Saako yksityisviestejä julkaista?
Akkavaroitus.... ja olemme sentään nelikymppisiä!!
Olen ikävässä tilanteessa. Sanotaan vaikka Jaanaksu henkilöä, jonka uskoin olevani ystäväni ja kenelle avauduin viesteillä tuttavani Sarin ilkeästä käytöksestä minua kohtaan. Myönnän, etteivät sanakäänteeni olleet kauniita, mutta oletin sanojeni pysyvän Jaanan ja minun välisinä, kuten normaalissa ystävyysuhteessa. Sari vihaa minua, koska seurustelen hänen exänsä kanssa. Olen tavannut häntä vain kaksi kertaa. Tällä tuntemuksella hän kokee kykenevänsä tuomitsemaan minut henkilönä ja on esim. tehnyt minusta lastensuojeilmoituksia.
Kävi sitten niin, että minua lykästi asiassa, josta Jaana koki valtavaa kateutta minua kohtaan. Ilmeisesti tästä syystä Jaana otti yhteyttä hänelle aiemmin täysin tuntemattomaan Sariin, joka aikoo julkaista Jaanalle kirjoittamani viestit sosiaalisessa mediassa osoittaakseen minun olevan hullu.
Minä ja lähipiirini olemme joutuneet sietämään Sarin on-off häiriköintiä parin vuoden verran ja poliisitkin ovat käskeneet häntä jättämään minut rauhaan. Nyt tämä viestien julkaisu tuli ihan puskista monestakin syystä.
Saako toiselle ihmiselle tarkoitettuja yksityisviestejä julkaista tällä tavoin? Ymmärrän kyllä, että moisella someavautumisella Sari osoittaa olevansa vähintään omituinen, mutta onko kyseessä myös laiton toiminta?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laissa on kohta "yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen", jonka perusteella voi joutua vastuuseen, vaikka on levittänyt ns. paikkansapitävää tietoa toisesta ihmisestä. En tiedä miten paljon kyseistä lakia sovelletaan, mutta ehkä poliisi voisi taas hänelle soittaa ja muistuttaa asiasta?
Jos julkaistavissa viesteissä ap haukkuu Saria kuten aloituksesta ymmärsin, niin ap:n yksityiselämää ei ole loukattu, mikäli Sari julkaisee Jaanalta saamansa ap:n kirjoittamat viestit.
Tottakai on. Hänen yksityiseksi tarkoittamansa mielipiteet on levitetty julkiseen tietoon omasta vastustuksesta huolimatta. Mikä sitten loukkaa henkilön yksityisyyttä, jos ei yksityiseksi tarkoitetun asian julkistaminen? Se on tietenkin eri asia, millä vakavuusasteella esimerkiksi poliisi tuollaisia asioita tutkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni lain mukaan Jaana voisi julkaista sinun ja Jaanan välistä viestittelyä, mutta Sari ei, koska et ole lähettänyt näitä viestejä Sarille vaan Jaanalle. Ota yhteys poliisiin.
Jos Jaana lähettää viestit Sarille, Sari saa ne ihan vapaasti julkistaa.
ei saa koska siinä julkistetaan viestintää jossa sari ei ole ollut osallisena
Todellakin oppirahat on maksettu, mutta toisaalta en jaksa elää missään epäluottamuksen kuplassakaan loppuelämää. Sekin on inhimillistä, että on negatiivisia mielipiteitä ihmisistä ja niistä keskustellaan kavereiden kesken. Etenkin, kun Sarin toilailuihin on puututtu jo poliisin toimestakin niin on aivan luonnollista, ettei minulla ole hänestä hyvää sanottavaa.
Ja kiitos provoepäilyistä! Toivoisin todellakin, että tämä olisi keksitty tarina!
Jaanalla on minusta paljon hyvin yksityisiä tietoja sisältäviä viestejä, jotka olen lähettänyt ja ihan suoraan sanoen pelkään, että levittävät somessa jotain terveystietojani (esim. käyn psykoterapiassa traumaattisten tapahtumien takia). Se olisi selkeästi laitonta, tiedän sen kyllä, mutta vahinko saattaa silti keretä tapahtumaan.
