Viimeinen eräpäivä on siis mikä?
Eräpäivä on 15.11. Onko se viimeinen maksu päivä vai pitääkö se näkyä saajan tilillä silloin?
Kun maksoin vuokran vasta 5. päivä vuokranantaja sanoi että se on myöhässä koska häneltä lähtee yhtiövastike sinä päivänä.
Kommentit (9)
15. kun maksat kaikki ok. 5. päivä on aika paljon myöhemmin, paitsi jos etukäteen maksoit.
Riittää että maksat laskun eräpäivänä, sillä ei ole mitään väliä koska se siirtyy saajan tilille.
Eräpäivä on se päivä kun lasku on maksettava.
Virallista tietoa ei ole, mutta minä olen aina ajatellut, että eräpäivä on viimeinen maksupäivä. Vuokran olen viisi vuotta maksanut lähes joka kuukausi eräpäivänä (silloin tällöin myös aiemmin), mutta ikinä ei ole sanottu että olisi myöhässä. Ja pankki on eri maksun saajan kanssa.
"Lasku on maksettava viimeistään eräpäivänä." Tietysti jos olette sopineet vuokrasopimuksessa, että rahan tulee olla tilillä 15. päivä, niin maksat sitten sen mukaan. Mutta jos puhutaan vain eräpäivästä, niin silloin voi maksaa vuokran kyllä.
Nämä on eri asiat. Vuokrasopimuksesta lukee vuokran maksun kohdalla kuin 5.päivä
Taisi olla ap:llä typo tuossa 5. päivä... tarkoitti kai 15. päivää. (?)
Eräpäivä on juuri se 15. päivä, joka on merkitty. Ei ole sinun vastuullasi tietää, missä pankissa maksun saaja on tai milloin hänen maksunsa lähtevät. Tilihän voi olla vaikka ulkomailla (ok, yleensä tilinumerosta näkee pankin nimen, mutta potentiaalisesti voisi olla). Kuka niitä alkaa pohtimaan, että kauankos nyt tälle ja tälle tilille maksut kulkevat. Pöh.
Jos hän haluaa maksun aiemmin tililleen, saajan pitää määrittää ja sopia kanssasi jokin toinen, aiempi eräpäivä - tai sopia pankin kanssa itse omille maksuilleen toinen eräpäivä.
Et ole vastuussa muusta, kuin että maksat maksun juuri paperissa mainittuna eräpäivänä viimeistään.
Maksun pitää olla tilillä eräpäivänä.