukaan ei aja autolla, ihana paikka. Ei isoja teitä, ei kauppoja. Hiljaisuudessa lepää ja pimeys on poikaa. Kerro nyt ap enemmän.

Vierailija
9/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla soi öisin rentoutus/unimusiikki. Usein laitan päälle sateen ropinaa/lintujen laulua. En osaa nukkua hiljaisuudessa ja pimeä pelottaa minua. Onneksi mieheni ei ole herkkäuninen.

Vierailija
10/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Nukun aina verhot ja ikkuna auki. Rakastan erityisestä kevättä, kun ulkona on valoisaa, linnut laulavat kuorossa ja ikkunasta tulee sisälle ihana keväinen kukkien tuoksu.

Mistä teitä pimeää pelkääviä tulee. Pimeässä saa parhaat unet ja uni talvella on syvempää kuin kesällä. Nyt on paras aika vuodesta. Kuka pitää ikkunoita talvella auki ja verhoja auki illalla? Olen pimeän lapsi, kestän kylmää ja valo käy silmiini. Vaviskaa, meitä pimeän lapsia on olemassa.

Vierailija
11/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo hiljattain sairastuminen liittyy siihen, ettei voi nukkua hiljaisuudessa. Menieren tauti? En osaa nukkua kuin hiljaisuudessa. Asuinalueellamme ei ole läpikulkuliikennettä, yöllä juuri kukaan ei aja autolla, ihana paikka. Ei isoja teitä, ei kauppoja. Hiljaisuudessa lepää ja pimeys on poikaa. Kerro nyt ap enemmän.

Olen saanut surkeiden sattumusten seurauksena pysyvän korvavaurion, ja tinnitus on yksi oireista. Tähän asti nukuin aina täydessä hiljaisuudessa, joten on ollut todella vaikeaa suhtautua tähän uuteen olotilaan. Tiedän, että ajan myötä kuulemma aivot voivat unohtaa monenkilaiset vammat ja elämästä tulee uudestaan "normaalia", mutta tässä vaiheessa tuntemukset menevät vielä vuoristorataa. AP

Vierailija
12/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, tuohon auttaa ajan kanssa, kun et enää kiinnitä huomiota tinnitukseen. Mitä enemmän "kuulostelet" sitä pahemmalta tuntuu. Keskity muihin asioihin. 

Vierailija
13/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu täällä yksi. Tässä on vielä sellainenkin "hauska" juttu, että vaikka tarvitsen aina ääntä nukahtamiseen, en voi yhtään sietää ulkopuolelta tunkeutuvia ei-toivottuja ääniä (liikenteen meteliä, naapurista kuuluvia ääniä).

Kumppanin voit kyllä löytää, parasta tietysti on jos hän ei itse ole herkkäuninen. Ongelmahan syntyy ainoastaan silloin, jos se toinen ihminen ehdottomasti tarvitsee hiljaisuutta nukahtaakseen.

"Kiva" että muitakin on. Mua ei tällä hetkellä tunnu haittaavan esim. liikenteen äänet ulkoa, toki nuo white noiset sun muut peittävät sitäkin. Ja niin, voishan sitä löytää toisen samanlaisen... On vaan ollut vaikeaa löytää yhtään ketään tähänkään mennessä. Mutta kaipa tää tästä :).

Vierailija
14/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on telkkarissa ajastus, ja täällä paikallinen televisioyhtiö tarjoaa Stingrayn kaapeliasiakkaille. Pistän joka ilta musiikkia tunniksi. Lisäksi mulla kuuluu alapuolelta lämmönjakohuoneen hurina. Nukun hyvin tässä kämpässä. 

Et siis herää kun televisio sammuu? Mä tarvin tällä hetkellä tasaisen äänen koko unen ajaksi... AP

Vierailija
15/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla soi öisin rentoutus/unimusiikki. Usein laitan päälle sateen ropinaa/lintujen laulua. En osaa nukkua hiljaisuudessa ja pimeä pelottaa minua. Onneksi mieheni ei ole herkkäuninen.

Sateen ääni on kyllä ihana :). Ja mukavaa että joku nukkuu vieressäsikin! AP

Vierailija
16/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, tuohon auttaa ajan kanssa, kun et enää kiinnitä huomiota tinnitukseen. Mitä enemmän "kuulostelet" sitä pahemmalta tuntuu. Keskity muihin asioihin. 

Joo sitä tässä parhaillaan yritetään. Parhaiten toimii esim. kahvilassa ystävän kanssa jutteleminen. Silloin koen olevani taas vanha oma itseni. Ajan kanssa kai pääsen siihen tilaan etten enää aamulla herätessä tai äkillisesti hiljaisuuteen joutuessa ahdistu asiasta. Päivä kerrallaan :). AP

Vierailija
17/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei äänet, mutta valo.

Jos laitan valot kiinni yöksi herään hirveään painajaiseen. Ensin silmät aukeavat ja yritän katsoa ympärilleni. En näe muuta kuin pimeää, enkä tiedä miten päin olen. Tiedän missä olen, mutta en uskalla liikkua Haron käsilläni ilmaa, enkä saa jalkojani liikkeelle. Joskus näen puoliunessa tässä vaiheessa elokuvien kummitushahmoja.

Tuntuu kuin olisi laatikossa ja tekee mieli vain itkeä. Kuiskin hädissäni miestä, johon mieheni sitten herää. En siltikään saa käsiäni tottelemaan, vaan hänen on laitettava valot päälle, että hahmotan huoneen. Ylipäänsä sen miten päin olen ja missä on ovi jne. Olen silloin oikeastikin hereillä ja silmät auki. Kun valot aukeaa olet sekunnissa takas maan pinnalla ja oma itseni. Kaikki pelko häviää ja raajat alkavat toimia.

Aivan todella pelottava kokemus. Siksi meillä on yövalo. Olen 25

Hui, eipä kuulosta kivalta! Mulla ei taida valo vaikuttaa oikein mitenkään, voin nukkua kummin vain mutta öisin toki ihan tavankin vuoksi valot on pois. Kiva että sulla on ymmärtäväinen mies (tai ainakin näin tulkitsin). AP

Vierailija
18/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä parisuhteessa ole pakko nukkua samassa huoneessa, jolloin sitten joku tuuletin ei toista häiritse. Ja voithan esim. käyttää jonkinlaisia korvanappeja, jonka kautta kuuntelet hiljaisella musiikkia, niin ei häiritse toista. Minä ottaisin mikä päivä tahansa puolison, joka tarvitsee jotain tuuletinta tai musiikkia. Paljon mukavampi ääni kuin nykyisen mieheni kuorsaus, joka pitää hereillä :(

Niin toki, erilläänkin voi nukkua. Aina olen haaveillut kuitenkin siitä, että vieressä olisi joku... No, aika näyttää. Ja tällä hetkellä en saa kuunnella kuulokkeilla (ettei ääni tule liian lähelle korvaa), tulevaisuudessa kenties. AP

Vierailija
19/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireita unihalvauksesta! Onko jatkuvasti vai satunnaisesti käyvä asia? Siis jos ei ole valoa...

Vierailija
20/31 |
10.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Öisin katossa hurisee tuuletin, ei tuulettamisen takia, vaan juurikin sen äänen.

Jos päiväunia tartten, laitan areensta Avaran luonnon. Nukuttaa takuuvarmasti se kertojan ääni =) Tai tosiaan sitä valkoista kohinaa. Oddasat- uutisetkin on aika ihana hetki nukahtaa..=)Ihan hiljaiseen en osaa nukahtaa. Se korvien humina ja sydämen syke pitää liikaa hereillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän