kuinka kauan vuotoa lääkkeellisen jälkeen?
Hei vaan,
miten kauan teillä on kestäny vuoto lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen? Saamassani ohjeessa lukee että vuoto kestää n. 2-3 viikkoa, joskus jopa 4. Mä olin tyhjennyksessä viime torstaina, ja eilen ei tullut enää yhtään veristä vuotoa, eikä toistaiseksi tänäänkään. Valkovuotoa kyllä on.
Mietin vaan että onkohan näin lyhyt vuotoaika ihan normaalia! Voihan tietty olla että vuoto alkaa vielä uudelleenkin. Senkin takia asia kiinnostaa, kun ohjeessa luki että niin kauan kuin on vuotoa niin seksiä pitää harrastaa kortsun kanssa tulehdusvaaran takia - eli voiko mun paikat olla jo " kunnossa" ja kohdunsuu kiinni, ja uskalletaanko jo puuhastella ilman kortsua!
En millään jaksaisi soitella terkkarille tästä asiasta, siksi kokeilen ensin täältä josko joku osaisi neuvoa..
Kommentit (34)
aamupäivästä sain sen yhden tabletin suun kautta jonka piti valmistella paikkoja/ kohdun suuta avata seuraaville lääkkeillä. Mutta kaikki tulikin sitten illalla itsestään pois(voit lukea tarkemmin keskenmeno kertomuksestani). Sain siis vielä perjantaina varmuuden vuoksi lääkettä kahteen otteeseen tyhjentämään kohtua ja lisäämään vuotoa. Mulla ensimmäiset päivät vuoti todella runsaasti ja hyytymiäkin vielä, maanantaina ruskehtavaa tuhrua, tiistaista lähtien taas verta ja hyytymä klonttejä, mutta vuotoon välillä niukkaakin ja sitten voi taas runsastua. Kivut tuntuu nyt vasta hellittäneen, joskin välillä niitä saattaa vieläkin olla, kuten alavatsa/selkä kipuja.
Minulle suosittelivat ettei nyt harrastettaisi seksiä vuotojen aikaan, mutta sen jalkeen ymmärsin, että kortsun kanssa sais, vaikka se ei olekkaan yhtä mukavaa. Niin ja raskaustestiin joudun menemään vielä tasan 3 viikkoa keskenmenosta, jos se on positiivinen joutuu vielä kaavintaan. Jos kohtuun jää jotain edellisestä raskaudesta, se on iso tulehdusriski ja voi haitata seuraavaa raskautta, jos sattuis tällä välin tulemaan raskaaksi.
Milloin sinulla on jälkitarkastus ja onko se terveyskeskuksessa, neuvolassa vai naistenpolilla?
Mulla laitettiin lääkettä alateitse kolme kertaa (klo 8.00, 11.00. ja 14.00), ja melko pian tuon kolmannen kerran jälkeen tuli se isoin klöntti pois (sikiöpussi?) jonka jälkeen pääsinkin heti kotiin. Pari ekaa päivää vuoto oli runsasta, ja hyytymiä (isojakin) tuli vielä aika paljon. Vuoto ei kuitenkaan ole missään vaiheessa niin runsasta kuin kuvittelin, eikä vuotoa ollut koko ajan. Eniten vuosin päivällä, ja isommat " satsit" ja kaikki hyytymät tuli aina vessanpönttöön.
Seuraavina päivinä vuoto niukkeni selvästi niukempaa, mutta hyytymiä tuli " loppuun asti" . Eilen ja tänään tosiaan ei enää ollenkaan vuotoa.
Sikiö todettiin kuolleeksi rv 8+0.
Kipuja oli toimenpiteen jälkeen n.4 päivää, nyt ei muutamaan päivään enää oikeastaan mitään tuntemuksia.
Ohjeessa luki tosiaan ettei seksiä ilman kortsua niin kauan kuin vuotoa on - mut olin tosiaan ymmärtäny niin että se vuoto kesää ainakin tuplasti kauemmin! Saa nähdä alkaako vuoto uudestaan, ei toistaiseksi kyllä yhtään tunnu siltä - mutta voihan se yllättääkin.
Mulla on hcg-verikoe maanantaina 20.3. eli 2vkoa 4pv tyhjennyksen jälkeen. Käynti hoitajalla on tasan 3vkoa tyhjennyksestä, eli 23.3. Jos hcg on silloin vielä kohonneena ja kohdussa on jotain jämiä, joudun myös kaavintaan.
Jälkitarkastus on siis terveyskeskuksessa.
Mä olen vähän ajatellut niin että jos vuotoa ei tule tänäänkään eikä viikonloppuna, niin aion jatkaa elämää kaikinpuolin normaalisti :)
Meillä on lapsettomuustausta, ja siksi tuo kortsujen kanssa pelailu tuntuisi jotenkin hölmöltä. Eikö tulehdusvaaraa ehkäisemään riitä puhtaudesta huolehtiminen?
siis tapahtui kotona torstai iltana, jolloin verta ja isoja klönttejä tuli reilun tunnin ajan ihan suoraan valumalla ja todella runsaasti, olisko litran verran suunnilleen tullut silloin ulos. Pyörryin ja jouduin ampparilla sairaalaan, jossa olin vielä yön yli seurannassa. Totta että ne perjantaina mulle annetut lääkkeet vuotoa nopeuttamaan olis pitänyt antaa emättimeen, mutta kun vuoto oli niin runsasta, niin antoivat suun kautta kun eivät olisi sisällä kuitenkaan kestäneet vuodon takia.
Mulla on 23.3. terveyskeskyksessa samaisen raskaushormoonin testaaminen,mutta virtsanäytteestä ottavat ja seuraavana päivänä pitää soitella naistenpolille ja kysyä vastaukset, jos siis koholla, niin joutuu kaavintaan. Mulla noissa papereissa lukee, että 8 viikon kuluttua jälkitarkastukseen, mutta kun ne ite sano et kuukauden päähän ja hieman epäselväksi jäi et itekkö se pitää varata se aika, mut voinhan vielä soitella osastollekin ja kysyä, tai sitten odotan tulkosen ja sitten varaan ajan jos negatiivinen.
en tosiaan tiedä varmaksi siitä tulehdusvaarasta, mutta luulis, et jos itestä tuntuu niin voi ilmankin rakastella, mutta tosiaan jos paikat ei vielä kunnolla parantuneet, niin ymmärsin että keskenmeno vaara on suuri jos raskaus alkaa heti. Itse yritän nyt olla todella varovainen, ettei enää mitään sattuisi. mut en tosiaan varmaksi osaa sanoa.
Mullakin sikiön kehitys oli päättynyt jossain vaiheessa, mutta tarkkaan eivät pystyneet sanomaan milloin ja että oliko tuulimuna vai sikiön kuoleman takia.
Jaksamista sinulle, mukava jutella toisen saman kokeneen kanssa.
Luinkin sun tarinasi, vauva2006. Sulla on kyllä ollut tosi rankka keskenmeno, itse tunnen päässeeni fyysisesti aika helpolla. Henkisesti en oikein osaa sanoa miltä tuntuu, pääasiassa olen tosi " normaali" mutta välillä tulee surukohtauksia, tai miksikä niitä nyt kutsuisi. Koville otti se että pari päivää keskenmenon jälkeen veljeni sai esikoisen, mistä olen toki iloinen - mutta kun kävin sairaalassa ekaa kertaa vauvaa katsomassa niin menin tosi huonoksi. En edes pystynyt ottamaan sitä vauvaa syliin. Veli+vaimo kyllä tietää meidän tilanteen ja suhtautuu onneksi tosi ymmärtäväisesti. Eilen käytiin katsomassa vauvaa uusiksi, ja se menikin jo ihan hyvin :)
Mulle sanottiin että lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen jälkitarkastus suositellaan 2-3 viikon päähän tyhjennyksestä. Tuo 8 viikkoa tuntuu jotenkin tosi pitkältä ajalta! En tiedä onko sillä jotain tekemistä asian kanssa että sä olit kantanu sitä sikiötä kuukauden kauemmin kuin minä.
Meille annettiin ohjeeksi, että keskenmenovuodon jälkeen pitäisi odottaa yhdet luomukuukautiset ennen kuin yrittää raskautua uudelleen. Kyselin kuitenkin " plussanneet lapsettomat" -puolelta että ovatko ihmiset ehkäisseet keskenmenon jälkeen, niin vastaukset olivat pelkästään että ei ehkäisyä - moni on tullut raskaaksi heti keskenmenon jälkeen ja ne raskaudet ovat edenneet kaikinpuolin hienosti.
