Uuden Musiikin Kilpailu (UMK) 2017
Uuden Musiikin Kilpailu on uudistunut, vaikka keväällä Yle sanoi, ettei muutoksia olisi luvassa.
Nyt semifinaalit on poistettu kokonaan ja on vain yksi superfinaali, jossa Suomen viisuedustaja valitaan. Finaalissa on ainoastaan 10 kilpailijaa ja show palaa takaisin Metro-Areenalle. Finaali on 28.1.2017.
Kymmenen umk-kilpailijaa julkistetaan myöhemmin tässä kuussa, muistaakseni 23.pvä. Huomenna Nenäpäivä-showssa on tulossa jotain Umk-paljastuksia.
Mielipiteitä? Millä mielin odotat umk:ta? Tykkäätkö uudistuksista? Veikkauksia kilpailijoista?
Huom. lisäksi on huhuja, että voittajan valintaan tulee vaikuttamaan kansainvälinen raati (kuten mm. Ruotsin MelFestissä ollut jo vuosia).
Kommentit (247)
Mua häiritsi se, että Knucklebonen videossa sitä blondia naista kuvattiin huomattavasti enemmän kuin toista, tummahiuksista laulajaa. Tuli vähän paha mieli sen toisen tyypin puolesta :D
Onko Güntherin viikset piirretty vain jollain paksulla permanenttitussilla?
Miksi Emman videossa se circle of light ei sittenkään suojellut pariskuntaa, vaan alussa nähty miehen kuolema toistui videon lopussa.
Se Emman videon mies oli muuten jotenkin tutun näköinen, mutten keksi olenko nähnyt jossain. Yhdessä noista musiikkivideoista vilahti muuten taannoisesta Dance-ohjelmasta tuttu Jeffrey.
Monet videoista jätti vähän hämmentyneen olon, koska juoni jäi epäselväksi. Toisaalta parempi niin, että herättää kysymyksiä kuin liian alleviivattu juonenkulku.
Alvan videossa mallipoika varasti shown 😆
Minua kauhistuttaa ajatus siitä, että kuulemme laulajien laulutaidon livenä ensimmäistä kertaa vasta finaalilähetyksessä. Aika hazardia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kauhistuttaa ajatus siitä, että kuulemme laulajien laulutaidon livenä ensimmäistä kertaa vasta finaalilähetyksessä. Aika hazardia.
Kyllä, äänestyhän on nyt jo auki vaikka emme ole kuulleet ääntä livenä.
Vanhan mallinen umk olisi ollut parempi.
Minulle tulee tuosta My First Bandin laulajan äänestä tai laulutyylistä paikoin mieleen Softenginen laulaja Topi Latukka, tosin sillä erotuksella, että Softenginen edustuskappale oli paljon parempi ja rockimpi.
Lauri Yrjölä muistuttaa nuorta Harri Syrjästä :D
Kävin antamassa ennakkoääneni Norma Johnille. Veikkaan, että edustajaksi valitaan Emma, joka onkin kakkossuosikkini. Zühlke hyvä kolmonen. Myös Güntherin ja Perseen kertosäkeet on soinut tänään päässä, haluamattani :D Alvasta kuullaan vielä tulevina vuosina. Loput finalistit oli minulle neutraaleja tai muuten helposti unohdettavia.
Raati oli oikeassa, vika biisi oli paras. Jäi yhdellä kuuntelulla soimaan päähän-eikö se ole euroviisun tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Raati oli oikeassa, vika biisi oli paras. Jäi yhdellä kuuntelulla soimaan päähän-eikö se ole euroviisun tarkoitus?
Vai olisiko niin, että se jäi soimaan päähän juurikin siksi, että se soitettiin viimeisenä? Ja soi vielä toistamiseen ohjelman lopussa ;)
Kiva kun Umk-finaalia seurataan myös ulkomailla ja tänä vuonna siellä on väliaikaesiintyjänä Arttu Lindeman. Miksi oi miksi? Joku tubettaja, joka ei osaa laulaa. Tällaistako halutaan näyttää ulkomaan raadeille ja muille katsojille? No, onneksi myös Jenni Vartainen ja joku ulkomainen teinisensaatio M&M esiintyy. Mutta tuota Lindemania vain ihmettelen. Etenkin kun YLE on hehkuttanut sitä, miten tänä vuonna kaikki panokset pistetään spektaakkelimaiseen superfinaaliin. Aiempina vuosina umk-finaalin/semifinaalien väliaikaesiintyjistä mm. Robin ja Antti Tuisku saivat kovasti kehuja ulkomaisilta viisukatsojilta.
Veikkaan, että Suomea lähtee edustamaan joko Emma, My First Band tai Günther. Todennäköisimmin jompi kumpi ensiksi mainituista.
Oma toivomukseni olisi Norma Johnin Blackbird, mutta valtavirta pitänee sitä liian "synkkänä" ja '"epäviisumaisena". Emma ja MFB vetoaa suurempaan kuulijakuntaan.
Miksi muuten ennakkoäänestys on jo käynnissä, vaikkei äänestäjät tiedä lainkaan miten hyvin/huonosti artistit laulavat livenä? Videoilla ja studioversioilla ei ole mitään väliä itse Euroviisuissa, vaan lavashow ja livekunto ratkaisee. Toivottavasti ensi vuonna UMK palaa takaisin semifinaaleihin.
Onkos joku menossa katsomaan finaalia 28. pvä? Minä olen seurannut parit finaalit Ylen studioilla ja Baronalla, mutta tänä vuonna jää väliin. Kisaväsymys ja innostus lopahtanut 🙇
Tänään finaali! Toivottavasti Emma voittaa.
Katsoiko kukaan etkoja ja niitä pieniä harjoituspätkiä? Gunther oli nolo, Zulkhe oli jotenkin laaaaahhhaaaavaaa ja Emma tönkkö :(. My first bandillä paras esiintymispaikka ja vauhtia niin taitaa se paska voittaa.
Ja Jenni Vartiainen. En taaskaan saa yhestäkään sanasta selvää mitä laulaa tai siis huokailee. Nätti on mutta miks tollainen subulaulanta on täällä nyt in?
Toivottavasti My first band ei voita. Mulle tulee fyysisiä ahdistusoireita niistä sanoituksista.
Emma on mun lemppari, toivottavasti voittaa :)
En oikein tykkää mistään. Olen vieläkin katkera siitä, että Mikael Saari ei päässyt viime vuonna viisuihin.
Ensinnäkin, tätä ohjelmaa ei osata tehdä suomessa. Toiseksi, ihmiset eivät osaa äänestää. Äänestetään ihme hupiukkoja ja kuvitellaan että pitää jotenkin aina erottua viisuissa.
Olisi ihana joskus kuulla suomea euroviisuissa. Joku kaunis suomalainen laulu ja hyvä laulaja. Erilaiset kielet on ihania. Olisi muutakin kun englantia.
Vierailija kirjoitti:
Olen vieläkin katkera siitä, että Mikael Saari ei päässyt viime vuonna viisuihin.
Mäkin. Päätin jo viime vuonna, etten edes katso tänä vuonna :D sitten oli kuitenkin pakko kuunnella kappaleet. Pidän Emmasta, eli olen jo asennoitunut ettei se kuitenkaan pääse... Pahin painajainen olisi Günther, tosin en usko MFB:nkään mahdollisuuksiin. Mutta saa nähdä.
Samaa mieltä!
Olin positiivisesti yllättynyt :)