Huonot klassikkoperustelut: No se nyt vaan on niin!
Toi toinen ketju jossa (hyvästä syystä) kyseenalaistettiin biologian käyttäminen perusteluna vain kun se itselle sopii innoitti minut avaamaan tämän ketjun.
Eli siis, mitäs kaikkia surkeita perusteluja teillä tulee mieleen? "Se nyt vaan on niin" on tietysti huonoin kaikista. Luetelkaas lisää!
Kommentit (31)
"Kaikki tuntemani..."
"Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan..."
ja kaikki vastaavat perustelut, missä henkilön omat kokemukset yleistetään faktoiksi. Omien kokemusten ottaminen esille perusteluissa ei ole ongelma, mutta ärsyttävän yleistä on se, että ne ovat ainoat perustelut.
"En minäkään mitään traumoja saanut, vaikka sain remmiä pienenä vähintään kerran viikossa."
"Ymmärrät sitten kun kasvat aikuiseksi/hankit lapsia/saat kupan/mummos tippuu järveen jne."
Vierailija kirjoitti:
"Tyhmäkin sen tajuaa."
"Tämän pitäisi olla kaikille itsestään selvää."
"Pitää olla aika sairas/tyhmä ihminen, jos ei tätä tajua."
Pakko sanoa, että nämä ovat vähän huonoja esimerkkejä tähän keskusteluun, sillä maailmassa on paljon asioita, joiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä perussivistyneelle ja normaalille ihmiselle. Valitettavasti joillekin ihmisille joutuisi koko ajan olemaan selittämässä ja vääntämässä rautalangasta jotain perustavanlaatuisia asioita ja ilmiöitä. Kyllä jonkinlainen yleissivistys ja maalaisjärjen käyttö pitää olla. Itse en ainakaan jaksaisi olla sellaisten ihmisten seurassa, joille joutuisi kaikki selittelemään ja avaamaan puhki. Jos ymmärryksen taso on jo lähtökohtaisesti huono, on ihan turha siirtyä mihinkään syvempään analyysiin ja keskusteluun sellaisen henkilön kanssa. Jotkut ihmiset ovat ihan oikeasti sairaita tai tyhmiä, jos eivät tiedä tai ymmärrä joitain tiettyjä asioita (esim.tunnista väkivaltaista tai agrressiivista käyttäytymistä).
On se totta, Iltalehdessä luki niin.
Vierailija kirjoitti:
No siinä taas av-mamma yrittää päteä...
Tämä on erityisen hupaisa kun saan tätä omiin kommentteihini.
M42
Tämä ei ole av-mamman mielipide, olen nimittäin mies/lapseton/...
No todellakin olet av-mamma, jos kirjoittelet tänne.
Kaikkihan tekee noin/tietää sen..
Luulisi, että ton ikäinen jo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tyhmäkin sen tajuaa."
"Tämän pitäisi olla kaikille itsestään selvää."
"Pitää olla aika sairas/tyhmä ihminen, jos ei tätä tajua."
Pakko sanoa, että nämä ovat vähän huonoja esimerkkejä tähän keskusteluun, sillä maailmassa on paljon asioita, joiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä perussivistyneelle ja normaalille ihmiselle. Valitettavasti joillekin ihmisille joutuisi koko ajan olemaan selittämässä ja vääntämässä rautalangasta jotain perustavanlaatuisia asioita ja ilmiöitä. Kyllä jonkinlainen yleissivistys ja maalaisjärjen käyttö pitää olla. Itse en ainakaan jaksaisi olla sellaisten ihmisten seurassa, joille joutuisi kaikki selittelemään ja avaamaan puhki. Jos ymmärryksen taso on jo lähtökohtaisesti huono, on ihan turha siirtyä mihinkään syvempään analyysiin ja keskusteluun sellaisen henkilön kanssa. Jotkut ihmiset ovat ihan oikeasti sairaita tai tyhmiä, jos eivät tiedä tai ymmärrä joitain tiettyjä asioita (esim.tunnista väkivaltaista tai agrressiivista käyttäytymistä).
Itse en usko itsestäänselvyyksiin, joita ei tarvitse perustella.
Jos käydään keskustelua jostain asiasta (aiheena vaikkapa tämä, että pelastaisitko mieluummin oman koirasi vai vieraan lapsen tai että mitä mieltä olet eläimiin sekaantumisesta), monet eivät perustele vastaustaan mitenkään muuten kuin sillä, että se on itsestäänselvyys.
Jos "itsestäänselvyyttä" ei pysty perustelemaan millään muulla kuin itsestäänselvyydellä, niin aika heikkoa keskustelua. Jos on ookoo haukkua muita sairaiksi tai tyhmiksi, koska kyseenalaistavat jotain, niin itse voisi vähintään yrittää perustella hieman paremmin, jotta nämä sairaat ja tyhmätkin asian "tajuaisivat".
Oikeassa elämässä kannattaa toki tiedostaa, että mitä yleisesti pidetään itsestään selvänä (näin sinäkin tämän ehkä ajattelit, kun taas itse ajattelin tuossa aiemmassa viestissäni enemmän keskustelua/pohtimista jostain asiasta), mutta kun näistä asioista ruvetaan syvällisemmin keskustelemaan, pitäisi kaikilla olla laajempi suhtautuminen ja osata perustella ne itsestäänselvyydetkin, sillä muuten on ihan turhaa edes keskustella, jos kaikki kumminkin jo tietävät sen yleisen mielipiteen.
koska minä sanon niin