Lääkkeellinen tyhjennys on ilmeisesti aika paljon lempeämpi kuin kaavinta, ja jos kaikki tyhjenee kerralla niin uudelleen raskautumiselle ei sinänsä ole mitään estettä. Kai se on aika yksilöllistä, ts. joillain on ilmeisesti limakalvot ja hormonitoiminta heti ihan normaalit - toisilla taas sitten ei. Kaavinta onkin asia erikseen, siinä kun kohtuun kajotaan mekaanisesti niin kohdun pinta kärsii enemmän, ja silloin pitääkin pitää pidempi tauko ennenkuin yrittää plussata uudestaan.
Aika huonosti mulle asioista informoitiin lääkärissä ja sairaalassa, itse sain tuon jälkitarkastus-hommankin ottaa selville (pääasiassa näiltä keskustelupalstoilta). Mulle vaan sanottiin että jos mitään erityisiä ongelmia esim. kipuja ei tule, niin kaikki on hyvin. Onhan se jo oman mielenrauhankin kannalta tärkeää kuulla että kaikki todellakin on ok! Ja terveysaseman hoitaja nimenomaan painotti että lääkkeellisen tyhjennykseen KUULUU hcg-verikoe ja hoitaja- tai lääkärikäynti.
Täytyy vaan toivoa että kohtu ois tyhjentyny, se ois tosi raskas takaisku tähän koko surkeuteen että vielä kaavintaan joutuisi..
Oliko sulla muuten ihan luomusti alkunsa saanut raskaus? Meillä tämä oli ensimmäinen plussa, saatu aikaiseksi clomit+pregnyl+inseminaatio-yhdistelmällä.
Jaksamista myös sinulle, tuntuu hyvältä tietää ettei todellakaan ole näiden asioiden kanssa yksin :)
Käydäänkö täällä jatkossakin päivittämässä kuulumisia!?
keskustella kanssasi, on jotenkin tuntunut, että on yksin tämän asian kanssa, mutta onneksi löysin " kohtalotoverin" . Joo, mukava olis jatkossakin keskustella ja voit toki laittaa mulle sähköpostiakin gsr300@luukku.com osoitteeseen, tää on hupi osoite, mutta voin myöhemmin vaikka antaa tuon henkilökohtaisenkin.
Meillä oli eka raskaus ja luomusti käynnistyi, pillerit lopetin syyskuussa 2005 ja siitä asti toivottu raskaaksi tulemista, sitten tammikuussa 9.pvä tein positiivisen testin, eikä meinattu nahoissamme kestää. lapsi olisi todella tervetullut. Tämä on kyllä ollut todella ikävää aikaa, tämä reilu viikko, kun luulee et kaikki on hyvin ja yhtäkkiä maailma kääntyy ylösalaisin. Rankkaa on ollut, jotenkin tuntuu et henkinen puoli alkaa kyllä jo voimaan hyvin, kunhan vielä fyysinenkin paranisi niin kaikki ois hyvin.
Olis tosiaan mukava jutella jatkossakin, täällä tai sähköpostitse.
Toivotaan, että jatko menee hyvin meillä molemmilla, eikä tarvittais joutua kaavintaan, kun sitten tosiaan toipumisaika on jonkin verran pidempi raskautumista ajatellen.
vauva2006
No tänne ei vielä kuulu ihan noin hyvää. Elikkä torstaina oli se hcg testi virtasta ja tänään sain tuloksen, oli positiivinen. Määräsi nyt alustavasti verikokeisiin, josta otetaan myös tuo hcg ja sitten jos arvo liian korkea miettivät jatkosta, mutta jos alentunut, niin tarvittaessa käyn viikon päästä uudelleen verikokeissa. Mutta jos arvo todella korkea, niin sitten saan ajan naisten polille, jossa katsovat tilanteen ja päättävät mitä tehdään, sitten ehkä olisi kaavinta.