T. Ap
Mammat, jotka otatte kuvakaappauksia viesteistä ja jaatte niitä eteenpäin. Lukekaapa keskustelu ja miettikää ensi kerralla kaksi kertaa.
Koskas me päästään lukemaan koko stoori feissarimokista?
Vierailija kirjoitti:
Koskas me päästään lukemaan koko stoori feissarimokista?
Ette koskaan, mikäli asia on minusta kiinni. Ihmisten henkilökohtaiset asiat suruineen eivät ole viihdettä. T. Ap
Täällä on taas näitä "tietäjiä". Yksityisyyden suoja on Suomessa erittäin vahva. Sillä ei ole mitään merkitystä onko asia totta vai ei, mutta loukkaavassa mielessä jutut jota jaetaan netissä ja on selkeästi tunnistettavissa henkilön nimi, puhelinnumeron tai vaikkapa auton rekisterinumero jolla voi saada autofaktasta henkilön nimen esiin. Ennenkin käräjöity näiden sankareiden kanssa......
"Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen on säädetty rangaistavaksi rikoslain 24 luvun 8 §:ssä. Lainkohta kuuluu seuraavasti:[2]
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Tuolla vähän lisää ja samasta asiasta löytyy kanssa sisältöä.
https://blog.f-secure.com/fi/5-yleisinta-nettihairinnan-muotoa/
”Penis on yksityisasia
Laki ei kiellä sukuelinten valokuvaamista.
Kuvien lähettäminen toiselle henkilölle voi rikoslain mukaan olla rangaistava teko, jos lähettävällä ja vastaanottavalla taholla ei ole yhteisesti hyväksyttyä sopimusta asiasta.
Seksuaalisuhde on lain mukaan yksityiselämän suojan piiriin kuuluva tieto. Sitä on taatusti myös valokuva toisen henkilön sukupuolielimistä, joten tällaisen kuvan näyttäminen ulkopuolisille voi olla rikos.
Peniskuvat eivät ole siis ongelma vaan se, miten niitä käytetään ja näytetään.”
Upeaa naisten välistä ystävyyttä jo vuodesta 2016.
Onneksi olkoon, olet saanut niskaasi kiusaajan/narsistin. Tuollaisten ihmisten kanssa ei kannata olla missään tekemisissä, miksi olet jo vetänyt poliisin tähän mukaan? Hän todennäköisesti vihaa sinua, ja haluaa sinulle vain huonoa. Ainoa tapa päästä eroon narsistista, on blokata hänet kaikissa somekanavissa ja puhelimessa, ja olla välittämättä hänen kiusaamisestaan. Mitä enemmän reagoit, sitä enemmän tulta pesään hän saa. Nyt yrität siis täysin unohtaa tämän ihmisen, etkä välitä mitä hän yrittää tehdä. Otat asenteen, että aivan sama mitä juoruja tai viestejä siellä levitellään. KUn otat välinpitämättömän asian, he asianosaiset saavat vaan huonon maineen. Ja jossain vaiheessa kyllästyvät kiusaamaan sinua. Mutta sinun pitää osata olla reagoimatta mihinkään, ja olla kuin he eivät olisi olemassakaan.
Onko tämä asia oikeesti näin? Varmistan vaan. Itse en siis tiedä. Mutta kiinostaisi suuresti!
Esim.:
Heniklö A valokuvaa salaa kahden henkilön B:n ja C:n kirjoiteltua whatsapp-keskustelua henkilö B:n kännykästä ja lähettää kuvaamat viestit henkilölle D, niin onko tämä laitonta?
Jos on, mistä saisi lisätietoja, millä nimikkeellä tämä menee? Kenelle tästä voi tehdä ilmoituksen?
Kiitos!
Minä taasen nauhoitan helposti "väärinymmärryksiä" aiheuttavat keskustelut, kuten kiristämis-yritykset ynnä muut kusetukset esim. eräässä kuntosaliyrityksessä. Laillista. ;)