Tänään kävin siinä verikokeessa ja maanantaina saan kuulla siitä vastauksen ja mitä sitten jatkossa tapahtuu. Muuten minulla olisi jälkitarkastus (lääkärin) omassa neuvolassa ensi viikon keskiviikkona. Mutta erikoista kun vuotaa yhä, vaikka on kyllä vuodon määrä vaihdellut ja niukentunut viimepäivinä, mutta ihan verta vielä vuotaa vaan. Että tämmöstä tänne, ärsyttää vaan kamalasti, kun ei saa tätä asiaa päätökseen.
vauva2006
Eihän sen nyt noin pitänyt mennä :( Toivottavasti sulla vaan laskee hcg-arvo hitaammin, eikä mitään sen kummempia jatkohoitoja tarvita...
Täällä palstalla on kyllä saanut lukea niin hurjia kokemuksia keskenmenoista ja lääkkeellisten tyhjennysten epäonnistumisista, että en voi kun olla kiitollinen että itsellä kaikki ok.
Tosi kamalaa ja epäreilua että keskenmenon päälle joudut vielä kärsimään pitkittyneestä vuodosta ja sen lisäksi tuosta epävarmuudesta että mitä tästä seuraa..
Tsemppiä sulle viikonloppuun, tulethan kertomaan taas maanantaina kuulumiset! Pidän kovasti peukkuja pystyssä ja toivon parasta :)
Soitin äsken osastolle ja varovaisesti tiedustelin, josko ne sanoisi sen hcg:n verikoe tuloksen vastauksen. Ja olihan siellä niin mukava täti joka katsoi koneelta tuloksen, arvo oli 17, eli hyvältä näyttää, jippii, viikonloppu pelastettu. Soitan vielä maanantaina polille ja kyselen pitääkö viikon päästä käydä uudestaan kokeissa, vai oisko jo tällä selvä. Mukavaa viikonloppua! :)
vauva2006
Siis tuo sun alhainen hcg-arvo :)
Tämän tiedon jälkeen varsinkin ihmettelen miksi pitää testata virtsasta kerta tuo verikoe on paljon tarkempi ja varmempi!
Mutta pääasia on että sulla on kaikki kunnossa :) toivottavasti vuotokin loppuu pian.
Oikein hyvää viikonloppua,
t. Menina
olenkin viettäny pari päivää ihan tarkoituksella poissa täältä palstalta, pitää yrittää ajatella välillä muitakin asioita... toisinaan täällä (ja lapsettomuuspuolella varsinkin) on tullu roikuttua " koko ajan" .
Luin vauva2006 tuon sun uuden keskustelun aloituksen, tosi ikävää että sulla on kaiken päälle ollut vielä huono olokin. Mä en ole huomannut oikeastaan muuta kuin että olen tosi väsynyt. Aamulla herään kyllä ihan ok, mutta töissä lounaan jälkeen rupeen taas väsymään, ja illalla oon nukahtanu joka ilta aikasin esim. telkkarin ääreen. Viime perjantaina otin töiden jälkeen yli tunnin päikkärit, ja silti kuukahdin illalla kymmenen jälkeen ja nukuinkin putkeen 12 tuntia! Itse pistän tämän väsymyksen keskenmenon piikkiin. En tosin osaa sanoa johtuuko väsymys mun kohdalla esim. hemoglobiinin laskemisesta, vai onko väsymys psyykkistä.
Ja sullekin tuli tuo vatsatauti! Tyhjennysviikon maanantaina-tiistaina mulla oli vatsatauti, tosin mulla tuli tavaraa kummastakin päästä - mutta pääasiassa ripulina. Mulla se meni onneksi suht nopeesti ohi, silloin tiistai-iltana söin ekaa kertaa. Vatsatautia on liikkeellä, mutta enpä voinut olla miettimättä että oisko sekin liittyny jotenkin siihen keskenmenoon..
Mulla ei ole ollut vuotoa sitten viime keskiviikon! Oon koko ajan odotellut että millon se alkaa uudestaan. Ajattelin että seksi vois käynnistää vuodon uudestaan, mutta ei. Niin joo, päädyttiin miehen kanssa rakastelemaan. Mä jännitin tosi kovin sitä, ja kyllä kohdunsuu tuntuikin vielä vähän aralta, mutta kivaa oli kuitenkin :) Eikä käytetty kortsua, eikä (ainakaan vielä) ole tullut mitään " sivuoireita" asiasta.
Suurimman osan ajasta mä voin ihan hyvin, enkä ole mitenkään erityisen surullinen. Olen aika lailla hyväksynyt tämän menetyksen. Mutta edelleen synkkyys välillä valtaa mielen - ja niin sen pitääkin mennä, ei voi kuvitella että tästä toipuu ihan parissa päivässä. Odotan kovasti ensi viikon verikoetta ja terkkarikäyntiä, haluan saada tähän asiaan jonkinlaisen pisteen.
Ja niin, mulla on vain s-posti omalla nimellä, enkä jaksa avata uutta sähköpostia - joten jos vaan sopii niin kirjoitellaan tällä palstalla :)
Kaikkea mahdollisimman hvyää sulle,
t. Menina
otsakkeesta putos sun nimestä numerot pois, painan väärässä paikassa enteriä ja sit nää viestit karkaa. Eli otsikon piti olla Maanantaita vauva2006 :)
Mukava kuulla sinusta, itsekin käyn silloin tällöin täällä palstalla, joten joskus voi mennä muutakiakin päiviä, että luen taas viestejä. Kyllä minulle käy, että käymme täällä vaihtamassa kuulumisiamme, mutta voit toki laittaa sähköpostiakin jos haluat.
Minulle kuuluu varsin hyvää. Vuodoista sen verran, että itse vuoto on niukkaa, mutta aina muutamia kertoja päivässä tulee veriklönttejä ja sitten saattaa taas olla vuotamatta ollenkaan siteeseen tai sitten tulee hieman ruskeaa tuhrua ja sitten taas jokin veriklöntti, klöntit tulevat yleensä vessaan, kun niiden tulon tuntee niin sinne monesti ennättää. Henkisesti voin ihan hyvin, saattaa kuitenkin vieläkin tulla välillä apea mieli ja tuntuu epäreilulta, mutta kyllä se tästä. fyysinen vointi on ollut sitäkin huonompi ja vaihtelevaisempi, välillä todella jaksavainen, sitten taas väsyttää, päätä särkee ja huimaa, eikä ruokakaan aina oikein maistu.
Kävin työterveyhoitajan juttusilla, verenpaine oli melko alhainen, vaikkei silloin edes pyörryttänyt, hemppa oli ihan hyvä 134 edelleen kun pyysin ottamaan verikokeet, ja tulehdusarvot olivat normaalit, ei siis tulehduksia onneksi. Hartia lihakset ovat jotenkin jumissa, liekkö migreenin jälkioireita.
Olin tänään ekaa päivää töissä tapahtuneen jälkeen, ärsyttävää kun kaikki tietävät tapahtuneesta ja jotenkin kaikki käyttäytyvät jotenkin omituisesti. Jotkut tosin kävivät halaamassa ja toivottivat jaksamisia ja kyselivät vointia, mutta osa meni aina ihan vaikeeksi/vaivautuneiksi kun näkivät minusta vilahduksenkin. Mutta toisaalta hyvä ettei itse tarvitse kaikille asiaa kertoa, vaan se on lähes kaikkien tiedossa.
Kävin äsken pikku lenkin kävelemässä, jospa tästä sais pikkuhiljaa kunnon nousemaan ja vaikka jossain vaiheessa salilla käynnin uudelleen heräteltyä, vuosi ollut tässä välissä etten ole käynyt, kun muutettiin kauemmas salista, niin jotenkin ei ole saanut aikaseksi lähteä.
Iloista kevään odottelua ja hyvää vointia sekä positiivisia ajatuksia sinulle Menina76.
T:vauva2006
Tänään soittelin vielä polille kun piti niiden tuloksien takia soittaa. Ne vaikutti siellä olevan jotenkin ihmeissään kun arvo vielä koholla. Nyt keskiviikkona menen neuvolaan jälkitarkastukseen ja siellä lääkäri katsoo tilanteen. Papa koe pitäisi ottaa, mut ei kai sitä pysty jos vielä sittenkin on vuotoja. Nämä vuodot kyllä ihmetyttää. Niin viikon päästä minun pitää ite tehä raskaustesti ja jos sekin on positiivinen, niin soittaa taas polille, josta kuulemma määräävät ehkä taas verikokeisiin. Jotenki väsyttää tämä koko touhu. Onko sulla näin paljon ollu tätä jälitarkastus/kontrollointi juttua? vai johtuukohan tämä nyt näistä vuodoista. Niin veristä vuotoa on yhä, vaikkakin niukkaa, ei enää kuitenkaan tule isoja hyytymiä, enemmänkin sellaista limansekaista verta ja välillä ruskeaa sekä niiden sekoitusta. Mitä ne sulle sano niistäa arvoista, muistelen et sanoit et sen piti olla siinä vaiheessa alle tuhat. kummastuttaa nää eri systeemit.
vauva2006
Mulle tosiaan sanottiin että arvon piti olla siinä vaiheessa (2-3 vkoa tyhjennyksen jälkeen) alle 1000. Sen mukaan ajateltuna sun arvo vaikuttaa tosi hyvältä - varsinkin jos mun hcg-arvo 23 oli hoitajan mielestä ihan loistava.
Oon saanu täältä palstalta sellasen kuvan että joillakin hcg-arvo vaan laskee tosi hitaasti, siis että 4-5 viikonkin päästä voi vielä hcg-arvo olla koholla. Siksi vähän ihmetyttää että miksi sun kohdalla on ihmetelty 3 vkoa tyhjennyksestä noinkin matalaa arvoa!
Mä luulisin että sun lukuisat jälkikontrolli-touhut johtuu pitkittyneestä vuodosta, mulla tosiaan sen verikokeen lisäksi ei ole mitään muuta tulossa. Jos hcg-arvo olisi ollut korkea, tai mulla olisi ollut kipuja niin sitten olisi jotain jatkoa tullutkin. Hoitajan juttusille olisin päässyt mutta se olisi ollut vaan sitä varten jos olisin halunnut keskustella tunteistani ja läpikäydä asiaa, siis vähän niinkuin " psykiatrille" olisin mennyt.
Luulen että sitten kun tulee taas lapsettomuushoitojen aloittamisen aika, että hoitopaikan lekuri haluaa vielä varmistaa ultralla että paikat on kunnossa, mutta se onkin sitten jo eri juttu.
On mullakin nyt kaksi kertaa vuotanut, eka kerta oli se mitä ajattelin ovulaatiovuodoksi, ja sitten viime viikolla tuli taas muutama veritippa. Kummankin " vuodon" jälkeen on tullut puoli päivää rusehtavaa vuotoa. Vuoto on kuitenkin niin niukkaa ja haaleaa (verikin on semmoista " hailakkaa" ) etten ole ollut mitenkään huolissani asiasta.
Tosiaan, kummastuttaa nää eri systeemit. Oonko mä jo kysynyt mistä päin Suomea sä olet? Mä olen asioinut Helsingissä, tyhjennys oli Kätilöopistolla ja verikokeessa kävin omalla terveysasemalla. Lapsettomuushoidot tehdään Väestöliitolla.
Toivottavasti saat selvyyden ja päätöksen tähän asiaan nopeasti...
T. Menina
Miten menee Vauva06, onko olo yhtään kohentunut?
Mä voin kuvitella miten keljua on ollut sun ekana työpäivänä :( Musta on tuntunut että ei edes mun parhaat ystävät osaa suhtautua tähän keskenmenoon. Tuntuu etteivät he ihan tajua miten vaikea asia se onkaan - mutta voihan se olla niin ettei sitä oikein ymmärrä kuin sellainen joka on itse kokenut saman.
Mun työpaikalla ei onneksi kukaan pomon lisäksi tiennyt mun keskenmenosta. Raskaus oli niin alussa etten vielä ollut uskaltanut muille kertoa, vaikka kyllä mieli tekikin.
Se oli inhottavaa kun työkaverit luuli että olin ollut normaalisti kipeänä, flunssassa tms., ja kyselivät " joko oot kunnossa" tai " sulla taiskin olla kova tauti" ja muuta semmosta, ja sit siinä oli itku kurkussa että en mä nyt mitenkään kunnossa ole... Pomo on 50+ nainen, ja hänen lapsensa odottaa lapsettomuushoidoilla alkuun autettuja kaksosia, joten hänelle on ollut ihan " turvallista" kertoa näistä meidän vaikeuksista. Aika paljon poissaoloja ja lääkärikäyntejä nuo lapsettomuushoidot aiheuttaa, ja pitihän mun joku selitys niille antaa. Muille työkavereille ne asiat ei mun mielestä kuulu pätkääkään.
Mulle ei kuulu mitään ihmeellistä. Elämä jotenkin kulkee taas niin normaalisti, ja nyt oon jo kovasti ruvennut ajattelemaan tulevaa ja sitä kun päästään taas kunnolla aloittamaan nämä " lapsentekohommat" - siis tarkoitan hoitojen aloittamista. Kunhan nyt tulisi ekat normaalit menkat nopeasti, siinähän voi kestää kauankin jos hormonitoiminta on mennyt ihan sekaisin.
Eilen mulla tuli pikkuisen veristä vuotoa, mutta se tuntui enemmänkin ovulaatiovuodolta. Oliskohan se mahdollista? Mulla kyllä eilen tuntui oikeassa munasarjassa painetta ja " kurlutusta" , ihan kuin olisi ovulaation aika ollut. Tavallisemmin mulla kyllä vasen munasarja on ne hedelmöityskykyiset rakkulat kasvattunut. Tietysti voi olla että taas vaan kuvittelen, olen jotenkin lakannut uskomasta täysiä kropan tuntemuksiin. Sekin johtuu lapsettomuudesta, kun on niin monta kertaa muka varmasti tuntenut raskausoireita ym. mutta kaikki onkin ollut vain mielikuvituksen tuotetta.
No, nyt pitää taas käydä töiden kimppuun.
Kiitos samoin: Iloista kevään odottelua sekä kaikin puolin hyvää vointia sulle, Vauva2006!
Kuulumisiin :)
Et ole kysynyt mistä päin suomea olen, olen nimittäin itä-suomesta ja PKKS:ssa olen käynyt. Kummastuttaa nää eri käytännöt, mutta mulla sellanen tunne et ne siellä etelämpänä tietää enempi näistä asioista ku joutuvat enemmän asioiden kanssa tekemisiin. Se osastolla oleva hoitaja sanoi mulle, että arvo on hyvä, mutta en sitten tiedä miksi se ei toisen mielestä olekkaan.
Tänään on se tarkastus neuvolassa, toivon kyllä että asiat selviäis ja saisin pikku hiljaa tämän asian päätökseen. Eilen oli menkkamaisia kipuja ja vuodot muuttui tummaksi vereksi ja runsaantui, sama jatkuu tänään. Aikaisemmin vuodot olleet suurimmaksi osaksi hailakan punaisina, mutta onnneksi isoja hyytymiä ei enää tule. Kyllästyttää koko asia, soittelemiset ja eri paikoissa juoksemiset. henkisesti olo on tuntunut jo hyvältä muutamien viikkojen ajan, vaikka välillä on saattanut tulla vieläkin hieman apea mieli ja halunnut enemmän puhua asiasta miehen kanssa, mutta tämä fyysinen puoli sais luvan vielä parantua, välillä tuntuu ettei nämä vuodot ikinä lopu, kun ei ole loppumisen merkkejä lainkaan.
Mut tänään on se tarkastus ja sitten pitäis vielä kiirehtää sieltä suoraan töihin, tai ainakin uskon pääseväni, ellei jotain hämminkiä.
vauva2006
v....aa, huomen aamulla aika taas klo.8 gynen polille ja kattovat tilanteen, nyt ehkä kaapivat tai empivät sitten, huomenna näkee, mut ärsyttää todella paljon tää tilanne. Verta vuotaa yhä ja johtuu varmaan siitä, kun ehkä jotain jäänytkin kohtuun. :(
vauva2006
Moi taas pitkästä aikaa! Miten voit tätä nykyä?
Mulle kuuluu suht hyvää, ihan mahtavaa on kun kevät etenee niin hurjaa vauhtia :)
Mulla alkoi sitten eilen " kunnon" menkat, ja me jatketaan lapsettomuushoitoja nyt samantien. Huomenna on Hgin väestöliitolla aika jolloin varmistetaan että kaikki on varmasti kunnossa. Huomenna olisi myös tarkoitus ruveta popsimaan hormoneita, ja jos kaikki menee niinkuin pitää niin inseminaatioon päästään ensi viikon lopulla/seuraavan viikon alussa.
Me ollaan (ihme kyllä) miehen kanssa tosi valmiita ja innoissamme siitä että päästään jatkamaan hoitoja. Vaikka suruksemme ensimmäinen raskautemme päätyi km:n, olemme kovin positiivisella mielellä että kyllä meitä onnistaa, toivon mukaan heti tästä kierrosta.
Toisaalta kyllä pelottaakin, mitä jos raskaus alkaakin niin missä vaiheessa uskallletaan iloita siitä? Mitä jos seuraavakin raskaus menee kesken? Eli ei kai ne haavat ole vielä täysin parantuneet, mutta paranemassa kuitenkin :) Pitää yrittää pitää mieli positiivisena ja olla murehtimatta turhia.
Ja vaikka muuten olen voinut hyvin, niin joissain tilanteissa tulee vielä ahdistus, esim. veljeni lapsen ristiäisten jälkeen tuli iso suru, olin jo ehtinyt kuvitella että olisin somasti raskaana niissä juhlissa... yleensäkin sellaiset tilanteet missä on liikaa vauvoja tai raskaana olevia ottaa vielä koville.
Samalla kuitenkin tää kevät ja luonnon herääminen antaa voimia ja uskoa siihen että elämä jatkuu ja kyllä tämä " rumba" vielä iloon päättyy.
Oikein ihanaa kevättä ja kesää sinulle, vauva2006 :)
Mukava kuulla sinsuta pitkästä aikaa. Minullekin kuuluu ihan hyvää, nyt kaavinnan jälkeen en ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa, mutta se olisi ensi viikolla keskiviikkona sitten.
Minullakin alkoi kuukautiset nyt tiistaina elikkä 2.5. pientä vuotoa oli jo ma iltana mutta nyt sitten virallisesti alkoivat. Nyt oli 4 viikkoa ja 4 päivää siitä kaavinnasta, joten varsin ajallaanhan nuo tulivat.
Minua hieman surettaa, kun otin mieheni kanssa puheeksi tuon lapsen hankinta asian nyt uudestaan. Kun mielessäni olin kuvitellut, että tietenkin heti aletaan uudestaan yrittämään kun siihen tulee mahdollisuus, mutta mies haluaa unohtaa koko asian vielä toistaiseksi. ja minä taas niin kovasti haluaisin uudestaan raskaaksi ja nään koko ajan vaan vauva unia, jotenkin tuntuu että nyt kun se pian olisi mahdolista, niin ne asiat pyörivät päässä tavallista ennemmän ja nyt oikeastaan tuntuu kohtuuttomalta odottaa.
Ymmärrän toki miehenikin näkökulman, onhan ne asiat olleet rankkoja hänellekin, mutta silti suretaa kun hän ei vielä lapsia haluakkaan tämän tapauksen vuoksi.
Tässähän ne olivat päälimmäiset ajatukseni asioista tällä hetkellä ja nyt jotenkin uudestaan alkanut tämä vauvakuumeilu todella vahvana.
vauva2006
Sain juuri puhelimessa tulokset maanantaisesta hcg-verikokeesta: mulla hcg-arvo oli enää 23 :) mikä oli hoitajan mielestä loistava, arvon kun pitää tässä vaiheessa olla alle tuhat! Koska kaikki on nyt fyysisesti hyvin - arvo on noin alhaalla, vuoto on loppunut eikä mitään kipuja ole, niin peruttiin se torstain käyntiaika joka olisi ollut lähinnä juttelua ja " henkistä tukea" varten.
Voi vitsi, enpä olisi ihan äsken uskonut että negatiivisesta raskaustestistä voi olla näin huojentunut ja iloinen :)
Nyt ei muuta kuin menkkoja odottelemaan ja sitten taas päästään yrittämään uudelleen... tietysti salaa toivon että tässä olisi joku pieni luomuihme päässyt tapahtumaan kun bongasin sen ovulaation kyllä melkoisen varmasti, mutta onhan se nyt tosi epätodennäköistä kuitenkin.
No, tulipa nyt ensin selostettua oma napa... mites sulla menee, vauva2006, vieläkö sulla on vuotoa? Sullahan on muistaakseni torstaina se hcg-testi (?), tulethan tänne kertomaan mitä siitä tuli tulokseksi?!
Vielä kyllä ihmettelen että selvisin vuotojen kanssa niin vähällä, taitaa olla kuitenkin aika harvinaista että vuotoaika on noin lyhyt.
Kaikkea hyvää sulle, peukutan kovasti negan puolesta :)
T. Huojentuntut Menina